2020年4月18日星期六

Sejarah Tingkatan 3 - Bab 3: Pentadbiran Negeri-negeri Melayu Bersekutu (马来州联邦的行政) - PT3 KSSM 2020


TINGKATAN 3 – BAB 3: PENTADBIRAN NEGERI-NEGERI MELAYU BERSEKUTU (马来州联邦的行政)

3.1 Kekayaan Hasil Bumi di Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang地球收成的富裕在霹雳,雪兰莪,森美兰和彭亨

- Perak霹雳, Selangor雪兰莪, Negeri Sembilan森美兰 dan Pahang彭亨 kaya富裕 dengan hasil bumi 地球收成seperti bijih timah锡米 dan emas.
- Kekayaan hasil bumi地球收成的富裕 ditadbir urus 被管理dengan baik sehingga menjadikan negeri tersebut makmur繁荣.
- Kekayaan 富裕dan kemakmuran繁荣 negeri-negeri Melayu马来州 ini telah menarik minat吸引兴趣 kuasa Acheh亚齐, Belanda荷兰 dan British英国 untuk menguasai控制 negeri tersebut.

(A) Kekayaan Hasil Bijih Timah锡米收成的富裕

- Bijih timah锡米 merupakan barangan dagangan yang penting 重要的贸易物品di negeri-negeri Melayu马来州 sejak Zaman Kesultanan Melayu Melaka马六甲苏丹王朝时代.
- Para pedagang贸易者 dari seluruh Alam Melayu马来世界 datang ke pelabuhan Melaka马六甲港口 untuk mendapatkan得到 bijih timah锡米.

i. Perlombongan Bijih Timah Abad ke-15 锡米采矿业在十五世纪
- Seawal abad ke-15, perlombongan bijih timah锡米采矿业 diusahakan被经营 orang-orang Melayu 马来人di lembah-lembah sungai河谷 di negeri-negeri Melayu马来州, seperti Sungai Selangor dan Sungai Perak.
- Orang Melayu马来人 menggunakan kaedah melombong yang mudah简单的采矿方式 untuk menghasilkan生产 bijih timah锡米 bagi kegunaan tempatan当地用途 dan diperdagangkan被贸易.
- Perdagangan bijih timah锡米贸易 dijalankan di bawah pengawasan监督 pembesar Melayu马来大臣 sebagai pemilik lombong矿主 yang membekalkan供应 semua keperluan perbelanjaan全部开销需求.
- Pembesar Melayu马来大臣 memperoleh获得 kawasan pegangan保留地区 melalui surat tauliah证明书 daripada sultan苏丹.
- Punca pendapatan utama 主要收入来源pembesar Melayu马来大臣 ialah perdagangan bijih timah锡米贸易.
- Sultan苏丹 pula menerima bahagiannya接收他的部分 daripada hasil perdagangan bijih timah锡米贸易收成.

ii. Perlombongan Bijih Timah Abad ke-16 hingga ke-17锡米采矿业在十六世纪到十七世纪

Perak霹雳
- Perak霹雳 terkenal 闻名dengan hasil bijih timah锡米收成 sejak zaman Kesultanan Perak霹雳苏丹时代.
- Perlombongan 采矿业tertumpu集中 di sepanjang Sungai Perak dan anak sungai 小溪di daerah sekitar Kuala Kangsar dan Kelian Intan.
- Pada tahun 1616, bijih timah锡米 mula dilombong被采矿 di Manjung dan Beruas.
- Perak霹雳 merupakan pelabuhan utama主要港口 yang menghasilkan生产 bijih timah 锡米dan sering dikunjungi pedagang贸易者 terutamanya Portugis葡萄牙.
- Kekayaan富裕 dan kemakmuran繁荣 Perak menyebabkan Acheh亚齐 meletakkan Perak霹雳 sebagai negeri naungannya庇护州 pada abad ke-16 hingga abad ke-17.
- Perak霹雳 menggunakan bijih timah锡米 sebagai bahan bernilai有价值的材料 untuk mendapatkan perlindungan得到保护 Portugis葡萄牙 di Melaka马六甲 bagi membebaskan解救 Perak霹雳 daripada naungan Acheh亚齐的庇护.

iii. Perlombongan Bijih Timah Abad ke-18锡米采矿业在十八世纪

Perak霹雳
- Pada pertengahan abad ke-18, bijih timah锡米 telah dikeluarkan oleh pelombong-pelombong kecil Melayu马来小矿工 di kawasan Larut seperti Kerian, Kurau, Larut, Terong dan Beruas.
- Sultan Perak霹雳苏丹, Paduka Seri Sultan Muzaffar Syah memeterai perjanjian签署协议 menjual bijih timah 锡米dengan Belanda荷兰 di Melaka马六甲.
- Menjelang akhir abad ke-18, pengeluaran出产 bijih timah Perak merosot下跌 akibat aktiviti penyeludupan走私活动 bijih timah kepada pedagang British英国贸易者 di Pulau Pinang melalui Sungai Kurau.

