TINGKATAN
3 – BAB 4: PENTADBIRAN NEGERI-NEGERI MELAYU TIDAK BERSEKUTU (马来州属邦的行政)
4.1
Pemerintahan Kesultanan Melayu di Perlis, Kedah, Kelantan, Terangganu dan Johor
马来苏丹政权在玻璃市,吉打,吉兰丹,登嘉楼和柔佛
- Sistem kesultanan苏丹制 yang diamalkan被实行 dalam pemerintahan
政权di negeri Perlis玻璃市, Kedah吉打, Kelantan吉兰丹, Terengganu登嘉楼 dan Johor柔佛
menjadi tonggak 支柱yang
sangat penting很重要.
- Sultan苏丹 sebagai puncak
kuasa 权力顶峰dan kedaulatan主权 turut diperkuat被加强 dengan dukungan
para pembesar诸位大臣的支持.
- Sebelum kedatangan kuasa British英国权力到来之前, pemerintahan kesultanan苏丹政权merupakan asas terpenting 最重要的基础dalam sistem
kerajaan 政府系统negeri-negeri ini yang membawa
kemakmuran带来繁荣.
(A) Pemerintahan Kesultanan Melayu 马来苏丹政权
- Pemerintahan Kesultanan Melayu马来苏丹政权 membentuk 形成sistem pentadbiran行政系统 yang tersusun 有序的 dan diwarisi 被继承sejak turun-temurun祖传.
- Kebijaksanaan
pemerintah tempatan 本地领导者的机智 membolehkan perkembangan发展
ekonomi经济, sosial社会 dan politik 政治berlaku di setiap negeri.
i. Kerajaan Perlis 玻璃市政府
a) Latar Belakang背景
- Perlis 玻璃市merupakan wilayah区域 yang terpisah 被分离dengan Kedah吉打 pada tahun 1842.
- Maharaja Siam 暹罗王mengiktiraf承认 Syed Hussin Jamalullail di Bangkok曼谷 sebagai Raja Perlis 玻璃市王yang pertama 第一位pada tahun 1843. Baginda diberikan gelaran给予称号 Phya Songkhram Rama Wichit Willis Asmara Phya Pelit.
(Phya Songkhram Rama Wichit Willis Asmara Phya Pelit : gelaran称号 yang diberikan oleh Raja Siam暹罗王 kepada Raja Perlis玻璃市王 yang disingkatkan被简称 sebagai Phya Pelit.
- Pada tahun yang sama同年, istiadat pengisytiharan宣誓仪式 turut diadakan被进行 di istana Arau sebagai pemberitahuan告知 kepada rakyat 人民seluruh negeri Perlis全玻璃市.
b) Pentadbiran行政
- Raja Syed Hussin Jamalullail membentuk 组成pasukan pentadbiran行政队伍 yang berwibawa权威性的 terdiri daripada kalangan pembesar tempatan本地大臣.
- Tuan Syed Abdullah ibni Syed Harun Jamalullail dilantik被委任 sebagai Raja Muda Perlis, Dato’ Arau sebagai Perdana Menteri首相 dengan gelaran称号 Dato’ Belat Paduka Seri Perdana Menteri.
- Negeri Perlis玻璃市 dibahagikan 被分为kepada 22 buah mukim巫金州.
c) Perundangan法律
- Berdasarkan 根据Undang-Undang Kesultanan
Kedah吉打苏丹王朝法律 sebagai rujukan参考.
- Pelaksanaannya 执行menitikberatkan注重 kebajikan福利 terhadap rakyat人民.
d) Hubungan Luar外交关系
- Hubungan
关系dengan Siam暹罗 terus berjalan 进行dengan
baik 良好dan
hubungan ini menjadi strategi
成为策略Perlis玻璃市 untuk
tidak diganggu gugat
不被打扰威胁oleh kuasa lain其他权力.
ii. Kesultanan Kedah 吉打苏丹王朝
a) Latar Belakang背景
- Kerajaan Kedah吉打政府 bermula开始 sejak abad ketujuh第七世纪 dan merupakan antara其中 kerajaan terawal最早政府 di negara ini.
- Kesultanan ini 这个王朝terus kekal继续持续 hingga直到 hari ini今天.
- Pertapakan Islam伊斯兰的到来 di Kedah吉打 sejak自从 abad ke-12十二世纪 telah memulakan开始 sistem pemerintahan Islam伊斯兰行政制度 dengan pusat pemerintahan 行政中心di Kota Bukit Meriam.
- Pemerintah pertama 第一个君主yang bergelar尊称 sultan苏丹 ialah Sultan Mudzaffar Shah.
b) Pentadbiran行政
- Sistem pemerintahan 行政系统 diketuai被带领 oleh Sultan苏丹 dan pembesar 大臣serta disokong被支持 oleh undang-undang法律 yang kemas整齐 dan teratur有序.
- Bagi membolehkan negeri ditadbir被管理 dengan berkesan有效率, diwujudkan pembahagian wilayah区域分配 yang diletakkan di bawah pengawasan pembesar daerah县大臣的监视.
- Di setiap daerah县, diwujudkan mukim-mukim巫金 yang dikendalikan 被控制oleh kalangan penghulu村长.
- Pada abad ke-19十九世纪, terdapat 128 mukim di Kedah吉打.
c) Perundangan法律
- Kanun法律 undang-undang Kedah 吉打法律yang pertama第一 ditulis pada tahun 1650 yang memberikan hak 给予权利kepada raja王 dan golongan pemerintah领导者.
- Terdapat lima bab五个章节 undang-undang
Kedah吉打法律:
(i)
Undang-undang 1060H (1650)
(ii)
Tembera Dato’ Seri Paduka Tuan 1075H (1667)
(iii)
Hukum Kanun Dato’ Kota Setar, Adat Bunga Emas
(iv) Adat
Kebesaran, Pada Masa Tabal, Orang Besar
(v) Adat Meminang dan Undang-undang 1199H (1704)
d) Hubungan Luar外交关系
- Kedah吉打 menjalinkan 促进hubungan luar外交关系 dengan Siam暹罗 sebagai strategi策略 mempertahankan 捍卫negeri daripada ancaman Burma缅甸的威胁.
