2020年4月24日星期五

Sejarah Tingkatan 4 - Bab 2: Kebangkitan Nasionalisme (民族主义的崛起) Part I - KSSM 2020


TINGKATAN 4 - BAB 2: KEBANGKITAN NASIONALISME (民族主义的崛起)

2.1 Maksud Nasionalisme (民族主义的意思)

- Nasionalisme民族主义 bermaksud perasaan cinta yang mendalam很深的爱的情感 terhadap bangsa民族 dan negara国家.
- Nasionalisme民族主义 boleh diertikan sebagai semangat kebangsaan民族精神yang menjelaskan sikap态度 dan pendekatan方法 berkaitan dengan perjuangan斗争 menentang 对抗penjajahan殖民 serta pembelaan捍卫 terhadap bangsa 民族dan negara国家.
- Selain itu, nasionalisme民族主义 bermaksud gerakan行动 untuk mencapai达到 kebebasan自由 politik政治, ekonomi经济 dan sosial社会 daripada  penguasaan orang asing外来者的控制.
- Idea nasionalisme民族主义的理念 tidak sama不相同 antara negara国家 dengan zaman时代 kerana idea  tersebut berkait rapat 密切关联dengan pengalaman sejarah历史经验 dan pengaruh sekeliling周围影响 seperti keturunan出生, agama宗教, bahasa语言 dan adat resam习俗.

(A) Pendapat Tokoh人物看法
- Beberapa orang tokoh人物 dan sejarawan历史学家 telah memberikan tafsiran给予注解 berkaitan dengan nasionalisme爱国主义 mengikut pandangan看法 mereka.

a) Hans Kohn
- Nasionalisme民族主义 merupakan satu gerakan行动 yang meletakkan kesetiaan seseorang某人的忠诚 hanya kepada只给予 negara国家 atau bangsanya民族.

b) Profesor William R. Roff
- Kebangkitan nasionalisme Melayu马来民族主义的崛起 lebih kepada kesedaran醒觉 dan ketegasan diri个人决心 pada dekad terakhir最后年代 sebelum Perang Dunia Kedua第二次世界大战之前.
- Hal ini disebabkan oleh ancaman威胁 terhadap hak kepentingan 利益权利orang Melayu马来人 serta faktor ekonomi经济原因.
- Nasionalisme民族主义 juga timbul浮现 akibat kebimbangan masyarakat社会的担心 terhadap sekularisme世俗主义 dan imperialisme Barat 西方帝国主义yang melanda席卷 Tanah Melayu马来亚.

c) Dato'Onn Jaafar
- Kita hendak menzahirkan表达 suatu bangsa民族 yang lebih tegap更坚定 dan kuat强大, boleh berdiri di atas tapak kaki kita sendiri 自立dan mengambil tempat kita yang sebenar 采取我们真正的自我di sisi bangsa-bangsa lain在其他民族身边 yang tegap坚定 dan bersatu团结.

d) Dr. Burhanuddin al Helmi
- Perjuangan斗争 menentang对抗 penjajahan殖民 hendaklah ada persatuan团体 dan perpaduan团结 yang kuat, iaitu National Fronts国民阵线.
- Segala tenaga能量 yang menentang对抗 penjajahan殖民 hendaklah digunakan untuk mencapai kemerdekaan达到独立 dengan tetap berpegang pada tatatertib遵守纪律 dan adab sopan 举止礼貌bangsa Melayu马来民族dan agama Islam伊斯兰教 untuk menebus赎回, merebut夺取 dan merampas kembali夺回 hak mutlak bangsa kita我们民族绝对的权利yang telah ditenggelamkan被下沉 itu.

e) Dr. R. Suntharalingam
- Nasionalisme民族主义 merupakan fenomena sejagat 全球现象yang mengiktiraf hak 承认权利setiap bangsa di dunia 世界ini untuk menubuhkan组成 negaranya sendiri自己的国家 dan memindahkan kedaulatan转移主权 kepada rakyat人民.
- Nasionalisme民族主义juga menuntut 要求kesetiaan ulung individu 个人优秀的忠诚disalurkan被传输 kepada negara bangsa民族国家 itu.

f) Profesor Datuk Zainal Abidin Abdul Wahid
- Nasionalisme Melayu马来民族主义 bukanlah 不是gejala baharu新的行为 hasil penggabungan Tanah Melayu马来亚联合的成果oleh British英国, tetapi nasionalisme Melayu马来民族主义 telah wujud sejak自从 zaman Kesultanan Melayu Melaka马六甲马来苏丹王国.
- Kesetiaan忠诚 kepada raja merupakan ciri nasionalisme Melayu 马来民族特征ketika itu dan orang Melayu马来人 berpegang pada faham秉承意识 kebangsaan民族 yang bersifat 有特征ke'"Tanah Melayuan马来的土地".

g) Profesor Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim
- Dalam konteks Melayu马来环境 sebelum merdeka独立之前, nasionalisme民族主义 digunakan untuk merujuk perjuangan orang Melayu马来人的奋斗 bagi mendapatkan kembali 夺回kedudukan unggul卓越地位 dalam negara sendiri自己国家.

-------
Kesimpulan总结:
- Nasionalisme民族主义 mempunyai pelbagai tafsiran各种注解 berdasarkan 根据sejarah历史, corak perjuangan战斗色彩 dan karisma pemimpin领袖风采 yang mendukung perjuangan支持战斗.
-Nasionalisme民族主义berkait rapat 密切有关dengan perasaan cinta akan negara 爱国精神yang mencetuskan引起 keinginan欲望 membina建立 negara bangsa民族国家 dan melahirkan产生 identiti sendiri自己的身份.
- Hal ini bermaksud nasionalisme民族主义ialah gerakan untuk melahirkan产生 perasaan kekitaan和睦 dengan rnenggunakan使用 persamaan kebudayaan共同文化 dan pengalaman sejarah历史经验 yang bertujuan目的 rnembebaskan 使..自由bangsa 民族dan negara国家 daripada penjajahan殖民.
- Gerakan ini rnenuju朝向 matlamat yang sama共同的目标, iaitu rnembina bangsa 民族yang bersatu团结 dan negara berdaulat有主权的国家.



2.2 Perkembangan Idea Nasionalisme di Barat (民族主义理念的发展在西方)

- Nasionalisme民族主义 di Barat 西方berkembang发展 hasil成果 daripada penentangan对抗 terhadap pemerintahan beraja君主制 yang menjadi simbol penindasan压迫的标志 yang menggugat威胁 hak 权利dan kebebasan rakyat人民自由.
- Contoh nasionalisme民族主义 antiraja反对王 ialah Revolusi Keagungan光荣革命 di England 英格兰dan Revolusi Perancis法国大革命.
- Selain itu, idea nasionalisme民族主义理念 juga dikaitkan dengan perjuangan战斗 untuk memperoleh kemerdekaan获得独立 daripada penjajahan kuasa asing外来权力殖民 seperti Revolusi Amerika美国革命.

