2020年5月1日星期五

Sejarah Tingkatan 4 - Bab 3: Konflik Dunia dan Pendudukan Jepun di Negara Kita (世界冲突和日本占领在我们的国家)Part I - KSSM 2020


TINGKATAN 4 - BAB 3: KONFLIK DUNIA DAN PENDUDUKAN JEPUN DI NEGARA KITA (世界冲突和日本占领在我们的国家)

3.1 Nasionalisme di Negara Kita Sebelum Perang Dunia (世界大战前我们国家的民族主义)

- Nasionalisme 民族主义di negara kita 我们的国家sebelum perang dunia tercetus世界大战爆发 daripada gerakan 行动orang Melayu马来人 menentang对抗 campur tangan British英国的介入.
- Namun begitu, gerakan awal 早期行动secara terbuka公开 mendapat reaksi得到反应 dan tindak balas 反应yang keras强硬 daripada British英国.

Kesedaran Awal Nasionalisme民族主义的早期醒觉
- Sejak awal abad ke-20, British英国 berusaha努力 untuk membendung阻隔 pengaruh idea gerakan Islam伊斯兰运动思想的影响 dari Timur Tengah中东.
- British英国 dengan persetujuan同意 Raja-raja Melayu 马来王memperkenalkan提出 Enakmen Undang-Undang Islam 1904 伊斯兰法令bagi memastikan确保 sesiapa 任何人yang mencetak印刷 dan mengedarkan分发 tulisan文字 berkaitan dengan agama宗教 dan politik Islam伊斯兰宗教 tanpa keizinan sultan未经苏丹许可 boleh dikenakan 被施予hukuman penjara监禁.
- British 英国turut memperkenalkan dua badan penyiasat调查机构, iaitu Jabatan Siasatan Jenayah (Criminal Intelligence Department)刑事情报部 dan Biro Siasatan Politik (Political Intelligence Bureau)政治情报局 untuk mengawal控制 gerakan Islah Islamiah伊斯兰复兴运动.
- Kebangkitan Islam伊斯兰崛起 pada peringkat antarabangsa国际 menyebabkan British英国 berwaspada警惕 terhadap gerakan Pan-Islamisme-伊斯兰运动.
- Penentangan反抗 Tok Janggut merupakan hasil成果 daripada kesedaran politik antarabangsa国际政治醒觉 yang menggerakkan推动 penentangan对抗 bercorak tempatan本地特色.
- Walaupun gerakan ini melibatkan涉及 penduduk居民 di Pasir Puteh, Kelantan, isu penentangan发抗课题 adalah untuk mempertahankan捍卫 agama Islam 伊斯兰教dan hak penduduk tempatan本地居民权利.
- Penentangan反抗 ini berlaku di tengah-tengah kancah pergolakan politik 政治动荡中yang berlaku 发生di Eropah欧洲.
- Penentangan反抗Tok Janggut merupakan rentetan连锁 daripada cetusan爆发 kebangkitan masyarakat Islam sedunia全世界伊斯兰社会的崛起 terhadap penjajah Barat 英国殖民yang menakluki占领 negara Islam伊斯兰国.
- Kebangkitan 崛起Tok Janggut telah dipengaruhi 被影响oleh penglibatan涉及 empayar Uthmaniyah奥斯曼帝国 dalam Perang Dunia Pertama第一次世界大战 di Eropah欧洲.
- Penentangan反抗 yang memperjuangkan agama宗教奋斗 ini kemudiannya dikaitkan dengan isu cukai 税务课题yang dikenakan serta membenci憎恨 British英国.
- British英国 berwaspada警惕 terhadap sokongan orang Melayu 马来人支持kepada empayar Uthmaniyah奥斯曼帝国 yang berperang 打战dalam Perang Dunia Pertama第一次世界大战.
- Perang yang meletus爆发的战争 menarik perhatian引起注意 pemimpin negeri Melayu马来州领袖 untuk menyokong支持 khalifah 伊斯兰教最高统治者empayar Uthmaniyah 奥斯曼帝国yang dianggap pelindung umat Islam 穆斯林保护者serta penaung 拥护者bagi tanah suci圣地 Mekah麦加 dan Madinah麦地那.
- Pada 11 November 1914, empayar Uthmaniyah 奥斯曼帝国mengeluarkan fatwa戒律 menyeru呼吁 orang Islam伊斯兰人 yang ditindas 被欺压oleh penjajah Barat 西方殖民agar bangkit bersama-sama一起站起来 dengan empayar Uthmaniyah奥斯曼帝国. Perkembangan发展 ini mendapat 得到perhatian penduduk 居民关注di Tanah Melayu马来亚, terutama Kaum Muda改革派 melalui akhbar报纸.
- Kegagalan失败 penentangan bersenjata 武器反抗Tok Janggut menyebabkan masyarakat社会 menyusun整理 strategi lain其它策略 untuk menentang 反抗pihak British英国.
- Akhbar 报纸dan majalah杂志 menjadi wahana penting重要媒介 untuk meniupkan 吹起kesedaran kebangsaan民族醒觉.
- Namun begitu, kesedaran politik 政治醒觉tidak boleh dilakukan 不可以被进行secara terang-terangan公开的.
- Hal ini disebabkan oleh adanya undang-undang British英国法律 yang menghalang阻止 orang Melayu马来人 menyatakan sikap politik 政治态度mereka melalui bahan bertulis书面文字.
- Kewujudan出现 undang-undang法律 yang mengawal控制 kebebasan bersuara言论自由, penerbitan出版, berpersatuan 有组织dan kawalan ketat British英国严格控制 terhadap kegiatan活动 yang boleh mengancam威胁 kedudukan British 英国地位menyebabkan kesedaran kebangsaan民族醒觉 tidak meluas 不扩大dalam akhbar Melayu 马来报纸sebelum Perang Dunia Kedua第二次世界大战之前.

Cerita Tekukur鳩的故事
-  "Cerita Tekukur" yang tersiar传播 dalam akhbar Melayu马来报纸 seperti Utusan Melayu,  Lernbaga Melayu, Lidah Teruna dan Pengasoh pada tahun 1920 merupakan pernyataan politik kemerdekaan独立政治声明. Pernyataan tersebut disampaikan secara berselindung躲藏 di sebalik wajah 真相dan pelaku haiwan动物演员 disebabkan oleh adanya undang-undang法律 pemerintah yang mengongkong 限制penerbitan 出版akhbar报纸. Dalam "Cerita Tekukur" ini terdapat rujukan jelas明确参考 kepada "Tekukur nombor 1874" dan "Tekukur nombor 1909", iaitu tarikh penting 重要日期negeri Melayu 马来州dikuasai 被控制oleh British英国. Tekukur menangisi流泪 nasibnya命运 yang bebas自由 dalam negeri merdeka独立州, kini terkurung 被困dalam "sangkar emas金笼子" yang kehilangan kemerdekaan失去独立.