- Hubungan
dua hala双向关系 ini berlaku dalam pelbagai cara各种方法 seperti hubungan diplomatik外交,
pentadbiran 行政dan kewangan财政.
iii. Kesultanan Kelantan 吉兰丹苏丹王朝
a) Latar Belakang背景
- Meskipun虽然 Kesultanan Kelantan吉兰丹苏丹王朝 wujud存在 sebelum abad ke-17十七世纪之前, namun但是 semasa pemerintahan 政权Long Yunus pada tahun 1776 hingga tahun 1794, kerajaan Kelantan吉兰丹政府 berjaya 成功disatukan被统一. Baginda menaiki takhta登基 dengan gelaran 称号Yang Dipertuan.
- Pertelingkahan争执 antara Kelantan吉兰丹 dengan Terengganu 登嘉楼serta pengaruh Siam 暹罗的影响menyebabkan造成 perubahan改变 berlaku发生 pada tahun 1812.
- Sebagai 作为strategi策略 bagi mengelakkan避免 ancaman Terengganu登嘉楼的威胁, Sultan Muhammad I membuat persetiaan协定忠诚 dengan Siam暹罗.
- Berikutan itu, Maharaja Siam暹罗王 mengurniakan授予 gelaran头衔 Phya Pipit Pakdi kepada Sulta Muhammad I dan Siam暹罗 meluaskan pengaruhnya扩张影响 di Kelantan吉兰丹 hingga直到 tahun 1909.
(Phya Pipit Pakdi: gelaran 头衔yang diberikan oleh 被给予Raja Siam暹罗王 kepada Sultan Kelantan吉兰丹苏丹 bagi mengakui 承认peranan 角色serta kedudukan地位 baginda sebagai 作为pemerintah Kelantan吉兰丹统治者.)
b) Pentadbiran行政
- Sultan苏丹 dibantu oleh被帮助 para pembesar诸位大臣. Sistem系统 ini dikenali sebagai Sistem Jemaah Menteri 内阁系统yang dibentuk 被形成oleh Sultan Muhammad II (1839-1886).
- Dalam pentadbiran wilayah区域行政, negeri Kelantan吉兰丹 dibahagikan被分为 kepada jajahan tertentu指定的殖民地.
- Pada tahun 1904, terdapat tiga jajahan三个殖民地, iaitu Selatan Batu Mekebang, Pasir Puteh dan Pasir Mas.
- Pada peringkat paling bawah最低阶级, pentadbiran 行政dijalankan oleh Tok Kweng yang turut dibantu 被帮助oleh imam教长.
(Tok Kweng atau Penggawa: pentadbir执行者 yang bertanggungjawab负责 mentadbir 管理kawasan jajahan殖民地 atau kweng. Ketika ini, Tok Kweng amatlah berpengaruh 有影响dalam kawasan地方 atau daerah 区yang terletak di bawah pentadbiran mereka. Mereka berperanan penting 重要角色sebagai orang tengah中间人 antara penduduk kampung 村民dengan pembesar大臣 atau pemerintah 君主atau pihak istana宫廷官员. Tok Kweng akan menyampaikan传达 segala所有 keinginan需求dan hasrat渴望 penduduk kampung村民 kepada pihak berkuasa 执法单位untuk diambil tindakan采取行动.
c) Perundangan法律
- Pelaksanaan执行 undang-undang syarak 伊斯兰教法 di Kelantan吉兰丹 semasa pemerintahan Sultan Muhammad II membolehkan使到 Kelantan吉兰丹 berada dalam keadaan aman安宁 dan makmur 繁荣sebagai 作为pusat perdagangan贸易中心.
d) Hubungan Luar外交关系
- Hubungan关系 dengan kerajaan Siam暹罗 dijalinkan被促进 semasa pemerintahan政权 Sultan Muhammad I.
- Selain itu, Kelantan吉兰丹 menjalin
hubungan促进关系 dengan Terengganu登嘉楼, Kedah吉打, Patani 北大年dan negeri-negeri Melayu yang lain其他马来州.
iv. Kesultanan Terengganu 登嘉楼苏丹王朝
a) Latar Belakang背景
- Pengasas 创始人Kesultanan Terengganu登嘉楼苏丹王朝 ialah Sultan Zainal Abidin I yang menaiki takhta登基 pada tahun 1708 dan kekal持续 memerintah领导 hingga 直到tahun 1733.
- Sistem pemerintahan ini membawa kemajuan 带来进步 negeri dan memelihara 保护kedaulatan kerajaan政府的主权.
- Di bawah sistem kesultanannya苏丹系统, negeri Terengganu 登嘉楼merupakan negeri paling akhir最后 menerima接受 Penasihat British英国顾问.
b) Pentadbiran行政
- Sultan 苏丹dibantu被帮助 oleh pembesar 大臣sama ada sebagai penasihat 顾问baginda
atau dalam urusan pentadbiran 行政事务wilayah区域 dan daerah区.
- Sistem penghulu首领系统 diperkemas 被整理 ketika zaman pemerintahan Sultan Omar (1839-1876).
- Pemerintahan Sultan Zainal Abidin III dibantu被帮助 oleh Tengku Musa, Tuan Hitam dan Che Abdul Rahim.
- Terdapat pembesar大臣 bergelar 称号Dato’ Mata-mata yang bertugas 任务menyambut 迎接kedatangan pelawat 访客的到来atau orang kenamaan 名人Terengganu登嘉楼.
- Sistem Jemaah Mesyuarat Kerajaan政府委员会议系统 dibentuk被形成 bagi memutuskan决定 sesuatu hukuman刑罚 atau perisytiharan 宣言negeri. Anggotanya dikenali sebagai Ahli Mesyuarat会议员.
c) Perundangan法律
- Sejak pemerintahan Sultan Zainal Abidin I, sistem perundangan法律系统 dan kehakiman司法 berasaskan根据 prinsip keadilan Islam伊斯兰正义原则 dilaksanakan被执行.
