2020年4月2日星期四

Sejarah Tingkatan 2 - Bab 1: Kerajaan Alam Melayu (马来世界王国) - PT3 KSSM 2020


TINGKATAN 2 - BAB 1: KERAJAAN ALAM MELAYU (马来世界王国)

1.1 Konsep Alam Melayu (马来世界概念)

- Alam Melayu meliputi涵盖 gugusan kepulauan群岛 dan tanah besar 大陆di bahagian tenggara东南部分 benua Asia亚洲大陆.
- Alam Melayu juga dikenali 被认识dengan pelbagai istilah seperti Kepulauan Melayu马来群岛 dan Dunia Melayu马来世界. Istilah ini berbeza-beza有差别 mengikut根据 peredaran zaman时代的循环.
- Pada masa dahulu以前, gugusan tanah luas宽阔的土地群集 terbentang 被摊开yang menghubungkan连接 kawasan daratan内陆地方 dengan kepulauan群岛 di Alam Melayu dikenali sebagai Pentas Sunda.
- Kawasan di Pentas Sunda ini mempunyai ciri-ciri fizikal 物理性质dan hidupan生活 yang hampir sama接近.
- Manusia yang tinggal di kawasan ini berkongsi分享 tamadun yang sama共同的文明 seperti kepercayaan信仰, asal usul keturunan遗传起源, bahasa语言, budaya文化 dan masyarakat社会.
- Oleh itu, konsep Alam Melayu马来世界概念 ini boleh dilihat dari sudut geografi地理角度, bahasa语言 dan budaya文化.

(A) Geografi
- Terdapat pelbagai pendapat 看法tokoh-tokoh tempatan本地 dan luar negara外国 berkaitan aspek geografi 地理方面Alam Melayu. Pendapat mereka menjadi rujukan参考 dalam perbincangan讨论 tentang konsep Alam Melayu马来世界概念.
i. Profesor Emeritus荣誉退休教授 Dato’ Dr. Nik Hassan Shuhaimi Nik Abdul Rahman, ahli arkeologi考古学家.
- Alam Melayu meliputi kawasan dari Madagaskar 马达加斯加ke Tanah Melayu马来亚, Papua New Guinea巴布亚新几内亚, Australia澳洲, New Zealand纽西兰, Kepulauan Pasifik太平洋 dan sampai ke Taiwan台湾.
ii. Abdul Hadi Haji Hassan, ahli akademik学者.
- Alam Melayu merupakan suatu lingkungan geografi yang luas宽阔的地理环境 meliputi Kepulauan Melayu马来岛 hingga selatan Thailand泰国南部.
iii. Profesor Emeritus 荣誉退休教授Tan Sri Dato’ Pendeta (Dr.) Ismail Hussein, ahli bahasa dan budayawan语言和文化学家.
- Dunia Melayu meliputi selatan Vietnam越南南部, Kemboja柬埔寨, selatan Myanmar缅甸南部, Segenting Kra克拉地峡, Malaysia马来西亚, Indonesia印尼, Brunei文莱 dan Filipina菲力宾.
iv. Alfred Russel Wallace, sarjana Barat西方学者.
- Kepulauan Melayu meliputi Tanah Melayu 马来亚hingga Tenasserim德林达一 dan Kepulauan Nicobar尼科巴群岛, Filipina菲力宾 dan Kepulauan Solomon所罗门群岛 hingga Papua New Guinea巴布亚新几内亚.
v. Profesor 教授Dr. Ding Choo Ming, pengkaji manuskrip Melayu马来语文与文学专家.
- Dunia Melayu merupakan sebuah kawasan yang luas宽阔的地方 meliputi Malaysia马来西亚, Indonesia印尼, Brunei文莱, Singapura新加坡, selatan Thailand泰国南部 dan Filipina菲力宾.

