- Asia Tenggara terbahagi 分成dua iaitu kerajaan di Tanah Besar Asia Tenggara东南亚大陆 dan Kepulauan Asia Tenggara东南亚群岛.
a)
Kerajaan di Tanah Besar Asia Tenggara
seperti kerajaan:
i.
Funan
ii. Angkor
iii. Ayuthia
ii. Angkor
iii. Ayuthia
b)
Kerajaan di Kepulauan Asia
Tenggara seperti kerajaan:
i. Kedah
Tua,
Langkasuka (di Kepulauan Melayu马来群岛)
ii. Srivijaya, Majapahit (di Kepulauan Indonesia印尼群岛)
1)
Bilakah munculnya 出现petempatan dan
kerajaan awal?
- Sejarahwan
menggunakan sumber
bertulis dan artifak arkeologi考古 untuk menentukan jangka masa时期 kemunculan sesuatu kerajaan.
i. Sumber
dari China来自中国的来源
- menyatakan kewujudan kerajaan
Funan pada pertengahan abad ke-2 Masihi
- membuktikan Funan
ialah kerajaan terawal 最早的国家di Asia Tenggara
- 里面讲到Raja Funan
aka Houen-Tien aka Kaundinya
ii. Data
Arkeologi考古数据
-
Jumpaan
seni arca 雕塑berunsur
Hindu dan Buddha
-
langgam风格arca dipengaruhi oleh seni arca Amaravati阿马拉瓦蒂佛塔dari
India
Tahap
awal初期阶段:
- Hubungan
awal dengan China berbentuk diplomatik外交.
- Hubungan
awal dengan India berbentuk kebudayaan文化.
- Hubungan perdagangan antarabangsa国际贸易关系 antara kawasan petempatan awal wujud sejak zaman logam铜器时代 buktinya jumpaan gendang gangsa青铜鼓 di Dongson (Vietnam),
Batu Buruk (Terangganu), Sg.Klang (Selangor).
- Hubungan perdagangan dengan Rom罗马
juga berlaku buktinya jumpaan persamaan artifak manik珠子 di Kota Tinggi dan
Muar (Johor).
- Bijih Timah 锡米telah diproses menjadi gendang gangsa di Dongson dan menjadi pelabuhan
pembekal供应码头
- Kebanyakan petempatan awal ini belum boleh ditakrif sebagai 被诠释为kerajaan kerana masih belum menpunyai raja还没有王.
-Walau bagaimanapun,
perdagangan maritim海运贸易 berkembang
seiring dengan kemahiran membuat kapal layar dan perahu.
- Jumpaan manik dan tembikar membuktikan perdagangan maritim
berlaku sejak abad ke –5 SM tetapi kerajaan awal Asia Tenggara hanya muncul
pada abad ke –2 M.
Ekonomi Kerajaan Awal Asia Tenggara
1) Bentuk-bentuk 构造Kerajaan Awal
a) Kerajaan Agraria农业朝代
- kegiatan
ekonomi berasaskan pertanian, penternakan,
memungut hasil hutan dan sungai.
- Kerajaan agraria ini muncul di kawasan
pertanian yang subur seperti kerajaan Dvaravati di Sg Irrawady
(Myanmar), Kerajaan di lereng bukit 山坡dan tanah gunung berapi火山地 – kerajaan Taruma
(Indonesia).
b) Kerajaan Maritim 海运朝代
-
kegiatan ekonomi berasaskan perdagangan贸易, kelautan dan pelabuhan.
- Ia terletak di pesisiran pantai沿海地带, lembah sungai低洼 dan kepulauan seperti Srivijaya
di Sg Musi (Sumatera), Kedah Tua di Sg Mudadan Merbok (Kedah), Tiumah
di Pulau Tioman (Pahang).
- Terdapat juga kerajaan agraria
yang berkembang menjadi发展成为 kerajaan maritim contohnya
Funan.
2) Kegiatan Ekonomi Kerajaan
Agraria
- Tanaman utama
ialah padi稻米. Padi
sawah水稻
di lembah sungai kerana bekalan air cukup. Padi
huma旱稻 di
tanah tinggi dan bukit dibuat teres阶地 dan relung 凹陷kerana kurang air.
-
Tanaman sampingan seperti jagung, pisang,
keledek番薯 dan sayur.
-
Hasil hutan seperti kayu gaharu沈香, damar树脂, buah- buahan.
