1.1
Pengertian Sejarah (历史的意思)
(A)
Bahasa Melayu马来语:
- Istilah sejarah历史
berasal daripada 来源perkataan Arab阿拉伯语
, iaitu "Syajaratun"
bererti意思是
pokok树.
- Sejarah历史
juga dikaitkan dengan被关联
salasilah家谱,
riwayat历史,
keturunan后代
dan asal usul起源.
(B)
Kamus Dewan会议字典:
- Sejarah历史
bermaksud 意思是asal usul起源 ,
keturunan后代, salasilah家谱
- peristiwa事件yang
benar-benar berlaku真正发生的
pada waktu yang lampau 很久以前,
kisah故事,riwayat历史,
tawarikh日期.
- kajian研究
atau pengetahuan知识
tentang关于
peristiwa-peristiwa
事件yang
telah berlalu已经过去的.
(C)
Bahasa Inggeris英语:
- Perkataan 词汇history历史
- History历史
berasal daripada perkataan词汇
Yunani希腊bererti
意思是penyelidikan研究,
penyiasatan调查atau
pertanyaan疑问.
- History 历史bererti意思是
cerita故事
tentang
关于seseorang某人.
1.2
Pengertian Sejarah Mengikut Pandangan
Sejarawan (历史的意思根据历史学家的看法)
(A)
Herodotus
- Sejarah历史ialah
penceritaan讲述
tentang tindakan manusia人类的行为
yang penting重要的
dan mengagumkan令人赞叹的
serta以及
sebab原因
berlakunya发生
sesuatu peristiwa某件事件".
- Karya terkenal ialah Histories
atau Sejarah Perang Parsi 波斯战争历史
(The Persian War) yang ditulis
berdasarkan 根据peristiwa
事件benar-benar
yang berlaku真正发生的.
- Sejarawan yang pertama第一位历史学家
menggunakan 使用istilah词汇
sejarah
atau
historia yang bermaksud 意思是penyelidikan研究
atau penyiasatan调查
terhadap对于
peristiwa silam过去的事件
mahupun sezaman当代的.
(B)
E.H. Carr
- Sejarah merupakan tindak balas pembaca 读者反应terhadap
penulisan sejarah历史写作,
iaitu fakta-fakta事实
yang ditulis oleh sejarawan历史学家.
- Suatu proses interaksi交流过程berterusan持续
antara ahli sejarah历史学家
dengan fakta-faktanya, suatu dialog 对话yang tidak berkesudahan无尽的
antara masa kini 现今dengan
masa lampau过去.
- Karya terkenal 著作ialah
What
is History什么是历史?
(C)
Ibn Khaldun
- Sejarah membicarakan讨论
perkara事项
tentang masyarakat manusia人类社会,
peradaban dunia 世界文明dan
perubahan-perubahan改变
yang berlaku 发生的pada
sifat-sifat masyarakat 社会特性itu.
- Karya terkenal著作ialah
Muqaddimah mengandungi 拥有enam bab
yang mengupas剖析
perihal kehidupan manusia人类生活
bermula开始
zaman
primitif原始时代 hingga
kehidupan生活
di bandar城市.
(D)
Khoo Kay Kim
-
Sejarawan terkemuka yang mengkaji 研究sejarah Malaysia马来西亚历史.
- Sejarah merujuk kepada apa-apa yang pernah 曾经atau
sudah 已经berlaku发生.
- Sejarah mendorong 推动kita lebih memahahmi 更了解apa-apa yang berlaku pada masa kini现今, di samping menjamin确保 kesilapan yang sama 同样的错误tidak berulang不会重复. Sejarah ialah ibu kepada semua bidang历史是全部领域之母.
- Sejarah mendorong 推动kita lebih memahahmi 更了解apa-apa yang berlaku pada masa kini现今, di samping menjamin确保 kesilapan yang sama 同样的错误tidak berulang不会重复. Sejarah ialah ibu kepada semua bidang历史是全部领域之母.
(E)
Muhd Yusof Ibrahim
- Sejarah
ialah masa lalu itu sendiri历史是过去自己本身.
Sejarah juga merupakan catatan笔记atau
pun rekod 记录tentang
sesuatu peristiwa yang berlaku pada suatu
masa yang lalu某个过去的时间.
-Merupakan sejarahwan Malaysia yang mengkaji
研究tentang
ilmu知识 dan disiplin纪律 sejarah.
- Karya terkenal ialah Sejarawan dan Persejarahan Melayu: Tradisi
dan Transformasi 传统和转型
1.3
Masa Silam dan Ruang dalam Sejarah (在历史的过去时间与空间)
(A)
Masa Silam 过去的时间
- Masa
silam merujuk kepada rentetan
peristiwa连续的事件
yang telah berlaku已经发生.
