2013年7月31日星期三

Tingkatan 4- Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya回教政府的形成与其贡献 KBSM

- 由于Nabi Muhammad s.a.w. 在死之前没有说要把职位交给谁, 所以umat Islam 找人代替他的位置.
- 他去世的时候muncul golongan yang mengambil kesempatan借此机会:
i. mengaku dirinya自认 sebagai nabi
ii. Enggan不愿意 membayar zakat义捐(回教规条)
iii. murtad 背叛回教者


Kerajaan Khulafa al-Rasyidin (aka Zaman Khalifah哈利发(先知的继承人))

- Tokoh-tokoh yang utama:
i. Abu Bakar al-Siddiq (Nabi Muhammad s.a.w.
的朋友)
ii. Umar bin al-Khattab
iii. Uthman bin Affan
iv. Ali bin Abu Talib (Nabi Muhammad s.a.w.
sepupu)

1) Konsep Khalifah
哈利发的概念

- Menurut bahasa Arab, Khalifah bererti意思是pengganti替代者.  Dalam konteks方面 tersebut, penganti Nabi Muhammad s.a.w. akan memerintah统治dan mentadbir掌管 kerajaan Islam selepas kewafatan 驾崩Nabi Muhammad s.aw.  

[pengganti做回之前Nabi Muhammad s.a.w做的事情].
- Dalam konteks agama Islam,
Khalifah bermaksud tanggungjawab memelihara责任照顾 kemurnian圣洁 agama Islam dan mengekalkan keharmonian保持和谐 serta kestabilan稳定 umat Islam.
2) Syarat Pemilihan Khalifah选哈利发的条件

i. Lelaki 男人beragama Islam信奉回教.
ii. Memiliki pengetahuan拥有知识 tentang ajaran Islam.
iii. Mematuhi perintah 遵守指示Allah dan sanggup melaksanakan乐意执行 hukum Allah.
iv. Bersifat adil公正, iaitu meletakkan sesuatu pada tempatnya.
v. Mempunyai sifat baik好特性 dan berakhlak baik好品德.
vi.  Mestilah sihat tubuh badan健康的体魄 dan sempurna完美.
vii. Hendaklah berfikiran cerdas思想聪明 dan warak虔诚.
viii. Bijak mentadbir 善于管理kerajaan Islam.
viiii. Memiliki sifat berani勇敢.

3) Cara Pemilihan Khalifah选哈利发的方法

i. musyawarah商议atau syura磋商
– perlantikan Saidina主人Abu Bakar al-Siddiq atas cadangan Saidina 主人Umar dipersetujui ramai.

ii. Cadangan提议 satu nama daripada khalifah terdahulu sebelum wafat
Saidina Umar dicadangkan Saidina Abu Bakar sebelum wafat.

iii. pemilihan选择 daripada beberapa orang calon候选人
– 6 orang nama diusulkan被提名 dan Saidina Uthman bin Affan terpilih.

iv. Pencalonan提名 oleh sekolompok masyarakat
 Saidina Ali bin Abu Talib telah terpilih.
- Keempat-empat cara ini tetap melalui通过 musyawarah/syura. Syura bermaksud permuafakatan atau consensus共识.
- Khalifah ini perlu mengangkat sumpah宣誓 atau lafaz诵读taat setia效忠 iaitu baiah宣誓效忠 semasa perlantikan menjadi khalifah. Proses ini menjamin保障 pelantikan bakal pentadbir yang tepat, berkelayakan有资格 dan berhemah tinggi高品德.


4) Tugas Khalifah哈利发的职责

- Memelihara kedudukan维护地位 agama Islam.
- Mentadbir negara mengikut hukum syariah回教法典/条规 berpandukan al-Quran dan sunnah圣训(以先知言行为准则).
- Menitik beratkan 注重sistem politik, sosial dan ekonomi.

- Dari segi politik, memastikan kelicinan
确保顺畅 pentadbiran negara. Mempertahankan negara捍卫国家 daripada ancaman musuh敌人威胁. Melantik 委任dan melucut开除 pegawai pentadbiran negara.

-  Dari segi sosial, menjaga kebajikan rakyat
照顾人民的福利agar bahagia dunia akhirat永恒的世界. Menjaga照顾 dan meneruskan继续 ajaran Allah yang disampaikan melalui Nabi Muhammad s.a.w. Mengekalkan perpaduan维持团结 ummah melalui musyawarah. Memantapkan稳定 sistem perundangan Islam.