-
Hasil rempah香料 seperti cengkih丁香, lada hitam.
- Sarang burung燕窝diambil dari gua untuk perdagangan.
- Menangkap ikan di sawah, sungai, paya沼泽.
- mendapatkan kulit kura-kura.
- Menternak seperti lembu, kerbau, kambing, ayam.
- Bermula dengan sara diri, kemudian terdapat lebihan hasil
dijual kepada penduduk Bandar atau kerajaan maritim.
- Sistem
pengairan灌溉系统 amat penting dalam pertanian contoh Tasik Tonle Sap洞里萨湖dan
Sg Mekong湄公河di Angkor.
- Sistem pengairan yang baik mempengaruhi perkembangan pertanian. Raja sendiri terlibat dalam pembinaan.
- Sistem pengairan yang baik mempengaruhi perkembangan pertanian. Raja sendiri terlibat dalam pembinaan.
1. Kegiatan Pertanian
Kerajaan Angkor
- kerajaan Agraria yang kuat
- terletak di Lembah Sungai Mekong
- tanah sekitar subur
- iklim panas lembab, 很适合pertanian
- terletak di Lembah Sungai Mekong
- tanah sekitar subur
- iklim panas lembab, 很适合pertanian
- Raja
Angkor (Raja
Indravarman I
) membina baray
(tempat takungan air) &
mengurus sistem pengairan. Kesannya, hasil padi telah menampung keperluan makanan penduduk kerajaan Angkor.
Kepentingan重要性 Tasik Tonle Sap
- Pada musim banjir水灾季节 - Bekalan air 水供diterima dari Sg Mekong yang mengalir ke Tasik Tonle Sap dan menyuburkan tanah.
- Pada musim banjir水灾季节 - Bekalan air 水供diterima dari Sg Mekong yang mengalir ke Tasik Tonle Sap dan menyuburkan tanah.
-Pada
musim kemarau旱季- kawasan sekitar menjadi subur
disebabkan lumpur 污泥yang subur.
-
Tasik ini turut mengairi kawasan
penanaman sawah padi. Menampung
keperluan penanaman padi.
- Tasik
Tonle Sap juga membekalkan供应 ikan air tawar淡水鱼.
Sumber protein蛋白质来源.
- Tasik ini amat penting untuk bekalan sumber air minuman.
3) Kegiatan Ekonomi Kerajaan
Maritim
- Kerajaan ini terletak di pesisir
pantai dan kepulauan.
- Peringkat awal早期 – menangkap ikan, memungut hasil laut.
- Kemudian, berkembang
menjadi 发展成为perkampungan
nelayan渔村.
- Ada yang berkembang menjadi pengeluar emas, bijih timah锡米.
- Hasil lebihan多余的产量 telah didagangkan – maka petempatan ini menjadi tempat berdagang贸易地点 dan berkembang
menjadi pelabuhan
pembekal供应码头 seperti Klang (
Selangor ), Kuala Selinsing ( Perak
).
-
Pelabuhan ini disinggahi pedagang
untuk mendapatkan barangan hasil tempatan
– emas, timah, rotan, damar, hasil laut.
- Pelabuhan pembekal 供应码头maju menjadi pelabuhan
kerajaan国家港口 seperti Champa, Kedah Tua, Langkasuka, Srivijaya. Pelabuhan
kerajaan国家港口 muncul
disebabkan wujudnya kerajaan.
- Mulanya pelabuhan ini berdagang di kawasan berhampiran
kemudian berkembang, contohnya Langkasuka
dan Champa akhirnya berdagang dengan
Vietnam, China Selatan, hingga ke India dan barat.
- Pelabuhan
entrepot出入口港口muncul kerana kedudukannya yang strategik contohnya kedudukan Kedah Tua dan Srivijaya
yang terletak yang terletak di Selat
Melaka dan Selat Sunda serta menjadi
laluan perdagangan antara China dan India. Ini juga mendorong kedatangan
pedagang kedua-dua negara ke situ.
- Bekalan pelabuhan entrepot seperti emas, timah, hasil hutan,
dan hasil dari kerajaan lain di sekitarnya. Membeli barangan daripada pedagang
antarabangsa dan edarkan kepada pedagang lain.