- Ketika pemerintahan Sultan Zainal Abidin III, baginda melantik委任 Tengku Musa sebagai Ketua Jabatan Mahkamah 法院部部长untuk menjalankan 进行urusan事务 berkaitan keadilan公平 dan perundangan法律.
- Pada tahun 1911, Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu digubal被制订 dan diamalkan被实行.
- Hakim mahkamah 法院法官pula dipilih 被选secara teliti仔细 daripada individu 个人yang berkebolehan 有能力dan mempunyai pengetahuan agama 宗教知识yang luas宽.
d) Hubungan Luar外交关系
- Negeri Terengganu登嘉楼 menjalinkan hubungan 促进关系dengan Siam 暹罗sejak abad ke-18十八世纪.
- Selain itu, negeri ini menjalinkan hubungan促进关系 dengan negeri Kelantan吉兰丹, Patani 北大年dan Johor柔佛.
- Hubungan关系 ini membolehkan 使到 kedudukan地位 negeri Terengganu登嘉楼 sebagai sebuah negeri berdaulat有主权 diakui 被承认oleh negeri-negeri yang lain.
v. Kesultanan Johor 柔佛苏丹王朝
a) Latar Belakang背景
- Institusi kesultanan苏丹制度 di Johor柔佛 mempunyai sejarah历史 yang panjang长久. Sebaik sahaja jurai keturunan Sultan Melaka马六甲苏丹后裔 berakhir结束 pada tahun 1699, Kesultanan Johor 柔佛苏丹王朝 diperintah被统治 oleh keturunan Bendahara司库的后代.
- Konflik politik政治冲突 yang berlaku发生 membolehkan 使到 keturunan后代 Temenggung Daeng Ibrahim天猛公达因·依布拉欣menjadi pemerintah 统治者di Johor柔佛.
- Kedudukan地位 ini digantikan被接替 oleh anakanda王子 baginda, iaitu Daeng Abu Bakar yang menjadi成为 Sultan Johor 柔佛苏丹pada tahun 1885.
b) Pentadbiran行政
- Ketika zaman pemerintahan Maharaja Abu Bakar苏丹阿布·峇卡的统治时代, Johor 柔佛mengalami 面临zaman pemodenan现代化时代.
- Baginda mengasaskan创建 sistem pentadbiran moden 现代行政系统yang cekap熟练 dan berkesan有效的 dengan mewujudkan组织 Majlis Jemaah Diraja Johor柔佛皇家公理会, Jemaah Menteri内阁 dan jabatan-jabatan kerajaan政府部门.
- Pembesar-pembesar kerajaan 政府官员seperti Dato’ Seri Amar Diraja dan Dato’ Bentara Dalam bertanggungjawab membantu 帮助pemerintahan sultan苏丹政权.
- Selain itu, jawatan职务 Menteri Besar大臣 dan Setiausaha Kerajaan政府秘书 diwujudkan bagi melicinkan pentadbiran使行政顺畅.
c) Perundangan法律
- Pada tahun 1895, Kesultanan Johor柔佛苏丹王朝 memasyhurkan使..闻名 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor柔佛州宪法yang digunakan sebagai aturan规则 dalam pemerintahan政权.
d) Hubungan Luar外交关系
- Maharaja Abu Bakar menjalinkan hubungan促进关系 dengan negeri-negeri Melayu马来州 yang lain termasuklah dengan Terengganu登嘉楼, Perak霹雳, Pahang彭亨 dan Selangor雪兰莪.
- Selain itu, baginda menjalinkan hubungan促进关系 dengan negara-negara luar 外国melalui lawatan拜访 ke Eropah欧洲 dan Jepun日本. Kesannya, kuasa-kuasa ini这些势力 mengiktiraf 承认kedudukan Johor柔佛的地位.
-----------
Kesimpulan总结:
- Kesultanan Melayu马来苏丹王朝 di Perlis玻璃市, Kedah吉打, Kelantan吉兰丹, Terengganu登嘉楼 dan Johor柔佛 mempunyai sistem pemerintahan dan pentadbiran 行政和管理系统tersusun 有条理yang menjadi 成为asas kemajuan进步的基础kesultanan tersebut.
- Dalam sistem ini, raja王 menjadi tonggak paling penting最重要的支柱. Gandingan pemerintahan政权协力 oleh raja王 dan pembesar大臣 memacu驱动 kemakmuran negeri州繁荣. Selain itu, sistem undang-undang 法律系统dilaksanakan被执行 dengan teratur有条理 dan teliti仔细.
- Kita perlu menyedari 醒觉bahawa
kestabilan politik政治稳定 amat penting很重要 bagi mewujudkan呈现 keamanan negara国家安宁. Pentadbiran yang sistematik有系统 pula menyumbang贡献
kepada kemajuan negara国家的进步.
4.2
Peluasan Kuasa British di Perlis, Kedah, Kelantan danTerangganu 英国势力的扩张在玻璃市,吉打,吉兰丹和登嘉楼
-
Sebelum kehadiran British英国到来之前,
negeri Perlis玻璃市, Kedah吉打, Kelantan吉兰丹 dan
Terengganu登嘉楼
berhadapan面对
dengan pengaruh Siam暹罗势力影响.
-
Pada abad ke-19十九世纪, hubungan antara
British dengan Siam英国与暹罗之间的关系
memberikan给予
kesan
besar很大的后果
kepada negeri-negeri ini.
-
Kedudukan strategik 战略性位置dan
kemakmuran繁荣
negeri-negeri ini menarik perhatian British吸引英国的注意.
-
Namun begitu, selagi只要
negeri-negeri ini di bawah naungan Siam在暹罗保护国之下,
maka British英国
tidak akan mampu不能够
untuk meluaskan kuasanya扩张势力.
(A) Faktor Peluasan Kuasa British di Perlis, Kedah, Kelantan dan Terangganu原因英国势力的扩张在玻璃市,吉打,吉兰丹和登嘉楼
- Pelbagai
faktor各种原因
mempengaruhi影响 usaha努力 peluasan kuasa British英国扩张势力 ke atas negeri Perlis玻璃市, Kedah吉打, Kelantan吉兰丹
dan Terengganu登嘉楼.
i. Kedudukan yang Strategik 战略性位置
- Kedudukan位置 Perlis玻璃市, Kedah吉打, Kelantan吉兰丹 dan Terengganu登嘉楼 penting重要 kepada perdagangan British英国的贸易.