- Dari segi ekonomi, menguruskan处理 hal ehwal kewangan dan perbendaharaan negara财政部 serta  baitumal国库. Mengatur整理 pungutan kharaj (cukai hasil tanah kepada bukan muslim), jizyah (cukai dikenakan terhadap individu bukan Islam yang berlindung di negara Islam) dan zakat (pengeluaran sebahagian harta dan tanaman oleh orang Islam).


5) Sumbangan Khulafa al-Rasyidin

i) Khalifah Abu Bakar al-Siddiq

- Digelar al-Siddiq bermaksud yang membenarkan认同的 kerana beliau sentiasa yakin kebenaran kata-kata nabi.
- Sifatnya ikhlas
真诚, jujur诚实 dan setia忠心 pada baginda.
- Saidina Abu Bakar dicadangkan oleh Saidina Umar.


- Beliau berjasa mengatasi masalah perpecahan
分裂问题 yang berpunca daripada kewujudan orang Islam yang murtad背叛回教者dan golongan al-Riddah yang menyalahtafsirkan诠释错误 ayat al-Quran sehingga tidak mahu membayar zakat.
- Mempertahankan
捍卫 Madinah daripada ancaman Parsi dan Rom Timur东罗.
- Membahagikan Tanah Arab kepada 10 wilayah antaranya Makkah, Taif
塔伊, Yaman dan melantik Amir阿米(ketua) mentadbirnya管理.
- Memperkenalkan
执行bayaran gaji untuk tentera, 这些工钱来自harta rampasan perang, undang-undang tanah, cukai golongan mawali (信仰回教的非阿拉伯人).

- Mempertahankan hak rakyat人民权利 terutama berkaitan golongan mawali.
- Memerintahkan Zaid bin Thabit mengumpulkan tulisan al-Quran pada batu, kayu, kulit binatang kerana ramai orang hafiz al-Quran
可兰经背诵者 syahid为回教而牺牲的烈士, salinan复印本 al-Quran ini disimpan oleh Saidina Umar, Hafsah (isteri nabi) dan Saidina Uthman.
- Khalifah Abu Bakar digelar Penyelamat Umat Islam.

ii) Khalifah Umar bin al-Khattab (aka Zaman Keemasan黄金时期)

-  Bersifat berani勇敢, tegas严厉, berterus-terang率直.
-  Pelantikannya hasil cadangan Abu Bakar ketika sakit.
-   Jangka masa pemerintahannya dianggap sebagai Zaman Keemasan Kerajaan Islam Madinah.


-  Memperkenalkan dasar pentadbiran
行政政策 dan pelantikan pegawai, menubuhkan Majlis Syura yang dianggotai oleh wakil Muhajirin dan Ansar安萨), membahagikan jajahan takluk Islam kepada beberapa buah wilayah dan melantik wali监护人 (gabenor) sebagai pentadbir awam行政人员 dan panglima tentera统帅.
- Penubuhan jabatan penting seperti Jabatan Tentera, Jabatan Polis, Jabatan Percukaian dan Jabatan Perbendaharaan Negara. Setiap jabatan diketuai oleh katib (setiausaha). Jabatan Kehakiman dipisahkan
被分出来 untuk  mengelakkan避免salah laku  hakim seperti rasuah贪污, hakim diberikan gaji bulanan yang tinggi.

- Mengembangkan
发展 pengajaran al-Quran di kawasan Masjid, menghantar guru agama ke pelbagai wilayah (Abu Sufyan dihantar ke Badwi) dan menyediakan tempat penbelajaran al-Quran di masjid.

- Kalendar Islam
回历 diperkenalkan. Tahun Hijrah menjadi tahun pengiraan tahun Islam.
- Menyusun
整理 sistem ketenteraan Islam回教军人制度. Membentuk tentera tetap dan  tentera sukarela, diberi gaji dan pakaian seragam. Mengukuhkan巩固 sistem pertahanan捍卫制度 dengan membina markas tentera军事司令部 dibina seperti di bandar utama seperti di Madinah, Kufah. Kubu堡垒 pertahanan dibina di kawasan sempadan yang menghadap ke negara musuh.

- Membina terusan
运河/水道 dan tali air灌溉 untuk menambah hasil增加收成 pertanian seperti Terusan Amirul Mukminin di Mesir. Rakyat digalakkan meneroka开垦 tanah dan mengusahakan经营 tanah terbiar.

- Memperkenalkan cukai jizyah kepada Zimmi (bukan Islam yang yang rela diperintah kerajaan Islam), cukai kharaj (berdasarkan jenis tanaman dan kesuburan tanah seperti tanaman gandum, barli薏米, anggur) sebagai sumber pendapatan negara.
- Baitulmal
国库 ditubuhkan untuk mengawal kemasukan sumber pendapatan negara国家收入. Tanah bertuan dan tidak bertuan di wilayah ditakluki.