(B) Bahasa语言
- Konsep Alam Melayu juga boleh dilihat dari aspek penggunaan bahasa serumpun使用同源语言方面 yang dikaitkan dengan bahasa Melayu马来语.
- Bahasa Melayu tergolong 属于dalam bahasa Austronesia奥地利语 yang merupakan antara 200 bahasa yang dipertuturkan被说话 di Alam Melayu.
i. Profesor Emeritus Dato’ Dr. Asmah Haji Omar, tokoh bahasa语言家.
- Bahasa serumpun 同源语言di Alam Melayu mempunyai perkaitan关联 dengan bahasa etnik peribumi原住民部族语言.
- Persamaan共同点 ini boleh dikenal pasti 被确定melalui kata-kata tertentu特定词语.
- Apabila membuat perbandingan比较 bahasa-bahasa serumpun ini, terdapat pertalian kekeluargaan家族关联 bahasa-bahasa ini dengan bahasa Melayu.
ii. Sutan Takdir Alisjahbana, tokoh bahasa语言家.
- Bahasa Melayu telah digunakan secara meluas 广泛被使用di Alam Melayu sejak awal Masihi lagi.
- Sifat orang Melayu yang gemar belayar 喜欢航海telah mengembangkan发展 lagi bahasa Melayu ke Alam Melayu.
- Tambahan pula sifat bahasa Melayu yang sederhana中等 dan mudah dipelajari容易被学习 membolehkan bahasa ini diterima 被接受di Alam Melayu

Persamaan bunyi perkataan 共同词汇发音bagi beberapa etnik种族 di Alam Melayu.
Bahasa Melayu  (Malaysia) Empat,  Lima
Bahasa Jawa (Indonesia) Papat,  Limo
Bahasa Melayu (Brunei)  Ampat Lima
Tagalog  (Filipina) Apat Lima
Melanau  (Sibu, Sarawak)   Pat Limah
Kadazandusun (Sabah) Apat Limo

(C) Budaya文化
- Penduduk居民 di Alam Melayu mempunyai budaya serumpun同源文化 yang merangkumi涵盖 bahasa dan tulisan语言和书写, persuratan文学, struktur sosial社会结构, kesenian艺术, kepercayaan信仰 dan adat习俗.
i. Dato’ A. Aziz Deraman, budayawan文化家.
- Sejak awal lagi很早以前, budaya文化 di Alam Melayu ini telah berkembang maju发展进步 dengan munculnya出现 beberapa kepandaian tertentu特定技艺 dalam bidang kesenian艺术方面.
- Antaranya termasuklah pembuatan gangsa 制作铜器dan seni mempertahankan diri武术. Kedua-dua kepandaian ini merupakan ciptaan asli原创 di Alam Melayu.
- Selain itu, nilai-nilai serumpun同源价值观 wujud dalam masyarakat Alam Melayu terutamanya gotong-royong分工合作.
- Dalam aspek seni persembahan pula, muncul wayang kulit 皮影戏di Kelantan dan Pulau Jawa.


1.2 Kewujudan Kerajaan di Alam Melayu (出现王国在马来世界)

- Kerajaan Alam Melayu马来世界王国 telah bermula开始 daripada petempatan kecil 小住区yang berkembang menjadi 发展成为pelabuhan码头.
- Pelabuhan ini seterusnya berkembang menjadi发展成为 kerajaan王国.
- Kerajaan ini muncul 出现seawal abad pertama第一世纪. Antara kerajaan tersebut termasuklah Funan扶南, Champa占婆, Srivijaya室利佛逝, Angkor吴哥, Majapahit满者伯夷, Kedah Tua老吉打 dan Gangga Nagara刚迦.

i.  Kerajaan Funan 扶南王国  
- Lokasi: Lembah Sungai Mekong
- Masa: Abad Pertama
- Pusat Kerajaan: Vyadhapura
ii. Kerajaan Champa 占婆王国
- Lokasi: Selatan dan tengah Vietnam
- Masa: Abad Kedua
- Pusat Kerajaan: Indrapura
iii. Kerajaan Kedah Tua老吉打王国
-  Lokasi: Sungai Mas dan Sungai Bujang
- Masa: Abad Kelima
- Pusat Kerajaan: Sungai Mas dan Pangkalan Bujang.
iv. Kerajaan Gangga Nagara刚迦王国
-  Lokasi: Pantai barat bahagian tengah Tanah Melayu
- Masa: Abad Keenam
- Pusat Kerajaan: Pangkalan
v. Kerajaan Srivijaya室利佛逝王国
- Lokasi: Lembah Sungai Musi, Sumatera
- Masa: Abad Ketujuh
- Pusat Kerajaan: Palembang
vi. Kerajaan Angkor吴哥王国
- Lokasi: Lembah Sungai Mekong
- Masa: Abad Kesembilan
- Pusat Kerajaan: Hariharalaya
vii. Kerajaan Majapahit满者伯夷王国
-  Lokasi: Lembah Sungai Brantas, Jawa Timur
- Masa: Abad Ke-13