- Kelantan吉兰丹 dan Terengganu登嘉楼 strategik战略性 di laluan perdagangan贸易路线 di antara Siam暹罗 dan Singapura新加坡.
ii. Menghalang Kemasukan Kuasa Barat Lain 阻挡其他西方势力的进入
- Negeri-negeri Perlis玻璃市, Kedah吉打, Kelantan吉兰丹 dan Terengganu登嘉楼 merupakan penampan缓冲器 usaha kuasa-kuasa Barat lain其他西方势力 untuk campur tangan介入.
- Antara其中 kuasa Barat 西方势力tersebut termasuklah包括 Perancis法国, Jerman德国, Amerika Syarikat美国 dan Rusia俄罗斯 yang cuba试图 meluaskan kuasa扩张势力 di sekitar negeri Melayu Utara马来北部.
- British英国 perlu menguasai控制 negeri-negeri ini untuk menghalang阻止 kemaraan kuasa Barat tersebut有关西方势力的前进.
- Kemaraan kuasa Barat西方势力的前进 dapat dilihat dari aspek yang berikut有关方面:
a) Kemaraan kuasa Barat西方势力的前进 yang ingin menguasai控制 bahan mentah原料 mencabar挑战 penguasaan British英国的控制 di negeri-negeri Melayu马来州.
b) Jerman德国 berusaha努力 untuk mendapatkan得到 Pulau Langkawi浮罗交怡.
c) Amerika Syarikat 美国 berhasrat渴望 meluaskan pengaruhnya扩张影响 di Terengganu登嘉楼.
d) Perancis法国 berminat有意 untuk meluaskan kuasa扩张势力 ke kawasan di Segenting Kra克拉地峡. Matlamat Perancis ini 法国的这个目标 akan mengancam威胁 perdagangan贸易 dan kedudukan Singapura新加坡地位 sebagai作为 pelabuhan antarabangsa国际港口.
e) Rusia俄罗斯 ingin membuka petempatan开设地点 di Ujung Salang.
iii.
Kemakmuran dan Kekayaan Sumber Hasil 繁荣和丰富的收成
- Bagi Kedah吉打 dan Perlis玻璃市, hasil pertanian农产品 dan penternakan畜牧业 menjadi sumber bekalan makanan食物供应来源 yang diperlukan被需要 bagi memenuhi permintaan 满足需求 penduduk Pulau Pinang槟城的居民 yang dikuasai 被控制oleh British英国.
- Bagi Kelantan吉兰丹 dan Terengganu登嘉楼
pula, aktiviti pembuatan制造活动 seperti pertukangan工艺 dan pembinaan kapal造船 menjadi sangat
penting很重要. Kedua-dua negeri ini menjadi pembekal供应
pelbagai barang dagangan 贸易品kepada pedagang Singapura新加坡贸易者.
iv.
Menghubungkan Burma dengan Pulau Pinang连接缅甸与新加坡
- British英国 berhasrat渴望 menghubungkan连接 Burma缅甸 yang dikuasainya dengan Pulau Pinang槟城 dan Singapura新加坡.
- Pembinaan建造 jalan raya公路, kereta api火车 dan telegraf电报 di antara Burma缅甸 dan Pulau Pinang槟城 membolehkan使到 British英国 mempunyai rangkaian terus perhubungan通讯关联 dengan India印度.
- Hal ini sangat penting很重要 bagi
perdagangan贸易 dan keselamatan British英国的安全.
v.
Beban Orang Putih 白人的负担
- British英国 mendapati得知 Siam暹罗 melakukan kekejaman暴行 di negeri-negeri Perlis玻璃市, Kedah吉打, Kelantan吉兰丹 dan Terengganu登嘉楼.
- Bagi
mewajarkan tindakannya为了合理化行动,
slogan口号 “Beban
Orang Putih白人的负担”
digunakan dalam usaha British英国
meluaskan kuasanya扩张势力.
(B)
Strategi Peluasan Kuasa British di Perlis, Kedah, Kelantan dan Terangganu 英国扩张势力的战略在玻璃市,吉打,吉兰丹和登嘉楼
- Peluasan kuasa British英国扩张势力 di Perlis玻璃市, Kedah吉打, Kelantan吉兰丹 dan Terengganu登嘉楼 dijalankan secara berperingkat- peringkat一步一步阶段性的.
- British英国 menyedari察觉 bahawa negeri-negeri ini berada di bawah naungan Siam暹罗势力保护 dan tindakan agresif 激进的行动 akan将会 menimbulkan masalah引起问题.
- Oleh hal yang demikian, British英国 menggunakan使用 strategi perjanjian协议策略 untuk memastikan kejayaannya确保成功.
- Dengan menggunakan使用 kedudukannya地位 di Pulau Pinang槟城, British英国 memantau观察 perkembangan发展 yang berlaku di negeri-negeri
Melayu马来州 sebelum bertindak mengadakan
perjanjian协议 dengan Siam暹罗.
i. Ke arah Perjanjian Bangkok 1909 朝向曼谷条约
- Negeri-negeri Melayu马来州 yang mempunyai hubungan rapat密切关系 dengan Siam暹罗 ialah Perlis玻璃市, Kedah吉打, Kelantan吉兰丹 dan Terengganu登嘉楼.
- Bagi kerajaan Siam暹罗, negeri-negeri ini adalah di bawah naungannya在其势力保护之下 dan dikehendaki需要 menghantar送 bunga emas dan perak金花和银花 setiap tiga tahun sekali 每三年一次sebagai作为 tanda pertuanan Siam暹罗统治权的象征 serta kepatuhan效忠 kepada kuasa Siam暹罗的势力.
- Sebaliknya, negeri-negeri ini menganggap认为 penghantaran送 bunga emas dan perak金花和银花 merupakan tanda persahabatan友谊的象征.