Selangor雪兰莪
- Kekayaan bijih timah di Kuala Sungai Selangor menarik吸引 ramai pedagang luar 外来贸易者ke Kuala Selangor.
- Pada tahun 1790, Sultan Ibrahim dan Belanda荷兰 menandatangani perjanjian签署协议 penjualan售卖 hasil timah锡米收成 antara Selangor 雪兰莪dengan Belanda荷兰.

iv. Perlombongan Bijih Timah Abad ke-19锡米采矿业在十九世纪
- Kekayaan bijih timah锡米的富裕 mencapai达到 tahap penting重要阶段 pada abad ke-19.
- Perkembangan 发展perlombongan bijih timah锡米矿业 melalui beberapa fasa阶段 yang melibatkan 涉及pelombong-pelombong Cina 华人矿工menjadikan Perak霹雳, Selangor雪兰莪 dan Negeri Sembilan森美兰 sebagai pengeluar bijih timah utama dunia世界主要锡米出产州.

Larut
- Perlombongan bijih timah锡米采矿业 di Perak霹雳 mencapai达到 tahap penting重要阶段 pada tahun 1840-an, hasil penemuan 发现bijih timah锡米 di Larut.
- Pembesar Melayu马来大臣 Long Jaafar dan anaknya Ngah Ibarahim telah memajukan发展 perlombongan bijih timah di Klian Pauh dan Klian Baru dengan membawa masuk 引进pelombong Cina华人矿工.
- Ngah Ibarahim menjadikan Kuala Sepetang sebagai pelabuhan港口 untuk mengangkut 运送bijih timah锡米 dari Perak 霹雳ke Pulau Pinang槟城.

Lembah Kinta
- Pada akhir abad ke-19, Lembah Kinta muncul出现 sebagai pengeluar utama bijih timah dunia世界主要锡米出产州..
- Perkembangan发展 kegiatan perlombongan bijih timah menyebabkan kemunculan bandar出现城市 Gopeng, Ipoh, Batu Gajah dan Kampar.
- Pada tahun 1870-an, Sultan Ismail mengusaha经营 dan memajukan发展 kawasan perlombongan baharu新采矿地点 di Lembah Kinta yang menyebabkan kemunculan bandar出现城市 Papan dan Pengkalan Peguh.


Jugra
- Sultan Abdul Samad (1857-1898) menjadikan Jugra di daerah Langat sebagai pusat pentadbiran行政中心 Kesultanan Selangor雪兰莪苏丹王朝
- Jugra memainkan peranan penting 扮演重要角色sebelum pusat pentadbiran kerajaan国家行政中心 berpindah ke Klang.
- Jugra menjadi pusat pengutipan cukai bijih timah 收取锡米税务中心yang dibawa keluar melalui Sungai Langat untuk dibawa ke pelabuhan Melaka马六甲港口.

Kuala Lumpur吉隆玻
- Menjelang tahun 1860, Kuala Lumpur menjadi pusat pengeluaran bijih timah 出产锡米中心yang penting di Selangor.
- Bijih timah berjaya dilombong被采矿 di Ampang.
- Kuala sungai河口 yang menjadi pertemuan集会 di antara Sungai Klang dan Sungai Lumpur dijadikan pangkalan基地 untuk mengangkut运送 bijih timah.
- Kejayaan成功 tersebut mendorong推动 ramai orang Melayu 马来人dan Cina华人 mendirikan petempatan 建造住所di kawasan tersebut yang membentuk bandar形成城市 Kuala Lumpur.

Lukut
- Lukut merupakan wilayah Kesultanan Selangor雪兰莪苏丹王朝区域.
- Perlombongan bijih timah di Lukut mula diusahakan 被经营oleh Raja Busu dengan membawa masuk引进 pelombong Cina华人矿工.
- Pada tahun 1830-an, selepas kemangkatan驾崩 Raja Busu, Raja Jumaat berjaya成功 menjadikan Lukut sebagai pusat perdagangan bijih timah锡米贸易中心 yang terkenal出名.
- Pada tahun 1880, Lukut diserahkan kepada 被交给daerah Sungai Ujong, Negeri Sembilan melalui rundingan谈判 antara Sultan Selangor bersama-sama pemerintah Sungai Ujong.
- Kajang, Semenyih dan Beranang yang sebelumnya dalam kawasan Sungai Ujong menjadi sebahagian成为一部分 daripada wilayah Kesultanan Selangor.

(B) Kekayaan Hasil Emas黄金收成的富裕

- Perlombongan emas黄金采矿业 di negeri-negeri Melayu马来州 tertumpu集中 di kawasan jalur emas 金带区yang sebahagian besarnya大部分 terdiri daripada negeri Pahang彭亨州.
- Jalur emas Pahang彭亨金带 meliputi kawasan perlombongan yang terdapat di Raub dengan keluasan 14,000 batu persegi.
- Mengikut rekod China中国记录, emas黄金 telah menjadi eksport utama Pahang彭亨主要出口 sejak abad ke-13.
- Menurut catatan Portugis葡萄牙记录, pada abad ke-16, emas黄金 yang dihasilkan 被生产di negeri Pahang彭亨州 diperdagangkan被贸易 di Melaka马六甲.
- Sultan Pahang彭亨苏丹 juga menggunakan使用 emas黄金 sebagai hadiah礼物 kepada negeri-negeri lain其他州.
- Perlombongan emas黄金采矿 telah dilakukan di Hulu Pahang, iaitu di sekitar 周围Sungai Tembeling, Sungai Jelai dan Sungai Semantan.
- Kawasan-kawasan penting 重要地区perlombongan emas 黄金采矿ialah Raub, Tui, Tersang, Penjom, Kechau dan Hulu Dong.

