1. Pasukan unit beruniform sekolah kamu telah
mengadakan perkhemahan. Tulis laporan yang lengkap tentang perkhemahan
itu.
Laporan Perkhemahan Pengakap di
Hutan Pulai
Pada
16 Mei, Persatuan Pengakap Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Kok Meng telah mengadakan
perkhemahan di pinggir Hutan Pulai. Rombongan kami terdiri daripada 25 orang
ahli pengakap dan 3 orang guru pengiring. Perkhemahan ini diadakan untuk
memupuk sifat berdikari dan semangat bekerjasama antara pengakap.
Pada
pagi hari tersebut, ahli-ahli pengakap berkumpul di dewan sekolah. Selepas guru
memberikan taklimat, kami pun bertolak dengan bas yang disewa. Setibanya di
destinasi, guru-guru mencari tempat yang berdekatan dengan sungai supaya mudah
mendapat air. Murid-murid bergotong-royong membersihkan tapak perkhemahan lalu
mendirikan khemah.
Mula-mula,
guru pengiring membahagikan tugas kepada murid-murid. Antaranya termasuklah
memungut kayu api, menanak nasi, menjerang air dan sebagainya. Kami bekerjasama
menjalankan tugas bagai aur dengan tebing. Walupun panas terik, kami masih
bermandi peluh semasa menjalankan tugas.
Pada
waktu petang, kami menjamu selera bersama-sama. Selepas makan, ahli-ahli
pengakap menjalankan aktiviti lasak. Antaranya termasuklah meredah hutan,
mendaki bukit dan mengharungi sungai. Melalui aktiviti-aktiviti ini, kami dapat
memupuk sifat berdikari dan semangat keyakinan. Selain itu, kami juga
mengadakan pertandingan mencari harta karun. Akhirnya, Kumpulan Harimau
memenangi pertandingan itu. Selepas itu, guru juga memberikan sijil kepada
semua peserta.
Pada
waktu malam, ahli-ahli pengakap dan guru menyalakan unggun api. Kami telah
mengadakan banyak persembahan seperti nyanyian, tarian, dan lakonan.
Persembahan itu menarik hati. Semua murid memberikan tepukan yang gemuruh.
Suasana di sana sungguh meriah.
Pada
keesokan harinya, semua ahli pengakap dan guru mengemaskan khemah untuk pulang.
Dalam perkhemahan tersebut, ahli-ahli pengakap telah mendapat banyak pengalaman
dan pengetahuan. Kami berpeluang mengenali flora dan fauna di dalam hutan.
Perkhemahan ini amat bererti kerana dapat mendedahkan ahli-ahli kepada alam
sekitar.
Laporan disediakan oleh, 23 MEI 2013.
Ng
Kim Leng
(NG KIM LENG)
Setiausaha,
Persatuan Pengakap,
Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Kok Meng.
2. Pada cuti
semester yang lalu, kamu sekeluarga
telah pulang ke kampung. Tuliskan pengalaman kamu.
Pada cuti sekolah yang lalu,
kami sekeluarga bercuti di kampung. Kami menaiki kereta bapa pulang ke rumah
datuk. Dalam perjalanan, kami menikmati pemandangan yang indah. Jalan menuju ke
kampung bengkang-bengkok seperti ular kena palu.
Selepas tiga jam, kami tiba di
rumah datuk. Datuk dan nenek menyambut kami dengan tangan terbuka. Di kampung,
datuk mengajar saya dan adik bermain wau dan gasing.Saya dan adik berasa
gembira.
Datuk juga membawa saya dan adik
memancing ikan di tepi sungai. Air sungai sangat jernih seperti cermin. Ada banyak ikan di dalam sungai. Kami
memancing ikan sambil menikmati pemandangan
yang indah. Udara di sana sangat nyaman. Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa.
Di kampung, kami sekeluarga
mengikut datuk ke dusun durian. Kami berasa kagum seperti tusa masuk ke kampung
kerana tidak pernah melihat durian yang begitu banyak. Kami menolong datuk
mengutip durian yang gugur. Datuk mengopek durian lalu kami makan bersama-sama.
Kami makan dengan gelojoh.
Saya
dan adik menolong datuk menjual durian. Kami melaung-laung untuk menarik
perhatian pembeli. Kemudian, banyak orang datang membeli durian dengan kami.