- Digelar Amirul Mukminin
信徒的指挥atau Panglima Agung Mukminin最高指挥.


iii) Khalifah Uthman bin Affan

-  Seorang hartawan富翁yang dermawan慈善家, lemah lembut温柔,bertolak ansur礼让 dan bersimpati有同情心.
- Digelar Zun Nurain (menpunyai 2 cahaya) kerana pernah mengahwini 2 orang puteri Rasulullah selepas salah seorang daripadanya meninggal dunia.
-  Dilantik daripada 6 cadangan calon, undi sama banyak diterima Uthman dan Ali. Tinjauan
视察 persetujuan orang ramai memilih Saidina Uthman menjadi khalifah.

- Meluaskan empayar Islam ke Cyprus塞浦路, Afghanistan阿富, Samarkand撒马尔dan Tripoli的黎波里.

-  Khalifah pertama membina angkatan tentera laut Islam 回教海军untuk mengukuhkan pertahanan negara.
-  Menyelaraskan
统一 bacaan ayat al-Quran dengan mewujudkan naskah al-Quran (yang dikenali sebagai Mushaf Uthmani).
-  Membina jambatan, jalan raya dan  rumah rehat bagi kemudahan para pengembara
流浪者/漂泊者.
-  Peranan Baitulmal digunakan untuk mengukuhkan巩固 tentera laut Islam. Membeli senjata dan kapal. Cukai Jizyah dikekalkan被保留 yang antara sumber pendapatan baitulmal.


iv) Khalifah Ali bin Abu Talib
-  Seorang yang bersifat keberanian勇敢, kepahlawanan英雄气概, tegas严厉 dan berpengetahuan luas tentang perundangan Islam回教法律.
- Dilantik hasil persetujuan sokongan suara terbanyak.
-  Banyak menyelesaikan masalah yang berhubungan dengan masyarakat
社会 dan perundangan Islam.

-  Berusaha mengekalkan kestabilan
保持平衡 dan keharmonian negara国家和谐. Menghentikan Perang Siffin apabila musuh mengangkat al-Quran dan menjalankan rundingan.

-  Membina markas tentera
军事司令部 di Parsi dan sempadan Syria叙利亚边sebagai langkah pertahanan negara.
-  Menghantar surat kepada al-Asytar untuk meneruskan kutipan cukai jizyah dengan mengikat perjanjian dengan golongan Zimmi.



Kerajaan Bani Umaiyah伍麦亚王朝


1) Pembentukan形成 Kerajaan Bani Umaiyah


- Khalifah Ali bin Abu Talib去世了, 再也没有用sistem syura来选pemerintah, 换成的是sistem warisan继承, aka monarki君主政体.

- Nama Kerajaan Bani Umaiyah diambil sempena nama keturunan Bani Umaiyah iaitu Umaiyah bin Abdu Shams bin Abdu Manaf. Beliau merupakan tokoh peniaga yang terkenal 著名dan dipandang tinggi被敬重.

- Bani Umaiyah分成两个tahap:
i) Tahap 1- pemerintahan berpusat di Damsyik大马士. Pemimpin menggunakan gelaran khalifah. Diasaskan oleh Khalifah Muawiyah bin Abu Sufyan, selepas peristiwa penyerahan kuasa daripada Saidina Hassan bin Ali untuk menggelakkan perpecahan umat Islam.

[HassanKhalifah Ali的儿子, 可是Hassan不愿意看见umat Islam分裂, 因此宁愿放弃自己khalifah的职位, 交给Muawiyah.]
- 换人管了, 所以pusat pemerintah也从原本的Madinah搬去了Damsyik.
- dikatakan sebagai tahap pertama, pemimpin masih menggunakan gelaran khalifah.

ii) Tahap 2 – berpusat di Codova科爾多瓦, Sepanyol西班牙.  Menggunakan gelaran amir. Diasaskan oleh Abdul Rahman I al-Dakhil. Ibu kota首都 di Andalusia安达卢西.