i. Kegiatan Perlombongan Emas di Pahang Abad ke-16 dan ke-17彭亨黄金采矿业活动在十六世纪和十七世纪
- Kegiatan melombong采矿活动 dijalankan 被进行oleh orang Melayu马来人, orang Asli原住民 dan orang Minangkabau.
- Menggunakan使用 kaedah方式 mendulang淘金() dan melampan淘洗.

ii. Kegiatan Perlombongan Emas di Pahang Abad ke-18彭亨黄金采矿业活动在十八世纪
- Kekayaan emas黄金财富 menarik吸引 kehadiran到来 orang Cina华人 dari Kelantan, Perak dan Negeri Sembilan.
- Menggunakan kaedah melampan淘洗方式.

iii. Kegiatan Perlombongan Emas di Pahang Abad ke-19彭亨黄金采矿业活动在十九世纪
- Sultan Ahmad memberikan konsesi给予让步 kepada orang Eropah 欧洲人untuk memajukan发展 kegiatan perlombongan di Pahang.
- Pelombong Eropah欧洲矿工 menggunakan kaedah lombong dedah 露天采矿方式dan lombong bawah tanah地底采矿.


3.2 Peluasan Kuasa British di Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang英国扩张势力在霹雳,雪兰莪,森美兰和彭亨

- Perubahan改变 yang berlaku发生 di Eropah欧洲 terutama perkembangan perindustrian工业发展 menyebabkan British 英国memerlukan需要 bahan mentah原料 yang mencukupi足够 untuk menjamin保证 pengeluaran hasil industri 工业收成的出产di Eropah欧洲.
- Kemakmuran繁荣 negeri-negeri Melayu马来州 yang kaya富裕 dengan bijih timah 锡米mendorong 推动British英国 berusaha努力 meluaskan kuasa扩张势力 ke Perak霹雳, Selangor雪兰莪, Negeri Sembilan 森美兰dan Pahang彭亨.
Strategi British Meluaskan Kuasa di Negeri-negeri Melayu英国的策略扩张势力在马来州
- Pelbagai strategi 各种策略digunakan oleh British英国 untuk meluaskan kuasa扩张势力 di Perak霹雳, Selangor雪兰莪, Negeri Sembilan 森美兰dan Pahang彭亨.
- Demi 为了mencapai达到 matlamat目标 peluasan kuasa扩张势力, British 英国melaksanakan 实行taktik manipulasi幕后操控策略, desakan 强迫dan ugutan 恐吓serta mengadakan perjanjian协议 dengan pemerintah tempatan 本地君主untuk meletakkan negeri-negeri Melayu马来州 tersebut di bawah pengaruh British英国影响.

i. Strategi Manipulasi幕后操控策略
- Suasana情况 yang tidak stabil 不稳定dan kekacauan混乱 yang berlaku di Perak霹雳, Selangor雪兰莪 dan Negeri Sembilan森美兰 membuka peluang机会 kepada British英国 untuk melaksanakan strategi manipulasi幕后操控策略 di negeri-negeri Melayu马来州 tersebut.

(A) Manipulasi British di Perak英国幕后操控在霹雳

- British英国 memperoleh获得 peluang机会 untuk menguasai控制 Perak 霹雳apabila berlaku Perang Larut dan perbutan takhta王位争夺 Kesultanan Perak霹雳苏丹王朝 dalam kalangan kerabat diraja王室 Perak.
- Gabenor总督 Negeri-negeri Selat海峡殖民州, Andrew Clarke mengambil peluang机会 daripada kedua-dua peristiwa事件 tersebut untuk campur tangan介入 dan bertindak sebagai orang tengah中间人 menamatkan kekacauan结束混乱 di Perak霹雳 .
- Alasan British英国借口 adalah untuk menyelamatkan rakyat拯救人民 Perak daripada keadaan huru-hara动乱情况.

a) Perang Larut 1861-1874
- Pemerintah首领 Larut, Tengku Menteri Ngah Ibrahim telah membawa masuk引进 ramai pelombong Cina华人矿工 bagi memajukan发展 perlombongan采矿 bijih timah di Larut.
- Pergaduhan 打架pelombong Cina 华人矿工antara kumpulan Ghee Hin义兴组群 dan Hai San海山 untuk mempertahankan hak捍卫权力 dan kepentingan 重要性masing-masing menyebabkan tercetusnya爆发 Perang Larut.
- Pergaduhan yang berpanjangan长期的争斗 di Larut menjejaskan影响 perdagangan贸易 bijih timah di Negeri-negeri Selat海峡殖民州.
- Golongan pelabur Eropah欧洲投资者 dan pedagang Negeri-negeri Selat海峡殖民州贸易者 meminta要求 British英国 campur tangan 介入untuk melindungi保护 pelaburan投资 mereka dalam perlombongan bijih timah锡米.