- Pusat Kerajaan: Kota Trowulan



1.3 Kerajaan Alam Melayu yang Mashyur (著名马来世界王国)

- Antara kerajaan Alam Melayu yang masyhur著名马来世界王国termasuklah Funan扶南, Champa占婆, Srivijaya室利佛逝, Angkor吴哥, Majapahit满者伯夷, Kedah Tua老吉打 dan Gangga Nagara刚迦.
-  Kemasyhuran kerajaan ini dapat dilihat dalam aspek pemerintahan政体, ekonomi经济, agama宗教 dan kemunculan pelabuhan港口的出现.

(A) Kerajaan Funan扶南王国       
- Kerajaan Funan yang berpusat集中在di Vyadhapura.  Diasaskan oleh被创立 seorang Brahmin婆罗门 bernama  Kaundinya. Beliau berkahwin 结婚dengan Soma, pemerintah wanita女君主 di Sungai Mekong dan membentuk成立 kerajaan Funan.
- Kerajaan Funan masyhur著名semasa diperintah oleh Fan Shih-man. Beliau telah meluaskan扩张 empayar Funan扶南帝国 ke Sungai Mekong hingga Teluk Camranh di sebelah timur东部. Kemudian, beliau menguasai控制 selatan Myanmar 缅甸南部dan Segenting Kra克拉地峡. Kejayaan成功 beliau menguasai控制 wilayah区域 ini membolehkan Funan menguasai控制 jalan perdagangan utama主要贸易路线 antara timur东部 dengan barat西部. Kesannya, pada abad ketiga Funan扶南 menjadi pusat perdagangan utama主要贸易中心 di Alam Melayu.
- Raja Funan terakhir最后的扶南王 ialah Rudravarman. Serangan 攻击kerajaan Chenla yang terletak di utara Funan扶南北部 telah menyebabkan kemerosotan衰落 kerajaan Funan.

(B) Kerajaan Champa 占婆王国
- Kerajaan Champa diasaskan oleh Chu-Lien pada tahun 192 M.  Pusat 中心点kerajaan ini adalah di Indrapura. Champa sering berhadapan dengan serangan攻击 dari Dai Viet越南. Chu-Lien berjaya membebaskan成功解放 Champa daripada pengaruh China中国影响.
- Zaman kemasyhuran Champa 占婆的巅峰时代bermula开始 di bawah pemerintahan统治 Che Bong Nga. Beliau berjaya mengatasi 成功战胜ancaman Dai Viet 越南的威胁dan meluaskan empayar Champa扩张占婆帝国 ke wilayah Dai Viet hingga Lembah Sungai Merah. Serangan Champa占婆的攻击 ke wilayah Dai Viet berjaya membunuh Raja Tran Due Tong, pemerintah Dai Viet越南王. Pemerintahan 统治beliau mendapat pengiktirafan得到承认 daripada Dinasti Ming明朝 pada tahun 1369
- Kemerosotan衰落 kerajaan Champa bermula开始 apabila pemerintahnya, Indravarman meninggal dunia 去世pada tahun 1441. Dai Viet menggunakan peluang利用机会 ini dengan melancarkan发动beberapa serangan几个攻击 ke atas Champa. Pada tahun 1471, Champa ditawan oleh被征服 Dai Viet.

(C) Kerajaan Srivijaya室利佛逝王国
- Kerajaan Srivijaya diasaskan oleh被创立 Dapunta Hyang Sri Jayanasa pada tahun 683 M di Palembang. Beliau telah memperkukuh 巩固kerajaan Srivijaya dengan menakluk占据 kawasan sekitarnya周围地区 seperti Bangka dan Taruma.
- Semasa era pemerintahan Sangramadhananjaya pada abad kelapan, Srivijaya telah berjaya menakluk 成功征服Sumatera苏门答腊, selatan Myanmar缅甸南部, Tanah Melayu马来亚 dan Segenting Kra克拉地峡. Penaklukan ini juga membolehkan Srivijaya menguasai控制 jalan laut antarabangsa国际海路, iaitu Selat Melaka dan Selat Sunda, seterusnya menjadi kuasa perdagangan utama主要贸易能力 di Alam Melayu. Selain terkenal sebagai pusat perdagangan贸易中心, Srivijaya menjadi pusat pengajian agama Buddha佛教宗教中心.
- Serangan tentera Chola 楚拉军队攻击dari selatan India印度南部 pada tahun 1025 telah menyebabkan kerajaan Srivijaya menjadi lemah.