- Masa silam dikaji 被研究berdasarkan根据
urutan
masa时间顺序
yang dinamakan被命名
kronologi按时间顺序排列.
- Kronologi
按时间顺序排列merupakan
rentetan peristiwa连续的事件
yang berlaku secara teratur 有秩序mengikut
urutan masa时间顺序dari
awal hingga yang terakhir 从开始到最后dan
bergerak 移动mengikut
satu garisan lurus直线.
(B)
Ruang Masa时空
- Ruang
masa时空
boleh dibahagikan kepada 被分为dekad 载(10 tahun),
abad世纪 (100 tahun),
alaf千年 (1000 tahun).
- Konsep
masa时间的概念
boleh diukur 被测量mengikut
zaman时代,
seperti Zaman Sebelum Masihi (SM)
dan Zaman Masihi (M)
- Zaman
Masihi bermula开始
dengan kelahiran Nabi Isa AS先知的诞生.
- Ruang dalam sejarah yang luas 宽广mendorong推动
sejarawan membahagikan penulisan 分配写作mengikut
tema tertentu 根据特定主题seperti
politik政治,
ekonomi 经济dan
sosial社会.
- Pembahagian mengikut tema tertentu根据特定主题分配
memudahkan使..容易
sejarawan membuat penyelidikan研究
sebelum menulis karya sejarah dan menambahkan
kepelbagaian增加各种种类
dalam pengkajian dan penulisan sejarah.
- Ruang
masa时空
dalam Sejarah Malaysia马来西亚历史
dibahagikan kepada beberapa tempoh masa几个时段,seperti
era Kesultanan Melayu Melaka马六甲苏丹皇朝,
kemunculan kuasa-kuasa luar 外来权力的出现dan
kemerdekaan negara国家独立.
1.4
Sumber Sejarah历史来源
- Sumber
Sejarah历史来源
terbahagi kepada dua, iaitu sumber
primer首要来源
dan sumber sekunder次要来源.
(A)
Ciri-ciri 特征Sumber Primer 首要来源
- Sumber yang bersifat asli原始的
- Sumber yang belum diolah 还没被转述
atau diterbitkan/dicetak被出版/被打印
- Sumber yang belum ditafsir还没被注解
- Contoh sumber primer首要来源
ialah fosil化石, artifak文物, bukan artifak不是文物, batu bersurat石碑, keterangan lisan口述, dokumen rasmi正式文件, manuskrip文稿, fail rasmi jabatan官方正式档案, surat peribadi私人信件 dan diari日记.
(B)
Ciri-ciri 特征Sumber Sekunder次要来源
- Sumber yang telah diolah已经被转述
dan diterbitkan/dicetak被出版/被打印
- Sumber telah tersebar已经被传开
kepada umum大众
- Contoh sumber sekunder次要来源
ialah buku书, akhbar报纸, majalah杂志, jurnal刊物, ensiklopedia百科全书, risalah传单
1.5
Penyelidikan dalam Sejarah研究在历史
- Terdapat tiga kaeah三个方式
yang lazim dalam penyelidikan sejarah研究历史,
iaitu kaedah lisan口述方式,kaedah bertulis书写
dan kaedah arkeologi考古方式.
(A)
Kaedah Lisan 口述方式
- Merupakan proses mendapatkan maklumat 得到资料的过程melalui通过
temu
bual访问.
- Tokoh人物
yang ditemu bual 被访问digelar
orang sumber来源人.
Orang Sumber memberikan maklumat 资料melalui
pemerhatian观察
dan pengalaman经验 sendiri.
- Terdapat tiga tahap 阶段dalam
kaedah lisan.
i.
Tahap Pertama第一阶段: Persediaan准备
- menentukan 确定tokoh人物.
- menentukan skop范围,
tajuk题目
atau perkara事项
yang akan ditemu bual
- memilih选择
soalan问题 yang
bersifat pendekatan sejarah历史步骤.
ii.
Tahap Kedua第二阶段: Rakaman Temu Bual录制访问
- Membuat persediaan lengkap完整准备
dengan mengetahui知道
sebanyak mungkin perkara尽可能最多事项
yang ingin dikaji被研究
dengan mengkaji研究 sumber bertulis 书写来源terlebih
dahulu预先.
- Memberikan
keyakinan给予信心
kepada orang sumber 来源人untuk
bekerjasama 合作dan
menghargai 珍惜tujuan
kajian研究目的
dilakukan.
iii.