(A) Revolusi Keagungan光荣革命(1688)
- Revolusi Keagungan光荣革命 (Glorious Revolution) di England 英格兰berlaku disebabkan oleh keinginan欲望 menegakkan建立 kedaulatan parlimen国会主权 dan hak asasi rakyat人权.
- Revolusi革命 ini tercetus爆发 berikutan pemerintahan 政权Raja James II 詹姆斯二世membelakangkan漠视 parlimen国会 semasa menggubal undang-undang制定法律.
- Ahli parlimen国会议员 bangkit 起身menentang 对抗pemerintahan raja君主制 berkuasa mutlak绝对的权力 dengan sokongan 支持Mary II玛丽二世 dan suaminya夫婿, Raja William of Orange威廉国王.奥兰治 dari Belanda荷兰.
- Menyedari 察觉sokongan支持 yang semakin berkurangan越来越减少, Raja James II melarikan diri 逃跑ke Perancis法国.
- Peristiwa事件 ini dikenali sebagai Revolusi Keagungan光荣革命 kerana peralihan kuasa权力转移 berlaku secara aman和平 tanpa perlumpahan darah不流血.
- Sernasa pemerintahan政权Mary II dan Williarn of Orange, konsep kedaulatan parlimen国会主权 dan sistem raja berperlembagaan君主立宪制 dimantapkan被稳定.
- Bill of Rights权利宣言 digubal 被制订untuk memberikan keutamaan 给予优先kepada parlimen国会 menggubal制订 undang-undang法律 dan hak mengutip cukai收取税务权利.

Pemikiran John Locke
- Selepas penggubalan制订 Bill of Rights, John Locke telah menghasilkan出版 karya作品 Two Treatises of Government  yang mempopularkan普及化 prinsip raja berperlembagaan君主立宪制原则.
- John Locke menolak 推翻konsep pemerintahan raja 君主制概念berkuasa mutlak绝对的权力 dan menegaskan主张 bahawa kerajaan政府 patut diasaskan被创立 pada suatu persetujuan同意 antara pemerintah统治者 dengan rakyat人民.

- Undang-undang法律 perlu digubal被制订 bagi memenuhi 符合hak asasi manusia人权.



(B) Revolusi Amerika美国革命 (1776)
- Revolusi Amerika美国革命 merupakan reaksi orang Amerika美国人的反应 menentang对抗 penjajahan British英国殖民.
- Penentangan 对抗ini disebabkan oleh tindakan British英国人的行动 tidak melindungi 没有保护hak penduduk Amerika美国居民的权利 yang merupakan sebahagian daripada empayar British大英帝国.
- Terdapat 13 buah tanah jajahan British di Arnerika北美十三殖民地.
- Penduduk Amerika美国人民 menentang 反抗akta法令 yang diperkenalkan 被推行untuk memungut cukai收取税务 di jajahan殖民 tersebut seperti Akta Pelayaran航海法案, Akta Gula食糖法, Akta Setem印花税法 dan Akta Teh茶叶法.
- Penduduk tanah jajahan殖民地 di Amerika美国 melaungkan slogan大喊口号 "tiada cukai tanpa perwakilan没有代表权不能征税" kerana tiada wakil Amerika没有美国代表 dalam Parlimen British英国国会.
- Pemimpin领袖 di tanah jajahan殖民地 menubuhkan成立 kongres代表大会 yang diketuai oleh George Washington dan mengisytiharkan perang宣布战争 terhadap British英国 untuk memperjuangkan力争 kemerdekaan Amerika英国独立.
- Kongres代表大会 meluluskan通过 Perisytiharan Kemerdekaan Amerika 宣告美国独立yang ditulis oleh Thomas Jefferson pada bulan Julai 1776.
- Perisytiharan宣告 tersebut menegaskan主张 bahawa sekiranya如果 sesebuah kerajaan政府 tidak dapat menjamin不能够保证 hak kehidupan生活权利, kebebasan自由 dan kebahagiaan幸福, maka menjadi hak penduduk 居民权利untuk membentuk形成 kerajaan baharu新政府.
- Revolusi Amerika美国革命 berakhir结束 pada tahun 1783, apabila British英国 rnengakui承认 kemerdekaan Amerika美国独立.
- Sebanyak 13 buah bekas tanah jajahan北美十三州旧殖民 tersebut digabungkan被联合 dan diberikan nama baharu新名字 sebagai Amerika Syarikat 美国yang memperkenalkan sistem pemerintahan demokrasi民主行政制度.

(C) Revolusi Perancis法国大革命 (1789)
- Revolusi Perancis法国大革命 tercetus爆发 daripada idea nasionalisme民族主义理念 yang memperjuangkan kebebasan, persamaan dan persaudaraan 为自由,同等和友谊而战oleh golongan pemikir Perancis法国思想家 seperti Jean Jacques Rousseau (Rousseau) dan Voltaire.
- Rousseau telah menulis The Social Contract 社会契约论yang mengemukakan提出 keunggulan suara rakyat 人民之声的优越性bagi menjamin保证 kesejahteraan masyarakat社会和谐.
- Suara rakyat 人民的声音digelar sebagai被指为 "hasrat umum一般愿望" yang merupakan kata sepakat共识 golongan yang mempunyai kesedaran醒觉.
- Menurut根据 Rousseau, kedaulatan suara rakyat人民之声的主权 lebih tinggi比较高 dan penting重要 daripada institusi raja君主制 dan birokrasi官僚制.
- Sasaran golongan revolusi 革命者目标adalah terhadap pemerintahan autokratik Raja Louis XVI 路易十六国王的专制统治(1774-1792) dan golongan bangsawan贵族.
- Golongan ini memonopoli垄断 pelbagai keistimewaan各种特权, sebaliknya相反 rakyat 人民terbeban负担 dengan pelbagai cukai各种税务.
- Golongan revolusi 革命者menggempur攻陷 penjara Bastile巴士底监狱, membebaskan 解救tahanan politik政治犯 dan seterusnya menggulingkan推翻 Raja Louis XVI.
- Revolusi Perancis法国大革命 membawa kemunculan Republik Perancis法兰西共和国(法国) yang mengakhiri结束 sistem pemerintahan beraja君主制 di Perancis法国.

-------
Kesimpulan总结:
- Idea nasionalisme民族主义的理念 di Barat 西方mencetuskan引起 kesedaran醒觉 dan kebangkitan 崛起memperjuangkan奋斗 kedaulatan negara 国家主权yang menekankan注重 hak 权利dan prinsip原则 kedaulatan rakyat人民主权.
- Idea nasionalisme 民族主义的理念ini memberikan iktibar给予教训 kepada kita tentang kepentingan ilmu pengetahuan知识的重要性 untuk meningkatkan提高 kesejahteraan hidup生活和谐.

- Idea 理念ini tersebar 传遍ke dalam gerakan nasionalisme民族主义运动 di luar Eropah 欧洲以外termasuklah di Asia亚洲 dan Asia Tenggara东南亚.



2.3 Perkembangan Nasionalisme di Asia (民族主义的发展在亚洲)

- Perkembangan nasionalisme民族主义的发展 di Asia亚洲 merupakan kesinambungan延续性 idea nasionalisme民族主义理念 di Barat 西方kesan daripada pertembungan邂逅 yang berlaku dengan bangsa Eropah欧洲民族.
- Kedatangan到来 dan penjajahan殖民 kuasa Eropah欧洲势力 di Asia 亚洲mencetuskan引起 kebangkitan nasionalisme 民族主义崛起seperti di India印度, China中国, Mesir埃及, empayar Uthmaniyah奥斯曼帝国 dan Jepun日本.