Mereka memuji durian datuk sangat sedap. Tidak lama kemudian, semua durian
sudah habis dijual.
Selepas lima
hari, kami sekeluarga pulang ke rumah dengan berat hati. Saya berharap agar boleh bercuti di
kampung lagi.
3. Sekolah kamu telah mengadakan Hari Kantin.
Tuliskan catatan tentang Hari Kantin tersebut.
Rabu, 15 Disember 2013
6.30 pagi : Murid-murid
membuat persediaan. Antaranya termasuklah menghias gerai, mendirikan gerai , menyediakan
makanan dan minuman, membersihkan padang dan sebagainya. Murid-murid
bekerjasama bagai aur dengan tebing.
8.00 pagi : Semua murid berkumpul di dewan. Ibu
bapa juga dijemput untuk hadir. keadaan di padang penuh sesak seperti ikan di
dalam belat.
8.30 pagi : Guru Besar memberikan ucapan kepada
semua hadirin. Beliau menasihati kami supaya selalu berbudi kerana tangan yang
memberi sentiasa lebih mulia daripada tangan yang menerima. Kemudian, beliau
merasmikan hari kantin.
9.30 pagi : Hari kantin bermula. Banyak gerai didirikan di
padang. Terdapat juga gerai permintaan lagu. Gerai itu memainkan banyak lagu
yang halwa telinga. Suasana yang meriah menyelubungi seluruh padang. Guru-guru
dan murid-murid sibuk melayan pelanggan dengan mesra. Mereka melaung-laung
untuk menarik perhatian pelanggan. Banyak pelanggan membeli barang dengan
menggunakan kupon.
11.00 pagi : Barang jualan hampir habis dijual.
Pengunjung-pengunjung mulai beredar. Guru-guru mengarahkan kami mengemaskan
barang-barang.
2.00
petang : Hari kantin tamat dengan
lancar. Kami bergotong-royong membersihkan padang. Selepas itu, kami pun pulang
ke rumah masing-masing.
4. Sekolah kamu telah mengadakan sambutan Hari Guru. Tulis laporan
tentang sambutan itu selengkapnya.
Laporan Sambutan Hari Guru SJK
(C) Zhi Ling
Pada 13 Mei 2013, SJK (C) Zhi
Ling telah mengadakan 举办sambutan
Hari Guru. Tujuan sambutan itu diadakan adalah untuk menghargai jasa dan pengorbanan guru珍惜老师的功劳和牺牲.
Sebelum sambutan Hari Guru,
murid-murid sibuk membuat persediaan 忙着做准备untuk mencantikkan dewan
sekolah美化学校礼堂. Antaranya termasuklah 其中就包括menyapu lantai, menghias pentas,
menyusun kerusi dan sebagainya. Murid-murid bekerjasama 分工合作menjalankan tugas bagai aur
dengan tebing. Selepas itu, dewan sekolah kelihatan看起来 bersih dan cantik seperti istana.
Pada hari tersebut, guru-guru
dan murid-murid berkumpul 集合di dewan sekolah. Keadaan di sana penuh sesak 很拥挤seperti ikan di dalam belat.
Mula-mula, Guru Besar dijemput 被邀请untuk memberikan ucapan给予致词 . Dalam ucapan Guru Besar, beliau menasihati 劝告murid-murid supaya menghargai
jasa guru kerana guru umpama lilin
sanggup membakar diri untuk menerangi masa depan murid-murid老师就好比蜡烛愿意燃烧自己为了照亮学生们的前途. Guru Besar juga mengucapkan “Selamat Hari
Guru” kepada guru-guru. Kemudian, beliau merasmikan
开幕sambutan Hari Guru.
Pelbagai persembahan pentas yang menarik 精彩的舞台表演telah dijalankan untuk menghiburkan hati para penonton娱乐诸位观众的心. Antaranya termasuklah nyanyian, tarian dan sketsa话剧. Persembahan kemuncak最高潮的表演 ialah pertunjukan silap mata魔术表演 yang dipersembahkan 被呈现oleh seorang murid tahun 6, Mun
Ket. Persembahannya berjaya mempesonakan 使…迷住perhatian
para penonton. Para penonton bersorak-sorai
欢呼dan memberikan tepukan yang gemuruh热烈的鼓掌. Suasana yang meriah热闹的气氛 telah menyelubungi 笼罩着seluruh dewan pada ketika itu.
