页面

2020年11月3日星期二

Sejarah Tingkatan 2- Bab 4: Agama, Kepercayaan dan Keunikan Warisan Masyarakat Kerajaan Alam Melayu (马来世界王国社会的宗教,信仰和独特遗产) - PT3 KSSM 2020

TINGKATAN 2 - BAB 4: AGAMA, KEPERCAYAAN  DAN KEUNIKAN WARISAN MASYARAKAT KERAJAAN ALAM MELAYU (马来世界王国社会的宗教,信仰和独特遗产)

4.1 Agama dan Kepercayaan (宗教和信仰)

- Agama宗教 merupakan suatu sistem制度 berkaitan anutan信念, keimanan信仰 dan penyembahan崇拜 terhadap tuhan.

- Manakala kepercayaan信仰 merupakan pegangan相信 yang diyakini被相信 dapat menjadi panduan指引 dalam kehidupan生活.

- Masyarakat kerajaan Alam Melayu马来世界王国社会 memiliki拥有 agama宗教 dan kepercayaan 信仰yang memberikan panduan给予指引 dalam kehidupan seharian日常生活 mereka.

- Di samping itu, pemerintah君主 kerajaan Alam Melayu马来世界王国 berperanan penting扮演重要角色 untuk memastikan确保 pengukuhan增强 dan kelangsungan agama宗教连续性 dalam kerajaannya.

 

(A) Kepercayaan Awal 早期信仰

- Kepercayaan awal早期信仰 masyarakat kerajaan Alam Melayu马来世界王国社会 ialah animisme万物有灵论 dan dinamisme力度 yang berkait rapat dengan alam sekeliling周围环境.

- Cara hidup masyarakat社会生活方式 yang hampir sama几乎一样 di seluruh Alam Melayu 马来世界王国menjadikan kepercayaan信仰 mereka juga hampir serupa几乎一样.

 

a) Animisme万物有灵论

- Animisme万物有灵论ialah kepercayaan信仰 bahawa setiap makhluk生物, hidupan生物 dan tumbuhan植物 memiliki拥有 roh灵魂 atau semangat精神.

- Animisme万物有灵论 berkait dengan kepercayaan 信仰 terhadap makhluk halus幽灵 dan penyembahan崇拜 kepada roh nenek moyang祖灵 yang telah meninggal dunia 已经过世yang dipanggil hyang.

- Penyembahan roh nenek moyang崇拜祖灵 penting重要 untuk memastikan确保keluarga家庭 yang masih hidup还生存 mendapat kebaikan得到好处 atau menghindar kesusahan远离困难 di dunia世界.

 

b) Dinamisme力度

- Dinamisme力度berkait rapat dengan kepercayaan信仰 terhadap kekuatan力量 yang juga dikenali sebagai mana atau semangat精神.

- Setiap benda 物品dan makhluk生物 dianggap mempunyai mana yang

boleh mempengaruhi影响 kehidupan生活 seseorang.

- Contohnya, upacara pemujaan semangat tanaman 崇拜农作物精神的仪式 dilakukan agar mendapat 得到hasil tanaman农作物收成 yang subur 肥沃dan banyak.

- Pawang巫师 masyarakat Iban伊班族 menyiapkan makanan korban祭拜食物 (miring) semasa sambutan庆祝 perayaan Hari Gawai丰收节庆.

 

(B) Penyebaran Agama Hindu, Buddha dan Islam Sebelum Abad Ke-15

十五世纪之前的印度教,佛教和伊斯兰教的传播

- Agama Hindu印度教 dan Buddha佛教 tersebar传播 sebelum Masihi公元前 lalu mempengaruhi 影响kehidupan masyarakat 社会的生活kerajaan Funan, Champa, Srivijaya, Angkor, Majapahit, Kedah Tua dan Gangga Nagara.

- Agama Islam伊斯兰教 pula tiba抵达 di Alam Melayu马来世界王国 mulai abad ketujuh第七世纪.

- Agama Islam伊斯兰教 seterusnya tersebar传播 dan diamalkan被实践 dalam kerajaan Melayu马来国 seperti Champa, Majapahit, Kedah dan Pasai.