- Pengaruh Siam暹罗的影响 ke atas negeri-negeri ini kurang menyenangkan pihak British令到英国方面不愉快.
- Matlamat utama British英国主要目标 adalah untuk memastikan确保 laluan perdagangan贸易路线 di antara India印度 dan China中国 berada dalam keadaan selamat安全的情况.
- Menyedari醒觉 bahawa konfrontasi争议 secara bersemuka面对面 akan merugikannya使到亏损, British英国 menggunakan使用 strategi perjanjian 条约策略bagi meluaskan kuasa扩张势力.
- Oleh itu, sejak tahun 1826, terdapat beberapa siri perjanjian几个条约系列 melibatkan British英国 dan Siam暹罗 yang menyentuh触碰 hal ehwal事务 negeri-negeri Melayu.
- Perjanjian ini 这个条约 diakhiri结束 dengan Perjanjian Bangkok 1909曼谷条约 yang membolehkan使到 British英国 meluaskan kuasa扩张权力 di negeri Perlis玻璃市, Kedah吉打, Kelantan吉兰丹 dan Terengganu登嘉楼.
- Perjanjian Sulit 1897 (British - Siam) ditandatangani 被签署 pada 6 April 1897. British英国 mahu memastikan确保 tidak ada没有 kuasa lain其他势力 meluaskan pengaruhnya扩张影响 ke atas Kedah吉打, Kelantan吉兰丹 dan Terengganu登嘉楼. British英国 mengakui承认 hak pertuanan Siam暹罗统治权利 ke atas negeri tersebut.
- Perjanjian Sempadan (British-Siam) ditandatangani被签署 pada 29 November 1899. Perjanjian条约 ini menetapkan设定 sempadan边界 di antara sempadan边界 negeri Perak霹雳, Kelantan吉兰丹, Terengganu登嘉楼, Pahang彭亨 dan Kedah吉打. Perjanjian ini menyelesaikan解决 masalah sempadan边界问题 di antara Perak霹雳 (British英国) dan Reman里曼 (Siam暹罗).
- Perjanjian
1902 (Pengisytiharan British-Siam) ditandatangani pada 6 Oktober 1902. Siam暹罗 akan mengawal控制 hubungan luar外交关系 negeri Kelantan吉兰丹 dan Terengganu登嘉楼.
Negeri-negeri ini tidak boleh 不可以 menyerahkan
konsesi让步 kepada kuasa asing外来势力 tanpa izin Siam没有暹罗许可. Pengisytiharan宣告 ini
merupakan langkah penting重要步骤 bagi peluasan kuasa British英国扩张势力 di Negeri Melayu Utara北马来州.
Siri perjanjian British-Siam 英国-暹罗条约系列 yang melibatkan涉及 Negeri-negeri Melayu Utara北马来州.
Perjanjian Burney 1826伯尼条约 – Perjanjian Sulit 1897 – Perjanjian Sempadan 1899 – Perjanjian 1902- Perjanjian Bangkok
1909曼谷条约
(C) Perjanjian Bangkok 1909 曼谷条约
- Perjanjian Bangkok 1909曼谷条约 ditandatangani被签署 oleh British英国 dan Siam暹罗 pada 10 Mac 1909.
- Perjanjian条约 ini memberikan给予 kesan besar很大后果 kepada negeri-negeri Melayu Perlis玻璃市, Kedah吉打, Kelantan吉兰丹 dan Terengganu登嘉楼.
- Perjanjian条约 ini membuka
laluan开放路线 kepada British英国
untuk menguasai控制 negara kita tanpa gangguan 不受干扰 daripada
kuasa luar yang lain其他外来势力.
i. Rentetan Peristiwa Perjanjian Bangkok 1909 曼谷条约事件串联
April
1907
- Rundingan谈判 antara pihak British英国
dengan Siam暹罗 bermula开始 selepas Perjanjian Perancis-Siam法国-暹罗条约之后.
-Perjanjian条约 ini diusahakan被操作 oleh Penasihat Am总法律顾问 bagi kerajaan Siam暹罗政府, E. H. Strobel dengan Ralph Paget, iaitu wakil British英国代表 di Bangkok曼谷.
Jun
1907
- Pejabat Tanah Jajahan殖民地办公局 membenarkan许可 usaha perundingan谈判 ini.
13
September 1907
- Strobel menemui会见 Putera Damrong, iaitu Menteri Dalam Negeri内政部长 kerajaan Siam暹罗政府 bagi menyampaikan传达 hasrat British英国的意愿.
November
1907
- Hal tersebut disampaikan被传达 kepada Raja Siam暹罗王.
Januari
1908 - Januari 1909
- Draf perjanjian条约草稿 dirangka被拟定 pada Januari 1908 dan dipersetujui被同意 pada bulan Januari 1909.
10
Mac 1909
- Perjanjian条约 ditandatangani被签署 antara wakil British英国代表, Ralph Paget dengan wakil Siam暹罗代表, iaitu Putera Devawongse Varaprakar yang juga merupakan Menteri Hal Ehwal Luar外交部长 kerajaan Siam暹罗政府.
(Melalui通过 Perjanjian Bangkok 1909曼谷条约, negeri-negeri Perlis玻璃市, Kedah吉打, Kelantan吉兰丹
dan Terengganu登嘉楼 menerima接受
seorang Penasihat British英国顾问. Walau
bagaimanapun, pada tahap awal早期阶段, Kelantan吉兰丹 dan Terengganu登嘉楼 menolak拒绝 kehadiran penasihat顾问的出席 ini.)
4.3
Peluasan Kuasa British di Johor英国势力的扩张在柔佛
-
Johor柔佛
memiliki拥有
sistem
pemerintahan dan pentadbiran行政和管理系统
yang teratur 有系统的sejak
sebelum campur tangan British英国介入之前.
-
Johor柔佛
telah mencapai达到
tahap
kemakmuran yang tinggi高的繁荣阶段.
-
Keadaan ini didorong被推动
oleh kebijaksanaan pemerintah Johor柔佛统治者的机智 membangunkan发展
negeri sehingga pihak British英国
tidak mempunyai sebarang alasan没有任何借口
meluaskan
kuasa扩张势力
ke Johor柔佛.