Selepas 2 jam, persembahan
pentas pun tamat. Murid-murid pun beratur balik ke kelas masing-masing untuk
mengadakan jamuan茶会 dengan guru kelas masing-masing. Murid-murid menikmati 享用makanan dan minuman yang enak
bersama dengan guru kelas mereka di dalam kelas. Akhirnya, murid-murid
memberikan hadiah yang disediakan kepada guru. Antaranya termasuklah bunga,
coklat, pen dan sebagainya. Guru-guru berasa suka hati开心 apabila menerima hadiah.
Pada pukul 2.00 petang, sambutan
Hari Guru pun tamat. Guru-guru dan murid-murid
pun pulang ke rumah dengan puas hati心满意足. Sambutan Hari Guru telah diadakan dengan berjaya pada tahun ini.
Laporan disediakan oleh, 16 Mei 2013.
Lim Keong Seng
(LIM KEONG SENG)
Ketua Murid,
Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Zhi Ling.
5. Sekolah
kamu telah mengadakan sambutan Hari Kanak-kanak. Sebagai setiausaha Persatuan
Bahasa Melayu, kamu diminta menulis laporan tentang sambutan tersebut. Tulis laporan
itu selengkapnya.
Laporan Sambutan Hari Kanak-kanak SJK (C)
Zhi Ling
Pada 2 Oktober 2013, SJK (C) Zhi
Ling telah mengadakan 举办sambutan
Hari Kanak-kanak. Tujuan sambutan itu diadakan adalah untuk menggembirakan kanak-kanak使到小孩开心.
Sebelum sambutan Hari
kanak-kanak, murid-murid sibuk membuat
persediaan 忙着做准备untuk mencantikkan dewan sekolah美化学校礼堂. Antaranya termasuklah 其中就包括menyapu lantai, menghias pentas,
menyusun kerusi dan sebagainya. Murid-murid bekerjasama 分工合作menjalankan tugas bagai aur
dengan tebing. Selepas itu, dewan sekolah kelihatan看起来 bersih dan cantik seperti istana.
Pada hari tersebut, guru-guru
dan murid-murid berkumpul 集合di dewan sekolah. Keadaan di sana penuh sesak 很拥挤seperti ikan di dalam belat.
Mula-mula, Guru Besar dijemput 被邀请untuk memberikan ucapan给予致词 kepada murid-murid. Dalam ucapan Guru besar, beliau menasihati 劝告murid-murid supaya belajar
bersungguh-sungguh kerana usaha tangga kejayaan努力是成功的阶梯. Beliau juga mengucapkan
“Selamat Hari Kanak-kanak” kepada murid-murid. Kemudian, beliau merasmikan 开幕sambutan Hari Kanak-kanak.
Pelbagai persembahan pentas yang menarik 精彩的舞台表演telah dijalankan untuk menghiburkan hati para penonton娱乐诸位观众的心. Antaranya termasuklah nyanyian, tarian dan lakonan. Persembahan kemuncak最高潮的表演
ialah
pertunjukan silap mata魔术表演 yang dipersembahkan 被呈现oleh seorang murid tahun 6, Mun Ket.
Persembahannya berjaya mempesonakan 使…迷住perhatian para penonton. Para
penonton bersorak-sorai 欢呼dan memberikan tepukan yang
gemuruh热烈的鼓掌. Suasana yang meriah热闹的气氛 telah menyelubungi 笼罩着seluruh dewan pada ketika itu.
Selepas 2 jam, persembahan
pentas pun tamat. Murid-murid pun beratur balik ke kelas masing-masing untuk
mengadakan jamuan茶会. Murid-murid menikmati 享用makanan dan
minuman yang enak bersama dengan guru kelas mereka di dalam kelas. Murid-murid
juga menjalankan banyak permainan游戏 di kelas.
Akhirnya, guru kelas juga membahagikan
bungkusan hadiah 分配包装礼物kepada murid-murid. Murid-murid
berasa suka hati开心 apabila
menerima hadiah.