(A) Nasionalisme di India 民族主义在印度

- Nasionalisme民族主义 di India印度 merupakan reaksi penduduk tempatan当地居民的反应 terhadap dasar imperialisme British英国帝国主义政策.
- Kebangkitan rakyat tempatan 当地人民崛起dalam Dahagi India 1857 merupakan titik tolak起点 kepada perkembangan 发展nasionalisme 民族主义di India印度.
- Dahagi India 1857 ialah pemberontakan叛变 yang telah dilancarkan被发动oleh sepoi atau askar upahan British 英国雇佣军berbangsa India印度种族. Pemberontakan叛变 tersebut rnerupakan reaksi反应kepada ancaman pengaruh British英国影响的威胁 terhadap adat习俗, budaya文化 dan agama宗教 masyarakat setempat本地社会.
- Nasionalisme awal早期民族主义 bercorak gerakan行动 yang memberikan perhatian给予注意 terhadap isu sosioagama宗教社会课题.
- Brahmo Samaj梵社 dan Arya Samaj 雅利安社merupakan pertubuhan penting重要社团 yang menggiatkan 激起rasa kecintaan 爱的精神kepada budaya tempatan当地文化 kesan daripada pengaruh budaya Barat西方文化影响.
- Pada penghujung abad ke-19, perkembangan pendidikan Barat西方教育发展 membawa kemunculan出现 golongan intelektual 知识分子yang memulakan gerakan nasionalisme民族主义运动 lebih tersusun有条理.
- Mereka menubuhkan成立 pertubuhan politik政治组织 untuk menyuarakan pandangan发表意见 seperti Kongres Kebangsaan India atau Indian National Congress (INC)印度全国代表大会 yang dibentuk pada tahun 1885 dan Liga Muslim穆斯林联盟 yang ditubuhkan被成立 pada tahun 1906.
- Pada awal abad ke-20, muncul出现 gerakan bersifat keras强硬暴力运动 yang diketuai oleh nasionalis radikal 激进民族主义者seperti Bal Gangadhar Tilak dan Bipin Chandra Pal.
- Mereka menggerakkan激起 semangat penentangan secara militan 好战的对抗精神terhadap British英国.
- Selepas Perang Dunia Pertama第一次世界大战, INC memperlihatkan表现 dasar tidak bekerjasama不合作政策 dengan British英国.
- Tindakan行动 ini diterajui 被领导oleh Mahatma Gandhi 圣雄甘地yang menjadikan Satyagraha真理坚持 sebagai pegangan信仰 untuk menggerakkan nasionalisme推动民族主义 di India印度.
- Satyagraha真理坚持bermaksud berpegang teguh 坚持kepada kebenaran真理. Konsep Satyagraha真理坚持的概念 menjadi asas perjuangan 奋斗基础kepada keganasan暴力.
- Selepas Perang Dunia Kedua第二次世界大战, INC dan Liga Muslim membentuk jawatankuasa khas特别委员会 bagi merangka rancangan 拟定计划pembahagian India分配印度,  iaitu negara India印度 dan Pakistan巴基斯坦.
- Pada 14 Ogos 1947, Pakistan巴基斯坦 diumumkan sebagai negara merdeka独立国家 dengan Muhammad Ali Jinnah sebagai Gabenor Jeneral Pakistan巴基斯坦总督.
- India印度 pula mengisytiharkan kemerdekaan 宣布独立pada 15 Ogos 1947.  

- Jawaharlal Nehru 贾瓦哈拉尔·尼赫鲁dilantik 被委任sebagai Perdana Menteri pertama India印度第一任总理.



(B) Nasionalisme di China 民族主义在中国

- Nasionalisme民族主义 di China中国 bertujuan目的 mengukuhkan巩固 peradaban China中国文明 dalam kalangan orang Cina华人 daripada ancaman威胁 penguasaan politik政治控制 dan ekonomi经济oleh kuasa asing外来势力.
- Nasionalisme China中国民族主义 bermula开始 dengan penentangan 对抗terhadap kelemahan pemerintahan Dinasti Manchu满清王朝的软弱统治 (kerajaan Manchuria清朝) yang dianggap sebagai orang luar外人 dan kehilangan mandat失去授权.
- Masyarakat China中国社会 turut hilang kepercayaan失去信任 terhadap Dinasti Manchu满清王朝 yang gagal 失败menghalang阻止 kemasukan pengaruh Barat西方影响的进入.
- Gerakan nasionalisme民族主义运动 seterusnya bercorak anti-Barat -西方模式kerana menentang反抗 campur tangan介入 kuasa Barat西方势力 di China中国.
- Tokoh人物 yang mempelopori散播 gerakan kebangkitan rakvat人民崛起运动 di China中国 ialah Dr. Sun Yat Sen孙中山.
- Beliau mengemukakan提出 Tiga Prinsip Rakyat三民主义 (San Min Chu-i) sebagai作为 ideologi perjuangan战斗思想形态 iaitu nasionalisme民族主义, demokrasi民主 dan kebajikan sosial社会福利.

- Prinsip原则 tersebut menjadi asas基础 kepada gerakan Revolusi China中国革命运动 pada tahun 1911 yang berjaya成功 menumbangkan推翻 pemerintahan Dinasti Manchu满清朝代统治 dan kemunculan出现 pemerintahan republik di China中华人民共和国.



(C) Nasionalisme Empayar Uthmaniyah dan Mesir奥斯曼帝国和埃及民族主义

- Nasionalisme empayar Uthmaniyah dan Mesir奥斯曼帝国和埃及民族主义 lahir产生 daripada kesedaran醒觉 untuk mempertahankan捍卫 sistem pemerintahan Islam 伊斯兰行政系统dan agama Islam伊斯兰教yang diancam被威胁 oleh imperialisme Barat西方帝国主义 pada abad ke-19.
- Kesedaran醒觉 tersebut mencetuskan引发 gerakan Pan-Islamisme 泛伊斯兰主义运动dan gerakan Islah伊斯兰复兴运动.

(a) Gerakan Islah伊斯兰复兴运动
- Gerakan Islah伊斯兰复兴运动 merujuk gerakan pemulihan Islam伊斯兰复兴运动.
- Gerakan ini telah dipelopori被创立 oleh Sayyid Jamal al-Din al-Afghani dan Sheikh Muhammad Abduh.
- Imperialisme Barat西方帝国主义 di Mesir 埃及menyebabkan berlakunya pertembungan邂逅 kebudayaan 文化antara Eropah-Amerika 欧美dengan kebudayaan tempatan 当地文化yang mengubah budaya 改变文化dan tradisi kepercayaan传统信仰 masyarakat tempatan当地社会.
- Dengan itu, gerakan Islah伊斯兰复兴运动 menyeru呼吁 umat Islam穆斯林 berpegang pada ajaran Islam yang sebenar真正的伊斯兰教诲 berpandukan al-Quran可兰经 dan Hadis圣训 serta memperbaik改善 kehidupan masyarakat 社会生活untuk melepaskan diri脱离 daripada penjajahan殖民.