-
Namun begitu, penguasaan British英国的控制
terhadap对于
Singapura新加坡
menyebabkan造成
kedudukan
Johor柔佛的地位 terancam受威胁.
(A) Kemajuan dan
Kemakmuran Johor柔佛的进步与繁荣
-
Kemajuan dan kemakmuran Johor柔佛的进步与繁荣
serta pemodenan现代化
yang dilaksanakan被执行
dalam pentadbiran行政
menjadi成为 faktor
penting重要原因
yang membolehkan使到
Johor柔佛
mengekalkan维持 kedaulatannya主权
hingga直到
tahun
1914.
-
Secara tidak langsung间接的
Johor柔佛
menerima接受
kesan影响
daripada pelaksanaan实施
sistem
pentadbiran Barat西方行政系统
di Singapura新加坡.
i. Faktor Kemajuan
Johor柔佛进步的原因
a)
Berlakunya发生
perkembangan
pesat迅速发展
dalam ekonomi komersial商业经济 terutamanya尤其是
dalam sektor
pertanian农业.
(Johor柔佛
bukan sahaja mempunyai拥有
hasil
bumi农产品 yang banyak很多
tetapi juga mempunyai permukaan tanah
yang subur肥沃的土地表面
untuk kegiatan pertanian komersial商业农产活动.
Faktor ini ditambah lagi dengan kedudukan
geografinya地理位置
yang sangat strategik战略性)
b)
Kebijaksanaan机智
dan kecekapan效率 pemerintah统治者.
c)
Kemunculan出现
golongan
pentadbir领导者 yang komited认真承诺
dan menjalankan tugas执行任务
dengan berkesan有效率
bagi memakmurkan使.繁荣
ekonomi
Johor柔佛经济.
d)
Pemodenan Johor柔佛的现代化
dalam pelbagai bidang各领域
sama ada pentadbiran行政,
infrastruktur基础设施
mahupun sosial社会
yang membawa带来
kemajuan进步
dan kemakmuran繁荣
yang menyeluruh全面的.
-
Kebijaksanaan pemerintah统治者的智慧
dan pembesar Johor柔佛大臣
memajukan发展
dan memakmurkan使..繁荣 negeri
menyebabkan造成
British英国
tidak
dapat 不能够memanipulasi 操纵keadaan情况
untuk campur tangan介入
di Johor柔佛.
(B) Strategi British
Mengusai Johor 英国的策略控制柔佛
-
Kemajuan ekonomi经济进步 Johor柔佛
menyebabkan使到
British英国
mula开始
merangka拟定 strategi策略
untuk menguasai控制 Johor柔佛.
-
British英国 bimbang担心
kerana sebagai作为
sebuah negeri bebas自由的州属,
Johor柔佛 menjalinkan hubungan促进关系
dengan kuasa-kuasa Barat yang lain西方其他势力.
-
Oleh itu, British英国 menjalankan进行 strategi策略
secara tersusun有序的
untuk menguasai控制 Johor柔佛.
-
Peluasan kuasa扩张势力
melalui通过
perjanjian条约
dan manipulasi操纵
dilaksanakan oleh pihak British英国
terhadap对于
Johor柔佛.
-
Perjanjian条约 1855
antara Sultan Ali dengan Temenggung Ibrahim yang menyatakan bahawa
sekiranya如果
jajahan
Kesang吉双殖民地
hendak dijual被销售
oleh sultan苏丹,
Kesang吉双
hendaklah terlebih dahulu优先
ditawarkan被出价
kepada pihak British英国.
-
Pada tahun 1879, Gabenor Negeri-negeri Selat海峡殖民地总督
mencadangkan提议
kepada British英国
untuk menempatkan安置
Residen
British英国参政司
di Johor柔佛.
-
Perjanjian Setia 1885 antara Johor柔佛
dengan British英国
menyebut提及
bahawa Johor柔佛 hanya akan只会 menerima接受 seorang ejen一位代理
yang peranannya角色
menyamai等同
seorang pegawai Konsul领事官员
dan lebih rendah比较低
daripada Penasihat顾问.
Hal ehwal luar外交事务
dikawal被控制
oleh British英国.
-
Secara terancang有计划的,
British英国
berusaha努力 memanipulasi操纵 kedudukan kewangan Johor 柔佛财政地位dengan
menawarkan提供 pinjaman贷款 sebanyak
200,000 dolar kepada Johor柔佛
bagi membiayai支付 pembinaan建造 kereta api火车.
Usaha ini tidak berjaya不成功
apabila cadangan提议
tersebut tidak
diterima不被接受
kerana kesannya后果
akan menjejaskan影响 ekonomi Johor柔佛经济.
-
Pada 12 Mei 1914, Sultan Ibrahim menandatangani签署 perjanjian条约
dengan Sir Arthur Henderson Young,
Gabenor Negeri-negeri Selat海峡殖民地总督.
Dalam perjanjian条约
tersebut, jawatan Konsul领事
yang sebelumnya ditempatkan被安置
di Johor柔佛
ditukarkan被换成
kepada Penasihat Am British英国总法律顾问.
-
Douglas Graham Campbell dilantik被委任
sebagai Penasihat Am British pertama第一位英国总法律顾问 di
Johor柔佛.
Pelantikan委任
ini juga menukarkan转换
taraf
Johor柔佛地位
daripada从
negeri
yang bebas自由的州属
dan berdaulat有主权
kepada sebuah negeri naungan British英国势力保护州.
-
Walau bagaimanapun, perkembangan发展
ini tidak menjejaskan不影响 kedudukan Sultan Johor柔佛苏丹地位.
Pihak British英国
masih mengakui承认
kedudukan地位
dan kedaulatan sultan苏丹主权.
------------
Kesimpulan总结:
-
Kemampuan能力 anak tempatan当地子民
yang diterajui被引领oleh
Sultan Johor柔佛苏丹 yang
dibantu被帮助
oleh gandingan pemimpin领袖的协作
yang berwibawa有威望
membolehkan使到
Johor柔佛 berjaya成功 mengekang限制
asakan拥挤
British英国.