- Emas menjadi tumpuan sehingga Semenanjung Tanah Melayu dan Sumatera
dikenali Semenanjung Emas dan Bumi Emas – orang Yunani希腊
dan India telah mengetahui tentang kekayaan emas di sini sejak awal
abad masihi lagi.
- Penduduk maritim yang terdiri daripada orang tempatan, orang
laut dan orang pedagang luar.
-
Mereka menggunakan bahasa Melayu sebagai lingua franca社交语言(bahasa
perhubungan).
- Orang Melayu terkenal sebagai pelaut, pedagang, peneroka dan
mempunyai pelabuhan yang lengkap dengan kemudahan seperti di Champa dan Srivijaya.
- Mereka mampu belayar kerana berkemahiran membuat perahu
(jarak dekat) dan kapal layar (jarak jauh).
- Mereka juga tahu menggunakan kaedah untuk
menuju ke sesuatu tempat berpandukan bintang di langit.
[会根据星星来航海]
1. Ciri-ciri 特征Kerajaan Srivijaya
- Terletak di Sg. Musi dan
Batang Hari.
- Memiliki tentera laut yang
besar, terdiri daripada pelbagai golongan rakyat termasuk orang laut. Mereka
mengawal keselamatan kerajaan
dan perdagangan di Selat Melaka.
- Kapal dagang dalam perjalanan antara China dan India singgah
di sini kerana kedudukan pelabuhannya baik dan kedudukan strategik di Selat
Melaka.
- Bekalan barang dagang dibekalkan dari kawasan
pemerintahannya dan jajahan takluknya.
- Menurut I Tsing, Sivijaya mampu menghasilkan kapal besar大船.
2. Ciri-ciri 特征Kerajaan Kedah Tua/
Chieh-cha/ Kataha
- Terletak di Sg. Mas
(pada abad ke-5 hingga 11 – menganut agama Buddha佛教) dan di lembah Sg. Bujang (abad ke –11 hingga 13 – menganut agama Hindu). Buktinya
ialah jumpaan
candi berunsur Hindu/Buddha dan arca
Hindu/Buddha.
- Merupakan pelabuhan enterpot yang banyak dipengaruhi Srivijaya.
-
Pelabuhan dan kerajaan tertua最老的国 di pantai barat 西海岸Semenanjung Tanah Melayu. Buktinya jumpaan tembikar China zaman Dinasti Tang,
Song dan Yuan
[唐宋元3个朝代],
pelita tembaga 铜油灯dan
tembikar dari Timur Tengah中东, manik dari India,
Sri Lanka dan Myanmar.
- Gunung
Jerai menjadi panduan指引 kapal dagang ke sini. Malam melalui nyalaan api
-Kedudukan strategik di laluan Selat Melaka dan terlindung daripada tiupan angin monsun 季候风memajukan pelabuhannya.
- Pelabuhannya mempunyai tempat menyimpan barang dagangan seperti damar, rotan, timah.
- Barang dagang juga dibawa dari luar seperti sutera丝绸, teh, kaca, manik, tembikar.
4) Konsep
saling bergantung dan melengkapi互相依靠和完善的概念antara
Kerajaan Agraria dan Maritim
- Kerajaan agraria yang ramai penduduk seperti Sailendra
di Jawa Tengah中爪哇menghasilkan sumber makanan食物来源 seperti beras yang
banyak untuk dibekalkan kepada
kerajaan maritim.
Sebaliknya kerajaan
agraria memerlukan kerajaan maritim
untuk mendapatkan barang mewah奢侈品 dari Negara luar seperti China dan India seperti tembikar陶瓷China,
tekstil dari India dan China, pelbagai jenis gelas dan manik.
- Kerajaan
agraria membekalkan keperluan makanan食物需求 dan hasil hutan 森林产物untuk kerajaan maritim sebagai barang pertukaran.
- Kerajaan maritim membina kapal建船 dengan mendapatkan bahan kayu yang baik好木材 daripada kerajaan
Pegu
di Burma.
- Kerajaan
maritim juga mendapatkan tukang kayu木匠 dan tukang batu石匠yang mahir dari kerajaan agrarian.
- Gajah大象yang menjadi kenderaan raja maritim juga didapati daripada
kerajaan agraria di Burma dan Siam.
- Kerajaan agraria juga membekalkan tenaga kerja人力.