Pada pukul 2.00 petang, sambutan
Hari Kanak-kanak pun tamat. Murid-murid
pun pulang ke rumah dengan puas hati. Sambutan Hari Kanak-kanak telah diadakan
dengan berjaya pada tahun ini.
Laporan disediakan oleh, 4
OKTOBER 2013.
Lim Keong
Seng
(LIM KEONG SENG)Setiausaha,
Persatuan Bahasa Melayu,
Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Zhi Ling.
Jumaat, 2 Julai 2013.
6.30
pagi - Murid-murid membuat persediaan
terakhir. Antaranya termasuklah menghias padang dengan panji-panji, menyusun kerusi,
mengutip sampah-sarap dan lain-lain.
Murid-murid bekerjasama bagai aur dengan tebing.
8.00
pagi - Murid-murid
berkumpul di padang.
Ibu bapa juga dijemput
untuk hadir. Keadaan di padang penuh sesak seperti ikan dalam belat.
8.30
pagi - Pegawai Pendidikan Daerah Johor Bahru tiba.
Guru Besar menyambut kedatangan beliau. Mula-mula, Pegawai Pendidikan Daerah memberikan
ucapan. Beliau menasihati murid-murid supaya mementingkan sukan dan jangan
menjadi ulat buku. Selepas itu, beliau merasmikan sukan tahunan.
9.30
pagi - Acara sukan bermula.
Antaranya termasuklah lompat tinggi, lompat jauh, lontar peluru, lumba lari dan
lain-lain. Setiap peserta bertanding dengan bersungguh-sungguh. Para penonton
bersorak-sorai untuk memberikan sokongan. Suasana yang meriah menyelubungi
seluruh padang.
11.30
pagi - Acara sukan tamat dengan
lancar. Rumah kuning menjadi johan
keseluruhan pada tahun ini. Saat yang dinanti-nanti sudah tiba. Guru Besar
menyampaikan piala kepada pemenang. Beliau juga menasihati para peserta supaya
yang menag jangan sombong, yang kalah jangan berputus asa.
2.00
petang - Murid-murid membersihkan
kawasan sekolah. Selepas itu, kami pun pulang ke rumah dengan perasaan gembira.
7. Persatuan Bahasa Melayu sekolah kamu telah mengadakan lawatan ke Zoo
Negara. Sebagai setiausaha, Tulis laporan
lawatan tersebut selengkapnya.
Laporan Lawatan ke Zoo Negara
Pada
10 Januari 2013, Persatuan Bahasa Melayu SJK(C) Ming Hwa telah mengadakan
lawatan ke Zoo Negara. Lawatan ini disertai oleh 30 orang ahli persatuan dan
diiringi oleh 4 orang guru pengiring.
Pada
awal-awal pagi, kami berkumpul di dewan sekolah. Pada pukul 8.00 pagi, Guru
Besar memberikan taklimat kepada kami. selepas itu, kami pun bertolak ke Zoo
Negara dengan menaiki bas yang disewa.
Kami
mengambil masa selama 1 jam untuk tiba di destinasi. Seorang pegawai Zoo Negara
yang bernama Encik Lim telah menyambut kami
dengan tangan terbuka. Encik Lim ditugaskan untuk memberikan penjelasan tentang
haiwan-haiwan yang terdapat di zoo.
Kami
berpeluang melihat banyak haiwan yang istimewa. Antaranya termasuklah landak箭猪, cipan 貘,tupai松鼠,badak
sumbu犀牛,serigala狼 dan
sebagainya. Kami berasa kagum 惊讶seperti rusa masuk ke kampung.
Pada
hari itu, kami juga menyaksikan pertunjukan monyet. Pertunjukan itu sungguh
menarik hati kami. Kami memberikan tepukan yang gemuruh. Suasana di sana sangat
meriah. Kami juga tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar dengan monyet
yang comel itu. Pada pukul 3.00 petang , kami pun berehat sambil makan makanan
di sebuah restoran.
Menjelang
waktu petang , kami pun pulang ke sekolah. Kami berasa gembira kerana telah memperoleh
banyak pengalaman dan pengetahuan.
Disediakan oleh, 20
JANUARI 2013.
Tan_______
( TAN MENG KEONG )
Setiausaha,
Persatuan Bahasa Melayu,
Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina)
Chong Hwa.