2) Sumbangan贡献 Kerajaan Bani Umaiyah

i) Politik政治 (Tahap I)

-  mewujudkan sistem khalifah.
Pelantikan khalifah sebagai ketua pemerintah bagi menggantikan Nabi Muhammad s.a.w.
- Memperkenlkan sistem wazarah. Pelantikan wazir
丞相 yang mengetuai pentadbiran pusat中央行政. Pelantikan gabenor总督 yang mengetuai pentadbiran wilayah区域行政.
- Memperkenalkan sistem urus setia. Beberapa pegawai utama dilantik untuk mengumpulkan rekod
记录, mengurus处理 surat-menyurat. Urusan pentadbiran dibahagikan kepada beberapa bahagian seperti bahagian surat menyurat, bahagian cukai, bahagian ketenteraan, bahagian polis dan bahagian kehakiman.
- Memperkenalkan sistem hijabah. Seorang pegawai ditugaskan untuk mengawal keselamatan
khalifah dan memeriksa检查 orang yang ingin menemui 会见Khalifah. Mewujudkan sistem pentadbiran yang sistematik有系统的 dan setiap jawatan dinyatakan fungsinya任务 dengan jelas.
[hijabah的意思是penyekatan分离]

- Penubuhan 4 buah jabatan
局署 Jabatan Cukai, Jabatan Surat Menyurat, Jabatan Urusan Am dan Jabatan Urusan Cap Mohor Pemerintah.
- Sistem ketenteraan diperkemas
被整理. Penubuhan Diwanul Jundi (Jabatan Ketenteraan) untuk pertahanan negara.
- Penubuhan angkatan tentera darat dan tentera laut untuk menjamin keselamatan negara.



ii) Sosial 社会(Tahap I)
-  Ilmu pengetahuan bertambah maju. Kota Basrah巴士dikenali sebagai pusat pengajaran dan penyebaran ilmu. Lahir ilmuwan学者 seperti Khalili ibn Ahmad (bahasa dan filologi语言Arab), Sibawayhi (nahuArab), Jarir (sasterawan文学家).
- Bahasa Arab dijadikan bahasa rasmi negara
国语 dan mencapai kemuncaknya达到顶峰.
- Tanda bunyi atau baris dalam tulisan al-Quran diperkenalkan untuk memudahkan umat Islam bukan Arab.
-  Kepesatan perkembangan ilmu agama. Ibn Zihat al-Zuhri (hadis
), Ibn Jarith (tafsir al- Quran), Hasan al-Bakri (usuluddin).
- Taraf kesihatan健康水平 diberi perhatian. Hospital pertama 第一家医院dibina 建立oleh Khalifah al-Walid bin Abdul Malik r.a.di Damsyik.
-  Hospital penyakit kusta
麻风病dibina oleh Khalifah Umar ibn Abdul Aziz.
- Terjemahan
译文 pelbagai bidang ilmu ke bahasa Arab. Pakar bedah手术专家, Ibn al-Nafis menterjemahkan buku berkaitan 关于pembedahan手术. Ibn al-Nafis menghasilkan buku al-Shamil fis Sina'ah al-Tabibiyah.(那本书讲的是teknik pembedahan dan rawatan selepas pembedahan

[ Galen (盖伦, 一位古希腊的医学家) 曾经menunjukkan bagaimana jantung menyebabkan darah bergerak dalam ebb turun naik, tetapi beliau tidak tahu bahawa darah itu mengalir. Ibn al-Nafis发现了这个错误, 然后纠正了, 他是第一个mendeskripsikan peredaran darah dalam tubuh manusia.]

-  Perkembangan ilmu dalam bidang kimia dan astronomi天文.

-  Mewujudkan keadilan dalam sistem perundangan. Setiap hukuman yang dijatuhkan oleh hakim adalah berdasarkan ijtihad. Berpandukan al-Quran, sunnah atau ijmak. Ketika mengendalikan kes, hakim法官 mestilah bebas, adil公正 dan tidak dipengaruhi mana-mana pihak. Hakin mestilah bebas daripada sebarang aliran politik pemerintah. Seseorang hakim dikehendaki bersifat adil ketika menjalankan penghakimannya. Tanpa mengira pengaruh atau latar belakang individu yang diadilinya.

ii) Pendidikan教育, Ekonomi经济 (Tahap II)

-  Perkembangan pendidikan semakin pesat pada abad ke-10 Masihi. Abdul Rahman III berjaya menjadikan Cardova科爾多瓦 sebagai pusat pengajiaan tinggi高教中心. Menjadi tumpuan perkembangan ilmu pengatahuan ke Eropah欧洲.
- Al-Hakkam II membangunkan kemudahan perpustakaan
图书馆 di Cardova. 17 buah pusat pengajian dan 70 buah perpustakaan dibina di Andalusia安达卢西. Cordova muncul sebgai pusat kegemilangan ilmu. Pusat aktiviti keilmuan berkembang di sekitar Bandar Seville塞维利, Granada格拉纳dan Toledo托莱.
- Pusat terjermahan
翻译中心 dibina di Toledo bertujuan menggalakkan aktiviti penterjemahan karya Yunani希腊作品ke dalam bahasa Arab.
- Mendalami
深入研究 pelbagai ilmu daripada karya terjemahan serta sarjana Islam yang terkenal di Andalusia.