-
Namun begitu, asakan挤压
berterusan持续
ini gagal失败 juga
dihalang被阻止
sehingga menyebabkan造成
British英国 berjaya成功 meluaskan kuasanya扩张势力
di Johor柔佛.
-
Sikap jujur诚实的态度
dalam menjalankan tugas执行任务
dan tanggungjawab责任 oleh
pembesar Johor柔佛大臣 sangat penting很重要
dalam memastikan确保
kedaulatan
Johor柔佛主权
terus继续
terjamin受保证.
- Oleh hal yang demikian, jelaslah清楚 bahawa kewibawaan pemimpin领袖的权威 amat penting很重要 dalam memperjuangkan奋斗 maruah bangsa民族的尊严.
4.4
Sistem Pentadbiran Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu马来州属邦的行政管理系统
-
Perjanjian Bangkok 1909曼谷条约
membawa带来
perubahan
penting重要改变
dalam sejarah历史
di negeri-negeri Perlis玻璃市, Kedah吉打, Kelantan吉兰丹 dan
Terengganu登嘉楼.
-
Selain itu, kedudukan Johor柔佛的地位
berubah改变
pada tahun 1914, apabila menerima接受
Penasihat
Am British英国总法律顾问.
-
Kelima-lima buah negeri这五个州
inilah yang dikenali sebagai被称为
Negeri-negeri
Melayu Tidak Bersekutu马来州属邦.
(A) Latar Belakang
Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu马来州属邦的背景
-
Pentadbiran Negeri-negeri Melayu Tidak
Bersekutu马来州属邦的行政
bersifat
longgar性质宽松 yang
tidak ditadbir不被管理
sebagai作为
satu unit pentadbiran行政单位 yang
tunggal个别的.
-
Tidak ada没有
perjanjian
khas特别条约
bagi mewujudkan形成
“gabungan联合”
ini, sebaliknya相反的
lebih bersifat更多的特质
membezakan区别
pentadbiran
negeri-negeri ini这个州行政 dengan
Negeri-negeri Melayu Bersekutu马来联邦.
-
Negeri-negeri ini terletak di bawah kawalan控制
Pesuruhjaya
Tinggi Negeri-negeri Melayu Bersekutu马来联邦高等法院 yang juga merupakan Gabenor Negeri-negeri Selat海峡殖民州总督.
- Raja王
di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu马来属邦
mempunyai
拥有kuasa权力 yang
lebih besar更大
berbanding dengan kuasa raja王的权力
di Negeri-negeri
Melayu Bersekutu马来联邦.
-
Kelima-lima buah negeri ini tetap固定 kedudukannya地位
sebagai作为
negeri-negeri
Melayu pemerintahan beraja yang bebas独立的马来州君主制 dan
mempunyai拥有 kuasa
autonomi自治权力.
-
Usaha British 英国的努力untuk
menggabungkan联合 kedua-dua sistem
pentadbiran这两个行政管理系统
turut gagal失败
kerana adanya有
tentangan抵抗 daripada
raja Melayu马来王
di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu马来州属邦.
-
Pentadbiran行政管理 Negeri-negeri Melayu
Tidak Bersekutu马来州属邦
yang berasingan区别
dengan Negeri-negeri Melayu Bersekutu马来联邦
berterusan持续
hingga直到
Perang
Dunia Kedua第二次世界大战.
(B) Pentadbiran
Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu马来属邦的行政管理
i. Pentadbiran di
Perlis霹雳州的行政管理
-
Penasihat British英国顾问
terlibat secara langsung直接参与dalam pentadbiran 行政dan
turut melibatkan涉及
pembesar
tempatan本地大臣.
-
Majlis Mesyuarat Negeri州立法议会
menjalankan进行
pentadbiran行政
yang dipengerusikan被主导 oleh raja王.
- Kakitangan
perkhidmatan awam公务员
terdiri daripada orang Melayu马来人.
Pada tahun 1931, hanya terdapat只有
tiga
orang三位 pegawai Eropah欧洲官员
dalam pentadbiran行政
di Perlis玻璃市.
-
Setiausaha Kerajaan国务秘书
merupakan pegawai tadbir terpenting最重要的行政官员.
ii. Pentadbiran di
Kedah 吉打州的行政管理
-
Penasihat British英国顾问
terlibat secara langsung直接参与
dalam pentadbiran行政
yang turut melibatkan涉及
pembesar
tempatan本地大臣.
-
Kedah吉打
tidak akan不会
diserahkan kepada被交给
mana-mana negeri lain任何其他州
tanpa keizinan bertulis未经书面许可
dibuat oleh sultan苏丹
dalam Majlis Mesyuarat Negeri州立法议会.
- Majlis Mesyuarat Negeri州立法议会
menjalankan进行
pentadbiran行政
yang diwujudkan sejak自从
tahun
1905.
-
Kakitangan perkhidmatan awam公务员
terdiri daripada orang Melayu马来人
yang berkebolehan有能力.
-
Setiausaha Kerajaan国务秘书
merupakan pegawai tadbir terpenting最重要的行政官员.
iii. Pentadbiran di
Kelantan吉兰丹州的行政管理
-
Penasihat British英国顾问 terlibat secara langsung直接参与 dalam pentadbiran行政 dan turut melibatkan pembesar tempatan本地大臣.
-
Sultan苏丹 mempengerusikan主导 Majlis Mesyuarat Negeri州立法议会 dan Penasihat British英国顾问 merupakan anggota
Majlis议会成员.
-
Kakitangan perkhidmatan awam公务员 terdiri daripada orang Melayu马来人. Pegawai
Eropah欧洲官员 dihadkan被限制 memegang 担任jawatan tertentu 特定职位sahaja.
-
Menteri Besar州务大臣 memainkan扮演 peranan penting重要角色 dalam pentadbiran negeri州行政.
iv. Pentadbiran di Terengganu登嘉楼的行政管理
- Pentadbiran negeri州行政
berlandaskan基于 Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan
Terengganu登嘉楼政府法 yang
diluluskan被立法
pada tahun 1911.