------
Kesimpualan总结:
- Kesedaran nasionalisme Melayu马来民族主义醒觉 sebelum perang dunia 世界大战lahir daripada kesedaran semangat cinta akan negaara爱国精神醒觉.
- Semangat ini menjadi asas基础 kepada gerakan yang lebih menyeluruh更全面 selepas Perang Dunia Kedua 第二次世界大战untuk memperjuangkan奋斗 kemerdekaan tanah air国土独立.





3.2 Latar Belakang Perang Dunia (世界大战背景)

- Perang dunia世界大战 berpunca daripada 起源perkembangan nasionalisme民族主义发展 dalam kalangan negara Eropah欧洲国家 yang membawa persaingan带来竞争 antara kuasa imperialis帝国主义势力 untuk mempertahankan kepentingan masing-masing捍卫各自的重要性.
- Persaingan竞争 tersebut telah mencetuskan爆发 Perang Dunia Pertama (1914-1918) 第一次世界大战dan Perang Dunia Kedua (1939-1945) 第二次世界大战yang memberikan kesan besar给予重大后果 terhadap penduduk dunia世界的人民.

(A) Perang Dunia Pertama 第一次世界大战

- Perang Dunia Pertama第一次世界大战  berlaku 发生dalam kalangan negara国家 di Eropah 欧洲termasuk 包括empayar Uthmaniyah奥斯曼帝国.
- Antara faktor 原因yang mencetuskan燃起 Perang Dunia Pertama第一次世界大战termasuklah persaingan kuasa imperialis帝国主义势力竞争, pembentukan pakatan ketenteraan形成军事同盟 dan konflik冲突 di rantau Balkan巴尔干地区.

a) Persaingan Kuasa Imperialis帝国主义势力竞争
- Perkembangan 发展Revolusi Industri工业革命 menyebabkan造成 berlaku persaingan竞争 dalam kalangan kuasa imperialis帝国主义力量 di Eropah欧洲.
- Mereka bersaing 竞争untuk mendapatkan得到 tanah jajahan殖民地 bagi memperoleh 获得bahan mentah 原料seperti arang batu煤炭,  petroleum石油 dan bijih timah锡米 serta memasarkan 市场交易hasil industri工业产量.
- Persaingan竞争 tersebut membawa 带来permusuhan敌意 antara kuasa imperialis帝国主义势力 di Eropah欧洲 seperti Perancis法国 dan Jerman德国.

b) Pakatan Ketenteraan军事同盟
- Permusuhan敌意 antara kuasa Eropah欧洲势力 membawa pembentukan 形成pakatan ketenteraan军事同盟 seperti pakatan Kuasa Tengah dan Pakatan Bertiga三国同盟.
- Kewujudan出现 pakatan ketenteraan军事同盟 menyebabkan ketidakstabilan politik 政治不稳定berterusan持续 di Eropah欧洲.
- Seiring dengan persaingan竞争 mendapatkan得到 tanah jajahan殖民地, negara 国家dalam pakatan联盟 turut bersaing竞争 menghasilkan生产 senjata moden 现代武器dan sedia berperang准备战争 bagi mempertahankan 捍卫kepentingan masing-masing各自利益.

c) Krisis Rantau Balkan巴尔干地区的危机
- Krisis危机 di rantau Balkan 巴尔干地区berlaku akibat permusuhan 敌意Austria-Hungary奥匈帝国 dengan Serbia塞尔维亚.
- Austria-Hungary 奥匈帝国menuduh指控 Serbia塞尔维亚 menghasut 煽动rakyat Austria 奥地利人民berketurunan Serb塞尔维亚血统 supaya berjuang奋斗 membebaskan diri 脱离daripada pemerintahan Austria-Hungary匈牙利政权.
- Kemuncak 顶峰krisis Balkan巴尔干危机 ialah pembunuhan杀害 Archduke Ferdinand弗朗茨·斐迪南, Putera Mahkota皇储Austria-Hungary奥匈帝国dan isterinya他的妻子 Sophie oleh seorang pemuda Serbia塞尔维亚青年.
- Peristiwa事件 tersebut menjadi sebab原因 Eropah 欧洲terjerumus 陷入dalam kancah Perang Dunia Pertama第一次世界大战战区.

Perang Dunia Pertama第一次世界大战
Pihak yang terlibat dalam Perang Dunia Pertama第一次世界大战
i. Pakatan Kuasa Tengah同盟国
- Jerman德国 dan Austria-Hungary奥匈帝国
- Pakatan ini kemudian disertai oleh Bulgaria保加利亚 dan empayar Uthmaniyah奥斯曼帝国.
ii. Pakatan Bertiga协约国
- Britain英国, Perancis法国 dan Rusia俄罗斯.
- Pakatan ini disokong被支持 oleh Serbia塞尔维亚, Itali意大利, Romania罗马尼亚,  Portugal 葡萄牙dan Greece希腊.

28 Julai 1914
- Austria-Hungary 奥匈帝国dengan sokongan Jerman德国 mengisytiharkan宣布 perang战争 terhadap Serbia塞尔维亚.
30 Julai 1914
- Rusia俄罗斯 bertindak memberikan给予 bantuan ketenteraan 军事援助untuk mempertahankan捍卫 Serbia塞尔维亚.
1 Ogos 1914
- Jerman德国mengisytiharkan perang宣布战争 terhadap Rusia俄罗斯.
3 Ogos 1914
- Jerman德国 mengisytiharkan perang宣布战争 terhadap Perancis法国 yang menyebelahi 支持Rusia俄罗斯. Jerman 德国menceroboh入侵 Belgium比利时 untuk menyerang攻打 Perancis法国.
4 Ogos 1914
- Britain英国 menyertai参与 Rusia 俄罗斯dan Perancis法国 memerangi攻打 Jerman德国 yang menceroboh入侵 Belgium比利时.
Oktoher 1914
- Empayar Uthmaniyah 奥斯曼帝国menyertai参与 peperangan 战争dengan memihak 偏袒kepada Kuasa Tengah同盟国.
Mac 1915
- Itali 意大利menyertai 参与Perancis法国, Britain英国 dan Rusia俄罗斯 dalarn Pakatan Bertiga协约国.
April 1917
- Amerika Syarikat 美国menyertai 参与peperangan战争 dengan memihak偏袒 kepada Pakatan Bertiga协约国.