- Cardova juga menjadi penghubung pengetahuan antara dunia Islam dengan Eropah.

- Mendapat manfaat 益处daripada karya Eropah yang diterjemahkan ke dalam bahasa Arab.

-  Kegemilangan
seni bina Islam 回教建筑terserlah pada binaan Masjid Cardova. Majlis Cordova lengkap dengan menara, kubah, dan tiang daripada marmar大理.
-  Penubuhan Baitulmal
mewujudkan sistem kewangan. Baitumal的功能是为了要平衡国家的开支和收入– mendapat sumber pendapatan daripad kharaj (cukai tanah), jizyah (cukai perlindungan), usyur (1/10 daripada hasil pertanian), ghanimah (harta yang dirampas oleh tentera melalui peperangan) dan zakat (wajib bagi umat Islam).
-  Cordova menjadi pusat
kegiatan ekonomi 经济活动中心dan perdagangn antarabangsa国际贸易. Contohnya,  orang Islam di Andalusia mengembangkan kemahiran技能 pembuatan barangan tembikar陶瓷 dan perhiasan daripada emas dan perak serta perusahaan memproses kulit dan membuat senjata.
-  Perkembangan sistem saliran dan penyelidikan benih tanaman.


 
Kerajaan Bani Abbasiyah阿巴斯帝

1) Pembentukan形成 Kerajaan Bani Abbasiyah

-  Pada peringkat akhir,  pemerintahan统治 Bani Umaiyah, golongan Mawali (orang Islam bukan Arab seperti bangsa Parsi dan Babar) merasa觉得kerajaan Bani Umaiyah mendiskrimisikan不公平待遇 mereka (tidak mendapat jawatan yang tinggi dan dikenakan cukai yang lebih tinggi).Pada peringkat akhir pemerintahan kerajaan Bani Umaiyah, pemimpin mula mengabaikan tanggungjawab 忽视责任mereka terhadap rakyat dan ajaran教育 Islam.
-  Pemilihan
Khalifah mengikut sistem warisan继承 Umaiyah juga telah ditentang oleh被反抗 orang Islam Syiah dan Khawarij.

-  Kesannya, golongan Mawali menyokong支持 gerakan行动 Abbasiyah.

-  Gerakan Abbasiyah dimulakan bawah pimpinan
领导 Ali bin Abdullah secara sulit秘密. Pada zaman Khalifah Umar Abdul Aziz, gerakan dikendalikan secara terbuka公开的. Pemimpin gerakan ini meneruskan perjuangan atas nama Ahlul Bait (iaitu keluarga Nabi Muhammad s.a.w) agar mendapat sokongan 支持orang ramai. Pusat operasi运作中心  gerakan Abbasiyah berpusat di 集中在Khurasan, Kufah dan Humaimah. Gerakan ini diperkukuhkan lagi更稳固 dengan penyertaan参与 dua orang pahlawan besar yang terkenalnya 闻名的勇士ialah Abu Salamah al-Khallal di Kufah dan Abu Muslim al-Khurasani di Khurasan.

-  Akhirnya, gerakan Revolusi
革命Abbasiyah berjaya menumbangkan推翻 kerajaan Bani Umaiyah pada 750 Masihi.

-  Nama kerajaan ini diambil sempena nama al-Abbas (bapa saudara Nabi Muhammad s.a.w). Ketika pemerintahan Abu Jaafar al-Mansur, pusat pemerintahan kerajaan ini berpindah搬迁dari Damsyik ke Baghdad. Kerajaan ini mengamalkan实行 pemerintahan bercorak sistem warisan 继承制度atau sistem monarki君主政体 (pemerintahan keturunan raja).

- Kerajaan ini berakhir apabila ditawan被占领 tentera Mongol yang diketuai oleh Hulagu Khan.
[话说Abbasiyahmengalami keruntuhan, 最大的原因是因为Baghdad diserang oleh tentera Mongol di bawah pimpinan Hulagu Khan (成吉思汗Genghiz Khan的孙子].

