Latar Belakang Demokrasi Berparlimen
Corak
Negara Demokrasi
-
Negara demokrasi lahir
daripada perjuangan 根据 kedaulatan rakyat. 通常 有 2 种民主行政色彩, iaitu Raja Berperlembagaan dan Republik.
- Sistem
Raja Berperlembagaan 是维持王作为 pemerintah
tertinggi negara dan negeri的行政制度. 王被 Perdana Menteri帮助. 王也是 ketua negara dan 首相作为ketua kerajaan.
- Sistem
Republik ialah反对君主制的制度. Kerajaan
diketuai oleh presiden yang dipilih oleh
rakyat 通过大选. Di perancis, Korea Selatan, India dan
Filipina, 总统掌握 2 职位, iaitu sebagai ketua kerajaan dan ketua negara.
- 马来西亚实行 sistem pemerintahan Demokrasi Berparlimen dan Raja berperlembagaan sejak mencapai
kemerdekaan tahun 1957.
Takrif
Demokrasi Berparlimen di Malaysia
- Demokrasi
Berpalimen 意思是人民参与在国家行政. Raja-raja Melayu 成为 lambang taat
setia rakyat.
- 人民有机会membentuk kerajaan. 人民自由选择 perwakilan通过pilihan raya. 人民有权 menyokong,
mengekalkan atau menukar 现有的政府通过大选.
- 这个制度成功维持 kerajaan yang
adil, sejahtera dan stabil.
- 在我们的国家,Perlembagaan Malaysia menjadi garis panduan
sistem pemerintahan demokrasi berparlimen. 几个 pindaan perlembagaan dibuat untuk
menyesuaikan sistem pentadbiran dengan perkembangan politik semasa. Bangunan parlimen
Malaysia yang terletak di Kuala Lumpur merupakan simbol demokrasi berparlimen.
-
Ciri-ciri utama sistem pemerintahan demokrasi berparlimen di Malaysia:
a) Perlembagaan
b) Raja Berperlembagaan
c) Kuasa Pemerintahan iaitu Badan
Perundangan, Badan Pelaksana dan Badan Kehakiman
d) Pilihan Raya
e) Parti-parti politik
A)
Perlembagaan
i. Perlembagaan Malaysia
- Perlembagaan ialah undang-undang tertinggi yang menjadi asas kepada pembentukan sesebuah kerajaan.
- Ia adalah dokumen rasmi dan di dalamnya
terkandung segala peraturan dan prinsip 作为panduan kepada
kerajaan 为了执行它的权利和管理国家.
- Parti
politik yang memerintah 将会知道 hala tuju pentadbiran negara dan hal
ini 保证政府履行对人民的责任melalui
peruntukan yang terkandung di dalamnya.
- Perlembagaan Malaysia 拥有 183 perkara, antaranya Senarai Kerajaan Persekutuan
dan Negeri, Institusi Yang di-Pertuan Agong, Parlimen, Jemaah Menteri dan
Kehakiman.
- Perlembagaan Malaysia telah membuat 权利分配antara Kerajaan
Persekutuan dan Negeri.
- Negeri-negeri persekutuan di Malaysia
diberi hak, kuasa dan tanggungjawab seperti yang diperuntukan dalam
Perlembagaan Negeri.
- Perlembagaan Malaysia telah
memperuntukkan Senarai Persekutuan Negeri dan Bersama.
ii. Keluhuran Perlembagaan
- Keluhuran
perlembagaan merupakan prinsip Rukun
Negara yang ketiga. Keluhuran perlembagaan bermaksud keagungan dan
ketertinggian undang-undang atau perlembagaan itu sendiri.
- Ketertinggian perlembagaan dapat
dilihat pada keluhuran Perlembagaan Malaysia yang mengatasi Yang di-Pertuan
Agong, Parlimen, Jemaah Menteri dan Mahkamah.意思是最高元首 tertakluk kepada
perlembagaan dan 国会也从宪法获得权利 . Ketertinggian
juga boleh dilihat pada perlembagaan Malaysia yang menjamin hak asasi dan
kebebasan rakyat. Setiap warganegara
有基本权利和自由 seperti
berpersatuan, beragama, dan memilik harta.
- Undang-undang yang bercanggah dengan
Perlembagaan Malaysia 没有效. Undang-undang
negeri mesti selaras dengan Perlembagaan
Persekutuan. Undang-undang negeri yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan
自行无效.
- Perlembagaan Persekutuan juga 提供权利给mahkamah membatalkan akta yang diluluskan di
luar bidang kuasa Parlimen. 法院有权确定 kesahihan setiap undang-undang 为了保证马来西亚宪法的崇高和至上.
iii.
Kepentingan Perlembagaan
- Perlembagaan berperanan 保证国家的稳定 dengan
menentukan rangka dan bentuk pentadbirannya.
- Perlembagaan 确保 kecekapan,
kejujuran, keadilan, ketelusan serta kelicinan pentadbiran dan pemerintahan
sesebuah kerajaan.
- Perlembagaan menjadi panduan kepada
pemerintah supaya pemerintahannya menepati aspirasi rakyat.
- Perlembagaan 确保人民的忠心对于国家.
-Perlembagaan Malaysia menyatakan 某人有其他国家资格将会被剥夺他的公民权. 某位公民也会被剥夺他的公民权如果被证明对这个国家不忠心.