- Namun begitu, beberapa aspek kehidupan masyarakat Melayu马来社会生活的各个方面 seperti sistem pemerintahan行政系统, bahasa语言, persuratan文学 dan seni bina建筑 yang mendapat pengaruh得到影响 budaya Hindu dan Buddha印度教和佛教文化 masih diamalkan还被运用 dan disesuaikan被适应 dengan agama Islam伊斯兰教.

- Agama Hindu印度教, Buddha佛教 dan Islam伊斯兰教 tersebar传播ke Alam Melayu马来世界王国 lazimnya通常 berkait rapat 有关dengan peranan 角色mubaligh传教士, pemerintah君主 dan perkembangan perdagangan antarabangsa发展国际贸易.

 

(C) Perkembangan Agama宗教发展

a) Kerajaan Funan扶南王国

- Agama Hindu印度教 dan Buddha佛教 tersebar传播 dalam kalangan masyarakat 社会kerajaan Funan sejak abad pertama第一世纪 lagi.

- Antara Raja Funan扶南王 yang mengambil peranan besar扮演重要角色 terhadap perkembangan发展 agama Buddha 佛教termasuklah Fan Shih-man范师曼.

- Candi Buddha 佛教寺院tinggalan kerajaan Funan扶南王国 ialah candi Go Cay Thi.

 

b) Kerajaan Angkor吴哥王朝

- Agama Hindu 印度教 menjadi anutan utama主要宗教 dalam kalangan masyarakat kerajaan Angkor 吴哥王朝sejak kerajaan ini diasaskan被创立 dan menjadi 成为gemilang辉煌 semasa pemerintahan Suryavarman II苏耶跋摩二世.

- Candi Hindu印度庙宇 yang termasyhur闻名 di Angkor吴哥 ialah Angkor Wat吴哥窟.

- Peranan agama Hindu 印度教角色sebagai agama utama 主要宗教diambil alih被取代 oleh agama Buddha佛教 semasa pemerintahan Jayavarman VII阇耶跋摩七世pada abad ke-12十二世纪.

 

c) Kerajaan Champa占婆王朝

- Agama Hindu印度教 tersebar 传播dalam kalangan masyarakat kerajaan Champa 占婆王朝sejak abad keempat第四世纪 ketika pemerintahan Bhadravarman拔陀罗拔摩一世.

- Beliau mendirikan建造 candi Hindu 印度庙宇di Lembah Mi Son美山圣地 yang dikenali sebagai Siva-Bhadresvara. Candi Hindu印度庙宇 turut dibina di Po Nagar婆那加.

- Candi Dong Duong 东阳庙宇pula merupakan bukti证明 penyebaran传播 agama Buddha 佛教di Champa占婆.

- Penemuan 发现batu bersurat 石碑bertarikh 1035 dan batu nisan 墓碑bertarikh 1039 di Panduranga membuktikan证明 penyebaran传播Islam伊斯兰教 di Champa占婆.

- Islam伊斯兰教 mulai tersebar luas 广泛传播dalam kerajaan Champa占婆 semasa pemerintahan Sultan Zainal Abidin pada abad ke-14十四世纪.

 

d) Kerajaan Srivijaya室利佛逝

- Kerajaan Srivijaya室利佛逝 merupakan pusat kegiatan agama Buddha佛教活动中心 sejak abad ketujuh第七世纪.

- Pendeta Buddha佛教教士 bernama I-Tsing 义净dari China中国 pernah datang ke Srivijaya untuk mempelajari 学习bahasa Sanskrit梵文 dan menterjemahkan 翻译kitab-kitab agama Buddha佛教经典.

- Antara candi Buddha佛教庙宇 tinggalan kerajaan Srivijaya yang masyhur闻名 termasuklah Candi Muara Jambi慕阿拉占碑佛塔, Candi Bahal dan Candi Muara Takus.

 

e) Kerajaan Majapahit满者伯夷王国

- Agama Hindu印度教 dan Buddha佛教 berkembang serentak同时发展 dan saling mempengaruhi 互相影响dalam kalangan masyarakat kerajaan Majapahit.