(D) Kerajaan Angkor吴哥王国
- Kerajaan Angkor yang berpusat中心点 di Hariharalaya diasaskan oleh Jayavarman II dari Chenla. Beliau telah menyatukan wilayah统一区域 di Lembah Sungai Mekong.
- Suryavarman II meluaskan empayar Angkor 扩张吴哥帝国ke sekitar Lembah Sungai Mekong hingga selatan Myanmar. Beliau berjaya menghalang ancaman阻止攻击 daripada Champa dan Dai Viet. Beliau mewujudkan jalinan perdagangan建立贸易关系 antara pedagang tempatan 本地贸易者dengan pedagang luar外地贸易者. Usaha beliau ini diteruskan 被继续pula oleh Jayavarman VII yang telah meluaskan empayar Angkor扩张吴哥帝国 hingga sempadan Annam. Beliau membina 建造Angkor Thom吴哥城 dan mendirikan 102 buah hospital医院.
- Selepas kematian死亡 Jayavarman VII, Angkor mula lemah. Serangan Siam暹罗的攻击 pada tahun 1594 telah melemahkan kerajaan Angkor.

(E) Kerajaan Majapahit满者伯夷王国
- Kerajaan Majapahit diasaskan被创立 oleh Raden Vijaya dengan bantuan tentera Mongol蒙古军队 dalam perebutan kuasa权力争夺 di Jawa pada tahun 1294. Kerajaan ini berpusat 中心di Kota Trowulan.
- Kemasyhuran Majapahit满者伯夷的卓越 bermula 开始dengan pelantikan委任 Patih Gajah Mada sebagai Perdana Menteri首相 (Majapahit) oleh pemerintah君主 Tribuana Tunggadewi. Patih Gajah Mada berjaya mengembalikan成功恢复 keamanan dan keselamatan和平与安全 kerajaan Majapahit. Beliau juga mula meluaskan tanah jajahannya扩张殖民地 ke timur Pulau Jawa, pesisir pantai timur Sumatera, pesisir selatan dan barat Pulau Borneo, bahagian selatan dan timur Sulawesi, dan Kepulauan Maluku. Hal ini menjadikan Majapahit sebagai pusat perdagangan贸易中心 pada abad ke-14.
- Kematian死亡 Patih Gajah Mada dan serangan攻击 kerajaan Demak pada tahun 1478 telah menyebabkan kerajaan Majapahit menjadi lemah.

(F) Kerajaan Kedah Tua老吉打王国
- Kemunculan出现 kerajaan Kedah Tua bermula 开始dengan penglibatan涉及 masyarakat 社会di Guar Kepah yang menjalankan kegiatan perdagangan 进行贸易活动dengan pedagang贸易者 dari luar di Sungai Mas. Pada peringkat awal在早期, pusat kerajaan 王国中心ini adalah di Sungai Mas dan Pangkalan Bujang. Kewujudan kerajaan Kedah Tua ini diperkukuhkan被巩固 dengan catatan记录 golongan agama 宗教人员dan pedagang 贸易者dari China, India dan Arab-Parsi. Sumber China中国资料 menamakan命名 kerajaan Kedah Tua sebagai Chieh Ch’a. Manakala sumber dari India印度 dan Arab阿拉伯, masing-masing merujuk kerajaan Kedah Tua sebagai Kataha dan Kalah-bar.
- Kemasyhuran kerajaan Kedah Tua老吉打王国辉煌 dikaitkan dengan kepesatan kegiatan perdagangan贸易活动的迅速 di Lembah Bujang. Pedagang dari timur dan barat datang untuk menjalankan kegiatan perdagangan进行贸易活动 dengan penduduk tempatan本地居民 dan pedagang luar yang lain其他外来贸易者. Seiring dengan kemajuan perdagangan ini, kerajaan Kedah Tua juga menjadi pusat keagamaan agama Buddha佛教宗教中心.
- Kemasyhuran kerajaan Kedah Tua老吉打王国辉煌ini menyebabkan造成 kerajaan Srivijaya menguasai 控制Kedah Tua. Namun begitu, serangan tentera Chola 楚拉军队攻击dari India pada tahun 1025 telah melemahkan kegiatan perdagangan 贸易活动di Kedah Tua. Kerajaan Kedah Tua mula mengalami面临 perubahan pemerintahan 政权改变pada abad ketujuh apabila munculnya出现 pengasasan Kesultanan Kedah吉打苏丹王朝的创立 yang memulakan kerajaan baharu新政权 di Kedah.