 
2) Sumbangan贡献 Kerajaan Bani Abbasiyah

-  Semasa pemerintahan Khalifah Harun al-Rasyid dan puteranya al-Makmun, Kota Baghdad muncul出现 sebagai pusat intelektual知识中心 dan penyebaran 传播ilmu pengetahuan. (Bani Abbasiyah mencapai Zaman Kegemilangan辉煌时期). Perkembangan发展 ilmu melalui kegiatan penulisan写作 dan penterjemahan翻译 karya asing外来作品. Karya bahasa asing seperti karya falsafah哲学 dan sains科学 bahasa Yunani希腊语 diterjemahkan被翻译 ke dalam bahasa Arab ditingkatkan被提高.

-  Baitulhikmah telah dibina di Baghdad berfungsi sebagai institusi keilmuan
学术机构. 自从有了这个baitulhikmah, kerja-kerja penterjemahan menjadi lebih sistematik系统化. [翻译者必须bekerja secara berkumpulan, 还被一个penyelaras协调者看着].

-  Kegiatan penulisan terbahagi kepada 3 tahap utama
主要阶段iaitu kaedah方式 pertama mencatat segala idea atau percakapan记录所有意见和谈话, kaedah kedua ialah mengumpul idea yang serupa收集同类型的意见 atau mengumpul hadis 圣训Nabi Muhammad s.a.w. ke dalam sebuah buku, kaedah ketiga ialah mengarang mengikut bahagian dan bab yang berbeza antara satu sama lain根据不同的部分和章节编写).

-  Penglibatan
涉及 golongan ulama回教学者 dalam penulisan turut menyumbang贡献 dalam kegiatan penulisan dan menghasilkan tulisan dalam bidang fikah有关回教法律的知识, tafsir(可兰经条文的)解释, sejarah dan sebagainya. Iman terkenal seperti Ibn Ishaq (sejarah hidup Nabi Muhammad s.a.w), Abu Hanifah (fiqah dan ijtihad). Ketika ini berlaku pemisahan分离 ilmu tafsir, sirah dan hadis.

-  Perkembangan intelektual bergantung kepada
依靠usaha terjemahan yang dibuat daripada bahasa Sanskrit, Suriani dan Yunani ke bahasa Arab.  Orang Islam menterjemah翻译 dan mencipta 发明serta membuat pembaharuan革新, menghurai剖析 dan penambahbaik改良 karya作品 yang diterjemahkan tersebut ke bahasa Arab. Karya terjemahan tersebut dimuatkan dengan keterangan说明 dan ulasan分析/评论 yang tinggi nilainya高价值.

-  Orang Islam memelihara
保护 warisan ilmu知识遗产 itu ketika Eropah欧洲 dilanda Zaman Gelap (Eropah kurang menghargai ilmu).  Penubuhan成立 dan peranan角色 pusat pengajian tinggi mempertingkatkan 使更提高kegiatan penyelidikan研究活动 oleh orang Islam. Penyelidikan sarjana学者 Islam kemudiannya diterjemaah pula ke bahasa asing di Eropah yang membawa kebangkitan复兴 Eropah seperti Zaman Renaissance文艺复兴时期(欧洲十五至十六世纪).



Kerajaan Turki Uthmaniyah奥斯曼土耳

1) Pembentukan 形成Kerajaan Turki Uthmaniyah


-  Kelemahan软弱 Kerajaan Abbasiyah menyebabkan造成 munculnya kerajaan kecil seperti Saljuk di Turki. Salah sebuah pemerintahan di bawah pengaruh Saljuk ialah Anatolia, tetapi pemerintah Anatolia bebas mentadbir管理. Kemudian, kerajaan kecil Anatolia ini menguasai控制 kerajaan lain hingga membentuk 形成kerajaan Turki Uthmaniyah.

-  Perkataan Uthmaniyah berasal daripada  nama pengasas创始人 kerajaan, iaitu Uthman bin Ertughrul bin Sulaiman Shah (suku Qayi). Beliau ialah amir(阿拉伯)指挥官 (gabenor Saljuk) kawasan barat Anatolia yang bersempadan交界 empayar Byzantine (Rom Timur), maka ancaman威胁 di sini amat tinggi.
- Kemudian, Byzantine berjaya ditumpaskan被消灭 oleh Uthman pada tahun 1301.


2) Perluasan Empayar 扩展帝国Kerajaan Turki Uthmaniyah

- Ramai pahlawan战士 tentera atau ghazi dan pemimpin masyarakat bersatu联合起来 di bawah Uthman dan memperluaskan taklukan扩张管辖地. Uthman berjaya menguasai wilayah区域 Empayar Anatolia [现在的土耳其] dan Bursa dijadikan sebagai ibu negeri ketika pemerintahan Uthman.

-  penggantinya替代者 iaitu Orhan I berjaya meluaskan jajahan占领 seperti Marmara dan Pantai Aegean, Ankara dan Gallipoli.