b) Perebutan Takhta Kesultanan Perak霹雳苏丹王朝王位争夺
- Perak霹雳 mengamalkan sistem penggiliran 轮流制度系统dalam pewarisan takhta王位继承 Kesultanan Perak霹雳苏丹王朝 yang diasaskan被创立 pada awal tahun 1820-an.
- Mengikut根据 sistem ini, bakal raja候选王 perlu melalui经过 tiga jawatan职位, iaitu Raja Di Hilir, Raja Bendahara dan Raja Muda太子 sebelum berhak ditabalkan 被加冕sebagai Sultan苏丹.
- Pada akhir abad ke-19, berlaku krisis危机 dalam kalangan kerabat diraja 王室Perak berkaitan sistem pewarisan takhta王位继承系统 dalam Kesultanan Perak霹雳苏丹王朝.
Pertabalan加冕 Sultan Ismail
- Selepas kemangkatan驾崩 Sultan Ali, Raja Ismail, iaitu Raja Bendahara telah dilantik sebagai Sultan苏丹.
- Pertabalan加冕 Sultan Ismail mendapat sokongan得到支持 pembesar 大臣Hulu Perak 霹雳上游termasuk包括 Ngah Ibrahim, Menteri Larut.
Tuntutan要求 Raja Abdullah
- Raja Abdullah, iaitu Raja Muda太子 tidak ditabalkan不被加冕 sebagai sultan苏丹 kerana tidak hadir 没有出席ke upacara pemakaman葬礼仪式 Sultan Ali walaupun dijemput被邀请.
- Raja Abdullah menuntut要求 kembali haknya回复权利 sebagai sultan 苏丹akibat masalah kewangan金钱问题 dan desakan强迫 golongan pelabur Eropah欧洲投资者 dan Cina中国.
- Tuntutan Raja Abdullah telah mendapat sokongan得到支持 pembesar 大臣Hilir Perak 霹雳下游seperti Dato’Maharaja Lela.
Bantahan 抗议Raja Yusof
- Raja Yusuf, iaitu Raja Di Hilir menuntut haknya 要求权利sebagai sultan苏丹 setelah lama diketepikan久被搁置一旁.

c) Campur Tangan British英国介入
- Ketidakstabilan 不稳定 di Perak霹雳 membuka ruang开空间 kepada British untuk melakukan manipulasi politik幕后操控政治.
- Andrew Clarke, iaitu Gabenor Negeri-negeri Selat 海峡殖民州总督menyokong支持 Raja Abdullah.
- Andrew Clarke juga menyatakan kesediaan准备 British membantu mengesahkan宣誓合法 Raja Abdullah sebagai Sultan Perak霹雳苏丹 dan menamatkan persengketaan结束争议 pelombong Cina 华人矿工di Larut demi mewujudkan keamanan呈现安宁 di Perak霹雳.


(B) Manipulasi British di Selangor英国幕后操控在雪兰莪

- Sewaktu pemerintahan Sultan Abdul Samad (1857-1898) meletus爆发pertelingkahan争议  dalam kalangan kerabat diraja王室 Selangor雪兰莪.
- Pertelingkahan争议 tersebut menyebabkan造成 berlaku发生 Perang Klang yang turut melibatkan涉及 pelombong Cina华人矿工.

a) Pihak yang terlibat 涉及的方面dalam Perang Klang (1866-1874)
Raja Abdullah bin Raja Jaafar
- Memperoleh hak获得权利 mentadbir 管理daerah Klang daripada Sultan Abdul Samad.
- Berjaya memajukan 成功发展Daerah Klang sebagai pusat pengeluaran bijih timah出产锡米中心 dengan pembukaan lombong开发矿业 di sekitar Ampang dan Kuala Lumpur.
- Mendapat sokongan得到支持 kumpulan Hai San海山派.
Raja Mahadi bin Raja Sulaiman
- Putera 王子Raja Sulaiman yang mentadbir 管理Klang sebelum diserahkan kepada Raja Abdullah.
- Kemajuan 进步perlombongan bijih timah di daerah Klang mendorong 推动Raja Mahadi menuntut hak 要求权利ke atas daerah tersebut yang pernah曾经 diletakkan di bawah kekuasaan ayahandanya他爸爸的势力.
- Mendapat sokongan得到支持 kumpulan Ghee Hin义兴派.

b) Campur Tangan British英国介入
- British英国 turut campur tangan介入 dalam pertelingkahan争议 tersebut untuk meluaskan pengaruh扩张影响 di Selangor雪兰莪.
- Kekacauan混乱 di Selangor雪兰莪 memberikan peluang给予机会 kepada British英国 melaksanakan manipulasi politik政治幕后操控.
- British memihak偏袒 kepada Raja dan pembesar Melayu马来大臣 yang boleh membawa keuntungan带来利益 dari segi ekonomi经济方面 terutama perdagangan bijih timah锡米贸易.
- Oleh sebab itu, British英国 memberikan bantuan ketenteraan 军事援助kepada Tunku Kudin untuk menamatkan结束 Perang Klang.
- Melalui bantuan tersebut, British mengharapkan Sultan Selangor 雪兰莪苏丹sedia menerima 准备接受perlindungan British英国保护 bagi mewujudkan kestabilan 呈现稳定di Selangor雪兰莪.


