2013年3月5日星期二

Aku Sepasang Kasut Sekolah我是一双校鞋 (Autobiografi)

Tulis sebuah karangan yang bertajuk “Aku Sepasang Kasut Sekolah


            Aku sepasang kasut sekolah. Nama aku ialah Bata. Aku dilahirkan di 出生在sebuah kilang kasut di Johor.

            Selepas siap dibuat制作完成过后, aku dihantar ke被送去sebuah kedai kasut. Aku dipamerkan di 被展示在atas rak. Tuan kedai itu melabelkan harga 标上价格pada badan aku. Harga aku ialah RM29.90.

            Pada suatu petang, seorang budak perempuan datang ke 来店kedai. Dia ingin membeli sepasang kasut sekolah. Dia membelek-belek aku lalu membeli aku. Tuan aku bernama Lim Xiao Ping.

            Xiao Ping amat menghargai 很珍惜aku. Dia memakai 穿aku ke sekolah setiap hari. Setiap minggu, dia akan mencuci aku . Oleh itu, aku sentiasa bersih dan cantik.

            Namun但是, malang tidak berbau天有不测之风云. Pada suatu hari, seekor tikus telah menggigit kulit aku. Badan aku telah berlubang. Xiao Ping berasa sakit hati心痛 apabila melihat aku.

            Ibu Xiao Ping telah membeli sepasang kasut sekolah yang baru untuk Xiao Ping. Xiao Ping terpaksa 被迫membuang aku ke dalam tong sampah. Namun, aku berasa bangga自豪 kerana pernah 曾经berkhidmat服务 kepada tuan aku.

1 条评论:

欢迎留言^^