Saya tinggal di sebuah pekan kecil. Jiran-jiran saya terdiri daripada orang Melayu, Cina dan
India. Ibu dan bapa selalu menasihati劝告 saya supaya berbaik-baik dengan jiran. Apabila kita menghadapi
kesusahan面对困难 , orang yang
pertama sekali menolong kita ialah jiran, bukan saudara kita yang tinggal jauh远.
Jiran di sebelah kanan rumah
saya ialah Encik Tan. Encik Tan berumur 35 tahun. Dia bekerja sebagai guru di
sebuah sekolah. Sekolah itu berhampiran靠近 dengan kawasan
perumahan kita. Jika saya ada masalah dalam pelajaran , saya akan bertanya
dengan Encik Tan. Dia akan mengajar saya dengan penuh sabar.
Isterinya ialah
seorang suri rumah tangga. Mereka mempunyai seorang cahaya mata yang bernama
Tan Feng. Saya dan Tan Feng belajar di sekolah yang sama. Oleh itu, kami selalu
berjalan kaki ke sekolah.
Encik Tan sekeluarga peramah dan
bersikap lemah-lembut温柔. Apabila kami bertemu, mereka
akan bertegur sapa打招呼 dengan kami. Kami juga suka berbual-bual dengan mereka. Pada masa
lapang, saya akan mengajak Tan Feng bermain badminton di gelanggang sekolah.
Isteri Encik Tan juga selalu
memberikan kuih-muih yang dibuat olehnya kepada kami. Kami suka akan masakan
isteri Encik Tan. Pada hari-hari perayaan节日, kami juga akan
kunjung-mengunjungi互相拜访.Oleh itu, hubungan关系 kami dengan Encik Tan sekeluarga sangat erat密切 seperti isi
dengan kuku.
Saya bersyukur感激 kerana
mempunyai jiran yang baik. Saya berharap
agar Encik Tan sekeluarga selalu sihat dan
sejahtera.
9. Tulis sebuah karangan yang bertajuk ‘Aku Sebuah Beg Sekolah ‘.
Aku sebuah beg
sekolah yang berjenama有品牌. Aku dilahirkan di sebuah kilang yang terletak di Kuala Lumpur. Aku
bernama Swan. Aku diperbuat daripada kain yang bermutu tinggi高品质. kecantikkan
aku telah menjadi buah mulut话题 orang ramai.
Selepas siap
dibuat, aku dan kawan-kawan dihantar ke sebuah kedai beg. Kami dipamerkan被展示 di atas rak
dengan kemas. Tuan kedai melabelkan harga贴上价钱 pada badan
kami. Aku berharga RM50.00.
Setiap hari, banyak
pelanggan datang ke kedai ini. Pada suatu hari, sepasang suami isteri datang ke
kedai. Mereka membelek-belek semua beg sekolah dengan teliti. Akhirnya, mereka
tertarik oleh被吸引 kecantikan aku. Mereka membeli aku lalu membawa aku pulang ke rumah.
Setibanya di rumah,
mereka menghadiahkan aku kepada anak emas mereka.Anak mereka berasa gembira
seperti itik mendapat air如鱼得水. Kini, aku mempunyai seorang
tuan. Tuan aku bernama Ramli.
Setiap hari, tuan aku akan membawa aku ke sekolah.
Perut aku selalu diisi dengan pelbagai jenis buku. Selepas pulang dari sekolah,
tuan aku akan meletakkan aku di dalam almari. Setiap minggu, tuan aku juga akan
mencuci badan aku sehingga bersih. Tuan aku menjaga照顾 aku dengan
penuh kasih sayang bagai menatang minyak yang penuh无微不至.
Aku
bersyukur kerana mempunyai
seorang tuan yang begitu baik. Saya berharap
agar dapat berkhidmat服务 kepada tuan aku
selama-lamanya.
谢谢您的分享。作文不错=)
回复删除谢谢您的支持,我的这些范文是给大众的学生参考,主要是中等的作文,不是特优,但足以应付考试。。
删除如果是国小适合吗?
回复删除不好意思。。这是SJK的。。国小SK不适合。。
回复删除字太小了
回复删除Tcher, 我阅读过你的post。
回复删除请问你有做 Spot UPSR 2013 的完整分析吗?
给SJKC的 。我有兴趣看一看。谢谢