(C) Manipulasi British di Sungai Ujong, Negeri Sembilan英国幕后操控在森美兰

- British英国 berpeluang 有机会melakukan manipulasi politik 政治幕后操控di Negeri Sembilan森美兰 apabila berlaku perbalahan争吵 pembesar Melayu马来大臣 di daerah Sungai Ujong yang kaya富裕 dengan bijih timah锡米.

a) Kepentingan重要性 Sungai Linggi
- Sungai Linggi merupakan laluan penting 重要路线yang menghubungkan连接 daerah Sungai Ujong dengan kawasan sekitarnya.
- Penguasaan 控制ke atas Sungai Linggi membolehkan pembesar 大臣mendapat hak memungut cukai收取税务权利 terhadap pedagang贸易者 yang membawa keluar带出 bijih timah锡米 melalui 通过sungai河流 tersebut untuk dibawa ke pelabuhan Melaka马六甲港口.

b) Persaingan Pembesar Memungut Cukai di Sungai Linggi大臣收取税务的竞争
- Dato’Kelana, Dato’Syahbandar dan Dato’Muda Linggi  saling bersaing互相竞争 untuk mengawal 控制pungutan cukai 收取税务di Sungai Linggi.

c) Campur Tangan British英国介入
- Namun begitu, persengketaan争执 Dato’Kelana dan Dato’Syahbandar telah dimanipulasi 被幕后操控oleh British英国.
- Melalui 通过bantuan ketenteraan 军队援助British英国 kepada Dato’Kelana utuk mengalahkan打败 Dato’Syahbandar, British英国 memperoleh 获得hak memungut cukai 收取税务权利di Sungai Linggi.
- Perbalahan pembesar 大臣的争议di daerah Sungai Ujong dan persaingan 竞争untuk menguasai 控制Sungai Linggi menjejaskan影响kegiatan perdagangan 贸易活动di Negeri-negeri Selat海峡殖民州.

- Manipulasi British英国的幕后操控 dalam konflik冲突 ini telah berjaya meletakkan daerah Sungai Ujong yang kaya dengan bijih timah锡米 di bawah kekuasaan British.



ii. Desakan dan Paksaan kepada Raja-raja Melayu Menerima Perlindungan British 强迫和强制对于马来王接受英国保护
British英国 turut menggunakan strategi策略 mengugut 威胁dan mendesak强迫 pemerintah tempatan 本地统治者menerima perlindungan British接受英国保护.
- British英国 menggunakan strategi策略 ini di Selangor雪兰莪 dan Pahang彭亨.

(A) Desakan British di Selangor英国的强迫在雪兰莪

- Walaupun British 英国memberikan bantuan ketenteraan 军事援助kepada Tunku Kudin untuk menamatkan kekacauan结束混乱 di Selangor雪兰莪 namun British英国 tidak berjaya不成功 memujuk说服 Sultan Abdul Smad menerima perlindungan British接受英国保护.
- British terus mencari alasan找借口 untuk meletakkan Selangor di bawah pengaruhnya bagi menguasai kekayaan bijih timah控制锡米财富 di Selangor.
- British mendapat alasan得到借口 untuk mendesak强迫 Sultan Selangor menerima perlindungan British接受英国保护apabila berlaku peristiwa事件yang menggugat 威胁aktiviti perdagangan贸易活动 British di perairan Selangor雪兰莪海域.

a) Rompakan Kapal Dagang British 英国商船的打劫事件
- Pada tahun 1873, kapal dagang British英国商船 dalam pelayaran航行 dari Pulau Pinang 槟城ke Melaka马六甲 telah dirompak 被打劫berdekatan靠近 perairan海域 Kuala Langat.

b) Serangan Rumah Api灯塔被攻击事件
- Pada tahun 1874, berlaku发生 serangan攻击 terhadap rumah api di Tanjung Rachado.
- Peristiwa tersebut 有关事件digunakan oleh被使用 British untuk mendesak 强迫Sultan Selangor menerima perlindungan British 接受英国保护dengan alasan借口 Sultan gagal mengawal 失败控制dan mewujudkan呈现 keselamatan安全 perairan Selangor untuk kegiatan perdagangan贸易活动.

(B) Desakan dan Paksaan British di Pahang英国的强迫和强制在彭亨

- British tidak mempunyai ruang 没有空间melakukan manipulasi进行幕后操控 dan memaksa强迫 Sultan Pahang 彭亨苏丹menerima perlindungan British接受英国保护.
- Hal ini demikian kerana tidak berlaku kekacauan没有发生混乱 dalam kalangan kumpulan pelombong Cina华人矿工群 yang boleh dijadikan alasan被成为借口 oleh Britih untuk campur tangan 介入di Pahang彭亨.
- Tambahan pula, Sultan Ahmad amat berhati-hati很小心 dalam rundingan 会谈dengan pihak British yang berusaha memujuk努力说服 baginda menerima perlindungan British接受英国保护.
- Pada tahun 1887, British mendapatkan bantuan得到帮助 Sultan Abu Bakar dari Johor untuk memujuk说服Sultan Pahang menerima接受seorang wakil British英国代表 di Pahang.
- Pada tahun 1888, British memperoleh peluang获得机会 mendesak强迫 dan memaksa强逼 Sultan Pahang menerima perlindungan British接受英国保护apabila berlaku发生 kematian死亡 seorang lelaki berbangsa Cina 华族男子bernama Goh Hui yang ditikam被刺杀 di perkarangan istana皇宫院子 Sultan Pahang.
- British mendakwa 指控Go Hui ialah rakyat British英国子民 dan sultan苏丹 diminta bertanggungjawab被要求负责任 atas kematian rakyat tersebut.
- Sultan Pahang dipaksa 被逼迫menerima perlindungan British 接受英国保护dengan alasan借口 Sultan Ahmad tidak mampu 没有能力mewujudkan keadilan呈现公平 dan ketenteraman awam公共治安.


iii. Strategi Menandatangani Perjanjian dengan Pemerintah Tempatan与本地君主签署协议策略
- Bagi mengukuhkan kuasa巩固权力, British mengadakan perjanjian进行协议 dengan pemerintah tempatan untuk mengikat persetiaan捆绑忠诚 menerima pengaruh 接受影响British dalam pentadbiran 行政negeri-negeri Melayu马来州.
- Perjanjian pertama第一个协议 British dengan negeri Melayu ialah perjanjian dengan pembesar 大臣Perak di Pulau Pangkor yang dikenali sebagai Perjanjian Pangkor 1874.