- Perlembagaan 保证人民的基本权利和自由. 每个公民有基本权利和自由例如berpersatuan,
beragama dan memiliki harta.
- Perkara
153 memperuntukkan peranan Yang
di-Pertuan Agong dalam 照顾和保护 hak istimewa serta kedudukan orang Melayu dan bumiputera di Sarawak dan Sabah. 有关的特别权利就是 pemberian
jawatan perkhidmatan awam, biasiswa, kemudahan pendidikan serta pemberian
lessen perniagaan dan perdagangan. Perkara
153 必须小心地执行以便它的执行不会忽略其他种族.
- Perlembagaan juga menjamin kerjasama,
kesepakatan, keadilan dan kepentingan bersama antara Kerajaan Persekutuan
dengan kerajaan Negeri.
- Perlembagaan 成为主要的参考dalam
penggubalan undang-undang persekutuan dan negeri. Perlembagaan Negeri tidak boleh bercanggah dengan Perlembagaan Malaysia.
- Perlembagaan turut menjamin kedudukan
hak istimewa orang Melayu dan bumiputera di Sarawak dan Sabah 以便不被质疑的. Jaminan ini
ditetapkan oleh Perlembagaan Malaysia在砂拉越和沙巴还没加入马来西亚之前 . Ini
membolehkan Kerajaan Persekutuan menggunakan senarai kuasanya dalam bidang
pendidikan dan kesihatan 为了发展沙巴和沙拉越. Pembangunan
pesat juga berlaku dalam bidang pendidikan dan kesihatan, pos dan telekom
khasnya di kawasan pedalaman.
iv.
Kepentingan Perlembagaan dipinda
- Pindaan
目的是为了保护人民的重要性. 这将会保证国家的安全. 这也能够使到国家行政事务顺畅.
- Perlembagaan dipinda supaya relevan
dan sesuai dengan keperluan semasa. Pindaan menjadikan Perlembagaan sebagai
undang-undang yang munasabah dan 它的内容自愿地被人民遵守.
- 宪法也被制定为了禁止敏感事项被公开讨论. Antaranya
termasuklah pemerintahan beraja, agama Islam, kedudukan bahasa Melayu dan hak
istimewa orang Melayu.
- Parlimen meluluskan pindaan Akta Hasutan 1970 yang 限制 seseorang
individu daripada 随意言论直到触碰可以引起种族争议的敏感事项. 它的目的是为了维护这个国家多元种族人民的安全和和谐. Antara pindaan
besar yang telah dibuat termasuklah pemansuhan imuniti (kekebalan) bagi Yang
di-Pertuan Agong dan Raja yang memerintah negeri daripada kesalahan jenayah.
v.
Kaedah Pindaan Perlembagaan
a. Kaedah
Pertama- Persetujuan majoriti lebih suara 2/3 Dewan Parlimen dan
persetujuan Majlis Raja-raja.
- Tugas dan kuasa Majlis Raja-raja
- Kewarganegaraan
- Keutamaan Yang di-Pertuan Agong dan
Raja Permaisuri Agong, Raja-Raja dan Yang Dipertua Negeri
- Kedudukan istimewa orang Melayu dan
bumiputera Sarawak dan Sabah.
- Perubahan sempadan negeri.
b. Kaedah
Kedua- Persetujuan majoriti lebih suara 2/3 Dewan Parlimen dan kelulusan
Yang Dipertua Negeri Sarawak dan Sabah.
- Keanggotaan dan bidang kuasa Mahkamah
Tinggi Sarawak dan Sabah.
- Hak dan kuasa kepada Kerajaan Negeri
menahan kemasukan orang yang bukan dari Sarawak dan Sabah (Akta Imigresen 1961)
- Perkara perundangan dan pemerintahan
kuasa negeri, agama, bahasa dan hak istimewa orang Melayu dan bumiputera di
Sarawak dan Sabah.
c. Kaedah
Ketiga- Persetujuan majoriti lebih suara 2/3 Dewan Parlimen.
- Perkara-perkara yang tidak disebut
dalam mana-mana tiga kaedah pindaan.
d. Kaedah
Keempat- Persetujuan majoriti lebih suara Dewan Parlimen.
- Tentang kewarganegaraan, bentuk
sumpah, ikarar, pemilihan dan persaraan ahli Dewan Negra serta persempadanan
pilihan raya.
- Perkara
74, perkara yang disebut dalam senarai Persekutuan dan Senarai Bersama. Ia
juga boleh dilakukan oleh Dewan Undangan Negeri bagi perkara dalam Senarai
Negeri dan Senarai Bersama yang diperuntukkan oleh Perlembagaan.
- Perkara
76, Parlimen boleh membuat undang-undang Senarai Negeri yang melibatkan Persetiaan,
perjanjian atau konvesyen antara persekutuan dengan mana-mana negara lain.
B)
Raja Perlembagaan
i. Raja Berperlembagaan di Malaysia
- Raja Berperlembagaan 意思是sistem pemerintahan beraja mengikut peruntukan Perlembagaan Malaysia.
- Yang
di-Pertuan Agong perlu 依据宪法行动. 最高元首也必须mendapat nasihat
Perdana Menteri. 最高元首不可以私自行动除了dalam perkara
tertentu yang memerlukan budi bicara baginda.