- Hayam Wuruk哈亞·烏魯克 telah menyatukan aliran统一源流 dalam agama Hindu 印度教dan Buddha 佛教yang dipanggil Tripaksa pada abad ke-14十四世纪.

- Antara candi tinggalan kerajaan Majapahit yang masyhur闻名 termasuklah Candi Jabong, Candi Sukuh坎迪·苏库dan Candi Brahu雄猪庙.

- Agama Islam 伊斯兰教tersebar传播 di Majapahit sejak abad ke-14十四世纪. Buktinya, Wu Ping吴平, pegawai kerajaan Ming明朝政府官员 beragama Islam穆斯林dilantik被委任 sebagai wakil tetap固定代表 di Majapahit.

- Gan Eng Chou, pegawai yang beragama Islam穆斯林官员 juga pernah dilantik曾经被委任 sebagai ketua kaum Cina华族队长 di Tuban (kota pelabuhan港口城市 Majapahit).

- Setelah kerajaan Majapahit者伯夷王国  runtuh崩倒, kerajaan Demak淡目国muncul 出现dan menjadi成为 pusat pengajian agama Islam terbesar 最大的伊斯兰教研究中心di Jawa爪哇 pada abad ke-16十六世纪.

 

f) Kerajaan Kedah Tua老吉打王国

- Agama Buddha佛教 telah diamalkan实践 dalam kerajaan Kedah Tua sejak abad kelima第五世纪 dan menjadi anutan utama主要宗教.

- Agama Hindu印度教 turut tersebar传播 kemudiannya.

- Kedah mula menerima 接受pengaruh Islam伊斯兰影响 pada abad ke-12十二世纪.

- Pemerintah Kedah 吉打君主yang kesembilan第九, iaitu Maharaja Derbar Raja II telah memeluk 皈依agama Islam伊斯兰教 pada tahun 1136.

 

g) Kerajaan Gangga Nagara刚迦王国

- Masyarakat kerajaan Gangga Nagara menganut信奉 agama Buddha佛教. Hal ini dibuktikan被证明 dengan penemuan 发现arca-arca Buddha佛教雕塑 di Lembah Kinta近打.

- Turut ditemui被发现 ialah patung Buddha佛教雕像, Avalokitesvara觀世音菩薩di Bidor美罗, Perak霹雳.

- Arca-arca Buddha佛教雕塑 ini bertarikh abad keenam第六世纪 hingga Kesembilan第九世纪 Masihi.

 

------

Kesimpualan总结:

- Pengaruh agama Hindu, Buddha dan Islam 印度教,佛教和伊斯兰教的影响dapat dilihat 被发现dalam kerajaan Alam Melayu马来世界王国. Namun begitu, semasa agama Islam当伊斯兰教 mulai tersebar luas开始广阔传播 di Alam Melayu马来世界王国, kerajaan Funan扶南王国 dan Srivijaya室利佛逝王国

telah pun berakhir已经结束了.

 

4.2 Keunikan Warisan Masyarakat Kerajaan Alam Melayu (马来世界王国社会的独特遗产)4.

2

- Keunikan warisan独特遗产 bermaksud legasi遗产 kebijaksanaan 智慧dan keunggulan卓越 yang ditinggalkan 被留下oleh pemerintah terdahulu 以前的君主untuk diwarisi 被继承oleh generasi seterusnya下一代.

 

- Kerajaan Alam Melayu 马来世界王国memiliki 拥有keunikan warisan独特遗产 seperti sistem pemerintahan beraja君主制, kebijaksanaan pemerintah君主智慧, perkembangan kegiatan ekonomi经济活动发展, perkembangan sosiobudaya社会文化发展dan amalan beragama宗教习俗.

 

- Keunikan warisan独特遗产 inilah yang menjadikan tamadun Melayu 马来文明gemilang辉煌 seperti tamadun-tamadun dunia yang lain其它世界文明.

 

(A) Sistem Pemerintahan Beraja君主制

- Sistem pemerintahan政体 kerajaan Alam Melayu berasaskan根据 sistem beraja君主制.