(B) Berakhir Perang Dunia Pertama第一次世界大战结束

- Penglibatan涉及 Amerika Syarikat美国 dalam perang战争 membawa kejayaan带来成功 kepada Pakatan Bertiga pada tahun 1918.
- Jerman德国 kemudiannya dipaksa被迫 menandatangani 签署gencatan senjata停战. Berakhimya结束 Perang Dunia Pertama第一次世界大战.
- Beberapa siri persidangan系列会议 dan perjanjian damai 和平条约yang diadakan selepas tamat perang结束战争 telah memberikan kesan给予后果 kepada negara 国家di Eropah欧洲.
- Amerika Syarikat 美国diiktiraf 被认可sebagai kuasa besar dunia世界强国 selepas Perang Dunia Pertama第一次世界大战.

a) Persidangan Damai Paris 巴黎和会
- Persidangan Damai Paris巴黎和会diadakan pada 18  Januari 1919 untuk membincangkan商讨 syarat perdamaian和平条款 selepas perang战后.
- Syarat条件 ini bertujuan目的 memastikan确保 Jerman 德国tidak lagi menjadi 不再成为ancaman威胁 kepada keamanan和平 di Eropah欧洲.
- Persidangan会议 tersebut melahirkan产生 Deklarasi 14 Perkara Woodrow Wilson十四点和平原则, iaitu cadangan提议 Presiden Amerika Syarikat美国总统 sebagai asas perdamaian和平基础.
- Deklarasi宣言 ini merangkumi 囊括dua prinsip utama主要原则, iaitu penentuan决定 nasib negara 国家命运oleh rakyat sendiri 人民自己dan sempadan negara国家边界 berasaskan bangsa根据民族.

b) Perjanjian Versailles凡尔赛条约
- Perjanjian Versailles凡尔赛条约ditandatangani antara Pakatan Bertiga协约国 dengan Jerman德国 pada 28 Jun 1919.
- Perjanjian damai 和平条约ini ditandatangani di Istana Versailles, Paris, Perancis, pada 28 Jun 1919.
- Berdasarkan根据 perjanjian 条约tersebut, Jerman德国 dikehendaki :
i. Bertanggungjawab 负责任terhadap kemusnahan akibat perang由于战争的毁灭.
ii. Membayar pampasan 支付赔偿kepada Pakatan Bertiga协约国.
iii.  Mengehadkan 限制saiz angkatan tentera军队规模.
iii. Menyerahkan wilayah dan tanah jajahan 交出区域和殖民地kepada Pakatan Bertiga协约国.
- Perjanjian Versailles凡尔赛条约 juga menetapkan立下 penubuhan成立 Liga Bangsa-Bangsa国际联盟 untuk menggalakkan keamanan鼓励和平 dan kerjasama antarabangsa国际合作.


(C) Kesan Perang Dunia Pertama 第一次世界大战的后果

- Perang Dunia Pertama第一次世界大战 memberikan带来 kesan besar 很大后果terhadap negara Eropah欧洲国家.
- Negara kita 我们的国家turut terkesan受影响 akibat perang战争 tersebut.

a) Keruntuhan Pemerintahan Beraja 君主制崩塌
- Perang Dunia Pertama第一次世界大战 telah menamatkan结束 sistem pemerintahan beraja君主制 di Jerman德国, Austria-Hungary奥匈帝国, Rusia俄罗斯 dan empayar Uthmaniyah奥斯曼帝国.
- Kerajaan Republik Jerman 德意志共和国didirikan 被成立apabila Kaiser Wilhem II 威廉二世terpaksa被迫 turun takhta 退下王位dan mendapatkan得到 perlindungan politik政治庇护 di Belanda荷兰.
- Empayar Austria-Hungary 奥匈帝国di bawah pemerintahan Dinasti Habsburg 哈布斯堡王朝berakhir 结束apabila timbul pemberontakan反叛 di wilayah yang dikuasainya.
- Revolusi革命 yang tercetus爆发 di Rusia俄罗斯 menumbangkan打倒 pemerintahan beraja君主制 Tsar Nicholas II 尼古拉二世dan kerajaan komunis pertama第一个共产主义国 di dunia世界 terbentuk 被形成di bawah pimpinan领导 Vladimir Lenin列宁.
- Khalifah哈里发 empayar Uthmaniyah奥斯曼帝国, Sultan Mehmed VI穆罕默德六世digulingkan被推翻 dan kerajaan Turki土耳其政府 bercorak republik共和国 diketuai oleh Mustala Kemal Ataturk穆斯塔法·凯末尔·阿塔图尔克.

b) Kemunculan Negara Baharu新国家的出现
- Keruntuhan瓦解 empayar Austria-Hungary奥匈帝国 melahirkan产生 negara baharu新国家 seperti Austria奥地利, Hungary匈牙利, Czechoslovakia捷克斯洛伐克dan Yrigoslavia南斯拉夫.
- Perpecahan分裂 empayar Rusia俄罗斯帝国 membawa kepada penubuhan 成立negara baharu新国家 seperti Poland波兰, Estonia爱沙尼亚, Latvia拉托维亚 dan Lithuania立陶宛.
- Perpecahan分裂 empayar Uthmaniyah奥斯曼帝国 menyebabkan muncul出现 negara baharu新国家 seperti Lebanon黎巴嫩, Syria 叙利亚dan lraq伊拉克.

c) Kesan terhadap Negara Kita 对于我们国家的后果
- Bagi menyekat 限制kebangkitan orang Melayu马来人崛起, Raja-raja Melayu马来王 diminta被要求 menandatangani 签署perisytiharan perang 战争宣言yang menyokong支持 dan memberikan taat setia 给予忠诚kepada kerajaan British英国政府.
- Pelbagai undang-undang 各种法律yang berkaitan 关于dengan perang战争diluluskan 被通过oleh pentadbiran British英国行政管理, termasuk memperuntukkan kuasa分配权力 Pesuruhjaya Tinggi British英国高级专员 untuk meletakkan negeri Melayu 马来州di bawah undang-undag tentera 军事法律jika keadaan memerlukan如果情况需要.
- Kemakmuran ekonomi 经济繁荣negeri Melayu马来州 juga dimanipulasi被幕后操纵 oleh British英国.
- Wang hasil 收成bijih timah锡米 dan getah 橡胶digunakan untuk membiayai支付 operasi British英国运作 dalam Perang Dunia Pertama第一次世界大战.