- 最高元首是从1957年创建的职位. 最高元首是tonggak negara
dan Ketua Utama Negara. 最高元首是诚信和人民团结的象征在这个国家.
- 最高元首轮流dipilih dalam kalangan
9位马来王从9个马来州.
-- 最高元首的选择mengikut
peruntukan dalam Perlembagaan Malaysia.
-Istana
Negara merupakan lambang keutuhan institusi beraja di negara kita. 国家皇宫menjadi tempat
bersemayam Yang di-Pertuan Agong dan menjadi tempat kunjungan hormat pemimpin
utama negara luar.
ii.
Bidang Kuasa Yang di-Pertuan Agong Mengikut Perlembagaan Malaysia
-最高元首mengetuai 3政府机构,那就是Badan Perundangan (Legislatif), Pemerintah (Eksekutif) dan Kehakiman (Judisiari).
- Yang
di-Pertuan Agong merupakan 1 daripada 3 unsur Parlimen selain daripada Dewan Negara dan Dewan Rakyat. 因此,最高元首有权利召开和解散国会.
- Baginda merupakan Ketua Tertinggi Angkatan Bersenjata. 最高元首有权赦免和延迟刑罚对于Mahkamah Tentera所审判的犯罪.
- Baginda 有责任照顾和维护马来人的特别权利和地位.
- Baginda 可以下旨Majlis Raja-Raja Melayu 进行会议为了讨论keistimewaan,
kedudukan, kehormatan, kemuliaan Raja-raja
Melayu. Majlis Raja-raja Melayu ini bebas daripada badan perundangan
persekutuan dan negeri serta badan-badan eksekutif kerajaan.
- Baginda merupakan ketua agama Islam bagi negeri baginda sendiri, Pulau Pinang,
Melaka, Wilayah Persekutuan, Sarawak dan Sabah.
- 最高元首有权budi bicara 委任首相,委任和剥夺内阁部长和副首相职务setelah mendapat
nasihat Perdana Menteri.
- 最高元首可以宣布undang-undang darurat di bawah “Undang-undang X” 如果发现国家安全受威胁.
- 最高元首有权委任Pengerusi dan 3 orang ahli Suruhanjaya Pilihan Raya, ahli
Perkhidmatan Kehakiman, Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.
-最高元首有责任委任Peguam Negara dan 1 orang Ketua Audit Negara bagi Persekutuan.
-最高元首有最高权力mentauliahkan duta-duta negara kita.
i. Badan Perundangan (Legislatif)
- Perundangan merujuk pada undang-undang yang digubal oleh badan perundangan yang dipertanggungjawabkan oleh perlembagaan.
-
Fungsi 立法机构是menggubal undang-undang 为了保证keadilan dan
kesejahteraan rakyat.
-
Parlimen 是负责拟定我们国家法律的立法机构.Parlimen terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong, Dewan
Negara dan Dewan Rakyat.
-
Dewan Negara atau Senat merupakan dewan tertinggi在我们的国家行政制度.Dewan Negara 拥有69位成员.26位成员从13个州被选出,那就是每个州2位.Ahli ini dipilih
oleh Dewan Undangan Negeri (DUN)
daripada bukan kalangan ahli DUN. 2位成员被最高元首委任代表Wilayah
Persekutuan Kuala Lumpur 和1位代表Wilayah
Persekutuan Labuan. 40位成员被最高元首委任 yang terdiri
daripada individu yang telah 有贡献和辉煌在专业领域.Keahlian Dewan
Negara 被最高元首委任. Ahli Dewan Negara digelar Senator yang dilantik tanpa melalui pertandingan dalam pilihan
raya. Senator 担任职位bagi tempoh 3
tahun. Senator 必须年龄最少30岁.Taraf Senator
sama dengan Ahli Parlimen. 他们可以被委任成为ahli Jemaah
Menteri. Ahlinya terdiri daripada individu yang telah memberi sumbangan
cemerlang dalam perkhidmatan awam, bidang professional, atau bidang tertentu
seperti perniagaan, perusahaan, pertanian, kesenian dan kebajikan atau yang mewakili
sesuatu kumpulan minoriti seperti Orang
Asli.
-
Dewan Rakyat pula merupakan dewan
terpenting 因为它的成员被人民选出来在pilihan raya umum. Dewan Rakyat 有219位成员代表全国的大选选区.Tempoh jawatan
bagi anggota ahli Dewan Rakyat ialah 5年.Tugas utama Dewan Rakyat 是拟定和通过法律pada peringkat
Dewan Rakyat.
-
Undang-undang yang dibuat oleh Parlimen
ialah Akta, dan undang-undang yang
dibuat oleh Dewan Undangan Negeri ialah
Enakmen kecuali Sarawak dan Sabah Ordinan.
-
Proses meluluskan undang-undang di Parlimen:
- CADANGAN
oleh kementerian.
- PENGGUBALAN
rang undang-undang oleh Jabatan Peguam
Negara.
- PEMBACAAN
PERTAMA di Dewan Rakyat iaitu
pembacaan tajuk rang undang-undang sahaja.
- PEMBACAAN
KEDUA di Dewan Rakyat dan rang
undang-undang ini dibahaskan.