(b) Gerakan Pan-lslamisme泛伊斯兰主义运动
- Pada tahun 1883, Sayyid Jamal al-Din al-Afghani menubuhkan成立 kumpulan yang diberikan nama al-Urwah al-Wuthqa (Ikatan yang Kuat牢固的结合).
- Kumpulan ini ditubuhkan 被成立untuk memperkuat加强 rasa persaudaraan兄弟情谊 dan membawa umat Islam 穆斯林kepada kemajuan进步.
- Pertubuhan 组织ini telah menerbitkan出版akhbar报纸 al-Urwah al-Wuthqa untuk menyebarkan传播 idea Pan-Islamisme泛伊斯兰主义理念, iaitu seruan呼吁 penyatuan统一 persaudaraan umat Islam穆斯林兄弟情 di seluruh dunia全世界 untuk bangkit站起来 menghalang 阻止peluasan kuasa Barat西方势力扩张.
- Pada tahun 1914, empayar Uthmaniyah奥斯曼帝国 mengeluarkan fatwa颁布戒律 menyeru呼吁 umat Islam穆斯林 yang ditindas被欺压 penjajah Barat 西方殖民者bangkit站起来 berjuang bersama-sama一起战斗 dengan empayar Uthmaniyah奥斯曼帝国.
- Pemerintah empayar Uthmaniyah奥斯曼帝国领导者, iaitu Khalifah Abdul Hamid II menggerakkan推动 idea Pan-Islamisme泛伊斯兰主义理念 ini.
- Gerakan ini mendapat sokongan得到支持 umat Islam穆斯林 di seluruh dunia全世界 termasuklah Tanah Melayu马来亚.
- Contohnya, kebangkitan站起来 Tok Janggut menentang对抗 British英国 di Kelantan pada tahun 1915.


(D) Nasionalisme di Jepun 民族主义在日本

- Nasionalisme民族主义 di Jepun日本 pula digerakkan 被推动oleh pemerintah Jepun日本统治者 disebabkan oleh kesedaran醒觉 untuk mencapai kemajuan达到进步 bagi mengelakkan 避免ancaman imperialisme Barat西方帝国主义威胁.
- Maharaja Mikado Meiji 明治天皇(1868) melancarkan推行 gerakan pemulihan Jepun复兴日本运动 dengan menekankan注重 pemodenan现代化 mengikut 根据model Barat 西方模式supaya Jepun日本 dihormati 被尊敬oleh kuasa Barat西方势力.
- Prinsip dan semangat bushido武士道原则和精神 dijadikan asas基础 membina建立 nasionalisme民族主义 dalam kalangan rakyat人民 dan pemerintah统治者 semasa era Pemulihan Meiji明治维新时代.
- Semangat bushido武士道原则和精神ialah sikap yang sanggup menanggung risiko愿意承担风险, bersungguh-sungguh mencapai cita-cita努力达成志愿 dan sedia berkorban 准备牺牲demi melaksanakan tanggungjawab执行任务 terhadap ketua领导 dan negara国家.
- Pemulihan维新 meliputi gerakan pembaharuan改革运动 dalam semua aspek kehidupan全部生活方面 yang menjadikan使到 Jepun日本 muncul sebagai negara perindustrian工业国 dan kuasa tentera yang kuat 强大的军事力量di Asia 亚洲pada awal abad ke-20.
- Namun begitu, desakan ekonomi 经济压迫dan nasionalisme melampau过度的民族主义 oleh golongan tentera 军队menjadikan Jepun日本 sebagai kuasa imperialisme帝国主义势力di Asia亚洲.

-------
Kesimpulan总结:
- Nasionalisme帝国主义 di Asia亚洲 merupakan gerakan untuk menamatkan结束 penjajahan kuasa asing外来势力殖民 dan menuntut要求 perubahan politik政治改变 seiring dengan pembinaan negara bangsa建造民族国家. Contohnya, di India印度, Mesir埃及 dan China中国.
- Nasionalisme民族主义 juga berlaku dalam bentuk gerakan pembaharuan改革运动形式 dalam negara untuk mengekalkan kedaulatan 保持主权seperti yang telah berlaku di empayar Uthmaniyah 奥斯曼帝国dan Jepun日本.
- Kita sewajarnya mengambil iktibar吸取教训 untuk sentiasa berwaspada 警惕terhadap anasir asing外来人 yang boleh menjejaskan影响 kedaulatan主权 bangsa 民族dan negara国家.


 2.4 Perkembangan Nasionalisme di Asia Tenggara (民族主义的发展在东南亚)

- Nasionalisme di Asia Tenggara民族主义的发展在东南亚berakar umbi 扎根daripada gerakan membebaskan diri解救自己 daripada penjajahan kuasa Barat西方势力殖民 seperti yang berlaku di Filipina菲律宾, Burma缅甸 (Myanmar), Vietnam 越南dan Indonesia印尼.
- Namun begitu, di Thailand泰国, gerakan nasionalisme民族主义运动 bersifat menuntut 要求pembaharuan改革 dalam pentadbiran 行政ke arah mengekalkan 维持kedaulatan negara 国家主权daripada ancaman imperialisme帝国主义威胁.

(A) Nasionalisme di Filipina 民族主义在菲律宾

- Nasionalisme di Filipina民族主义在菲律宾 rnuncul untuk menghapuskan消灭 penjajahan asing外来殖民.
- Antara tokoh nasionalis民族主义人物 penting terntasuklah Jose Rizal, Andres Bonifacio (Bonifacio) serta Emilio Aguinaldo (Aguinaldo).
- Nasionalisme peringkat awal berbentuk Gerakan Propaganda 政治宣传yang dipimpin被领导 oleh Jose Rizal扶西.黎刹.
- Gerakan ini menuntut要求 Filipina菲律宾dijadikan 成为sebahagian一部分 daripada wilayah Sepanyol西班牙区域yang mempunyai hak yang sama同等的权利 seperti bangsa Sepanyol西班牙民族.

- Jose Rizal menubuhkan成立 Liga Filipina菲律宾联盟 pada tahun 1892 untuk mendesak催促 kerajaan Sepanyol 西班牙政府melakukan perubahan politik政治改变, ekonomi经济 dan sosial社会 di Filipina菲律宾.


- Kegagalan失败 Gerakan Propaganda政治宣传行动 mencetuskan引起 idea nasionalisme民族主义理念 yang lebih radikal更激进.
- Bonifacio博尼法西奥 menubuhkan成立 Katipunan卡蒂普南 untuk memperoleh kemerdekaan 获得独立Filipina菲律宾 melalui revolusi革命.
- Katipunan卡蒂普南 yang merupakan gerakan revolusioner革命性行动 telah menggunakan akhbar Kalayan untuk menyebarkan传播 idea revolusi革命理念 kepada rakyat Filipina菲律宾人民.
- Bonifacio dan Aguinaldo telah memimpin领导 Katipunan卡蒂普南melancarkan发动 Revolusi Filipina菲律宾革命 pada tahun 1896 untuk menyingkirkan逐出 pemerintahan Sepanyol西班牙统治, namun usaha ini gagal失败.

- Aguinaldo kemudiannya bekerjasama合作 dengan Amerika Syarikat美国 dan berjaya mengusir成功驱逐 Sepanyol西班牙 dari Filipina菲律宾.
- Namun begitu, Perisytiharan宣布 Kemerdekaan Filipina菲律宾独立 oleh Aguinaldo pada tahun 1899 tidak diiktiraf不被承认 oleh Amerika Syarikat美国, sebaliknya Filipina菲律宾 diletakkan di bawah penguasaan Amerika Syarikat美国控制.
- Di bawah penjajahan Arnerika Syarikat美国殖民, golongan nasionalis民族主义者 ini mengubah strategi perjuangan 改变战斗策略dengan menggunakan使用 saluran diplomasi 外交管道melalui parti politik sederhana中庸的政党.
- Pendekatan kerjasama合作方法 membolehkan Sergio Osmena, pemimpin Parti Nasionalis国民党领袖 dilantik menganggotai 参与Dewan Perhimpunan Filipina菲律宾聚会厅 pada tahun 1907.
- Gerakan menuntut kemerdekaan要求独立运动 ini diteruskan被继续 oleh golongan nasionalis民族主义者 sehingga Perang Dunia Kedua第二次世界大战.