- Keunikan warisan sistem pemerintahan政体di Alam Melayu dapat dilihat apabila pemerintah君主 mengasimilasikan同化 pengaruh agama宗教影响 dalam pentadbiran行政管理.

-  Raja menjadi tonggak utama主柱 kerajaan政府.

- Kedudukan raja王的地位 diperkukuh被巩固 dengan sistem pemerintahan政体 yang dibantu 被帮助oleh para pembesar 大臣dan memperoleh获得 ketaatan忠心 daripada rakyatnya人民.

 

a) Pemilihan Raja选举王

- Pemilihan raja选举王 berasaskan根据 keturunan出生血统 dan pembesar 大臣mengesahkannya证实.

- Keturunan diraja王室血统 dianggap suci 圣洁dan berdaulat有主权.

- Raja juga boleh dipilih被选 daripada golongan tentera军队 seperti dalam kerajaan Funan扶南王朝 dan Champa占婆王朝.

- Wanita女人 keturunan diraja 王室血统boleh dilantik sebagai pemerintah君主 seperti dalam kerajaan Majapahit满者伯夷.

 

b) Kedudukan Raja王的地位

- Semasa pengaruh Hindu dan Buddha 印度教和佛教影响berkembang发展, raja dianggap sebagai titisan dewa神的化身 dan mesti dihormati被尊敬.

- Kedatangan Islam伊斯兰教的到来 memperkenalkan宣扬 konsep khalifah哈里发概念.

- Raja-raja sentiasa ditaati被效忠.

- Mengingkari不服从 raja dianggap被认为 mengingkari tuhan不服从上帝 dan perbuatan tersebut有关行为 adalah menderhaka反叛.

 

c) Gelaran Pemerintah君主的称号

- Pengaruh Hindu dan Buddha 印度教和佛教影响memasyhurkan 宣布gelaran称号 Raja dan Maharaja帝王.

- Gelaran称号 Sultan苏丹 digunakan setelah kedatangan Islam伊斯兰教到来.

- Raja juga digelar 被称号bagi menggambarkan 描绘kebesaran kuasa 强大的力量seperti Raja di Gunung dan Maharaja di Pulau.

- Terdapat golongan raja yang diberi gelaran称号 mengikut identiti身份 dan keunikan 独特kerajaan mereka. Misalnya, Raja Funan, Champa, Angkor dan Srivijaya yang menggunakan gelaran Sanskrit梵文称号varman”.


(B) Kebijaksanaan Pemerintah君主的智慧

a) Memilih dan Membangunkan Pusat Pemerintahan 选择和发展中央行政

- Pemerintah君主 memilih选择 lokasi yang strategik战略的位置 sebagai pusat pemerintahan中央行政, petempatan住区 dan pelabuhan港口, iaitu di pesisiran pantai海岸 atau lembah sungai河谷. Hal ini menunjukkan显示 kebijaksanaan pemerintah君主的智慧 menggunakan使用 alam sekitar 自然环境dalam:

i. memperkembangkan发展kegiatan pertanian农业活动 di kawasan subur肥沃的地区 seperti lembah sungai河谷, contohnya di Angkor 吴哥dan Majapahit满者伯夷. Sungai河流 juga berfungsi sebagai作为 laluan pengangkutan utama主要运输路线.

ii. memilih 选择tempat地点 yang menjadi laluan antarabangsa国际路线, timur 东部dan barat西部 seperti pelabuhan Oc Eo di Funan扶南 dan Palembang di Srivijaya室利佛逝.

iii. mengambil kira考虑 petunjuk arah方向指示 yang memudahkan方便 pedagang贸易者 singgah停留 di pelabuhan港口 seperti bukit 山丘atau gunung高山 dan teluk海湾. Contohnya, Gunung Jerai yang menjadi 成为mercu tanda地标 kerajaan Kedah吉打政府.  Bukit 山丘dan teluk 海湾juga membantu帮助 dalam aspek pertahanan防御方面.