- PERBINCANGAN
secara terperinci tentang rang undang-undang ini pada peringkat jawatankuasa di
Dewan Rakyat.
- PEMBACAAN
KETIGA di Dewan Rakyat. Rang
undang-undang ini dibahaskan sebelum diluluskan untuk dikemukakan ke Dewan Negara.
- PEMBENTANGAN
di Dewan Negara. Proses yang sama seperti
di Dewan Rakyat diulangi.
-
PENYERAHAN rang undang-undang yang
diluluskan oleh Dewan Negara kepada Yang di-Pertuan Agong untuk
diperkenankan dan diturunkan cap Mohor
Negara.
-
PEWARTAAN atau pemberitahuan
undang-undang ini dalam Warta Kerajaan.
ii.
Badan Pelaksana (Eksekutif)
- Jemaah Menteri atau Kabinet merupakan badan pelaksana dasar-dasar kerajaan. Ia juga pembuat dasar tertinggi negara. Tugas Jemaah Menteri adalah 制定政府政策 在所有事项.
- Perdana
Menteri merupakan Ketua Jemaah
Menteri. 通常,首相或副首相 juga mengetuai sebuah atau beberapa
kementerian. 每个部门负责制定政府政策, 计划 以及 协调 program
pembangunan ekonomi dan sosial. 每个部门由一个部长所带领 dan dibantu
oleh Timbalan Menteri, Setiausaha Parlimen dan Setiausaha Politik. Menteri yang tidak diberikan tugas
dalam kementerian tertentu dikenali sebagai Menteri Tak Berporfolio. 他将会被首相给予特别的任务.
- Perkhidmatan
awam diketuai oleh Ketua Setiausaha
Negara. 他负责任监视 perjalanan kementerian dan
jabatan kerajaan.
- 在部门阶段, pentadbirannya
diketuai oleh Ketua Setiausaha
Kementerian. 他被政府公务员帮助yang dikenali kumpulan pegawai perkhidmatan awam.
Semua kakitangan awam 负责任执行被政府所规定的政策和任务.
- Jabatan
Kerajaan pula diketuai oleh Ketua
Jabatan yang dikenali dengan gelaran Ketua
Pengarah.
- Kementerian juga biasanya mempunyai
jabatan di peringkat pusat, negeri, dan daerah.
- Badan-badan
kerajaan pula dikenali sebagai badan
berkanun. 法定机构 是半政府机构 yang mempunyai
kuasa autonomi tertentu. Badan berkanun
mempunyai peruntukan kewangan tersendiri. Ia ditadbir oleh Lembaga Pengarah yang bertanggungjawab kepada Menteri yang
berkenaan. Badan berkanun ini 拥有各种大任务和责任 为了加速行政 dan program
pembangunan di bawah rancangan lima tahun kerajaan. Contohnya Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia
(MIDA), Lembaga Kemajuan Pertanian
Muda (MADA) dan Institut
Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM).
- Beberapa suruhanjaya turut ditubuhkan untuk mengendalikan urusan
perlantikan, kenaikan pangkat dan pemantauan disiplin kakitangan perkhidmatan
awam. Antaranya Suruhanjaya Perkhidmatan
Awam, Suruhanjaya Perkhidmatan
Pendidikan, Suruhanjaya Perkhidmatan
Undang-undang dan kehakiman, Suruhanjaya
Perkhidmatan Polis dan Majlis Angkatan Tentera.
iii.
Badan Kehakiman (Judisiari)
- Badan kehakiman mempunyai kuasa mendengar serta menentukan perkara sivil dan jenayah. Perkara sivil berkaitan dengan saman biasanya memerlukan affidavit. Perkara jenayah pula melibatkan kanun keseksaan.
- Badan
Kehakiman boleh 确定法律的正确 yang dibuat oleh badan
perundangan dan pihak badan pelaksana.
- Badan
Kehakiman juga 有权注解 Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri.
-Sistem
mahkamah diwujudkan oleh Perlembagaan
Malaysia untuk 执行 tugas kehakiman. Mahkamah 有权注解perlembagaan negara, , 注解法律, 宣布 undang-undang
bertulis Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri. 法庭也有权宣布sesuatu tindakan
kerajaan tidak sah di sisi undang-undang. 法庭不可以修改法律 kerana perkara
itu merupakan kuasa badan perundangan
atau Parlimen. Sistem mahkamah di
Malaysia disusun mengikut hieraki piramid. Melalui sistem ini, individu atau
kumpulan yang 不满意法庭的裁决 可以在更高的法庭上诉.
- Terdapat 2 Mahkamah rendah iaitu Mahkamah
Majistret dan Mahkamah Sesyen.
Terdapat 4 mahkamah Atasan iaitu Mahkamah Tinggi Malaya dan Mahkamah Tinggi Sarawak dan Sabah.
Seterusnya Mahkamah Rayuan dan yang
paling atas Mahkamah Persekutuan.
- Semua hakim 被最高元首委任 dengan nasihat Perdana Menteri. Urusan perlantikan,
kenaikan pangkat dan perlucutan jawatan pula terletak di bawah kuasa Yang
di-Pertuan Agong. 一位法官不可以随意被解雇tanpa sebarang
sebab yang munasabah. 法官不被准许参与政治supaya hakim
dilindungi daripada pengaruh politik untuk menjamin keadilan dan kesaksamaan
undang-undang.