(B) Nasionalisme di Burma (Myanmar) 民族主义在缅甸

- Nasionalisme di Burma民族主义在缅甸ialah manifestasi示威游行 perjuangan战斗 golongan kelas menengah中产阶级, sami Buddha僧侣 (pongyi), Thakin德钦 (siswazah universiti大学毕业生) dan golongan petani 农民menentang对抗 imperialisme British英国帝国主义.
- Nasionalisme民族主义 digerakkan被推动 oleh golongan kelas pertengahan 中产阶级berpendidikan Barat 受西方教育berikutan pengaruh British西方影响 yang mengancam威胁 kedudukan agama Buddha佛教地位.
- Mereka menubuhkan成立 Persatuan Belia Buddha佛教青年协会 pada tahun 1906 untuk mengekalkan维持 tradisi Buddha佛教传统, pendidikan教育 dan kebudayaan Burma缅甸文化.
- Persatuan tersebut menggunakan isu kasut鞋子的课题 untuk membangkitkan激起 nasionalisme民族主义.
- Isu kasut 鞋子的课题merupakan perbuatan orang British英国人的行为 yang memakai kasut 穿鞋semasa memasuki进入 kuil Buddha佛教寺庙. Perbuatan 行为ini dianggap 被认为mencemari玷污 kesucian纯净 agama Buddha佛教.

- Selepas diambil alih被接替 oleh pemimpin领袖 yang lebih radikal 更激进seperti U Ba Pe, persatuan协会 tersebut dinamakan Majlis Persatuan Am Kesatuan Burma缅甸联盟大会.
- Isu课题 yang berkaitan dengan bangsa Burma缅甸民族 mula diperjuangkan被战斗.
- Menjelang tahun 1920, Revolusi Pelajar学生革命 menuntut 要求penubuhan universiti 成立大学untuk mereka.
- Golongan sami Buddha僧侣 seterusnya menubuhkan 成立Majlis Am Sangha Samagyi dan mencetuskan引发 Pemberontakan Saya San沙耶山叛乱 (1930-1932).
- Pemberontakan反叛 yang diketuai oleh Saya San iaitu bekas pongyi 前僧侣mendapat 得到sokongan golongan petani农民支持 yang terbeban有负担 dengan pelbagai jenis cukai各种税务.
- Perkembangan nasionalisme民族主义发展 berikutnya dipengaruhi oleh pengenalan Perlembagaan Burma 1935缅甸宪法 yang memisahkan分开 Burma缅甸 dengan India印度.
- Perlembagaan宪法 tersebut merangsang perjuangan激发斗争 ke arah berkerajaan sendiri自组政府.
- Golongan Thakin德钦 menubuhkan成立 Parti Do BamaAsiayone我缅人党 (Kami Orang Burma) untuk memperjuangkan 战斗kemerdekaan Burma缅甸独立.
- Pemimpin parti 政党领袖tersebut seperti Aung San, Kyaw Nein dan U Nu menggelar diri自称 sebagai "Thakin德钦" yang bermaksud tuan dan menegaskan强调 orang Burma缅甸人mesti bertuankan orang Burma以缅甸人为主人.

- Dr. Ba Maw巴莫 yang memenangi赢得 pilihan raya大选 pada tahun 1937 kemudiannya dilantik 被委任sebagai Perdana Menteri yang pertama第一任总理.



(C) Nasionalisme di Vietnam 民族主义在越南

- Nasionalisme di Vietnam民族主义在越南muncul 出现akibat perubahan改变 sosiopolitik 社会政治dan sosioekonomi社会经济 selepas kedatangan Perancis法国, terutama selepas tahun 1918.
- Gerakan nasionalisme Vietnam越南民族主义运动dipelopori 被开创oleh golongan bangsawan贵族 dan pegawai官员 daripada golongan Mandarin越南高官.
- Golongan Mandarin ialah pembesar 大臣yang menerima接受 pendidikan Confucius孔子儒家教育.
- Golongan ini memperjuangkan战斗 pemulihan复原 sistem pemerintahan beraja君主制.
- Kemunculan golongan intelektual 知识分子meningkatkan 提高kesedaran politik 政治醒觉dan gerakan anti-Perancis-法国行动.
- Nasionalisme Vietnam越南民族主义 disalurkan被传输 melalui akhbar 报纸seperti Tribune Indige dan Cloche Felee yang mengkritik批评 penindasan Perancis法国的压迫 dan menuntut要求 hak rakyat Vietnam越南人民权利.
- Gerakan nasionalisme Vietnam 越南民族主义运动selepas Perang Dunia Pertama第一次世界大战 bercorak revolusi革命特色 yang didukung 被拥护oleh dua aliran ideologi思想源流, iaitu nasionalisme民族主义 dan komunisme共产主义.
- Parti utama主要政党 aliran nasionalisme民族主义源流 ialah Viet Nam Quoc Dang Dang (VNQDD) 越南国民党atau Parti Nasionalis Vietnam pimpinan Nguyen Thai Hoc阮太学, manakala golongan komunis共产党 diterajui被开创 oleh Parti Komunis Vietnam (PKV)越南共产党 pimpinan Ho Chi Minh胡志明.
- Perjuangan VNQDD越南国民党 berteraskan基于 demokrasi民主, nasionalisme民族主义 dan sosialisme社会主义.
- Parti ini melancarkan推行 pemberontakan叛变 pada tahun 1930 untuk mengusir驱赶 Perancis法国 dan menubuhkan 成立kerajaan republik Vietnam越南共和国.
- Peristiwa事件 ini memberikan kesempatan给予机会 kepada Perancis法国melumpuhkan摧毁 gerakan golongan nasionalis民族主义者行动 dengan menangkap pemimpin VNQDD逮捕越南国民党领袖dan menghukum bunuh判死刑 Nguyen Thai Hoc阮太学.
- Gerakan revolusi 革命行动menentang 对抗Perancis 法国diteruskan被继续 oleh Ho Chi Minh胡志明 melalui PKV越南共产党.
- Pada bulan September 1945, Ho Chi Minh胡志明 berjaya成功 mengisytiharkan kemerdekaan宣布独立 Republik Demokratik Vietnam越南民主共和国 di Hanoi河内, Vietnam Utara北越.
- Beliau dilantik 被委任sebagai presiden pertama第一任总统, manakala Vietnam Selatan南越 yang berpusat中心 di Saigon西贡 berada di bawah pengaruh Perancis法国影响 dan Amerika Syarikat美国.
- Gerakan menentang 对抗penjajahan Barat 西方殖民diteruskan被继续 sehingga Republik Vietnam越南民主共和国 terbentuk形成 pada tahun 1976.