(A) Perjanjian Pangkor 1874 Mengukuhkan Kuasa British di Perak巩固英国权力在霹雳

- Andrew Clarke iaitu Gebenor Negeri-negeri Selat 海峡殖民州总督bertindak memanggil召唤 ketua kumpulan群主 Ghee Hin义兴 dan Hai San海山 untuk menamatkan 结束perselisihan faham争议 antara mereka.
- Pembesar-pembesar Melayu 马来大臣yang bertelagah 相持不下dipanggil untuk berunding会谈 di Pulau Pangkor bagi menamatkan perselisihan结束争议 di Perak.
- Antara pembesar Melayu马来大臣 yang hadir 出席ialah Raja Abdullah, Ngah Ibrahim dan Dato’Sagor.
- Sultan Ismail dan Raja Yusuf tidak menyertai 没有参与rundingan会谈 tersebut.
- Hasil rundingan会谈结果 telah membawa kepada termeterainya签署 Perjanjian Pangkor邦咯条约 pada 20 Januari 1874.
- Antara syarat条件 Perjanjian Pangkor 1874 :
a) Raja Abdullah diiktiraf被承认 sebagai Sultan Perak霹雳苏丹.
b) Raja Ismail dibenarkan被允许 memakai 使用gelaran Sultan Muda dan diberikan sebuah jajahan kecil 小殖民地untuk ditadbir被管理.
c) Sultan menerima接受 seorang Residen British英国参政司. Nasihatnya劝告 mesti diminta 必须被要求dan dipatuhi 被遵守dalam semua urusan pentadbiran全部行政事务 kecuali agama Islam伊斯兰教 dan adat Melayu马来习俗.
d) Ngah Ibrahim diakui被承认 sebagai Orang Kaya Menteri Larut dan menerima seorang Penolong Residen副参政司.
e) British berkuasa penuh有完全的权力 ke atas pungutan cukai收取税务 di Perak霹雳.
- Perjanjian Pangkor menandakan kejayaan penguasaan British英国成功掌控 secara langsung直接 hal ehwal pentadbiran 行政事务dan ekonomi经济 di Perak霹雳.
- Perjanjian tersebut menjadi titik peralihan切换点 kepada British bagi perjanjian seterusnya 接下来的协议dengan pemerintah negeri Melayu yang lain其它马来州领导.

(B) Perjanjian British-Sungai Ujong 1874

- Antara syarat条件 perjanjian:
a) Dato’Kelana diiktiraf 被承认sebagai pemerintah领导 Sungai Ujong.
b) Brtish mempunyai kuasa penuh完全权力 memungut cukai 收取税务di Sungai Linggi.

(C) Perjanjian British-Selangor 1875

- Antara syarat 条件perjanjian:
a) British英国 membantu帮助 Sultan 苏丹memerintah 管理negeri.
b) British menghantar J.G Davidson menetap定居 di Klang dan Frank Swettenham menetap定居 di Langat untuk membantu帮助 pentadbiran行政 Selangor雪兰莪.

(D) Perjanjian British-Pahang 1887

- Antara syarat条件 perjanjian:
a) British menempatkan安置 seorang wakil 代表yang mempunyai kuasa 拥有权力seperti pegawai konsul领事官员 di Pahang.
b) British bertanggungjawab负责任 menjaga keamanan照顾安宁 Pahang.
c) Pahang彭亨 tidak dibenarkan不被允许 membuat perjanjian协议 dengan kerajaan asing 外国政府tanpa kebenaran British没有英国允许.

(E) Perjanjian British-Negeri Sembilan 1895
Perjanjian antara Gabenor Negeri-negeri Selat yang Bertindak Bagi Pihak Kerajaan Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen dan Undang Luak-Luak yang Selepas ini dinamakan Negeri Sembilan, 1895

- Antara syarat perjanjian:
a) Bagi mengesahkan保证 pelbagai perjanjian terdahulu 各种之前的协议yang bertulis书写 dan yang tidak bertulis不是书写, maka因此 Yam Tuan Besar Sri Menanti bersama dengan Undang Johol, Sungai Ujong, Jelebu, Rembau dan Tampin dengan ini secara berasingan各别的 meletakkan放置 diri mereka dan Luak族群 mereka di bawah naungan庇护 Kerajaan British英国政府.
b) Undang Luak-luak 族群法律yang tersebut di atas, dengan ini bersetuju membentuk同意形成 sebuah negeri gabungan 联合州yang dikenali sebagai被称为 Negeri Sembilan森美兰, dan mereka berhasrat 渴望memperoleh bantuan 获得援助seorang Residen British英国参政司 dalam mentadbir管理 kerajaan gabungan 联合政府tersebut dan mereka mengaku janji 承诺mematuhi nasihatnya 遵从劝告dalam semua 所有perkara pentadbiran行政事项 selain yang menyentuh触碰 agama Islam伊斯兰教.