(G)  Kerajaan Gangga Nagara刚迦王国
- Berdasarkan kajian arkeologi根据考古研究, kerajaan Gangga Nagara muncul出现 pada abad keenam. Walau bagaimanapun, kerajaan Gangga Nagara telah berfungsi 有功用sebagai pusat pelabuhan港口中心 sejak abad kelima. Menurut sumber tradisi, pengasas创立者 kerajaan Gangga Nagara ialah Raja Ganji Sarjuna. Terdapat pendapat lain yang menyatakan kerajaan Gangga Nagara ini dibuka oleh Raja Khmer dari Kemboja柬埔寨. Pada peringkat awal pusat kerajaan ini adalah di Pangkalan.
- Kemasyhuran kerajaan Gangga Nagara刚迦王国辉煌 bermula pada abad kesembilan. Sejak abad kelima, kerajaan Gangga Nagara sering dikunjungi 时常被关顾oleh pedagang luar 外来贸易者kerana kekayaan hasil bumi 丰富的地球资源seperti emas dan bijih timah锡米. Kerajaan Gangga Nagara juga berjaya mempertahankan kedaulatannya成功捍卫主权 daripada serangan kerajaan Srivijaya pada tahun 850 M.      
- Kerajaan Gangga Nagara mulai lemah apabila diserang被攻击 oleh tentera Chola楚拉军队 dari India pada tahun 1025. Serangan ini telah memusnahkan毁灭 pelabuhan港口 Gangga Nagara.



1.4 Kerajaan Alam Melayu dan Kerajaan Luar yang Sezaman (马来世界王国和同时代的外国王国)

- Kerajaan Alam Melayu muncul出现 sezaman同时代 dengan kerajaan-kerajaan luar yang lain其它的外来王国.
- Hal ini menunjukkan bahawa kerajaan Alam Melayu membangun 发展dan maju进步 setanding匹比 dengan kerajaan tersebut.
- Kerajaan Alam Melayu juga mempunyai hubungan perdagangan贸易关系, keagamaan 宗教dan diplomatik 外交dengan kerajaan ini.

(A) Kerajaan Luar yang Sezaman同时代的外国王国    
- Pada abad pertama, kemunculan kerajaan Funan扶南王国 sezaman dengan empayar Rom罗马帝国, empayar Parsi波斯帝国, empayar Kushan古山帝国 dan Dinasti Han汉朝
- Pada abad kesembilan, kerajaan Champa占婆王国, Srivijaya室利佛逝 dan Angkor吴哥 sezaman dengan kerajaan Abbasiyah阿巴斯利亚王国, empayar Byzantine拜占庭帝国, Dinasti Tang唐朝 dan kerajaan Chola乔拉王国
- Pada abad ke-14, kerajaan Champa占婆王国, Angkor 吴哥dan Majapahit满者伯夷 sezaman dengan empayar Mongol蒙古帝国, kerajaan Turki Uthmaniyah奥斯曼土耳其王国 dan Kesultanan Delhi德里苏丹国.

(B) Hubungan Perdagangan 贸易关系
- Kerajaan Alam Melayu menjalinkan促进 hubungan perdagangan贸易关系 dengan kerajaan luar.
- Kedudukan strategik战略性地点 di laluan perdagangan 贸易路线timur dan barat 西serta kekayaan hasil bumi 丰富的地球产品mendorong推动 pemerintah君主 kerajaan Alam Melayu menjalinkan hubungan perdagangan促进贸易关系 dengan kerajaan lain.
- Perkembangan发展 hubungan perdagangan ini menunjukkan amalan sikap keterbukaan开放态度 para pemerintah kerajaan Alam Melayu telah membawa带来 kemakmuran ekonomi经济繁荣.