------
Kesimpualan总结:
- Perang Dunia Pertama第一次世界大战 memberikan iktibar给予教训 kepada kita tentang kepentingan keamanan dunia世界和平的重要性.
- Namun begitu, perdamaian和平 yang dicapai hanya bersifat sementara只是暂时性的.
- Dua puluh tahun selepas itu二十年后, Perang Dunia Kedua 第二次世界大战pula meletus爆发.



3.3 Perang Dunia Kedua (第二次世界大战)

- Perang Dunia Kedua (1939-1945) 第二次世界大战berlaku di dua medan pertempuran战场, iaitu di Eropah欧洲 dan Asia Pasifik亚太.
- Peperangan战争 di Eropah欧洲 tertumpu集中 di negara Eropah 欧洲国家dan utara Afrika北非, manakala peperangan战争 di Asia Pasifik 亚太pula tertumpu集中 di Tanah Besar Asia 亚洲大国dan Kepulauan Asia Tenggara东南亚群岛.
- Peperangan战争 melibatkan dua pakatan联盟, iaitu Kuasa Paksi轴心国 dan Kuasa Bersekutu同盟国.
Kuasa Paksi轴心国
i. Jerman德国
ii. Itali 意大利
iii. Jepun日本
Kuasa Bersekutu同盟国
i. Britain英国
ii. Amerika Syarikat 美国
iii. Perancis法国
iii. Rusia 俄罗斯

(A) Faktor Tercetusnya Perang Dunia Kedua di Eropah 原因爆发第二次世界大战在欧洲

- Perang Dunia Kedua第二次世界大战tercetus爆发 akibat kemunculan 出现ideologi baharu新的意识形态, ketidakpuasan hati 不满意terhadap Perjanjian Versailles凡尔赛条约dan kegagalan Liga Bangsa-Bangsa国际联盟的失败.

a) Kemunculan 出现Ideologi Baharu新的意识形态
- Bagi mengatasi masalah解决问题 yang wujud akibat kemelesetan ekonomi经济衰退,  penduduk Itali意大利人民 dan Jerman德国 mengadakan gerakan politik radikal激进的政治运动.
- Gerakan ini dipimpin被领导 oleh pemimpin nasionalis民族主义领袖 berfahaman melampau极端思想, iaitu fasisme法西斯主义 di Itali意大利 dan nazisme 纳粹主义di Jerman德国.

i. Fasisme法西斯主义
- Gerakan fasisme 法西斯主义运动di bawah pimpinan Benito Mussolini墨索里尼dan parti Fasis 法西斯党berjaya menguasai 控制kerajaan Itali意大利政府 pada tahun 1922.
- Fasisme法西斯主义 memberikan keutamaan 优先kepada kepentingan negara国家利益 melebihi kepentingan individu 个人利益dan percaya kepada nasionalisme melampau极端民族主义 termasuk berperang战争 bagi meningkatkan提高 imej negara国家形象.
- Bagi memulihkan semula 重新恢复imejnya, Itali 意大利meluaskan扩张 tanah jajahan 殖民地dengan menguasai 征服Habsyah (Ethiopia) 埃塞俄比亚dan Albania阿尔巴尼亚.

ii. Nazisme 纳粹主义
- Gerakan nazisme纳粹主义运动di bawah pimpinan领导 Adolf Hitler阿道夫·希特勒dan parti Nazi 纳粹党berjaya 成功membentuk kerajaan形成政府 di Jerman 德国pada tahun 1933.
- Nazisme纳粹主义mengagungkan显扬 bangsa Jerman德国民族.
- Hitler希特勒 berusaha努力 untuk memulihkan 恢复nasionalisme Jerman德国民族主义 dengan mengetepikan抛弃 Perjanjian Versailles凡尔赛条约.
- Hitler 希特勒membina建立angkatan tentera 军队semula dan seterusnya menduduki 占领Rhineland莱茵兰semula, wilayahnya yang hilang 消失的区域melalui Perjanjian Versailles凡尔赛条约.

b) Ketidakpuasan Hati terhadap Perjanjian Versailles不满意凡尔赛条约
- Jerman德国 sebagai negara yang kalah败国 dalam Perang Dunia Pertama第一次世界大战 menganggap认为 Perjanjian Versailles凡尔赛条约 tidak adil不公平 dan menjejaskan影响 kedaulatan negaranya国家主权.
- Selain kehilangan tanah jajahan失去殖民地, pampasan perang yang tinggi 高的战争赔偿dan perlu dibayar menyebabkan Jerman德国 mengalami 面临kemelesetan ekonomi经济衰退 dan inflasi yang teruk糟糕的通货膨胀.
- Itali意大利 sebagai negara国家 yang menyertai参与 Pakatan Bertiga协约国 dalam Perang Dunia Pertama 第一次世界大战juga tidak berpuas hati 不满意terhadap Perjanjian Versailles凡尔赛条约.
- Itali意大利 tidak berpuas hati 不满意kerana tidak diberikan tanah jajahan baharu 新殖民地seperti yang diperoleh Perancis 法国dan Poland波兰.

c) Kegagalan Liga Bangsa-Bangsa国际联盟的失败
- Liga Bangsa-Bangsa国际联盟 berperanan untuk memastikan确保 keamanan dunia世界和平 dan mewujudkan 呈现kerjasama antarabangsa国际合作.
- Namun begitu, kegagalan Liga Bangsa-Bangsa国际联盟的失败 dalam usaha menguatkuasakan实施 perjanjian pelucutan senjata 解除武装条约dan menangani 处理krisis pencerobohan 侵略危机yang berlaku selepas Perang Dunia Pertama第一次世界大战 menyebabkan dunia世界 terdedah暴露 kepada konflik berterusan持续性冲突 dan mengakibatkan导致 meletusnya爆发 Perang Dunia Kedua第二次世界大战.

Cabaran Liga Bangsa-Bangsa selepas Perang Dunia Pertama国际联盟的挑战在第一次世界大战后
i. Krisis Manchuria (1931-1933) 满清危机
- Jepun日本 menakluki占领 Manchuria满清, iaitu wilayah di bawah penguasaan China中国.
ii. Perjanjian Pelucutan Senjata (1932-1934) 解除武装条约
- Jerman德国 keluar 退出daripada Liga Bangsa-Bangsa国际联盟 dan memperbesar 扩充angkatan tenteranya军队 secara terbuka开放.
iii. Krisis Habsyah (1935-1936)  埃塞俄比亚危机
- Itali意大利 menyerang攻打 Habsyah 埃塞俄比亚di Afrika非洲.