Tahap Ketiga第三阶段: Memproses Rakaman处理录制
- Membuat
senarai制作目录,
menyalin抄写
dan manyunting rakaman编辑录制
- Menilai评估 fakta-fakta 事实dengan
sumber bertulis书写来源
- Menyimpan收藏
rakaman dengan baik
(B)
Kaedah Bertulis 书写方式
-
Merupakan kajian研究
terhadap sesuatu peristiwa 某件事件daripada
maklumat资料
pada sumber 来源yang ditulis被写,
dipahat 被雕刻atau
dilakar被素描.
- Tulisan
tertua最老的书写
di Asia Tenggara东南亚
dikesan被发现
di dinding gua山洞璧,
dipahat 被雕刻pada
batu石头,
ditulis pada kulit kayu木皮,
gading象牙 dan daun lontar纸莎草.
- Kaedah
bertulis书写方式
juga dikaji 被研究daripada
catatan harian seseorang某人的每日记录,
diari日记本,
catatan pengembara游历记录,
dan fail rasmi kerajaan官方正式档案
-
Proses Kaedah Bertulis书写方式过程:
i.
Mengenal pasti确定 sumber peristiwa事件, tokoh人物, atau institusi机构
- Sumber bertulis 书写来源sejarah
Malaysia马来西亚历史
boleh didapati被发现
di negara kita, Portugal葡萄牙
dan Belanda荷兰
serta boleh ditemui 被发现dalam
bahasa Sanskrit梵语,
Cina dan Inggeris.
ii.
Mendapat 得到dan mengesahkan确认 sumber bertulis书写来源
- Pengkaji 研究员akan
ke muzium博物馆,
arkib档案室
dan perpustakaan 图书馆untuk
mendapatkan得到
sumber bertulis tersebut.
- Kadangkala, bantuan ahli paleografi古文学家 (pengkaji tulisan kuno古代写作研究者) dan
epigrafi 金石学diperlukan
untuk mentafsir maklumat 解释信息pada
sumber bertulis tersebut.
iii.
Mengumpul 收集dan menyimpan保存 sumber yang diperoleh被获得的来源
- Sumber rujukan参考来源
yang diperoleh dikumpul 被收集di
suatu tempat, dicatat 被记录dan
disimpan bagi memudahkan使..容易
pengkaji membuat rujukan semula从新参考
kelak将来.
iv.
Menggunakan 使用peralatan yang sesuai适合的用具
- Penggunaan peralatan arkeologi考古学用具
dan komputer 电脑digunakan
untuk menganalisis分析data资料 dan sumber,
menyunting penulisan编辑写作,
menyusun bibliografi文献资料
dan membuat statistik统计.
v.
Membuat analisis 分析hasil dapatan结果
- Pengkaji akan menganalisis maklumat分析资料
yang diperoleh dan memberikan perspektif
baharu新观点
terhadap sesuatu peristiwa sejarah历史事件
dengan mengupas 剖析dan menjelaskan解释
pertentangan矛盾
yang wujud存在
pada kajian sebelumnya之前的研究.
- Hasil dapatan结果
tersebut perlu disebarkan被散布
bagi mengukuhkan teori巩固理论, pemahaman理解,
dan penghayatan体验
terhadap sesuatu peristiwa sejarah.
(C)
Kaedah Arkeologi 考古方式
-
Kaedah arkeologi merupakan kajian secara saintifik科学
untuk mencari maklumat寻找资料 daripada
bahan tinggalan sejarah历史遗留物.
- Menggunakan kaedah gali cari挖掘方式
atau ekskavasi 挖掘terhadap
bahan tinggalan sejarah seperti fosil化石,
tembikar陶器,
bahan logam金属物
dan bahan binaan建筑物
daripada batu石头.
- Proses
aktiviti gali cari挖掘活动过程
di tapak penemuan发现地点:
i. Perancangan
grid坐标计划,
iaitu penandaan kawasan地方标记
di tapak arkeologi考古地点
dilakukan.
ii. Setiap petak grid坐标格子
akan diberikan nombor rujukan参考号码.
iii. Menandakan kawasan标记地方
berdasarkan根据
pelan平面图.
iv. Melakukan ekskavasi挖掘,
iaitu proses mengumpulkan data收集资料过程
dengan mencatatkan记录 semua penemuan发现.
- Kerja-kerja
di makmal arkeologi考古实验室:
i. Melakukan pemunggahan卸货
dan pengisihan隔开.
ii. Pengisihan隔开
dibuat mengikut jenis artifak文物
atau lapisan tanah地层
di tapak artifak文物地点
yang ditemui.
iii. Melakukan pembersihan清理
sebelum membuat kajian.
iv. Membuat
katalog 编目bagi
setiap artifak dengan nombor pengenalan识别号码.
v. Membuat
analisis分析
bagi mendapatkan maklumat得到资料
tentang sesuatu artifak.