- Melalui perjanjian进行协议 dengan pemerintah tempatan, British berjaya mengikat persetiaan捆绑忠诚 pemerintah tempatan untuk menerima nasihat British 接受英国劝告dalam hal ehwal pentadbiran 行政事务 dan ekonomi 经济di negeri Melayu马来州.



iv. Sistem Residen参政司制度

- Melalui 通过pelbagai strategi peluasan kuasa各种扩张权力策略, British dapat melaksanakan实行 Sistem Residen参政司制度 di Perak霹雳, Selangor雪兰莪, Negeri Sembilan森美兰 dan Pahang彭亨.
- British英国 menempatkan安置 Residen 参政司melalui perjanjian协议 yang dibuat dengan pemerintah tempatan本地领导 dan Raja-raja Melayu马来王.

Peranan Residen British英国参政司角色
- Menasihati劝告 Raja-raja Melayu马来王 dalam semua所有 hal ehwal pentadbiran 行政事务kecuali 除了berkaitan agama Islam 伊斯兰教dan adat Melayu马来习俗.
- Semua nasihat全部劝告 hendaklah diikuti 被服从dan  dipatuhi被遵守.

Raja-raja Melayu dan Penerimaan Residen British Pertama di negeri-negeri Melayu 马来王和接受第一个英国参政司在马来州
- Kejayaan British英国 menempatkan安置 Residen 参政司membolehkan British melaksanakan实行 Sistem Residen参政司制度 di Perak霹雳, Selangor雪兰莪, Negeri Sembilan森美兰 dan Pahang彭亨.
a) Sultan Perak –Sultan Abdullah
- J.W.W.Birch, Residen British pertama di Perak (1874-1875)
b) Sultan Selangor –Sultan Abdul Samad
- J.G. Davidson, Residen pertama di Selangor (1874-1875)
c) Sultan Pahang –Sultan Ahmad
- J.P. Roger, Residen British pertama di Pahang (1888-1896)
d) Yamtuan Besar Negeri Sembilan –Tuanku Muhammad
- Martin Lister, Residen pertama di Negeri Sembilan (1895-1897)

Pelaksanaan Sistem Residen实施参政司制度
- Sistem Residen参政司制度merupakan sistem pemerintahan British英国行政制度 secara tidak langsung不直接 di Perak霹雳, Selangor雪兰莪, Negeri Sembilan森美兰 dan Pahang彭亨.

Ciri-ciri特征:
a) Kedudukan sultan苏丹地位 dan pembesar大臣 negeri dikekalkan被保留.
b) Nasihat British英国劝告 mesti diterima 必须被接受dan sultan苏丹 tidak lagi boleh 不再能够membuat undang-undang制定法律 seperti sebelumnya之前.
c) Sultan苏丹 dan pembesar大臣 kehilangan kuasa失去权力 dalam pentadbiran行政 dan pungutan cukai收取税务.
d) Residen参政司 mengambil alih接手 pentadbiran行政 pada peringkat pembesar-pembesar 大臣dan negeri. Peranan 角色pembesar-pembesar大臣 ini digantikan被替代 oleh dengan pegawai-pegawai British英国官员.

e) Jabatan-jabatan部门 dan sistem bercorak Barat西方特色系统 digunakan bagi menggantikan替代 sistem pentadbiran tradisional传统行政制度. Contohnya,  Jabatan Cukai, Jabatan Polis, Jabatan Kehakiman, Jabatan Tanah dan Ukur.


3.3 Pembentukan Negeri-negeri Melayu Bersekutu形成马来联邦

- Selepas pelaksanaan实行 Sistem Residen参政司制度, British英国 mengukuhkan kuasa 巩固势力di Perak霹雳, Selangor雪兰莪, Negeri Sembilan森美兰 dan Pahang彭亨 dengan membentuk成立 Negeri-negeri Melayu Bersekutu (NNMB)马来联邦 melalui Perjanjian Persekutuan 1895联邦条约.
- Pada bulan Julai 1895, Perjanjian Persekutuan联邦条约 ditandatangani 被签署antara Gebenor Negeri-negeri Selat 海峡殖民州总督dengan Raja-raja Melayu马来王 dari Perak霹雳, Selangor雪兰莪, Negeri Sembilan森美兰 dan Pahang彭亨.
- Perjanjian tersebut dikuatkuasakan被实施 pada 1 Julai 1896 membawa kepada pembentukan成立 Negeri-negeri Melayu Bersekutu马来联邦.

Ciri-ciri Perjanjian Persekutuan 1895联邦条约特点
- Gabungan联合 Perak霹雳, Selangor雪兰莪, Negeri Sembilan森美兰 dan Pahang彭亨 membentuk 成立sebuah Persekutuan联邦.
- Residen Jeneral 总参政司sebagai ketua pentadbiran行政首长 kerajaan Persekutuan联邦政府.
- Raja-raja Melayu马来王 menerima nasihat 接受劝告Residen Jeneral总参政司 dalam semua perkara所有事项 kecuali yang berkaitan agama Islam伊斯兰教 dan adat Melayu马来习俗.
- Kuala Lumpur吉隆玻 menjadi pusat pentadbiran行政中心 Negeri-negeri Melayu Bersekutu马来联邦.
- Negeri-negeri Melayu Bersekutu马来联邦 juga dikenali sebagai Persekutuan 1896.