(D) Nasionalisme di Indonesia民族主义在印尼

- Nasionalisme di Indonesia民族主义在印尼pada awalnya berkisarkan isu pendidikan教育课题 untuk mengubah改变 nasib rakyat人民命运 akibat dasar penjajah Belanda荷兰殖民政策.
- Raden Adjeng Kartini卡蒂妮 mempelopori 开创perjuangan战斗 untuk memajukan 发展pendidikan kaum wanita女人教育.
- Karya 作品Kartini卡蒂妮, terutama surat信件 yang diutus kepada 被寄给rakan-rakannya朋友 di Eropah欧洲 dibukukan 整理成书dan diterbitkan 被出版dengan judul标题 Hilang Gelap Terbitlah Terang pada tahun 1911.
- Karya 作品ini kemudiannya diterjemahkan被翻译 kedalam bahasa Inggeris英语 dengan judul Letters of a Javanese Princess.
- Karya作品 tersebut mendedahkan揭露 dasar diskriminasi Belanda 荷兰歧视政策yang menindas欺压 dan membawa kemunduran带来后退 kepada bangsa Indonesia印尼民族.
- Kesedaran nasionalisme 民族主义醒觉seterusnya berkembang发展 dengan kemunculan 出现pertubuhan组织 yang lebih tersusun 有条理seperti Muhammadiyah穆哈玛迪亚 untuk mempertahankan捍卫 agama Islam伊斯兰教 daripada ancaman 威胁sekularisme Barat西方世俗主义.
- Gerakan nasionalisme民族主义运动 menjadi semakin radikal越来越激进 dengan penubuhan成立 parti politik政党 yang memperjuangkan战斗 kemerdekaan独立 seperti Sarekat Islam (SI)伊斯兰联盟, parti Komunis Indonesia (PKI) 印尼共产党dan Parti Nasionalis Indonesia (PNI)印度尼西亚民族党.
- Kepimpinan Soekarno苏卡诺的领导 menjadikan PNI印度尼西亚民族党sebagai sebuah parti yang berpengaruh有影响的政党.
- Pada tahun 1928, Kongres Pemuda Indonesia 印尼青年大会melahirkan ikrar产生誓言 "Sumpah Pemuda青年誓言" yang menjadi tonggak nasionalisme民族主义支柱.
- Tiga asas三个基础 dalam sumpah誓言 tersebut ialah satu tanah air一个祖国, satu bangsa 一个民族dan satu bahasa一个语言 untuk mewujudkan呈现 keutuhan negara bangsa完整民族国家.
- Bagi mengukuhkan perjuangan巩固战斗 pertubuhan 组织ini, Soekarno 苏卡诺mempelopori开创 pembentukan形成 Permuafakatan Perhimpunan Politik Kebangsaan Indonesia (PPPKI)印尼国民政治议会联盟.
- PPPKI印尼国民政治议会联盟ialah gabungan organisasi 联合组织dan parti politik Indonesia印尼政党 yang memperjuangkan战斗 kemerdekaan Indonesia印尼独立.

Sumpah Pemuda青年誓言
Pertama第一:
Kami putera dan puteri lndonesia mengaku bertumpah darah yang satu, tanah Indonesia我们印度尼西亚儿女,只承认一个祖国,印度尼西亚。
Kedua第二:
Kami putera dan puteri lndonesia mengaku berbangsa yang satu, bangsa lndonesia  
我们印度尼西亚儿女,只承认一个民族,印度尼西亚民族。
Ketiga第三:
Kami putera dan puteri lndonesia menjunjung bahasa persatuan, bahasa lndonesia
我们印度尼西亚儿女,尊重统一的语言, 印度尼西亚语


(E) Nasionalisme di Thailand民族主义在泰国

 - Nasionalisme di Thailand 民族主义在泰国berbeza有差别 daripada gerakan nasionalisme 民族主义运动di negara lain其他国家 di Asia Tenggara东南亚 yang bersifat antipenjajah 反殖民特质dan memperjuangkan kemerdekaan战斗独立.
- Gerakan nasionalisme民族主义运动 di Thailand泰国 bertujuan目的 mempertahankan kedaulatan negara捍卫国家主权 serta menuntut要求 penglibatan rakyat涉及人民 dalam pemerintahan政权.
- Nasionalisme di Thailand 民族主义在泰国dipelopori被开创 oleh Raja Thailand泰国国王 rnelalui usaha diplomasi外交努力 dan pemodenan现代化.
- Raja Mongkut 蒙固(拉玛四世)国王membina建立 hubungan baik良好关系 dengan kuasa Barat 西方势力seperti British英国, Amerika Syarikat美国 dan Perancis法国.
- Baginda memulakan开始 langkah pemodenan 现代化步骤dengan melaksanakan执行 birokrasi Barat西方官僚制.
- Penasihat Barat西方顾问 dibawa masuk被引进 untuk melatih 训练pegawai tempatan 当地官员dalam pentadbiran kewangan财务管理, pelabuhan码头, kastam海关, ketenteraan军事 dan polis警察.
- 80 orang penasihat Barat西方顾问dibawa masuk被引进. Antaranya termasuklah penasihat kewangan财务顾问, pelabuhan码头 dan polis警察 dari Britain英国, penasihat kastam海关顾问 dari Amerika Syarikat美国dan penasihat kententeraan军事顾问 dari Perancis法国.
- Guru老师dari Barat西方, terutamanya British英国 turut dibawa masuk untuk melaksanakan执行 sistem pendidikan Barat西方教育体制.
- Langkah tersebut membentuk形成 imej Thailand泰国形象 sebagai negara 国家yang bersahabat友好 dengan Barat西方.
- Pemodenan negara国家现代化 dan dasar terbuka开放政策 Raja Mongkut蒙固国王 diteruskan被继续 oleh putera王子 baginda, iaitu Raja Chulalongkorn朱拉隆功(拉玛五世)国王 untuk menjadikan Thailand泰国 negara yang bebas自由的国家 daripada penjajahan kuasa Barat西方殖民, khususnya British英国.
- Nasionalisme民族主义 dalam kalangan rakyat 人民timbul 引起semasa pemerintahan Raja Vajiravudh瓦栖拉兀国王.
- Kelemahan软弱 pentadbiran Raja Vajiravudh瓦栖拉兀国王menimbulkan引起 kegelisahan rakyat人民担忧 terhadap penguasaan politik 政治控制oleh kerabat diraja皇室.
- Sernentara itu, Nai Pridi Phanomyong比里. 帕侬荣dan Field Marshal Phibulsongkram贝·銮披汶颂堪menubuhkan成立 Parti Rakyat人民党 dan melancarkan Revolusi Thai泰国革命 pada tahun 1932.
- Revolusi革命 tersebut menamatkan结束 pemerintahan raja berkuasa mutlak君主绝对权力政权.
- Pemerintahan raja berperlembagaan君主立宪制 diperkenalkan被执行 dengan meletakkan raja国王 pada kedudukan tertinggi最高地位, tetapi tidak mencampuri不介入 urusan pentadbiran 行政事务kerajaan Thailand泰国政府 yang dijalankan oleh Perdana Menteri总理.
- Nasionalisme民族主义 seterusnya berkisarkan rasa tidak puas hati rakyat 人民不满意terhadap penguasaan ekonomi经济控制 oleh kapitalis Barat 西方资本家dan orang Cina华人.
- Perdana Menteri总理, Phibulsongkram rneluluskan通过 undang-undang法律 menyekat限制 penguasaan ekonomi 经济掌控oleh orang Cina华人 dan menggalakkan鼓励 peribumi 原住民terlibat dalam kegiatan ekonomi经济活动.
- Semasa Perang Dunia Kedua第二次世界大战, dasar bekerjasama 合作政策dengan Jepun日本 menyebabkan Thailand泰国 tidak dijajah不被殖民 oleh Jepun日本.
- Thailand泰国 turut memperoleh hak semula 重获得权利terhadap wilayah区域 di Indochina 印度支那/中南半岛dan negeri utara Tanah Melayu马来亚北部.
- Nama asal原名 Thailand泰国 ialah Siam暹罗. Pada tahun 1939, Siam ditukarkan kepada Thailand 泰国yang bermaksud "Tanah Bebas自由土地".