1) Cara Kedatangan到来的方法 Pengaruh Hindu dan Buddha
-
Pengaruh India dibawa oleh golongan Ksyatria atau tentera 军队. Golongan
penakluk dari India membentuk tanah jajahan takluk di Asia Tenggara.
-
Dibawa oleh Vaisya atau pedagang 商人
-
Dibawa oleh Brahmin atau pendeta
-Perdagangan
使到Asia Tenggara的当地人民接受这些改变.
-
其中他们接受kebudayaan India 因为
Asia Tenggara
和India在很早以前就有生意上的来往.
- Penyesuaian dan pengambilan
aspek-aspek kebudayaan India yang menarik sahaja dengan budaya tempatan
berlaku, buktinya jumpaan seni arca bercirikan Asia Tenggara di Srivijaya
– ikatan tali kulit harimau hanya ada di Srivijaya.
*Bukti Kemasukan pengaruh kebudayaan dari
India*
-
peninggalan data arkeologi seperti candi-candi
-
Lembah
Bujang的candi
: ciri Hindu dan Buddha
-
Angkor 的
candi : ciri Hindu
-
Srivijaya 的 candi : ciri Buddha
-
Perkembangan agama Buddha di Srivijaya didukung
dengan data catatan I-Tsing.
- Aspek Hindu/Buddha yang diambil
berbeza antara seoang pemerintah di Asia
Tenggara dengan pemerintah Asia
Tenggara yang lain – di Kedah Tua (Buddha), Dieng di Indonesia (Hindu), Pulau
Bangka (Hindu mazhab Vishnu).
- Pengaruh Hindu/Buddha berlaku
serentak 与…一起dengan hubungan perdagangan, apabila Rom罗马menghentikan perdagangan emas ke India maka India beralih mendapat logam emas di Asia Tenggara. [
Maharaja Vespian
dari Rom memberhentikan
perdagangan tersebut untuk mengelakkan为了避免
kekurangan sumber logam emas di Rom]
2) Pengaruh
Hindu dan Buddha dalam Sistem Pemerintahan政体
-
Gelaran raja王的称号bermula digunakan selepas
kedatangan pengaruh sistem beraja India.
[刚开始时是没有raja这个称号的, 只有ketua, 到后来才慢慢有raja的]
- Di bawah raja ialah kerabat diraja
dan pembesar termasuk ahli agama seperti Brahmin. Selepas itu,rakyat dan hamba (bawah sekali).
- Raja berkuasa mutlak dalam
semua hal, perintah raja menjadi undang-undang,
sesiapa yang menentang perintah dianggap menderhaka叛国.
[Derhaka: konsep yang menjelaskan hubungan antara
raja dengan rakyat, iaitu rakyat mesti taat dan tidak boleh menentang raja 不可以反抗国王]
-Walau bagaimanapun raja harus adil 公平kepada golongan diperintah.
*konsep dewa-raja*
-人民相信raja merupakan bayangan tuhan , 所以他们takut derhaka怕反抗.
-maka muncul konsep dewa-raja
-他们也相信raja memiliki kesaktian 有神力
- wujud unsur mitos 神话 dan legenda 传说 tentang asal usul raja digunakan untuk memperkuat kedudukan dan status raja.
-人民相信raja merupakan bayangan tuhan , 所以他们takut derhaka怕反抗.
-maka muncul konsep dewa-raja
-他们也相信raja memiliki kesaktian 有神力
- wujud unsur mitos 神话 dan legenda 传说 tentang asal usul raja digunakan untuk memperkuat kedudukan dan status raja.
-Adat Istiadat
(Upacara
pertabalan raja) dipimpin oleh Brahmin aka pendeta untuk mengukuhkan kedaulatan raja.Bertujuan membezakan
kedudukan raja daripada golongan yang diperintah.
- Raja yang terpengaruh sistem
Buddha/Hindu membina kompleks kota因为每一个raja都要成为raja
yang terulung.
- Komples kota melambangkan
alam semesta 全宇宙(orde kosmos宇宙秩序). Negara dianggap alam semesta, raja dan ibu kota ialah
pusat alam (pusat pemerintahan), maka raja perlu mengatur kesejahteraan negara
dan rakyat (alam semesta).
1. Pengaruh Hindu
dan Buddha dalam Pemerintahan Angkor
-在Kerajaan Angkor
, Angkor Wat dibina oleh Raja Suryavaram II.
-在Angkor, Raja
dianggap raja dewa.
