2013年1月19日星期六

Langkah-langkah untuk menggalakkan rakyat negara kita membaca 鼓励我们国家人民阅读的步骤


 
                ‘Membaca jambatan ilmu阅读是知识的桥梁’. Ungkapan ini sepatutnya dihayati oleh semua orang. Namun, budaya membaca dalam masyarakat kita semakin merosot sejak kebelakangan ini. Fenomena ini amat merunsingkan kita. Apakah langkah-langkah untuk menggalakkan rakyat negara kita membaca?
 

Kerajaan harus mengadakan kempen举办运动 secara besar-besaran. Antara kempen yang boleh dijalankan seperti Kempen Galakan Membaca, Kempen Bulan Membaca dan Kempen Tahun Membaca. Kempen-kempen ini mesti berterusan dan dijalankan dari semasa ke semasa. Dengan itu, masyarakat akan mengetahui mesej kempen dan menyahut seruan kerajaan bagi mengamalkan budaya seperti peribahasa tak kenal maka tak cinta要有所认识才会喜欢.
 

                Amalan membaca sepatutnya dipupuk被培养 sejak kanak-kanak lagi seperti peribahasa melentur buluh biar dari rebungnya教育从小开始. Dalam hal ini, ibu bapa memainkan peranan yang penting扮演重要的角色. Ibu bapa harus menceritakan讲述 kepentingan membaca kepada anak mereka. Selain itu, ibu bapa harus sentiasa membawa anak-anak pergi ke perpustakaan atau pameran buku 时常带孩子去图书馆或书展untuk memilih bahan bacaan yang bermutu. Hal ini dapat memupuk minat membaca dalam kalangan anak.

Pihak sekolah dan institusi pendidikan juga berperanan 扮演角色dalam menanam minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. Mereka harus melengkapkan kemudahan perpustakaan 使图书馆的设备完善dengan pelbagai jenis bahan bacaan yang menarik. Di samping itu, pihak sekolah harus sering kali mengadakan ceramah dan pertandingan举办讲座和比赛 membaca. Hal ini bukan sahaja menyedarkan pelajar tentang kepentingan membaca malah memberikan galakan kepada mereka. Dengan itu, amalan membaca dalam kalangan pelajar akan dipupuk dan dikekalkan seperti peribahasa tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas不会因为时代的变迁而被淘汰.

                Media massa harus bersama-sama一起 meningkatkan budaya membaca. Hal ini demikian kerana media massa mempunyai pengaruh yang besar 有很大的影响dan boleh menyampaikan maklumat dengan berkesan. Oleh itu, media massa boleh menyiarkan iklan传播广告 tentang kepentingan membaca. Hal ini akan menyedarkan anggota masyarakat kita.

                Kesimpulannya, amalan membaca penting untuk melahirkan masyarakat yang berilmu. Oleh itu, semua pihak perlu berganding bahu untuk meningkatkan budaya membaca dalam kalangan masyarakat kita seperti peribahasa bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat众人合力,万事达成.

没有评论:

发表评论

欢迎留言^^