(B) Perang Dunia Kedua di Eropah 第二次世界大战在欧洲

- Perang Dunia Kedua di Eropah第二次世界大战在欧洲 meletus爆发 apabila Jerman德国 menyerang攻打 Poland 波兰pada bulan September 1939.
- Peristiwa tersebut menyebabkan Britain英国 dan Perancis法国 mengisytiharkan宣告 perang战争 terhadap Jerman德国.

a) Penaklukan Jerman terhadap Eropah Barat德国征服西欧
- Selepas peperangan战争 diisytiharkan被宣告, Jerman 德国memulakan 开始serangan  Blitzkrieg 闪电战攻击bagi menakluki 征服negara国家 di Eropah Barat西欧.
- Jerman德国 berjaya成功 menawan 夺取Poland波兰, Denmark丹麦, Norway挪威, Belanda荷兰, Belgium比利时, Luxembourg卢森堡dan Perancis法国.
- Jerman 德国menguasai 占领hampir 几乎keseluruhan negara 全部国家di Eropah Barat西欧 menjelang pertengahan tahun 1941.

b) Pengeboman Britain轰炸英国
- Jerman 德国melancarkan发动 serangan udara空袭 dan laut 海袭terhadap Britain英国 pada bulan September 1940 sehingga bulan Jun 1941.
- Jerman德国 menyerang 攻打dan memusnahkan摧毁 pelabuhan码头, kawasan perindustrian工业地区 dan pertahanan udara Britain英国的防空.
- Serangan攻击 tersebut telah menjejaskan影响 ekonomi Britain英国经济.

c) Penyertaan Itali dalam Perang di Eropah意大利参与欧洲战争
- Itali意大利, sekutu同盟 Jerman 德国mengisytiharkan perang宣战 terhadap Britain英国 dan Perancis法国 pada bulan Jun 1940.
- Tentera Itali 意大利军队menyerang 攻打Perancis 法国melalui通过 arah selatan南方, manakala tentera Jerman德国menyerang攻打 Perancis 法国dari arah utara北方.

d) Serangan Jerman ke atas Rusia德国进攻俄罗斯
- Setelah menguasai 控制Eropah Barat北欧, Jerman德国 telah melancarkan发动 Operasi Barbarossa巴巴罗萨行动, iaitu serangan besar-besaran大型攻击 untuk menawan夺取 Rusia苏联.
- Hitler希特勒 ingin 想要menguasai 控制Rusia苏联, iaitu empayar terbesar 最大帝国di Eropah欧洲 untuk mencapai达成 cita-citanya志愿 menguasai 控制seluruh Eropah全欧洲.
- Operasi行动 ini menyasarkan瞄准 bandar utama 主要城市di Rusia, iaitu Leningrad圣彼得堡, Moscow莫斯科dan Stalingrad斯大林格勒.


(C) Berakhir Perang Dunia Kedua di Eropah结束第二次世界大战在欧洲

- Kerjasama kuasa besar强大势力合作dan keberkesanan strategi有效策略 serangan balas反击 membawa kejayaan 带来成功kepada Kuasa Bersekutu同盟国.
- Kemenangan pihak Bersekutu同盟国胜利memberikan 给予iktibar 教训kepada kita tentang kepentingan bekerjasama合作的重要性 dan bermuafakat 协商dalam menghadapi cabaran面对挑战.

a) Kerjasama Kuasa Besar强大势力合作
- Presiden Amerika Syarikat美国总统, Franklin Roosevelt dan Perdana Menteri Britain英国总理, Winston Churchill sering bertemu见面 untuk membuat keputusan politik dan ketenteraan政治和军事决定.
- Kemudian, kerjasama合作 ini melibatkan Presiden Rusia俄罗斯总统, Joseph Stalin.
- Di medan peperangan战场, tentera Bersekutu 盟军daripada ketiga-tiga perkhidmatan, iaitu tentera darat, udara dan laut 海陆空军beroperasi操作 di bawah Komander Tertinggi Bersekutu总司令 yang diketuai oleh Amerika Syarikat美国.

b) Keberkesanan strategi Serangan有效策略攻击
- Kesilapan失误 Kuasa Paksi 轴心国membuat keputusan politik政治决定 dan ketenteraan 军事dalam operasi menawan Rusia征服俄罗斯行动 membawa 带来kegagalan失败.
- Sementara itu, Kuasa Bersekutu同盟国 pimpinan Amerika Syarikat美国 memperlihatkan表现 keunggulan卓越 dalam perancangan ketenteraan军事布局, terutama kejayaan成功 operasi pendaratan登陆行动 tentera Bersekutu 盟军di Normandy诺曼底, Perancis法国.

i. Kegagalan Operasi Menawan Rusia 征服俄罗斯行动的失败
- Serangan攻击 terhadap Rusia 俄罗斯berjalan lancar 顺利进行pada peringkat awal早期.
- Walau bagaimanapun, Jerman德国 kehilangan banyak失去很多nyawa tenteranya 军人性命apabila perang战争 melewati dua musim sejuk 过了两个冬季di Rusia俄罗斯.
- Tempoh perang yang panjang 长的战争时期ini menyebabkan造成 tentera Jerman德国军队 kehabisan peluru, minyak dan makanan 子弹,油和食物耗尽yang akhirnya 最后melemahkan减弱 semangat tenteranya军队士气, Jeneral Jerman德国将领, Friedrich Von Paulus保罗斯 mengingkari perintah 违反命令Hitler 希特勒untuk meneruskan peperangan 继续战争dan menyerah kalah 投降kepada tentera Rusia俄罗斯军队 di Stalingrad斯大林格勒pada bulan Januari 1943.

ii. Kejayaan Operasi Pendaratan Tentera Bersekutu盟军登陆行动的成功
- Melalui operasi行动 yang diberikan nama kod "D-Day", tentera Bersekutu 盟军berjaya成功 mendarat登陆 di Normandy诺曼底, Perancis法国, pada Jun 1944.
- Tentera Bersekutu盟军 berjaya memperdayakan瞒骗 tentera Jerman德国军队 dengan menyebarkan maklumat 传播消息yang menyakinkan说服 tentera Jerman德国军队 bahawa pendaratan tentera Bersekutu盟军登陆 akan berlaku di Calais加来, bukannya di Normandy诺曼底.
- Kejayaan tersebut meningkatkan提高 semangat士气 tentera Bersekutu 盟军dan menjadi titik tolak起点 kepada kejayaan成功 membebaskan拯救 Perancis 法国dan negara Eropah Barat西欧国家 daripada penaklukan Jerman德国的征服.
- Kejayaan成功 operasi "D-Day" membolehkan tentera Bersekutu盟军 memasuki进入 Jerman德国 dari arah barat西方.
- Pada masa yang sama同时, tentera Rusia 俄罗斯军队menyerang攻打 Jerman德国 dari bahagian timur东部.
- Kematian Hitler希特勒的死亡 pada bulan April 1945 telah mengubah改变 landskap perang战争场景 di Eropah欧洲.
- Jerman德国 kemudiannya menandatangani perjanjian签署协议 menyerah kalah投降, sekali gus menamatkan perang 结束战争yang berlangsung selama enam tahun 长达六年di Eropah欧洲.