- Kemudiannya, Murad I dan Bayezid I berjaya menguasai jajahan seperti Balkan selatan, utara Bulgaria, Philippopolis, Sofia, Salonica, Kosovo, utara Albania dan Wallachia.

-  Mehmed II pula berjaya menawan Istanbul iaitu ibu negeri Rom Timur.

-  Pada awal abad ke-20, empayar ini merosot衰退 keranan pemimpin lemah, keruntuhan sistem pungutan cukai dan pemberontakan叛变 dan pertambahan penduduk yang sangat pesat.

3) Sumbangan贡献 Kerajaan Turki Uthmaniyah

-  Kerajaan Turki Uthmaniyah mampu能够 bertahan守住 selama hampir 600 tahun sebagai empayar Islam sehingga berjaya membentuk sebuah kesatuan统一 orang Islam seluruh dunia.

- Istanbul伊斯坦堡menjadi pusat pentadbiran bagi Dunia Islam.

- apabila Sultan Selim I berjaya menguasai kota Makkah pada tahun 1517,  kerajaan Uthmaniyah dianggap pelindung保护 kepada umat Islam回教徒 di seluruh dunia.

- Sultan Suleiman I memperkenalkan执行 sistem perundangan. Undang-undang baru dikenali Kanun Suleiman. Kanun Suleiman sebagai perundangan yang melindungi nyawa, harta dan kehormatan individu tanpa mengira bangsa dan agama.

[Suleiman I 是一个很出名的人, 在西方, 他被称为Suleiman the Magnificent宏伟, 在东方, 他被称为Pembuat Undang-undang]

-  Kerajaan ini memberi sumbangan贡献 dalam sistem organisasi组织系统 dan pentadbiran行政 perundangan Islam. Mewujudkan体现 sistem jawatan seperti Kadi dan Mufti. Jawatan Sheikh-ul-Islam pula ialah ketua ulama yang memudahkan sesuatu fatwa (回教法律学家所作的)判决dikeluarkan. Koleksi 收集fatwa Sheikh-ul-Islam menjadi rujukan kepada bidang agama dan sains undang-undang pada masa kini.
- Dalam bidang ekonomi, Istanbul berfungsi sebagai kota perdagangan贸易城 antara Timur dan Barat, Dunia Islam dengan Bukan Islam. Hubungan perdagangan kerajaan Turki Uthmaniyah meliputi包括 pelabuhan 港口di sepanjang Laut Mediterranean, Laut Tengah, Laut Merah dan Laut Hindi.

-  Menukarkan sistem bangsawan 贵族制度berasaskan根据 susun lapis masyarakat社会阶层 kepada sistem yang menggalakan kecemerlangan individu鼓励个人成就制度. Peningkatan mobiliti sosial 社会流动性setiap individu yang lebih meluas khasnya di jajahan Eropah.

[ 在这之前, golongan atasan Eropah 都是mengamalkan sistem bangsawan]

- Perkembangan ilmu pengetahuan, pendidikan, kebudayaan, penerbitan出版 dan penterjemahan.

- Sistem pendidikan diperkenalkan. Sistem madrasah伊斯兰学校(sistem pendidikan yang paling berpengaruh), sekolah pengetahuan akademik, sekolah sastera, maktab tentera, maktab teknik 技术学院dan kolej perubatan.

- Perkembangan bidang penulisan ensiklopedia百科全书 yang berkaitan sains Islam. Contoh, Katip Celebi写的ensiklopedia.

-  Perpustakaan ditubuhkan di masjid, hospital, rumah.

-  Keindahan seni bina terutamanya Masjid Sultan Ahmed (Masjid Biru) di Istanbul berkekalan持久 hingga ke hari ini.



Faktor原因 Penyebaran Islam ke Eropah


1) Kekuatan pasukan tentera 军队Islam

-  Pegangan akidah信仰dan akhlak品德 yang kukuh稳固的 menjadi asas基础 kekuatan kerajaan Islam menentang对抗 Eropah.

-  Tentera Islam mempunyai Semangat Ghazi. Semangat Ghazi Zaman Uthmaniyah membentuk semangat pahlawan sanggup atau tidak gentar 不害怕berkorban牺牲 jiwa raga身心 demi menyebarkan agama Islam. Kesannya, kejayaan memperluaskan kuasa ke Eropah扩散势力到欧洲. Sistem ketenteraan empayar Uthmaniyah tersusun, penggunaan senjata moden现代武器 (meriam besar), mempunyai tentera berkuda, kumpulan infantri步行军yang kuat.