- Penasihat undang-undang kerajaan ialah
Peguam Negara. Penguam Negara
menjadi Pendakwa Raya atau Peguam Bela bagi kerajaan. Peguam
Negara dibantu oleh Pegawai Perkhidmatan
Undang-undang dan Kehakiman.
D) Pilihan Raya
i.
Undi dan Pilihan Raya
- Pilihan raya ialah 过程 选择 wakil rakyat untuk 领导 pada peringkat negeri atau persekutuan. Pemilihan dibuat secara sulit mengikut prosedur yang telus dan teratur. Pengiraan undi dibuat secara 公开的 dan 它的成绩 direkodkan. 计票过程 dijalankan secara 透明的 dengan pemautauan oleh agen parti politik yang bertanding. Calon yang 得到最多选票dikira menang. Sistem ini dikenali dengan sistem majoriti mudah.
ii.
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)
- Pilihan raya dijalankan oleh SPR. Keanggotaannya 被最高元首委任 selepas berunding dengan Majlis Raja-raja Melayu. Penubuhan SPR 保证 pilihan raya yang adil dan bebas tanpa tekanan parti pemerintah atau pembangkang.
-
Tiga fungsi utama SPR:
1.
menentukan sempadan bahagian-bahagian pilihan raya.
2.
menjalankan pendaftaran pemilih.
3.
mengendalikan pilihan raya umum atau pilihan raya kecil
-
SPR turut 成立 urus setia yang diketuai oleh seorang 秘书 yang berperanan
sebagai Ketua Eksekutif dan Ketua Pentadbir urus setia. Mereka
dibantu oleh sekumpulan 公务员. Urus setia SPR diwajibkan 根据 garis panduan dan dasar SPR. Ia 目的是为了确保 pilihan raya dijalankan dengan
efektif dan adil.
iii. Pilihan Raya Umum dan Pilihan Raya
Kecil
-
Pilihan raya umum 被举行为了选 ahli Dewan Rakyat dan ahli Dewan Undangan Negeri secara serentak di Semenanjung Malaysia. Di Sarawak
dan Sabah, 大选时间 bagi Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri diasingkan.
-
Pilihan raya kecil 被举行当发生 kekosongan kerusi Parlimen atau Dewan Undangan Negeri. Kekosongan itu
berlaku mungkin disebabkan kematian, perletakan jawatan dan perlucutan jawatan.
Pilihan raya kecil 必须被进行 dalam tempoh 60 hari bagi Semenanjung Malaysia dan 90
hari bagi Sarawak dan Sabah selepas kekosongan itu.
iv.
Calon
-
Warganegara Malaysia 自由选择 dan
menganggotai mana-mana parti. 他们可以成为 calon dan bebas untuk bertanding dalam pilihan raya. Syarat 大选候选人 ialah 马来西亚公民, umur 21 tahun,
bermastautin di Malaysia, sempurna akal, bukan muflis, tidak memegang jawatan
perkhidmatan awam dan tidak disabit kesalahan oleh mahkamah.
-
Seseorang 公民将会失去 kelayakannya sebagai ahli Parlimen atau ahli Dewan Undangan Negeri jika dihukum
penjara tidak kurang daripada 12 bulan atau didenda tidak kurang daripada RM2000 dan belum mendapat
keampunan.
-
Calon boleh bertanding atas nama parti atau individu (calon bebas). Calon juga perlu mengemukakan kertas penamaan calon. Sebelum
pengundian dijalankan, calon daripada pelbagai parti yang bertanding dibenarkan
berkempen. Tempoh kempen adalah antara 7到15天而已.
v.
Pengundi
- Pengundi yang layak 可以mengundi setelah namanya 被登记 dalam Senarai Daftar Pemilih.
-
一位公民 yang berumur 21
tahun, bermastautin atau tidak bermastautin, tinggal di mana-mana kawasan
pilihan raya Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri 可以投票dalam pilihan raya.
-
选民只可以在一个大选地区投票而已.
-
Perlembagaan 允许 anggota pasukan
keselamatan, pelajar luar negara dan pegawai kerajaan bertugas di luar negara 投票melalui pos dengan syarat nama mereka terdaftar.
v.
Kepentingan Pilihan Raya
- Pilihan raya penting dalam sistem pemerintahan demokrasi. 每位公民 perlu bertanggungjawab dan mengambil tahu perkembangan politik semasa. 他们应该参与 dalam proses memilih pemimpin negara. Mereka sendiri yang menentukan bentuk kerajaan dan corak pemerintahan 通过大选.
vi.
Rumusan Langkah-langkah Proses Pilihan Raya di Malaysia
1. Penetapan 日期 penamaan calon dan pengundian oleh SPR.
2.
Penamaan calon.
3.
Penyediaan manifesto oleh parti yang
bertanding.
4.
Pelancaran kempen pilihan raya.
5.
Pengumuman tempat pengundian dan tempat pengiraan undi oleh SPR.
6.
Pemberian kertas undi yang 拥有 lambang parti calon kepada pengundi
di tempat pengundian.
7.
Pembuangan undi. Pengundi akan memangkah calon pilihannya pada kertas undi dan memasukkan kertas tersebut ke dalam peti undi.
8.