-------
Kesimpulan总结:
- Nasionalisme民族主义 di Asia Tenggara东南亚 berkembang 发展daripada kesedaran醒觉 memperjuangkan 奋斗hak bangsa民族权利 dan mendapatkan kemerdekaan得到独立.
- Namun begitu, nasionalisme民族主义 di Thailand泰国 pula berbeza有差别 kerana lebih kepada usaha努力 mempertahankan捍卫 kemerdekaan独立 dan kedaulatan negara国家主权.

- Sumbangan pemimpin 领袖贡献dalam usaha努力 mengekalkan维持 kedaulatan negara国家主权 sewajarnya diteladani被成为模范 untuk mengukuhkan巩固 peradaban bangsa dan negara民族和国家文明.



2.5 Kesedaran Nasionalisme di Negara Kita (民族主义醒觉在我们的国家)

- Kesedaran nasionalisme民族主义醒觉 di negara kita我们的国家dapat ditelusuri 被搜寻sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka马六甲马来苏丹王朝.
- Kesedaran 醒觉ini berkembang发展 semasa menghadapi面对 ancaman Siam暹罗威胁 dan British英国 oleh tokoh pejuang tempatan本地战斗者.
- Sejarah perjuangan bangsa民族战斗历史 menghadapi面临 ancaman luar 外来威胁dapat dilihat sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka马六甲马来苏丹王朝.
- Usaha pemimpin领袖的努力 Kesultanan Melayu Melaka马六甲马来苏丹王朝 seperti Sultan Muzaffar Shah dan Sultan Mahmud Shah seharusnya disanjung被致敬.
- Setelah berundur退下 dari Melaka马六甲, Sultan Mahmud Shah berusaha努力 untuk mendapatkan Melaka kembali 重夺马六甲dengan melakukan tiga kali serangan三次攻击 terhadap Portugis葡萄牙,  namun serangan攻击 tersebut menemui kegagalan面临失败.
- Penentangan对抗 terhadap ancaman luar外来威胁 juga dilihat melalui perjuangan Sultan Kedah吉打苏丹的战斗, iaitu Sultan Abdullah Mukarram Shah yang menentang对抗 Syarikat Hindia Timur Inggeris (SHTI)英国东印度公司.
- Baginda berusaha努力 untuk mendapatkan Pulau Pinang kembali 重夺槟城yang merupakan sebahagian 一部分daripada wilayah Kedah吉打区域.
- Perjuangan战斗 baginda merupakan perjuangan terawal 最早的战斗menentang British对抗英国 di Kedah吉打.
- Begitu juga dengan kesungguhan认真 dalam menentang penjajah对抗殖民 seperti yang dilakukan oleh Penghulu Dol Said, Dato'Maharaja Lela Pandak Lam, Dato'Bahaman, Rentap, Mat Salleh, Tok Janggut dan Haji Abdul Rahman Lirnbong pada penghujung abad ke-19 dan awal abad ke-20.
- Perjuangan战斗 mereka bersifat setempat当地, namun selari dengan erti nasionalisme符合民族主义的意思, iaitu perjuangan menuntut kebebasan 争取自由daripada ancaman luar外来威胁 dan mendaulatkan wilayah masing-masing使各自区域有主权.
- Kesedaran awal 早期醒觉mendapat 得到reaksi反应dan tindak balas反应 yang keras强硬 daripada penjajah殖民 sehingga memaksa 强迫masyarakat社会 kita bergerak 行动secara sederhana一般.

- Kesedaran nasionalisme民族主义醒觉 perlu dikaitkan 被关联dengan perjuangan tokoh agama宗教人物战斗 sejak awal abad ke-20 yang dibawa oleh gerakan Islah伊斯兰复兴运动.
- Gerakan ini dipelopori被开拓 oleh Sheikh Muhammad Tahir Jalaluddin, Haji Abbas Mohd Taha dan Syed Sheikh al-Hadi.
- Kesedaran醒觉 ini kemudiannya diteruskan被继续 melalui penulisan kreatif创意写作 dan akhbar报纸 yang digerakkan被推动 oleh individu个人 seperti Zainal Abidin Ahmad (Za'ba), Muhammad Rakawi Yusuf, Abdul Rahim Kajai, Hajah Zainon Munshi Sulaiman (Ibu Zain) dan Fatimah Yaakub.
- Selain itu. terdapat perjuangan战斗 yang digerakkan被推动 melalui pertubuhan sosioekonomi 社会经济组织oleh golongan berpendidikan lnggeris dan Melayu受马来语和英语教育者.
- Tokoh ketika itu ialah Ibrahim Haji Yaakob, Ishak Haji Muhammad, Ahmad Boestamam dan Burhanuddin al-Helmi.
- Walaupun menghadapi kekangan kewangan金钱约束, halangan undang-undang法律阻碍 dan pengawasan ketat pemerintah统治者严厉监视, perjuangan mengkritik批评的奋斗 dan menyedarkan masyarakat 醒觉社会tetap diteruskan继续前进.

-------
Kesimpulan总结:
- Kesedaran nasionalisme民族主义醒觉 telah lama wujud存在 dalam pemikiran思想 dan tindakan行动 tokoh di negara kita, sama ada daripada pihak sultan苏丹, pembesar大臣, tokoh agama宗教人物, wartawan记者, guru老师, penulis作家 atau rakyat人民.
- Perkembangannya发展 bergerak secara teratur 有条理dan perjuangan战斗 mereka dizahirkan被表现 dalam pelbagai bentuk各种形式.

- Hal ini dapat dilihat melalui gerakan 行动secara terbuka公开, setempat当地 mahupun melalui idea penulisan写作相法 dan berpersatuan有组织 yang terus berkembang 继续发展bagi mempengaruhi影响 masyarakat社会 kemudiannya.



2.6 Faktor Kemunculan Gerakan Nasionalisme (原因出现民族主义运动)

- Kemunculan nasionalisme出现民族主义 pada abad ke-20 didorong被推动 oleh beberapa faktor 原因seperti peranan agama宗教角色, penulisan kreatif 创意写作dan media cetak印刷媒体.
- Selain itu, perkembangan发展 sistem pendidikan教育制度 yang berjaya成功 melahirkan产生 golongan intelektual 知识分子dan pengaruh luar 外来影响serta serantau区域性 juga menyemarakkan燃起 nasionalisme民族主义 menentang对抗 penjajah殖民.

i. Peranan Agama宗教角色
- Para pelajar学生yang melanjutkan pelajaran升学 di Mesir埃及 terdedah接触 dengan falsafah哲学 perjuangan战斗 gerakan Islah伊斯兰复兴运动 di Mesir埃及 pimpinan Sayyid Jamal al-Din al-Afghani, Sheikh Muhammad Abduh dan Rashid Rida.
- Gerakan Islah伊斯兰复兴运动 menyeru呼吁 umat Islam穆斯林 kembali 回归kepada ajaran Islam yang sebenar真正的伊斯兰教诲 dengan berpandukan根据 al-Quran可兰经 dan Hadis圣训.
- Gerakan ini juga muncul出现 untuk menentang对抗 imperialisme Barat 西方帝国主义di negara Islam伊斯兰国.

