2013年1月23日星期三

Langkah-langkah untuk memperkenalkan permainan tradisional 推广传统游戏的步骤


Permainan tradisional seperti wau, gasing, congkak dan sepak raga kini semakin terpinggir. Apakah usaha-usaha untuk memperkenalkan permainan tradisional di Malaysia?

Kerajaan wajar mengadakan kempen举办运动 permainan tradisional secara besar-besaran. Kempen ini mesti berterusan dan dijalankan dari semasa ke semasa. Hal ini dapat mempopularkan permainan tradisional yang unik. Dengan itu, orang ramai akan lebih mengenali dan meminati permainan tradisional negara kita seperti peribahasa tak kenal maka tak cinta要有所认识才会喜.

Ibu bapa juga memainkan peranan yang penting扮演重要的角色dalam mengekalkan permainan tradisional. Ibu bapa haruslah membeli permainan tradisional 买传统游戏untuk anak-anak. Di samping itu, mereka boleh mengajar anak教孩子 cara memainkannya. Hal ini dapat memupuk minat dalam kalangan anak. Dengan itu, permainan tradisional yang tidak ternilai itu tidak akan dilupakan seperti peribahasa tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas不会因为时代的变迁而被淘.

Pihak sekolah boleh menubuhkan Kelab 成立学会Permainan Tradisional. Selain itu, pihak sekolah wajar menganjurkan pertandingan举办比赛 permainan tradisional seperti congkak, sepak raga dan wau di sekolah. Hal ini dapat menarik minat golongan muda. Dengan itu, keadaan permainan tradisional seperti hidup segan mati tak mahu勉强维持 tidak akan berlaku.

                Media massa harus bersama-sama 一起mengekalkan permainan tradisional supaya ciptaan nenek moyang ini tidak lenyap ditelan oleh arus pemodenan. Hal ini demikian kerana media massa mempunyai pengaruh yang besar 有很大的影响dan boleh menyampaikan maklumat dengan berkesan. Oleh itu, media massa boleh menyiarkan iklan 传播广告tentang permainan tradisional. Dengan itu, orang ramai dapat menambah ilmu tentang permainan tradisional.

Kesimpulannya, permainan tradisional merupakan warisan budaya negara kita yang tidak ternilai. Oleh itu, semua pihak perlu bekerjasama menghargai dan mengekalkan permainan tradisional ini seperti peribahasa bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat众人合力,万事达成.

没有评论:

发表评论

欢迎留言^^