Pengiraan undi.
9.
Pengumuman keputusan pilihan raya
oleh Pegawai Pilihan Raya.
E)
Parti Politik Di Malaysia Sehingga Tahun 1963
i.
Maksud Parti Politik
- Parti politik ialah sekumpulan orang yang mempunyai ideologi politik为了达成 matlamat bersama. Mereka ini 奋斗为了得到权利 . Ahlinya membayar yuran keahlian dan selalunya memberi kesetiaan dan komitmen 对于政党. Sikap perkauman juga menjadi asas pembentukan dan penyatuan ahli parti, contohnya UMNO, MCA dan MIC. Parti ini 被成立 dengan matlamat untuk menyatukan dan memelihara kepentingan kaum masing-masing.
ii.
Parti-parti Politik di Tanah Melayu sehingga Tahun 1963
1.
Malayan Democratic Union (MDU)
- ditubuhkan oleh professional
Cina. Pertubuhan bukan Melayu yang menentang Malayan Union kerana dianggap
tidak demokratik.
2.
Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO)
- menyatukan orang
Melayu menentang Malayan Union. Melindungi kepentingan Melayu. Ingin mencapai
kemerdekaan. Ditubuhkan pada 11 Mei 1946. UMNO bekerjasama dengan MCA dan MIC menubuhkan
parti Perikatan.
3.
Malayan Indian Congress (MIC)
- menjaga
kepentingan orang India. Memperjuangkan kemajuan politik bersama-sama kaum
lain. Ditubuhkan di bawah Yang Dipertuanya John Thivy.
4.
Majlis Tindakan Bersama Tanah Melayu (AMCJA)
- menentang
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu. Ingin menyatukan Singapura dengan Tanah
Melayu dan menuntut kewarganegaraan yang sama. Ditubuhkan oleh beberapa
persatuan bukan Melayu, pengerusi-Tan Cheng Lock dan Setiausaha- John Eber.
5.
Hizbul Muslimin
- Ingin menubuhkan
sebuah kerajaan Islam di Tanah Melayu yang merdeka. Hizbul Muslimin bermaksud
Pertubuhan Kaum Muslimim. Diasaskan oleh Haji Abu Bakar al-Baqir. Perjuangannya
disambung oleh PAS.
6.
Malayan Chinese Association (MCA)
- Menjaga
kepentingan kaum Cina. Bekerjama menentang keganasan komunis di Tanah Melayu.
Ditubuhkan tahun 1949, antara pengasasnya Tan Cheng Lock, Yong Shook Lin,
Kolonel Lee Hau Shik (H.S.Lee) dan Leong Yew Koh.
7.
Parti Kemerdekaan Tanah Melayu (IMP)
- menuntut supaya
pilihan raya diadakan pada tahun 1955. Mahukan Tanah Melayu mencapai
kemerdekaan pada tahun 1961. Diasaskan oleh Dato’Onn Ja’afar. Merupakan parti
berbilang bangsa. Parti IMP tidak mendapat sambutan.
8.
Parti Islam Se-Tanah Melayu (PAS)
- menubuhkan
negara Islam di Tanah Melayu dan menjadikan Islam sebagai agama rasmi negara.
Ditubuhkan pada 1951 di Kepala Batas, Seberang Perai. Diasaskan oleh Haji Ahmad
Fuad bin Hassan.
9.
Parti Buruh Se-Tanah Melayu
- menentang
komunis dan merancang kemerdekaan Tanah Melayu. Presiden pertama ialah Mohamad
Sopiee Ibrahim.
10.
Parti Negara
- mendapatkan
kemerdekaan Tanah Melayu dalam tempoh lima tahun. Memperjuangkan bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan. Diasaskan oleh Dato’Onn Ja’afar. Menetang kepentingan
orang Melayu. Dato’Onn ingin mendapatkan semula sokongan masyarakat Melayu.
iii.
Parti-parti Politik di Sarawak sehingga Tahun 1963
1.
Parti Kebangsaan Melayu Sarawak (PKMS)
- ditubuhkan oleh Datu
Patinggi Abang Haji Abdillah untuk memupuk kestiaan dan perpaduan di kalangan
semua kaum.
2.
Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP)
- Ingin melahirkan
perasaan taat setia. Menyatukan kaum-kaum di Sarawak. Mendapatkan kemerdekaan
Sarawak. Ditubuhkan oleh Ong Kee Hui dan Stephan Yong.
3.
Parti Kebangsaan Sarwak (SNAP)
- Mendapatkan
kemerdekaan Sarawak. Ditubuhkan oleh Stephan Kalong Ningkan, ketua orang Iban
dari Saribas.
4.
Barisan Rakyat Jati Sarawak (BERJASA)
- ditubuhkan oleh Datu
Tuanku Haji Bujang Tuanku Othman, Abdul Rahman Taakub dan Abdul Talib Mahmud
untuk meninggikan taraf hidup rakyat
Sarawak.
5.
Parti Pesaka Anak Sarawak (PESAKA)
- Ditubuhkan oleh
Temenggung Jugah Anak Bujang untuk menjaga hak dan kepentingan orang Dayak di
Sarawak.
6.
Parti Cina Sarawak (PCS)
- Berusaha kea rah
perpaduan. Ditubuhkan oleh William Tan untuk menyatukan orang Cina dan
menyokong gagasan Malaysia.