-Raja dibantu pembesar atau gabenor
di daerah.
- Brahmin pula berperanan dalam
upacara agama.
- Raja juga dibantu oleh pembesar
dalam kalangan pegawai tentera dan hakim.
2. Pengaruh Hindu
dan Buddha dalam Pemerintahan Srivijaya
-
Pengaruh yang muncul ialah agama Buddha Mahayana大乘佛教.
- Raja dibantu pentadbiran pusat dan
daerah.
- Pentadbiran pusat terdapat 4
kumpulan组anak
raja iaitu yuvaraja, pratiyuvaraja, raja kumara dan raja putra.
Seorang daripada anak
raja tersebut bakal 将menggantikan raja 继承王位kecuali raja putra kerana beliau anak gundik妾的子女.
- Di bawah anak raja ialah ketua
pentadbiran pusat (parvanda atau senapati), seterusnya pegawai lain
seperti hakim, temenggung dan penghulu.
- Kedudukan hamba terletak paling
bawah sekali.
- Pentadbiran daerah ditadbir oleh Datu.
Datu terbahagi
kepada parvanda (berketurunan
raja) dan bhupati (orang-orang kaya). Datu
perlu bersumpah宣誓
taat setia di tempat suci bernama Telaga
Batu,Palembang. Bukti: jumpaan sebuah batu bersurat dengan ular tedung眼镜蛇 berkepala tujuh.
*Mengangkat
Sumpah di Srivijaya*
-
Datu akan meminum air yang disiram pada batu bersurat.
-
Air dikumpulkan di bahagian bawah batu bersurat untuk diminum
-
Tujuan: menetapkan pembesar memberikan taat
setia kepada raja
忠于国王
-
diketuai oleh Brahmin婆罗门[通常有这些agama/kepercayaan的活动都是diketuai oleh Brahmin的]
- disertakan doa (谁mengkhianati背叛 persetujuan就会ditimpa bencana)
3) Pengaruh
Hindu dan Buddha dalam Kesenian艺术
- Monumen纪念碑,纪念建筑物ialah binaan/bangunan建筑物 daripada batu untuk memperingati orang ternama atau
peristiwa penting seperti candi佛塔,寺庙/kuil神庙, wat寺院,庙宇/stupa印度塔, arca雕像,塑像 dan patung雕像,塑像.
- Candi – berfungsi sebagai monumen keagamaan bagi agama
Hindu dan Buddha, rumah ibadat, tempat menyimpan
abu jenazah灰体raja
dan keluarganya, tempat menyimpan patung dewa utama dan lambang kepada
keagungan dan kehebatan seseorang raja/pemerintah领导人.
- Angkor Wat吴哥窟dan
Candi Borobudur婆罗浮屠寺melambangkan order kosmos.
- Rumah ibadat di Thailand, Kemboja, Vietnam disebut
wat, tetapi di Burma disebut stupa,
di Indonesia disebut candi.
- Candi Dieng迪昂寺dan
Candi Prambanan普兰巴南di Indonesia untuk agama Hindu, tetapi candi seperti Chaiya猜亚dan Yarang di Thailand untuk agama Buddha.
- Patung dewa Visnu, Siva, Brahma, Durga dan Lingga merupakan patung agama
Hindu.
- Patung Avalokitesvara千手观音雕像merupakan patung
agama Buddha.
- Candi dan patung di Asia Tenggara yang dijumpai terdapat
beberapa jenis dan hasil campuran gaya tempatan dan India. Antara pengaruh India tersebut ialah patung zaman Dinasti Gupta.
[这些不同类型的patung & candi, 代表着zaman penciptaannya 生产时代]
1.
Pengaruh Hindu dalam
Kesenian Angkor Wat
- Angkor Wat dibina oleh Raja
Suryavarmen II untuk agama Hindu di Kemboja.
-
melambangkan orde kosmos dengan
ketinggian 213 meter dan keluasan 208 hektar公顷.
- Candi ini mempunyai tempat pemujaan, menara, tembok.
-
Tempat pemujaan di bahagian tengah setinggi 39 meter dengan teres bertingkat 4.
Setiap sudutnya mempunyai menara.
-
Ia juga mempunyai ukiran di dinding yang
menggambarkan epik史诗 Ramayana dan Mahabhrata.
2. Pengaruh Buddha
dalam Kesenian Borobudur婆罗浮屠寺
-
Candi di Jawa Tengah ini untuk agama
Buddha Mahayana.