------
Kesimpualan总结:
- Kejayaan dalam perang di Eropah欧洲战争的成功 membolehkan tentera Bersekutu盟军 memberikan perhatian给予注意 kepada peperangan战争 di Asia Pasifik亚太 dalam usaha努力 menghadapi面对 kemaraan tentera Jepun日本军队的前进.



3.4 Perang Dunia Kedua di Asia Pasifik (第二次世界大战在亚太地区)

- Perang Dunia Kedua di Asia Pasiflk (1941-1945) 第二次世界大战在亚太地区juga dikenali sebagai Perang Pasifik太平洋战争.
- Pertempuran 战争ini berlaku di Lautan Pasifik太平洋, Tanah Besar Asia亚洲大国 dan Kepulauan Asia Tenggara东南亚群岛.
- Perang Pasifik太平洋战争 berpunca daripada kemunculan Jepun 日本出现sebagai kuasa tentera 军事力量di Asia 亚洲yang menjalankan imperialisme 帝国主义di rantau Asia Pasifik亚太区域.

(A) Peluasan Kuasa Jepun 日本势力扩张

- Pembaharuan Meiji明治维新时期 telah membawa pemodenan现代化 sehingga Jepun日本 muncul sebagai negara industri 工业国dan memiliki 拥有kuasa ketenteraan军事力量 yang setaraf同等 dengan kuasa Barat西方势力.
- Demi memenuhi 满足keperluan ekonomi dan ketenteraan经济和军事需要 serta perkembangan politik政治发展 dalam negara国家, Jepun日本 melaksanakan实施 dasar peluasan kuasa扩张势力政策.

a) Dasar Peluasan Kuasa扩张势力政策
- Peluasan kuasa Jepun 日本扩张势力berkait dengan keperluan perindustrian工业需求, pengaruh golongan tentera 军队影响dan mewujudkan 呈现orde baharu Asia亚洲新规则.

i. Keperluan Perindustrian工业需求
- Pada akhir abad ke-19, Jepun日本 sebagai sebuah kuasa industri 工业势力berusaha努力 mengurangkan减少 pergantungan依靠 kepada negara Barat西方国家 untuk mendapatkan得到 bahan mentah原料.
- Jepun日本 memerlukan需要 wilayah区域 yang dapat membekalkan供应 bahan mentah原料 dan menjadi kawasan pasaran市场地点 bagi mengembangkan发展 lagi perindustrian工业.

ii. Pengaruh Golongan Tentera 军队影响
- Pada abad ke-20, Jepun 日本mempunyai angkatan tentera 军队paling moden最先进 di Asia亚洲.
- Jepun日本 semakin agresif 越来越激进apabila golongan tentera军队 menguasai控制 politik政治 pada tahun 1932.
- Golongan tentera军队berpendapat bahawa masalah ekonomi Jepun日本经济问题 boleh diselesaikan被解决 menerusi通过 penaklukan征服 kawasan yang kaya富裕的地方 dengan bahan mentah原料 dan boleh menjadi kawasan pasaran市场地点.
- Pada Oktober 1941, Jeneral Hideki Tojo东条英机将军 menjadi Perdana Menteri Jepun 日本总理dan mengheret Jepun 日本ke kancah peperangan战场.

iii. Orde Baharu Asia亚洲新规则
- Di bawah pengaruh tentera军队影响, dasar luar Jepun 日本外交政策terarah kepada matlamat 目标mengembangkan kuasa发展势力, mewujudkan呈现 kebebasan ekonomi经济自由 dan menentang对抗 imperialisme Barat西方帝国主义.
- Jepun日本 mewujudkan呈现 orde baharu新规则 di Asia Timur 东亚yang merangkumi 囊括Jepun日本, Korea韩国, China中国 dan Manchuria满州 ke dalam satu blok ekonomi经济区块.
- Orde规则 tersebut kemudiannya dikembangkan被发展 ke seluruh Asia全亚洲.
- Orde Baharu新规则 bemaksud rancangan Jepun日本计划 untuk menyingkirkan除掉 kuasa imperialis Barat 西方帝国主义势力di Asia亚洲 dan menganjurkan进行 perkongsian分享 kuasa 权力serta kekayaan 财富yang lebih adil 更公平dalam kalangan negara国家 di Asia亚洲.


b) Sekatan Ekonomi terhadap Jepun经济限制对于日本
- Setelah menguasai控制 Korea韩国, Manchuria满洲 dan China中国, Jepun menguasai 控制kawasan strategik 战略性地点di Laut China Selatan南中国海 termasuk Pulau Hainan海南岛 dan Indochina中南半岛.
- Dasar peluasan kuasa Jepun日本扩张势力政策 telah mendapat 得到reaksi反应 daripada pihak Bersekutu同盟国.
- Amerika Syarikat美国, British英国 dan Belanda荷兰 mengenakan实施 sekatan ekonomi 经济限制untuk menghalang阻止 Jepun 日本daripada memperoleh获得 bahan mentah原料 yang diperlukan untuk industri 工业dan operasi perang战争行动.
- Sekatan ekonomi 经济限制ialah tindakan 行动menghentikan 终止perdagangan贸易 serta membekukan 冻结semua harta milik Jepun 日本所有财产di wilayah区域 yang dikuasai oleh British英国, Anrerika Syarikat美国 dan Belanda荷兰.


c) Rancangan Penaklukan Wilayah di Selatan 计划征服南部区域
- Sebagai jalan keluar 出路daripada sekatan ekonomi 经济限制pihak Bersekutu同盟国, Jepun 日本merancang计划 untuk menguasai 控制wilayah 区域di selatan南部 merangkumi 囊括Asia Tenggara东南亚 yang kaya 富裕dengan bahan mentah原料 seperti bijih timah锡米, getah橡胶, bauksit 铝土矿dan petroleum石油.
- Dari aspek ketenteraan军事方面, pakatan联盟 dalam Kuasa Paksi轴心国 membolehkan kerajaan Jerman德国政府 menghantar pakarnya 专家ke Jepun日本.
- Pakar专家 ini dihantar untuk mengkaji研究 serangan 攻击terhadap wilayah selatan南部区域 dan membantu perkembangan发展 industri pembuatan kapal terbang制造飞机业 Jepun日本.