(C) Hubungan Keagamaan 宗教关系
- Hubungan 关系kerajaan Alam Melayu dengan kerajaan luar mendorong推动 penyebaran传播 agama  Hindu兴都教, Buddha 佛教dan Islam伊斯兰教.
-Penyebaran传播 agama-agama ini telah mempengaruhi 影响pelbagai aspek kehidupan 生活方面seperti pentadbiran行政, perundangan法律, ekonomi经济 dan sosiobudaya社会文化.
- Penyebaran agama-agama ini ke Alam Melayu menggambarkan sikap keterbukaan开放态度 penduduk 居民Alam Melayu. Agama Hindu dan Buddha telah dianuti oleh sebahagian一部分 penduduk tempatan. Setelah kedatangan agama Islam, sebahagian besar大部分 penduduk di Alam Melayu menganut agama ini.

i. Hindu兴都教
- Terdapat beberapa cara方法 penyebaran 传播agama Hindu di Alam Melayu, iaitu melalui peranan 通过角色pedagang贸易者, tentera军人dan golongan Brahmin婆罗门.
ii. Buddha佛教
- Peranan Asoka阿育王, pemerintah empayar Maurya孔雀王朝, menghantar sami-sami 和尚Buddha ke Alam Melayu untuk menyebarkan传播 agama Buddha佛教
iii. Islam 伊斯兰教
- Terdapat beberapa cara penyebaran agama Islam di Alam Melayu, iaitu melalui peranan pedagang贸易者, pemerintah君主 dan pendakwah传道者.

(D) Hubungan Diplomatik 外交关系
- Hubungan diplomatik外交关系merupakan hubungan politik政治关系 antara dua kerajaan.
- Dalam hal ini, kerajaan Alam Melayu telah menjalinkan hubungan diplomatik促进外交关系 dengan kerajaan di China dan India bagi mengukuhkan kedudukannya 巩固地位dan membuka jalan开路 kepada perkembangan perdagangan发展贸易.
- Kerajaan-kerajaan Alam Melayu bersifat terbuka 开放态度dan saling menghormati 互相尊敬dalam menjalinkan hubungan 促进关系dengan kerajaan luar. Hubungan ini penting untuk membantu kemajuan帮助进步 kerajaan Alam Melayu. Jelaslah bahawa pemerintah kerajaan Alam Melayu bijak机智 mengurus hubungan 处理关系kerajaannya dengan kerajaan luar.

i. Hubungan关系 Kerajaan Alam Melayu dengan China中国
a) Funan
- Utusan使者 dihantar pada abad ketiga.
- Tujuan目的: Memohon bantuan ketenteraan 要求军队援助untuk melawan对抗 Dai Viet.
b) Champa
- Utusan使者 dihantar pada abad ketiga.
- Tujuan: Memulihkan hubungan恢复关系 setelah berperang打战 dengan sekutu China中国盟友, iaitu Dai Viet.
c) Srivijaya
- Utusan使者 dihantar pada abad ketujuh.
- Tujuan目的: Mendapat pengiktirafan 得到承认dan memperkukuh hubungan persahabatan巩固友谊关系 serta perdagangan贸易.
d) Kedah Tua
- Utusan使者 dihantar pada abad ketujuh.
- Tujuan目的: Memperkukuh hubungan perdagangan巩固贸易关系.
e) Angkor
- Utusan dihantar pada abad ke-12.
- Tujuan: Memperkukuh persahabatan巩固友谊 dan perdagangan贸易
f) Majapahit
- Utusan dihantar pada abad ke-14.
- Tujuan: Menjalinkan hubungan persahabatan促进友谊关系.

ii. Hubungan关系 Kerajaan Alam Melayu dengan India印度
a) Funan
- Utusan使者 dihantar pada abad ketiga.
- Tujuan: Memperkukuh hubungan perdagangan巩固贸易关系 dan keagamaan宗教 dengan India.
b) Srivijaya
- Utusan dihantar pada abad kesembilan.
- Tujuan:  Mengeratkan hubungan persahabatan加强友谊关系  dan hubungan keagamaan宗教关系.
c) Angkor
- Utusan dihantar pada abad ke-12.
- Tujuan: Mengeratkan hubungan persahabatan加强友谊关系.
d) Majapahit
- Utusan dihantar pada abad ke-14.
- Tujuan: Mengeratkan hubungan persahabatan加强友谊关系.



没有评论:

发表评论

欢迎留言^^