-
Ia terbahagi kepada 3 tingkat iaitu sila,
samadhi dan panna.
Setiap tingkat melambangkan
satu tahap kehidupan yang diwakili oleh patung stupa dan patung Buddha.
-
Dikaitkan dengan ajaran Buddha, iaitu konsep Lapan Jalan Kebenaran.
-Di tingkat pertama diukir cerita kehidupan Gautama
Buddha释迦牟尼.
-Bahagian
paling atas dianggap sebagai tertinggi dan lambang kepada pencapaian tahap nirwana(佛教)解脱,
iaitu tahap manusia membebaskan dirinya daripada nafsu.
3. Pengaruh Hindu
dan Buddha dalam Kesenian Lembah Bujang布章谷
-
Candi Lembah Bujang terdapat di Bukit
Batu Pahat Pendiat dan Pangkalan
Bujang.
-
Candi Hindu - terbahagi 2 iaitu Vimana
( bahagian suci tempat arca keagamaan ) dan Mandapa ( bahagian luar).
-
Candi Buddha - memiliki pelan jenis cruciform十字形.
4) Pengaruh
Hindu dan Buddha dalam Bahasa语言
1.
Pengaruh Bahasa
Sanskrit梵文
-
Kewujudan bahasa Sanskrit meningkatkan
pencapaian dalam bidang
intelektual知识 masyarakat.
- Batu bersurat tulisan Sanskrit
mengandungi maklumat agama, pemerintahan, raja
dan undang-undang. Contohnya Batu Bersurat di Kutei tentang
keturunan raja, Batu bersurat di
Sg Mas Kedah Tua berkaitan dengan
agama Buddha.
- Bahasa Sanskrit merupakan bahasa
keagamaan.
- Bahasa Sanskrit ini digunakan
dalam kitab-kitab keagamaan dan bahasa.
- Bahasa
sankrit juga terdapat dalam kitab sastera Hindu, Buddha, Tamil.
- Bahasa sankrit telah mengalami penyesuaian dengan bahasa
Melayu seperti perkataan dukkha (duka), dorhaka (derhaka).
- Bahasa ini menjadi bahasa ilmu dan bahasa komunikasi沟通语言kerajaan awal Asia Tenggara.
- Inskripsi di Palembang
memaparkan kemahiran pahat batu yang tinggi-
penulisnya mempunyai asas yang kukuh dalam bahasa sankrit. [发展seni ukir]
5) Pengaruh Hindu dan Buddha
dalam Kesusasteraan文学
1. Kesusasteraan India
- Pengaruh India
terhadap Asia Tenggara dalam bidang
kesusasteraan dikesan melalui peranan bahasa Sanskrit.
-Kesusasteraan
India melalui epik Ramayana dan Mahabhrata.
- Pengaruhnya terdapat dalam epik Ramayana dan Mahabhrata
serta Puranas往世书(sastera klasik Asia Tenggara).
- Pengaruh dalam puisi dan prosa Jawa seperti Nagarakertagama, Sutasoma.
- Epik disampaikan melalui kesusasteraan, cerita lisan dan
teater seperti wayang kulit.
- Karya
Mahabhrata diadun dengan unsur tempatan seperti Hikayat Pendawa Lima, Hikayat
Pendawa Jaya.
- Karya
Ramayana pula melahirkan Hikayat Seri Rama.
为什么没有第四课?
回复删除已经post了哦^^..
删除不好意思。我最近比较忙因为大选要到了。。哈哈。。还有我的网速很慢因为用完了。多几天就post了。谢谢支持^^
回复删除老师请问第五到第十课几时才有????
回复删除谢谢您的支持。今天post bab 5..
删除请问这些可不可以写在kertas 3里面啊?
回复删除谢谢老师!:D
回复删除此评论已被作者删除。
回复删除有中文!帮助了国语比较弱的我,thx
回复删除tujuan pembinaan monumen 是什么?
回复删除Memperingati orang ternama atau peristiwa penting
删除老师有一些回答的方法吗?
回复删除I mean essay part.
Thanks a lot
回复删除很不错的笔记呢 谢谢
回复删除bentuk pemerintahan kerajaan champa 是什么
回复删除很好用的笔记!谢谢作者:)
回复删除2020年有人还在看吗?
回复删除