------
Kesimpualan总结:
- Hasrat Jepun日本愿望 membentuk 形成pemerintahan baharu新政权 di Asia Pasifik 亚太地区mencapai kemuncak 达到顶峰apabila rundingan谈判 di Amerika Syarikat美国 untuk menamatkan结束 sekatan ekonomi经济限制 terhadap Jepun日本 menemui面临jalan buntu僵局.
- Berikutan kegagalan rundingan 谈判失败tersebut, arahan命令serangan serentak同时进攻 terhadap Asia Pasifik 亚太地区dikeluarkan oleh pemerintahan tentera Jepun 日本军事统治pada Disember 1941 .



(B) Bermula Perang Dunia Kedua di Asia Pasifik 开始第二次世界大战在亚太地区

- Perang Dunia Kedua di Asia Pasifik第二次世界大战在亚太地区bermula开始 apabila Jepun日本 menyerang 攻打Tanah Melayu马来亚 dan Pearl Harbour珍珠港, Hawaii夏威夷, iaitu pangkalan tentera laut Amerika Syarikat美国海军基地 di Pasifik太平洋.
- Serangan tentera Jepun 日军攻击terhadap Pearl Harbour 珍珠港bertujuan目的 melumpuhkan摧毁 armada laut Amerika Syarikat 美国海军战舰di Pasifik太平洋 yang boleh menjadi成为 penghalang阻碍 kepada peluasan kuasa扩张势力 Jepun日本 di Asia Pasifik亚太地区.
- Seterusnya, serangan攻击 dilakukan ke atas wilayah jajahan殖民地 Arnerika Syarikat美国, Britain英国 dan Belanda荷兰 yang lain seperti Filipina菲律宾, Hong Kong香港, Pulau Guam关岛 dan Pulau Wake威克岛.
- Serangan攻击 tersebut membawa带来 penglibatan介入 Amerika Syarikat美国 dalam perang战争 di Asia Pasifik 亚太区apabila mengisytiharkan宣告 perang战争 terhadap Jepun日本.
- Dengan strategi yang berkesan有效的策略 dan penguasaan掌控 serangan攻击 melalui laut, darat dan udara, Jepun日本 berjaya 成功membentuk形成 empayar yang luas广阔的帝国 di Asia Pasifik 亚太区menjelang April 1942.

1. 8 Dis.1941 Pendaratan Jepun日本登陆 di Kelantan吉兰丹
2. 8 Dis.1941  Jepun menyerang攻打 Pearl Harbour珍珠港
3. 10 Dis.1941 Jepun mendarat di Pulau Guam 关岛
4. 16 Dis.1941 Jepun menguasai 控制Miri 美里
5. 22 Dis.1941 Pendaratan pertama第一次登陆 Jepun di Filipina菲律宾
6. 23 Dis.1941 Pulau Wake威克岛 jatuh 倒下selepas serangan kedua第二次攻击 Jepun
7. 25 Dis.1941 Hong Kong香港 menyerah kalah投降
8. 2 Jan.1942 Manila马尼拉 dikalahkan被打败
9. 2 Jan.1942 Jepun menakluk征服 Burma缅甸
10. 19 Jan.1942 Jepun menguasai控制 Sandakan 山打根
11. 15 Feb.1942 Singapura新加坡 dikalahkan 被打败
12. 19 Feb.1942 Jepun mengebom轰炸 Darwin达尔文
13. 27 Feb.1942 Pertempuran战争 di Laut Jawa爪哇海, Jepun mengalahkan打败 tentera Bersekutu 同盟军
14. 28 Feb.1942 Jepun menyerang攻打 Jawa爪哇

------
Kesimpualan总结:
- Perang Dunia Kedua第二次世界大战 yang merangkumi囊括 perang战争 di Eropah欧洲 dan di Asia Pasifik亚太地区telah mengorbankan 牺牲hampir 75 juta nyawa manusia七千五百万人命 dan membawa带来 kemusnahan harta benda财物毁坏.
- Peperangan战争 menyebabkan kematian死亡, kesengsaraan苦难, kelaparan饥饿, ketakutan害怕, kezaliman残忍 dan kemiskinan贫穷.
- Kita sewajarnya mengambil iktibar教训 daripada peristiwa事件 Perang Dunia Kedua第二次世界大战 untuk menghargai珍惜 nikmat keamanan和平乐园 dan belajar学习 untuk hidup bersama-sama一起生活 dalam keadaan aman和平情况 dan harmoni和谐.



3.5 Faktor Kedatangan Jepun ke Negara Kita (原因日本到来我们的国家)

- Serangan攻击 tentera Jepun日本军队 bermula开始 di Tanah Melayu 马来亚pada 8 Disember 1941, manakala serangan攻击 terhadap Sarawak 砂拉越dan Sabah 沙巴bermula 开始pada 16 Disember 1941.
- Kedatangan Jepun ke negara kita 日本到来我们的国家bertujuan目的 memenuhi 满足keperluan ekonomi 经济需求dan kepentingan strategik ketenteraan 军事战略性的重要性akibat sekatan ekonomi经济限制 yang dikenakan oleh pihak Bersekutu同盟国 terhadap Jepun日本.
- Dalam usaha 努力menjayakan实现 misi使命 ini, Jepun 日报menggunakan使用 propaganda政治宣传 seperti penggunaan使用 slogan口号 "Semangat Asia亚洲精神" dan "Asia untuk Orang Asia亚洲是为了亚洲人".
- Propaganda Jepun 日本政治宣传menanamkan 埋下semangat antipenjajah Barat 反西方殖民精神dan menonjolkan呈现 imej Jepun日本形象 sebagai pembela negara Asia亚洲国家捍卫者.

(A) Eksploitasi Sumber Bahan Mentah开发原材料资源

- Jepun日本 ingin mengeksploitasi剥削 kekayaan bahan mentah原料的富裕 di negara kita我们的国家 untuk keperluan perindustrian供应需求 ekoran Pembaharuan Meiji明治维新 dan operasi ketenteraan Jepun日本军事行动.
- Tanah Melayu 马来亚merupakan pengeluar utama主要生产者 bijih timah锡米 dan getah橡胶 di dunia世界, selain menghasilkan生产 emas, bijih besi铁矿石, arang batu煤炭 dan bauksit铝土矿.
- Sasaran utama 主要目标Jepun日本 di Sarawak 砂拉越untuk mendapatkan sumber minyak油源, terutama di Miri 美里dan Lutong罗东.
- Pendudukan Jepun 日本占领terhadap negara kita merupakan sebahagian一部分 daripada rancangan计划 menjayakan实现 pembentukan形成 kawasan Lingkungan Sekemakmuran Asia Timur Raya大东亚共享繁荣范围区 untuk mengukuhkan巩固 ekonomi Jepun日本经济.