- Kebijaksanaan pemerintah君主的智慧 merupakan ciri unik独特的特点yang membolehkan允许 kerajaan Alam Melayu 马来世界王国berkembang 发展dengan cepat 快速dan bertahan lama长久

- Hal ini juga menyebabkan使得 kerajaan luar外国王国 tertarik 被吸引untuk menguasai 控制kerajaan Alam Melayu.马来王国世界

- Kebijaksanaan pemerintah君主的智慧 dalam memilih选择 lokasi yang strategik战略的位置 diwarisi被继承 hingga 直到hari ini今天.


b) Menjalinkan Hubungan Diplomatik促进外交关系

- Pemerintah 君主menjalinkan hubungan diplomatik 促进外交关系yang berterusan持续 bagi menjamin保证 kemakmuran kerajaan国家繁荣. Kebijaksanaan pemerintah君主的智慧 dilihat 被发现melalui 通过bentuk hubungan diplomatik外交关系形式, iaitu:

i. Hubungan persahabatan友谊关系: Kerajaan Srivijaya 室利佛逝王国mengirimkan委托 utusan persahabatan友谊使者 ke China中国 pada abad ketujuh七世纪. Kerajaan Majapahit 满者伯夷王国menjalinkan促进 persahabatan 友谊dengan China中国 pada abad ke-14十四世纪.

ii. Bantuan ketenteraan军事援助 atau senjata武器: Maharaja Chola dari India印度 menghantar bantuan tentera 军事援助ke Srivijaya室利佛逝 untuk membantu menyelesaikan帮忙解决 pemberontakan叛乱 pada abad ke-11十一世纪.

iii. Perkahwinan联婚: Perkahwinan联婚 pemerintah君主 Majapahit满者伯夷, Raden Wijaya dengan puteri公主 kerajaan Singhasari 辛哈萨里王国pada abad ke-13十三世纪.

- Hubungan diplomatik 外交关系penting 重要untuk memelihara维护 kedaulatan kerajaan国家主权, mendapatkan perlindungan得到保护, meluaskan jaringan perdagangan扩大贸易网络 dan memperkukuh agama dan budaya巩固宗教和文化.

- Oleh sebab 由于keunikan独特 dan faedah利益 yang diperoleh被获得, kelangsungan hubungan关系的连续性 tersebut diwarisi 被继承oleh kerajaan-kerajaan Melayu selepasnya 过后的马来王国hingga hari ini直到今天.

------

Kesimpualan总结:

- Sistem pemerintahan beraja君主制 yang dilaksanakan被执行 dalam kerajaan Alam Melayu 马来世界王国terbukti 被证明berjaya 成功mengangkat 提升kemasyhuran kerajaan 国家名誉dan pemerintahnya君主.

- Sistem yang unik dan berkesan独特和有效的系统 ini diwarisi被继承 pula oleh kerajaan Melayu马来王国 yang lahir诞生 selepas kerajaan tersebut. Sistem pemerintahan beraja君主制 ini masih diamalkan 被实践hingga hari ini直到今天 dengan pengubahsuaian适应改变 mengikut根据 peredaran masa时间流逝 di beberapa buah negara.

 

(C) Kegiatan Ekonomi经济活动

- Kegiatan ekonomi经济活动 masyarakat kerajaan Alam Melayu 马来世界王国社会bergantung pada依靠 lokasi petempatan 住区地点mereka.

- Petempatan住区 berkembang发展 sama ada di lembah sungai河谷 mahupun pesisiran pantai海岸, lalu mencorakkan绘制 jenis kegiatan ekonomi 经济活动种类yang boleh dilakukan untuk menyara hidup维持生活 dan menjalankan perdagangan进行贸易.

a) Memanfaatkan Kesuburan Tanah善用土地肥沃

- Masyarakat kerajaan Alam Melayu马来世界王国社会 memanfaatkan kesuburan tanah善用土地肥沃 untuk menjalankan kegiatan pertanian进行农业活动.