Faktor Pembentukan Negeri-negeri Melayu Bersekutu成立马来联邦的原因
a) Mengatasi Kelemahan Sistem Residen解决参政司制度的弱点
- Residen参政司 tidak diberikan没有被给予 garis panduan yang jelas明确的指导方针 untuk melaksanakan tugas执行任务.
- Residen 参政司menjadi semakin berkuasa越来越有权力 dalam Majlis Mesyuarat Negeri州议会.
- Raja dan pembesar Melayu马来大臣 tidak berpuas hati 不满意kerana kehilangan kuasa失去权力 dalam pentadbiran行政 dan pungutan cukai收取税务.
b) Menyeragamkan Pentadbiran统一行政
- Pentadbiran行政 di Perak霹雳, Selangor雪兰莪, Negeri Sembilan森美兰 dan Pahang彭亨 tidak seragam不统一 kerana mempunyai undang-undang sendiri自己的法律.
- Kemajuan ekonomi经济发展 antara negeri tidak seimbang不平衡.
- British英国 memerlukan pentadbiran yang cekap有效 dan seragam统一 untuk memudahkan eksploitasi ekonomi开发经济.
c) Menangani Masalah Kewangan Pahang解决彭亨的金钱问题
- Gabungan联合 negeri-negeri Melayu yang kaya富裕的马来州.
- Perak霹雳, Selangor雪兰莪  dan Negeri Sembilan森美兰 dapat membantu 帮助mengurangkan 减轻beban kewangan Pahang彭亨金钱负担.
d) Menjamin Keselamatan Negeri保证州的安全
- Penggabungan联合 membolehkan Negeri-negeri Melayu Bersekutu马来联邦 mempunyai pasukan keselamatan sendiri自己的安全部队.
- Menjaga keamanan照顾和平 tanpa mengharapkan bantuan luar外来援助.


3.4 Pentadbiran Negeri-negeri Melayu Bersekutu马来联邦行政管理

- Negeri-negeri Melayu bersekutu 马来联邦diketuai oleh Residen Jeneral总参政司 .
- Beliau bertanggungjawab 负责任kepada Majlis Mesyuarat Negeri 州立法议会dan Pesuruhjaya Tinggi Negeri-negeri Melayu Bersekutu马来联邦高等法院 yang juga merupakan Gebenor Negeri-negeri Selat海峡殖民州总督.

(A) Majlis Mesyuarat Negeri州立法议会
- Majlis Mesyuarat Negeri州立法议会ditubuhkan被成立 selepas British berjaya campur tangan 介入dalam pentadbiran negeri Melayu马来州行政管理.
- Majlis Mesyaurat Negeri 州立法议会dipengerusikan 被主持oleh Raja Melayu马来王dan berperanan menggubal undang-undang制订法律  serta membantu pentadbiran negeri州行政管理.
- Seleps pembentukan 成立Negeri-negeri Bersekutu马来联邦, Majlis Mesyuarat Negeri 州立法议会tidak lagi berkuasa不再有权力 kerana kuasa perundangan立法权 terletak di tangan Residen Jeneral总参政司.
- Dari sudut pentadbiran行政管理角度, peranan Raja-raja Melayu 马来王角色diambil alih被接手oleh Residen Jeneral总参政司.
- Kuasa Raja-raja Melayu马来王权力 semakin terhakis 被侵蚀kerana terpaksa被逼 menurut nasihat遵从劝告 Residen Jeneral总参政司 dalam semua perkara pentadbiran 所有行政事项kecuali dalam hal berkaitan dengan agama宗教 dan adat Melayu马来习俗.

(B) Majlis Mesyuarat Persekutuan联邦议会
- Pada tahun 1909, British英国 menandatangani perjanjian 签署协议dengan Raja-raja Melayu马来王bagi menubuhkan成立 Majlis Mesyuarat Persekutuan 联邦议会(MMP).
- Majlis ini berkuasa有权力 meluluskan undang-undang 通过法律di Negeri-negeri Melayu Bersekutu马来联邦.
- Penubuhan 成立Majlis Mesyuarat Persekutuan 联邦议会(MMP) memberikan ruang 给予空间kepada British untuk mengawal控制 undang-undang 法律dan kewangan金钱 negeri serta memberikan kuasa pentadbiran行政管理权力 kepada Pesuruhjaya Tinggi British英国高等法院.
- Hal ini menjejaskan影响kewibawaan权威 Raja-raja Melayu马来王yang hanya diletakkan sebagai ahli biasa普通会员 dalam majlis tersebut.

(C) Pembentukan成立 Durbar
- Brtish英国 membentuk成立 Durbar untuk mendapatkan sokongan得到支持 Raja-raja Melayu马来王 terhadap Negeri-negeri Melayu Bersekutu马来联邦.
- Ahli 会员Durbar terdiri daripada:
a) Pesuruhjaya Tinggi British英国高等法院
b) Raja-raja Melayu马来王
c) Residen Jeneral 总参政司
d) Residen British英国参政司
- Pada asasnya, Durbar memperlihatkan tanggungjawab bersam-sama共同责任 oleh Raja-raja Melayu马来王 sebagai pelindung守护者 orang Melayu马来人.






3 条评论:

  1. 老师 有没有tingkatan 3 bab 4 bab 5 bab 6 bab 7 的?

    回复删除
    回复
    1. 师 有没有tingkatan 3 bab 4 bab 5 bab 6 bab 7 的?

      删除
  2. 老师,请问有没有历史tingkatan 3 bab 6的中文版笔记?

    回复删除

欢迎留言^^