1.6
Tafsiran dalam Sejarah注解在历史
-
Tafsiran dalam sejarah bermaksud menerangkan解释
atau mengulas批评
sesuatu fakta sejarah 历史事实berdasarkan
sumber-sumber 来源yang
berkaitan dengannya.
- Sebab原应
wujudnya
呈现perbezaan差别
tafsiran dalam sejarah:
i. Pemilihan选择 sumber yang pelbagai各种各样的来源
ii. Perbezaan
pendapat看法差别
iii. Perbezaan ideologi思想意识差别
iv. Tujuan
penulisan写作目的
- Contoh例子
tafsiran dalam sejarah:
(a) Peristiwa
penentangan对抗 Tok Janggut terhadap
British di Pasir Puteh, Kelantan
- Sejarawan tempatan本地历史学家
mengatakan Tok Janggut sebagai pejuang tanah air 国土战士yang
menentang对抗
dasar British英国政策,
iaitu peraturan cukai tanah 土地税务规则dan
hasil hutan森林产品
yang membebankan 使..负担penduduk
tempatan本地居民.
- Sejarawan Barat 西方历史学家menganggap认为
Tok Janggut sebagai pemberontak 叛者kerana
menentang 对抗dan
enggan 拒绝mematuhi遵守
dasar British.
(b) Pembunuhan
J.W.W. Birch
- Sejarawan A mengatakan beliau dibunuh被杀
kerana memperkenalkan推出
sistem cukai税务系统.
- Sejarawan B mengatakan beliau dibunuh
kerana campur tangan插手
dalam budaya tempatan本地文化,
iaitu amalan perhambaan奴隶制.
- Kepentingan重要性
tafsiran dalam sejarah:
i. Meminta kita menilai 评估sesuatu
peristiwa sejarah yang sama 同样的历史事件tetapi
dilihat dari sudut yang berbeza不同的角度.
ii. Menggalakkan鼓励
kita berfikiran terbuka思想开放
dan kritis批评性
dalam mengkaji peristiwa sejarah dengan menggunakan使用
pelbagai sumber sejarah.
iii. Menggalakkan kita menggunakan pelbagai sumber 各种各样来源dalam
menghasilkan 产生penulisan
sejarah dengan bukti yang kukuh坚固的证据.
1.7
Kepentingan Mempelajari Sejarah学习历史的重要性
i.
Mengenal asal usul 认识起源
- Mengenal asal usul keluarga家庭,
bangsa种族
dan negara国家
kita.
- Memahami adat istiadat风俗习惯,
tradisi 传统dan
budaya bangsa民族文化
kita.
ii.
Mengambil iktibar 吸取教训
- Membawa pengajaran教训
dan iktibar 启发daripada
peristiwa lalu.
- Tidak mengulangi kesilapan lalu不重复过去的错误.
iii.
Memupuk semangat patriotisme 培养爱国精神
- Menghargai珍惜
warisan negara国家遗产
untuk dihayati oleh generasi akan dating.
- Menyemai培养
rasa cinta akan negara爱国
- Menaikkan提高
semangat patriotik
iv.
Mengukuhkan perpaduan 巩固团结
- Meneruskan继续
kesinambungan连续性
hubungan harmoni 和谐关系antara
kaum 种族di
negara kita
- Menjadi sumber kesedaran醒觉
kepada masyarakat dalam menjaga dan meneruskan adat resam tradisi 传统习俗kita
v.
Membangunkan negara dan bangsa发展国家和民族
- Mengekalkan使..永恒
kegemilangan辉煌
yang dicapai oleh negara
- Memahami budaya dahulu了解过去文化
dan budaya kini 现在文化untuk
dijadikan perbandingan比较
bagi membangunkan发展
negara dan bangsa pada masa akan datang
vi.
Mengaplikasikan kemahiran pemikiran sejarah应用历史思想技能
- Pemikiran kritis批评性思想
dan analisis分析
dapat ditingkatkan被提高
- Dapat membuat tafsiran注解
terhadap sesuatu peristiwa
- Mendorong 推动seseorang
memahami 了解peristiwa
sejarah secara lebih empati同理心
谢谢谢谢谢谢
回复删除helps very much to me
回复删除此评论已被作者删除。
回复删除此评论已被作者删除。
回复删除谢谢你
回复删除非常感谢,尤其是超需要笔记而且要有华语注释,真的感谢赖老师(我不是机器人)
回复删除非常感谢
回复删除