ii. Penulisan Kreatif 创意写作
- Hasil kesusasteraan 文学作品seperti novel长篇小说, cerpen短篇小说 dan puisi诗歌 daripada tokoh nasionalis民族主义人物 digunakan sebagai wadah大量储备 untuk mengungkap 表达keperitan hidup bangsa民族生活的痛苦 yang dijajah被殖民 serta penderitaan rakyat人民的痛苦.
- Hal ini memberikan impak给予影响 kepada rakyat人民 untuk menaikkan semangat提高士气 bagi memahami 了解realiti hidup现实的生活 yang dijajah被殖民.
- Contohnya, novel长篇小说 Melor Kuala Lumpur oleh Harun Aminurrashid dan cerpen 短篇小说Cerita Awang Putat oleh Abdul Rahim Kajai.
- Karya作品 Pak Sako menyindir讽刺 penjajah殖民 dan mengingatkan 提醒anak bangsa 民族akan kepentingan重要性 menikmati kebebasan享有自由.

iii. Media Cetak印刷媒体
- Media cetak印刷媒体 seperti akhbar报纸 dan majalah杂志 berperanan扮演角色 sebagai penyalur maklumat传输信息 dan penyebar berita传播新闻.
- Antara akhbar awal早期报纸 termasuklah Jawi Peranakan yang menegur campur tangan British 英国的介入dalam soal agama Islam伊斯兰教事务 di Singapura 新加坡dan isu bahasa Melayu马来语课题.
- Terdapat juga akhbar报纸 Sekola Melayu yang digunakan被使用 untuk bahan pembacaan阅读刊物 di sekolah Melayu马来学校.
- Kemunculan出现 Al-lmam, Neracha dan Pengasuh pula memuatkan 装载idea pembaharuan改革思想.
- Akhbar报纸 Fajar Sarawak yang diterajui被开拓 oleh angkatan部队 intelektual Melayu马来知识分子 diterbitkan被出版 sebagai wadah大量储库 bagi mengkritik批评 dasar pemerintahan行政管理 Brooke yang mengabaikan忽略 hak权利 dan kepentingan重要性 bumiputera原住民 Sarawak砂拉越.

iv. Sistem Pendidikan教育制度
- Pendidikan moden Islam 伊斯兰教现代教育melalui penubuhan成立madrasah伊斯兰学校telah meniupkan吹起semangat baharu全新精神 dalam kalangan pelajar学生 pada awal abad ke-20.
- Antaranya termasuklah Madrasah al-Attas di Johor Bahru (1914), Madrasah al-Masyhur di Pulau Pinang (1916) dan Madrasah al-Idrisiyah di Kuala Lumpur (1926).
- Institusi机构ini menerima接受 idea nasionalisme民族主义思想melalui kunjungan拜访 para ulama回教学者 Kaum Muda少壮派 dari Sumatera Barat西苏门答腊 dan pulangnya pelajar归学生 dari Mesir 埃及yang menyebarkan传播 idea kemajuan进步思想 dan pemodenan现代化 kepada masyarakat社会.
- Raffles Institution di Singapura, Maktab Melayu Kuala Kangsar atau Malay College Kuala Kangsar (MCKK) dan Maktab Perguruan Sultan Idris atau Sultan Idris Training College (SITC) melahirkan 生产golongan yang memimpin rakyat领导人民 menuntut hak要求权利 untuk mendapatkan pendidikan得到教育.
- Melalui sistem pendidikan教育体制, pelajar学生 didedahkan被接触 dengan idea tokoh falsafah lslam伊斯兰哲学人物思想 dan Barat西方 yang memperlihatkan表现 kelemahan bangsa民族弱点 yang dijajah被殖民 serta mendesak催促 British英国 melakukan pembaharuan进行改革.
- Contohnya, SITC menjadi medan ilmu知识广场 untuk berbincang讨论 dan menghasilkan 生产karya nasionalisme民族主义作品 bagi menyedarkan masyarakat醒觉社会.

v. Kemunculan Golongan intelektual 出现知识分子
- Hasil daripada perkembangan sistem pendidikan教育体制发展, lahirlah产生 golongan intelektual知识分子 seperti lepasan Timur Tengah中东毕业生.
- Contohnya, Syed Sheikh al-Hadi yang menggerakkan推动 idea pembaharuan改革思想 dalam masyarakat社会.
- Begitu juga intelektual 知识分子lepasan毕业生 pendidikan Inggeris英语教育 dan Melayu马来语 seperti Abdul Kadir Adabi, Dato' Undang Rembau Abdullah Haji Dahan, Mohammad Eunos Abdullah,  Ustaz Abu Bakar Mohd Said(Abu Bakar al-Baqir) dan Ibrahim Haji Yaakob.
- Mereka menggunakan 使用akhbar 报纸serta menubuhkan成立 persatuan协会 bersifat sosioekonomi 社会经济dan politik政治 untuk menyedarkan醒觉 rakyat人民 tentang nasionalisme民族主义.

vi. Pengaruh Luar dan Serantau外来和区域性的影响
- Kebangkitan崛起 Pan-Islamisme泛伊斯兰主义运动di empayar Uthmaniyah 奥斯曼帝国menyedarkan醒觉 umat Islam穆斯林 untuk bersatu 团结menentang对抗 ancaman luar外来威胁.
- Pengaruh影响 Gerakan Islah伊斯兰复兴运动 di Mesir埃及 pula menggesa催促 umat Islam穆斯林 melakukan pembaharuan进行改革 yang progresif逐步.
- Kemunculan出现 Jepun 日本sebagai kuasa besar dunia世界强大势力 yang berjaya成功 menewaskan打败 Rusia俄罗斯 membuka mata大开眼界 penduduk tempatan 本地居民untuk memperjuangkan战斗 nasib 命运mereka.
- Sernentara itu, gerakan Revolusi China中国革命 pimpinan Dr. Sun Yat Sen孙中山 turut menimbulkan引起 kesedaran nasionalisme民族主义醒觉.
- Gerakan ini berjaya menewaskan成功打败 kerajaan Manchuria满清政府 dan menubuhkan成立 sebuah negara Republik China中华人民共和国.
- Kejayaan成功 ini membangkitkan 激起kesedaran rakyat人民醒觉 di negara kita我们的国家 untuk menentang penjajah对抗殖民.
- Begitu juga idea perjuangan战斗 Mahatma Gandhi圣雄甘地 di India印度 yang menentang British对抗英国 tanpa kekerasan没有暴力 menjadi inspirasi启发 pergerakan nasionalisme民族主义运动.
- Perjuangan战斗 Jose Rizal扶西.黎刹 di Filipina菲律宾 dan Soekarno苏卡诺 di lndonesia印尼 menyemarakkan燃起 usaha努力 menentang penjajah对抗殖民 di negara kita我们的国家.

-------
Kesimpulan总结:
- Perkembangan发展 yang berlaku发生 akibat pengaruh dalaman内在影响 dan luaran外在 telah menyemarakkan燃起 pergerakan nasionalisme民族主义运动 di negara kita我们的国家.

- Kesannya, lahirlah产生 golongan intelektual知识分子 yang berjuang melalui organisasi组织, penulisan kreatif创意写作dan penubuhan persatuan成立协会 bagi mendaulatkan negara使国家独立.

*请点击: Part II

https://cikgulye.blogspot.com/2020/04/sejarah-tingkatan-4-bab-2-kebangkitan_30.html

5 条评论:

欢迎留言^^