- Undang-undang法律
ini menetapkan立下
bahawa ketetapan设定
atau perundangan法律
yang dilaksanakan被执行
tidak
boleh不可以 dipinda被修改.
- Penasihat
British英国顾问 terlibat
secara langsung直接参与
dalam pentadbiran行政 dan
melibatkan涉及
pembesar
tempatan本地大臣.
- Jemaah Menteri内阁
dan Majlis Mesyuarat Negeri州立法议会
diwujudkan bagi melaksanakan执行
pentadbiran
kerajaan政府行政.
- Kakitangan perkhidmatan awam公务员
terdiri daripada orang
Melayu马来人.
Penglibatan涉及
pegawai
Eropah欧洲官员 dihadkan被限制
dalam
pentadbiran行政.
v. Pentadbiran di Johor柔佛的行政管理
-
Berlandaskan基于 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor
1895柔佛政府宪法法令.
-
Sultan苏丹 tidak dibenarkan不被允许 untuk menyerahkan交给 negerinya kepada kuasa asing外来势力.
-
Pentadbiran行政 dijalankan oleh Menteri Besar州务大臣, manakala
Setiausaha negeri州秘书 terdiri daripada orang
Melayu马来人 yang menjadi jurucakap
kerajaan yang rasmi官方政府发言人.
-
Majlis Mesyuarat Menteri部长立法议会 dan Majlis Mesyuarat Negeri州立法议会 membantu帮助 sultan苏丹 menjalankan进行 pentadbiran行政.
-
Orang Eropah欧洲人 dan Melayu马来人 dalam perkhidmatan
kerajaan
Johor柔佛政府服务 dilayan sama taraf 同等待遇dan keutamaan优先 diberikan kepada orang Melayu马来人 yang berkelayakan有资格的 bagi memenuhi
jawatan
pentadbiran填补行政职位.
(C) Perkembangan
Pentadbiran行政管理的发展
-
Pembentukan形成
Negeri-negeri
Melayu Tidak Bersekutu马来属邦 memberikan
kesan besar很大的后果
kepada perkembangan pentadbiran行政发展
yang melibatkan tiga aspek utama三个主要方面,
iaitu pengekalan kedudukan sultan维持苏丹的地位,
penerusan sistem pentadbiran tradisional传统行政系统的继续
dan pengenalan birokrasi Barat西方官僚主义的介绍.
i. Pengekalan Kedudukan
Sultan维持苏丹的地位
-
Perubahan改变
yang berlaku dalam sistem pentadbiran行政系统
di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu马来属邦 tidak mengubah不改变 kedudukan sultan苏丹的地位.
-
Sultan苏丹
masih
kekal还维持
sebagai作为
puncak
kuasa权力顶峰
dalam pentadbiran negeri州行政.
-
Sultan苏丹
masih mempunyai kuasa权力
terutama尤其
dalam hal berkaitan dengan agama Islam伊斯兰教
dan adat
istiadat Melayu马来传统习俗.
-
Selain除了
kedudukan
sultan苏丹地位,
kedudukan pembesar大臣地位
turut dikekalkan被保持,
meskipun bidang tugasnya职务领域
telah berubah改变.
-
Pembesar大臣
tidak
lagi mengutip cukai不再收取税务
dan pajak租契
seperti sebelum好像之前
ini, sebaliknya相反的
diberikan给予
elaun津贴
dan pencen退休金.
ii. Penerusan Sistem
Pentadbiran Tradisional传统行政系统的继续
-
Sistem pentadbiran tradisional传统行政系统
seperti sistem Jemaah Menteri内阁系统 dan
Majlis Negeri州议会
dan peraturan条规
yang terdapat dalam Undang-Undang Tubuh
Kerajaan政府宪法 diteruskan被继续.
-
Pembesar Melayu马来大臣
menjadi peneraju引导者 sistem pentadbiran
negeri州行政系统.
-
Pihak British英国
turut membantu帮助
melalui通过 peminjaman借 pegawai官员
daripada Perkhidmatan Awam Negeri-negeri
Melayu Bersekutu马来联邦公共服务 dan
Negeri-negeri Selat海峡殖民州.
-
Negeri-negeri ini mempunyai sistem
perkhidmatan awamnya sendiri自己的公共服务系统.
-
Kerajaan Kedah吉打政府
membuat perjanjian条约
dengan kerajaan British英国政府
yang menyatakan bahawa semua jawatan
perkhidmatan awam公共服务职务
hendaklah diisikan被填补
dengan pegawai Melayu Kedah吉打马来官员.
iii. Pengenalan
Birokrasi Barat西方官僚主义的开始
-
Penasihat British英国顾问
menentukan决定
dasar
pentadbiran negeri州行政政策 sehingga mengurangkan减少 kuasa sultan苏丹权力 dan pembesar大臣.
-
Jabatan-jabatan baharu新的部门
turut diperkenalkan被推行
di setiap
negeri每个州.
-
Pasukan polis警队
diwujudkan被成立.
-
Urusan pentadbiran negeri州行政事务
mula开始
mengamalkan实行 cara Barat西方方式,
mahkamah sivil民事法庭
diperkenalkan被成立
dan pegawai-pegawai British英国官员 turut
dibawa masuk被带进
sebagai pegawai pentadbiran kerajaan政府行政官员.
------
Kesimpulannya总结:
-
Peluasan kuasa British英国扩张势力
di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu马来属邦
menyebabkan造成
perubahan改变
berlaku dalam sistem pentadbiran行政系统.
- Pembentukan成立
sistem
Penasihat British英国顾问系统
menjadi asas penting重要基础
peluasan
kuasa British英国扩张势力
di negeri-negeri ini.
-
Walaupun虽然
kedaulatan
negeri州的主权
masih dipegang还被掌握
oleh sultan苏丹,
namun kuasa权力
yang ada semakin terhakis越来越侵蚀.
-
Pembaharuan改革
dan sistem
pentadbiran yang sistematik有系统的行政系统
menjadi penentu仲裁
kepada kemajuan
dan pembangunan negara国家发展和进步.
谢谢老師的讲解,非常明白。
回复删除谢谢老师✨
回复删除