2013年5月8日星期三

Akibat Merokok 吸烟的后果

              Kerajaan telah kerap kali menaikkan harga rokok提高香烟的价格 dengan harapan agar bilangan perokok di Malaysia akan berkurangan希望马来西亚吸烟者的数量将减少. Namun begitu, kenaikkan harga价格上涨 bukan sahaja tidak berjaya不成功 untuk mengurangkan bilangan perokok减少吸烟者的数量 malahan bilangan perokok telah semakin meningkat增加. Sedarkah mereka akan akibat后果 yang bakal menimpa降临 kepada diri perokok dan juga keluarga mereka yang tersayang?

              Nikotin尼古丁 merupakan sejenis bahan物质 yang boleh dijumpai发现 dalam rokok. Nikotin akan menyebabkan perokok ketagih上瘾 untuk merokok. Ketagihan ini这种瘾 akan menyebabkan si perokok 吸烟者menghisap rokok dengan lebih kerap lagi. Sebagai contoh, perokok mungkin akan hanya menghisap dua batang rokok sehari tetapi setelah satu minggu merokok, perokok itu mungkin merokok lebih daripada lima batang sehari.

              Merokok juga akan membawakan banyak masalah kesihatan yang serius严重的健康问题 dan berpanjangan seperti kanser hidung鼻癌症, penyakit jantung, dan kanser paru-paru心脏疾病和​​肺癌. Apabila si perokok menghidap penyakit tersebut, bukan sahaja mereka harus membayar kos perubatan yang tinggi高额的医疗费 tetapi mereka juga akan menyusahkan ahli keluarga 家庭成员mereka untuk menjaga mereka照顾他们.
             
               Asap-asap rokok香烟烟雾 yang dihembuskan呼出的 oleh perokok merupakan ancaman威胁 kepada mereka yang berada di sekeliling perokok. Mereka yang terhisap asap rokok dikenali sebagai perokok pasif被动吸烟者. Perokok pasif adalah lebih berbahaya更危险 jika dibandingkan dengan perokok aktif terutamanya尤其是 jika perokok pasif itu ialah kanak-kanak儿童.
              
                Merokok itu membawa padah. Merokok bukan sahaja akan menjejaskan kesihatan diri sendiri 影响自己的健康tetapi juga mereka yang berada di sekeliling anda. Cegahlah diri anda daripada rokok.


Penulis: S.Y. Liew

没有评论:

发表评论

欢迎留言^^