- Kawasan lembah 河谷地区Sungai Mekong, Sungai Musi, Sungai Bengawan Solo dan Sungai Brantas menjadi tapak pertanian农业地点 yang penting重要 dan diwarisi被继承 dari zaman ke zaman一代传一代. Lembah Sungai Brantas yang masih menjadi tapak pertanian农业地点 hingga hari ini直到今天.

b) Mencipta Sistem Pengairan创建灌溉系统

- Masyarakat kerajaan Alam Melayu马来世界王国社会 memiliki拥有 kemahiran技术 mencipta sistem pengairan创建灌溉系统 seperti baray 巴莱湖dan sistem saliran 排水系统untuk memastikan确保 bekalan air水供 mencukupi足够 di kawasan pertanian农业地区. Oleh itu, tanaman utama 主要农作物seperti padi稻米 dan rempah-ratus 各种香料serta tanaman sampingan副农作物 dapat diusahakan被经营 sepanjang tahun常年.

- Keunikan独特性 dalam kemahiran技术 ini merupakan warisan 遗产继承yang penting重要 terhadap perkembangan ekonomi 经济发展tamadun Melayu马来文明.

c) Membina Pelabuhan建立港口

- Pemerintah君主 dan masyarakat kerajaan Alam Melayu马来世界王国社会 telah mendirikan pelabuhan建立港口 di lokasi yang strategik 战略性的地点dan mudah dikunjungi容易被探访 oleh para pedagang 贸易商dari timur 东部dan barat西部. Pelabuhan港口 di kerajaan Alam Melayu 马来世界王国berkembang发展 dalam tiga bentuk三个形式, iaitu:

i. Pelabuhan pembekal供应商港口:

pelabuhan persinggahan停靠港 untuk membekalkan供应 bahan dagangan 贸易商品dan bekalan makanan食物供应 kepada pedagang贸易商.

ii. Pelabuhan kerajaan政府港口:

pelabuhan pembekal供应商港口 yang berkembang发展 apabila wujudnya pusat pentadbiran行政中心 atau kerajaan政府 di pelabuhan港口 tersebut.

iii. Pelabuhan entrepot转口港口:

pelabuhan ini menjadi tumpuan pedagang贸易商集中 dan berperanan sebagai pengumpul收集者, pengendali管理者 dan pengedar经销者 barang dagangan贸易物品 daripada para pedagang 贸易商serantau区域 dan antarabangsa国际.

- Kegiatan perdagangan贸易活动 membolehkan berlaku interaksi交流 antara kerajaan serantau区域政府 dengan kerajaan antarabangsa国际政府.

- Masyarakat kerajaan Alam Melayu马来世界王国社会 memiliki kemahiran yang tinggi 高技能dalam ilmu pelayaran航海知识, mahir selok-belok laluan laut dan sungai 熟练海洋和河流路线的复杂性serta boleh menyelam潜水 dalam tempoh yang lama.

- Keunikan独特性 kegiatan pertanian 农业活动dan perdagangan贸易 ini merupakan warisan遗产继承 yang diteruskan oleh kerajaan-kerajaan Melayu seterusnya.

 

(D) Perkembangan Sosiobudaya社会文化的发展

- Keunikan独特性 perkembangan sosiobudaya社会文化发展 masyarakat kerajaan Alam Melayu 马来世界王国社会merupakan warisan 遗产继承yang sangat bernilai很有价值的. Perkembangan tersebut dapat dilihat dalam aspek tulisan写作, bahasa语言, persuratan文学 dan seni bina建筑.

a) Sistem Tulisan dan Bahasa写作与语言系统

- Masyarakat kerajaan Alam Melayu马来世界王国社会 telah mengadaptasi适应 pengaruh luar 外来影响untuk memperkembangkan 发展sistem tulisan dan bahasa写作与语言系统 mereka.

- Tulisan Palava dan Kawi yang berasal dari 源自India 印度digunakan 被使用dengan meluas广泛 sebagai medium tulisan bahasa tempatan 当地语言写作媒介dan Sanskrit梵文.

- Demikian juga huruf-huruf Arab 阿拉伯字母disesuaikan sehingga terbentuknya形成 tulisan Jawi 爪夷文yang menjadi warisan sistem tulisan masyarakat Melayu马来社会写作系统 hingga kini直到现今.

b) Persuratan文学

- Masyarakat kerajaan Alam Melayu马来世界王国社会 telah mempamerkan keintelektualan 展示知识melalui kegiatan persuratan文学活动.