7.
Parti Negara Sarawak (PANAS)
- Melindungi kaum
bumiputera dan melindungi kedudukan mereka dalam ekonomi, politik dan sosial.
Ditubuhkan oleh Datu Bandar Abang Haji Mustapha. Tidak mendapat sokongan
segolongan orang Melayu yang menntang penyerahan Sarawak.
iv.
Parti-parti Politik di Sabah sehingga Tahun 1963
1.
Parti Kebangsaan Kadazan Bersatu (UNKO)
- Menyatu dan
mengeratkan hubungan antara orang Kadazan Dusun agar mereka dapat berjuang bagi
meningkatkan cita-cita mereka dalam bidang politik, ekonomi dan sosial.
Diasaskan oleh Donald Stephens.
2.
Parti Kebangsaan Sabah Bersatu (USNO)
- Bahasa Melayu Bahasa
Kebangsaan. Agama Islam sebagai agama rasmi. Menukarkan nama Borneo Utara
kepada Sabah. Ditubuhkan oleh Tun Datu Mustapha Datu Harun pada Disember 1961.
Menyokong gagasan Malaysia. Mendapat sokongan kuat kaum Sulu, Bajau, Kedayan
dan Melayu Brunei.
3.
Parti Pasok Momogun
- Melindungi hak
bumiputera di pedalaman. Dipimpin oleh G.S. Sundang dan O.K.K Sendomon.
4.
Parti Cina Sabah (SCA)
- Parti Bersatu
dan Parti Demokrat telah bercantum menjadi Parti Cina Sabah (SCA). Ia diasaskan
oleh Khoo Siak Chiew dan Peter Chin bagi memelihara kepentingan masyarakat Cina
di Sabah.
F)
Negara Persekutuan
i.
Kuasa Persekutuan dan Negeri
- Persekutuan 意思是 penyatuan beberapa buah negeri yang mempunyai sebuah Kerajaan Persekutuan serta beberapa buah Kerajaan Negeri. Kedua-dua kerajaan ini 进行职务 berdasarkan kuasa yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia.
- Senarai
Persekutuan memuatkan bidang kuasa Persekutuan, Senarai Negeri mengandungi 管辖权yang
diperuntukkan kepada negeri. Senarai
Bersama pula kedua-dua kerajaan berkuasa terhadapnya.
- Persekutuan
menyatupadukan pelbagai wilayah yang dahulunya berasingan. Hubungan baik Kerajaan Persekutuan dengan Negeri perlu sentiasa dipupuk 为了保证 keharmonian.
- Senarai
Persekutuan seperti Hal ehwal luar negeri, Pertahanan, Keselamatan dalam
negeri, Pentadbiran/keadilan, Kerakyataan, Pilihan raya, Kewangan,
Perniagaan/Perdagangan/Perusahaan, Perkapalan/Pelayaran/Pengangkutan, Jabatan
Ukur/ Penyelidikan, Kerja raya/ Tenaga Pusat, Pelajaran, Kesihatan, Keselamatan
buruh/sosial, Orang Asli dan Hal-hal lain.
- Senarai
Negeri seperti Undang-undang Islam, Tanah, Pertanian/ Perhutanan, Kerajaan
tempatan, Perkhidmatan tempatan, Kerajaan negeri, Hari cuti negeri,
Undang-undang negeri.
- Senarai
Bersama seperti Kebajikan sosial, Biasiswa, Taman Negara, Perancangan
Bandar/wilayah, Penjagaan haiwan, Kesihatan/kebersihan awam, Parit/tali air,
Pemulihan, Hiburan awam, Perhubungan.
ii.
Kerajaan Persekutuan
- Perlembagaan Persekutuan memberi tumpuan yang luas kepada Kerajaan Persekutuan berhubung dengan Pentadbiran Negara meliputi ekonomi, sosial, keselamatan dan pendidikan.
- Badan
pelaksan 拥有职务 untuk menjalankan kuasa eksekutif 根据perlembagaan.
- 根据Perlembagaan Persekutuan, 执行权 bagi Kerajaan Persekutuan terletak pada Yang di-Pertuan Agong.
- Kabinet
atau Jemaah Menteri ialah badan yang
进行执行权 yang dipegang
oleh Yang di-Pertuan Agong itu.
- Jemaah
Menteri ini diketuai oleh seorang Perdana
Menteri daripada kalangan ahli Dewan Rakyat.
iii.
Kerajaan Negeri
- Perlembagaan memperuntukkan 执行权给每个州. Kuasa eksekutif itu terletak pada Raja, Sultan atau Yang Dipertua Negeri.
- Menteri
Besar atau Ketua Menteri
dilantik oleh Raja atau Yang Dipertua Negeri daripada kalangan ahli Dewan Undangan Negeri yang
mendapat kepercayaan majoriti.
- Urusan Pentadbiran peringkat negeri
ini terletak pada perlembagaan negeri.
- Majlis
Mesyuarat Kerajaan Negeri (EXCO) wujud di 马来西亚半岛, Majlis Tertinggi di 砂拉越dan Kabinet di 沙巴. Ia mengandungi
sebilangan ahli DUN serta tiga orang
pegawai kerajaan (ex-officio), iaitu
Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan Negeri dan Penasihat Undang-undang Negeri yang
berperanan menjalankan dasar pentadbiran di peringkat negeri.