-  Kumpulan Janissari Uthmaniyah土耳其新军ialah kumpulan elit 精英terlatih受过训练 dalam perang. 通过sistem devshirme选出来的孩子不是每个都可以成为pentadbir管理者, 有些被选来当兵.这些小孩会接受latihan fizikal 体能训练dan ketenteraan terutamanya selok-belok详情 dan taktik战略 serta teknik技巧 peperangan.

- Mempunyai armada laut舰队 yang kuat pada zaman Suleiman al-Kanuni. Armada ini mengawal kawasan Laut Mediterranean.

 
2) Keadaan politik 政治情况tidak stabil 不稳定di Eropah

-  Pertelingkahan冲突 dan peperangan dalam kalangan kerajaan kecil di Eropah memudahkan Islam meluaskan kuasa扩张势力.

-  Kemasukan tentera Uthmaniyah ke Eropah pada awalnya atas permintaan Maharaja John VI Cantacuzens yang meminta bantuan Orhan untuk menuntut takhta争取王位 kerajaan Byzantine. Kejatuhan Byzantine memberi peluang 给机会kepada penyebaran Islam di Eropah.

-  Institusi gereja教堂 khususnya Gereja Greek Ortodoks tidak lagi menjadi pelindung kepada masyarakat. Institusi ini tidak mampu不能够 mendapatkan perlindungan daripada Byzantine. Institusi gereja di Eropah runtuh kerana penyalahgunaan kuasa滥权, pergaduhan para pemimpin dan kekurangan kewangan缺少金钱. Maka, ramai penganut Kristian memeluk Islam.


3) Dasar政策 pemerintahan Islam

- Uthmaniyah menjalankan dasar berteraskan diplomasi 外交dan toleransi容忍. Masyarakat Eropah tidak dipaksa没有强迫 memeluk Islam信奉回教.Kedudukan地位, perundangan 法律dan harta 财产Gereja Ortodok diiktiraf承认, kerajaan Uthmaniyah tidak mencampuri不插手于 urusan hal 事务keagamaan Kristian基督教.
- Dasar berasaskan kecemerlangan individu dan bukan keturunan menarik吸引 minat orang Eropah memeluk Islam.
- Kerajaan Islam tetap membina sekolah, rumah sakit dan kawasan perdagangan rakyat di jajahan Eropah demi kemudahan rakyat.


4) Peranan penghijrah移民 Turki dan pendakwah Islam

-  Ramai orang Turki berhijrah ke 移居去kawasan Balkan seperti kawasan Thrace, utara Bulgria dan Albania yang didiami 被居住ahli Sufi (玄学)推崇者 .Mereka bersama ahli sufi menarik minat orang Kristian memeluk Islam kerana sifat toleransi ahli sufi.

23 条评论:

  1. doesn't hv form 4 chapter 8 n 9??

    回复删除
  2. Thank you for doing this note, it is so clear and easy to understand. Hope you will continue doing this. ^^

    回复删除
  3. A vry good notes for chinese students tht nt vry familiar in bm.Can really understand the whole chapter .....THX YA.

    回复删除
  4. A vry good notes for chinese students tht nt vry familiar in bm.Can really understand the whole chapter .....THX YA.

    回复删除
  5. 虽然已经不是spm学生了但是看到这个真心感谢你!

    回复删除
  6. 非常棒,考试时的秘密武器,真心感谢。

    回复删除
  7. 非常棒,考试时的秘密武器,真心感谢。

    回复删除
  8. 此评论已被作者删除。

    回复删除
  9. 可以做第9和10的nota吗?pls

    回复删除
  10. spelling error not "cardova" is "cordova"😊just for remind

    回复删除
  11. 请问能否提供kerajaan abbasiyah的percukaian和perundangan吗?

    回复删除
  12. 请问 semangat ghazi 和 kumpulan janissari 是讲什么的

    回复删除
    回复
    1. s.g.是有不怕死的精神 k.j.是精兵(类似这样的)

      删除
  13. 👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼

    回复删除
  14. Bab6少了pertembung tamadun lslam dgn tamadun lain di dunia 和kesan pertembung

    回复删除
  15. Ilum pengetahuan yang muncul pada zaman abbasiyah ialah?

    回复删除
  16. 老师可以体高 pertembungan tamandun islam dengan tamadun lain di dunia 的资料吗。。?
    帮帮忙老师。。

    回复删除
  17. 老师,我很喜欢你的笔记。后面好像还有一些笔记关于pertembungan tamadun Islam dgn tamadun lain di dunia 的似乎没有,也是第六课的,喜欢你的笔记,谢谢你哦😄

    回复删除

欢迎留言^^