(B) Kepentingan Strategik Ketenteraan 军事战略性的重要性

- Kedudukan strategik 战略性地点negara kita我们的国家 sesuai 适合untuk ketenteraan Jepun日本军事.
- Di hujung Semenanjung Tanah Melayu马来亚半岛尾端 terletak pangkalan tentera laut British英国海军基地, iaitu Singapura新加坡.
- Penguasaan控制 terhadap pangkalan tentera laut海军基地 tersebut penting重要 untuk membuka laluan penguasaan Jepun 日本控制通道terhadap telaga minyak 油井di Sumatera苏门答腊.

- Penguasaan控制 terhadap Pulau Borneo婆罗州岛 pula penting重要 untuk menjayakan 实现operasi penaklukan tentera Jepun日本军征服行动 di Pulau Jawa爪哇岛.


Serangan Jepun terhadap Negara Kita 日本攻打我们的国家
- Serangan Jepun 日本的攻击di Tanah Melayu马来亚 bermula开始 dengan pendaratan serentak同步登陆 tentera Jepun日本军 di Pantai Kuala Pak Amat, Pantai Sabak, Kota Bharu哥打巴鲁 dan Thailand泰国 (Singgora宋卡 dan Patani北大年) pada 8 Disember 1941.
1. Kota Bharu哥打巴鲁  8 Dis.1941
- Tentera Jepun日军 mendarat 登陆di Kota Bharu哥打巴鲁, Kelantan吉兰丹, kemudian mara前进 ke selatan 南部mengikut jalan darat 陆地di negeri-negeri pantai timur东海岸州.
2. Kuantan关丹31 Dis.1941
- Kapal Repulse反击号战列巡洋舰dan Prince of  Wales威尔士亲王号战列舰digerakkan untuk menyekat限制 kemaraan Jepun日本前进 tetapi ditenggelamkan被弄沉 oleh tentera Jepun日本军 di perairan Kuantan关丹海域.
3. Mersing 丰盛港 28 Jan.1942
4. Johor Bahru新山31 Jan.1942
5. Singapura新加坡15 Feb.1942
- Keseluruhan Tanah Melayu整个马来亚 jatuh跌落 ke tangan tentera Jepun日军 apabila Singapura新加坡 berjaya ditawan成功被占领 pada 15 Februari 1942.

1. Singgora宋卡 dan Patani北大年 8 Dis.1941
- Tentera Jepun 日军yang mendarat登陆 di Thailand泰国 memasuki进入 Kedah吉打, berpecah分成 kepada dua pasukan 队伍untuk mara前进 ke selatan南部.
2. Jitra日得拉12 Dis.1941
3. Pulau Pinang槟城17 Dis.1941
- Satu pasukan队伍 ke Pulau Pinang槟城 dan meneruskan kemaraan继续前进 melalui persisiran pantai Barat西海岸海边.
4. Port Swettenham瑞天咸港10 Jan.1942
5. Batu Pahat 峇株巴辖 21 Jan.1942
6. Johor Bahru新山31 Jan.1942
7. Singapura新加坡15 Feb.1942

- Sepasukan队伍 lagi mengikuti jalan darat陆地 menuju朝向 bandar utama主要城市 di negeri-negeri pantai barat西海岸州.
2. Alor Setar亚罗士打 13 Dis.1941
3. Ipoh怡保26 Dis.1941
4. Slim River仕林河7 Jan.1942
5. Kuala Lumpur吉隆玻11 Jan.1942
6. Muar麻坡16 Jan.1942
7. Johor Bahru新山31 Jan.1942
8. Singapura新加坡15 Feb.1942


- Tentera Jepun日军 berlepas 出发dari Teluk Cam Ranh金兰湾 (Vietnam越南) dan mendarat 登陆di Miri美里.
- Serangan攻击 tentera Jepun日军 ke atas Sarawak 砂拉越dan Sabah 沙巴bermula开始 dengan pendaratan登陆 di Miri美里.
1. Miri美里16 Dis.1941
- Sepasukan 队伍tentera Jepun 日军mara前进 menduduki 占领Kuching 古晋dan Sibu诗巫.
2. Kuching 古晋24 Dis.1941
3. Sibu诗巫25 Dis.1941
- Sepasukan队伍 lagi tentera Jepun日军 mara前进 ke Sabah沙巴 melalui Labuan纳闽dan menduduki 占领bandar utama主要城市 di Sabah沙巴.
2. Labuan纳闽1 Jan.1942
3. Beaufort保佛5 Jan.1942
4. Jesselton亚庇9 Jan.1942
5. Sandakan 山打根19 Jan.1942
- Pendudukan Jepun 日本占领di Sandakan山打根melengkapkan完成 kempen serangan tentera Jepun日本军攻击活动 di Sabah沙巴.

10 条评论:

  1. 老师,你可以做多一点kssm中四的吗?因为明年第一次看新格式的spm,对sej,sci,maths这些毫无头绪。谢谢你的笔记,很好用,希望您可以更多笔记

    回复删除
  2. 多做新课程的笔记 谢谢~你的笔记超好用 容易吗明白

    回复删除
  3. 谢谢老师的笔记,帮助我很多,尤其是不太能看懂马来文的同学。老师有时间可以做point的,一目了然。

    回复删除
  4. 谢谢老师,老师的笔记让我学历史起来越来越轻松,并且对历史越来越喜爱!

    回复删除
  5. 感觉是google 翻译的,有些字看就知道但是却错了,我看到运动这个字,sejarah有关运动的东西吗?

    回复删除
    回复
    1. 要表达的应该是活动吧

      删除
    2. 老师那么用心去想怎么解释得更明白,你没资格那么说,有本事你来。

      删除
  6. 谢谢老师 你的note 让我在半夜陪朋友读书的时候轻松很多

    回复删除
  7. 您好啊,请问有兴趣互相添加链接吗?我的部落格也是分享笔记,不过我是分享理科的。
    我已经把您的链接添加在我的部落格了😁
    https://sherrytan.blogspot.com/p/links.html

    回复删除

欢迎留言^^