G)
Lambang Negara
i.
Jata Negara
- Empat jalur berlainan warna di
tengah merujuk kepada negeri Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang
(Negeri-negeri Melayu Bersekutu). 黑色和白色(Pahang). 红色和黄色 (Selangor). 黑色,白色和黄色 (Perak).
红色,黑色和黄色(Negeri
Sembilan).
- Lima
bilah keris melambangkan negeri
Perlis, Kedah, Kelantan, Terengganu dan Johor (Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu)
- Lambang pokok pinang (Pulau Pinang)
dan pokok Melaka (Melaka).
-
Sarawak dan Sabah dilambangkan
dengan jata negeri tersebut. Di anatara lambang negeri Sarawak dan Sabah
terdapat sekuntum bunga raya (bunga kebangsaan negara kita).
- Bulan
sabit warna kuning bermaksud agama
Islam agama rasmi dan bintang berpecah 14 melambangkan gabungan 14 各州 dalam Malaysia.
- Dua
ekor harimau 意思是勇敢.
- Cogan kata, ‘Bersekutu Bertambah Mutu’ bermaksud semangat permuafakatan akan mengeratkan lagi perpaduan antara
negeri di Malaysia.
ii.
Bendera Kebangsaan
- Bendera kebangsaan berfungsi untuk membangkitkan semangat perjuangan.
- Pada tahun 1949, sebuah jawatankuasa被成立 untuk membuat
perakuan berhubung dengan reka bentuk bendera
Persekutuan Tanah Melayu. Majlis
Perundangan Persekutuan telah 进行比赛 bagi memilih bendera Persekutuan Tanah
Melayu. 373 orang mengambil bahagian
dan 3 orang dipilih ke peringkat
akhir. Majlis Perundangan Persekutuan
dan akhbar The Malaya Mail邀请大众给予意见关于有关国旗的设计. The Malaya Mail telah menyiarkan keputusan
majoriti orang ramai, reka bentuk Encik
Mohamad Hamzah, arkitek kerajaan di Johor telah terpilih. Beberapa pindaan
telah terhadap reka bentuk bendera tersebut sebelum diluluskan oleh Majlis Perundangan Persekutuan.
- Pada 19 April 1950, King George VI memperkenalkan reka bentuk bendera Persekutuan Tanah Melayu. Bendera Persekutuan Tanah Melayu
berkibar buat kali pertama pada 26 Mei
1950 di perkarangan Istana Sultan
Selangor dengan dihadiri oleh Raja-raja
Melayu dan pegawai-pegawai King
George VI. Mula menggantikan Union
Jack yang diturunkan pada malam 31
Ogos 1957.
- Bendera
Malaysia juga dikenali dengan nama Jalur
Gemilang. Ia dikibarkan dalam majlis dan adat istiadat rasmi seperti Hari Kabangsaan dan Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong.
Ia juga dikibarkan di bangunan kerajaan dan premis persendirian sebagai tanda
taat kepada raja dan negara.
- Bendera ini mengandungi 14 Jalur 红色和白色 yang
melambangkan gabungan negeri di Malaysia. 红色lambang 勇敢 dan 白色 pula
melambangkan 纯洁.
Bulan sabit
berwarna kuning lambang agama Islam sebagai agama rasmi persekutuan
Malaysia. 蓝色melambangkan perpaduan rakyat berbilang kaum di negara kita. 黄色 melambangkan kedaulatan Raja-raja Melayu. Bintang berpecah empat belas melambangkan
gabungan 14 个州dalam persekutuan Malaysia.
- Lagu
Jalur Gemilang telah dicipta iaitu hasil seni lagu oleh Suhaimi Mohd Zain dan seni kata oleh Siso.
iii.
Lagu Kebangsaan
- 独立之前, lagu kebangsaan ialah lagu British iaitu God Save the Queen.
- Tajuk lagu kebangsaan kita ialah Negaraku yang dicipta pada tahun 1957. Pemilihan lagu ini dibuat oleh Tuanku Abdul Rahman yang mengetuai
sekumpulan jemaah hakim di Dewan Polis Depoh, Kuala Lumpur.
- Pasukan
Pancaragam Polis Diraja memperkenalkan 4 buah lagu, Lagu Terang Bulan (lagu
kebangsaan Perak) dipilih kerana unsur kemelayuannya. Majlis Raja-raja Melayu memperkenan keputusan jemaah hakim
tersebut. Lirik lagu kebangsaan ini telah digubah semula oleh Encik Saiful Bahri berdasarkan lagu Terang Bulan.
- Lagu
kebangsaan menggambarkan kesetiaan
rakyat kepada tanah air. 歌词 lagu kebangsaan menuntut kita supaya
bersyukur, taat kepada raja dan sanggup berkorban demi negara. Lagu kebangsaan membangkitkan semangat patriotik dan cinta akan tanah air. Semua orang
bangga dengan lagu kebangsaan negara.
谢谢。你的nota对我帮助很大!
回复删除好多哦!
回复删除请问这题soalan esei应该怎么回答?
回复删除Apakah yang akan berlaku sekiranya kita sebagai rakyat tidak memelihara Perlembagaan Persekutuan?