- Pada awalnya, kegiatan ini berkembang 发展dalam bentuk batu bersurat石碑形式 sehinggalah lahir karya-karya作品 dalam bentuk manuskrip手稿形式.

- Keunikan intelektual ini diwarisi 被继承dan diteruskan被持续 oleh kerajaan-kerajaan Melayu.

c) Seni Bina建筑

- Kemahiran dalam seni bina建筑 merupakan keunikan 独特性yang menjadi warisan遗产继承 kerajaan Alam Melayu马来世界王国.

- Seni bina建筑 dihasilkan bagi memudahkan简化 kehidupan生活 seperti dalam perkembangan发展 kegiatan pertanian农业活动, pelayaran航行, perdagangan贸易 dan keagamaan宗教.

- Kehidupan 生活di persisiran pantai海岸 dan lembah sungai 河谷melahirkan petukang-petukang kapal yang handal熟练的造船匠.

- Ukiran dinding墙雕 pada Angkor Thom menggambarkan warisan seni bina建筑遗产继承 perkapalan 船运masyarakat kerajaan Alam Melayu马来世界王国社会.

 

(E) Amalan Beragama宗教习俗

- Agama宗教 memainkan peranan penting重要角色 dalam membina 建造corak kehidupan生活模式 dan memperkaya kebudayaan tempatan丰富当地文化 masyarakat kerajaan Alam Melayu马来世界王国社会. Hal ini dibuktikan 被证明melalui keunikan warisan独特遗产继承 dalam amalan beragama宗教习俗.

a) Keunikan Warisan dalam Amalan Beragama独特遗产继承在宗教习俗

- Masyarakat kerajaan Alam Melayu马来世界王国社会 mengamalkan实践 sifat terbuka 开放的思想dalam amalan beragama宗教习俗. Kepercayaan awal早期信仰 disesuaikan dengan penyebaran传播 agama Hindu兴都教 dan Buddha佛教. Islam伊斯兰教 juga tersebar传播 secara aman和平安宁.

- Kesannya, keunikan warisan masyarakat kerajaan Alam Melayu马来世界王国社会tergambar melalui anutan 信仰pelbagai agama各种宗教. Contohnya, sebahagian一部分 masyarakat kerajaan Champa占婆王朝 dan Angkor 吴哥王朝menganut信奉 agama Hindu兴都教 dan sebahagian yang lain menganut信奉 agama Buddha佛教 pada masa yang sama同一时间.

- Sifat toleransi包容的性质 juga merupakan keunikan独特性 dalam amalan beragama masyarakat kerajaan Alam Melayu马来世界王国社会. Penganut 信徒agama Hindu 兴都教membina建造 Candi Prambanan berdekatan dengan 靠近Candi Borobudur tempat ibadat宗教场所 penganut agama Buddha 佛教信徒di Jawa Tengah.

- Agama 宗教menjadi simbol penyatuan 统一标志raja dan rakyat王与人民. Raja memerlukan需要 golongan agama宗教人员 untuk mengukuhkan kedudukannya巩固地位 di atas takhta kerajaan王位. Misalnya, golongan Brahmin 婆罗门mempunyai peranan yang besar 大的角色semasa pertabalan raja王的登基. Pengasas开创者 kerajaan Angkor吴哥王朝, Jayavarman II diisytiharkan kedudukan 地位baginda sebagai Dewaraja oleh seorang Brahmin bernama Hiranyadama.

- Golongan agama宗教人员 juga diberi tempat位置 dan status 地位yang istimewa特别的 dalam kerajaan. Mereka dilantik 被委任sebagai pentadbir管理者 dan penasihat 顾问pemerintah君主, misalnya dalam kerajaan Funan扶南王朝, Srivijaya室利佛逝dan Angkor吴哥. Warisan ini diteruskan被继续 oleh kerajaan lain di Alam Melayu马来王国.

- Candi besar 大庙宇dibina被建造 sebagai lambang keagungan 伟大的象征sesebuah kerajaan dan dikagumi被赞叹 hingga hari ini直到今天. Buktinya 证明dengan binaan建筑 Candi Borobudur, Angkor Wat, Candi Prambanan dan Candi Muara Jambi. Candi庙宇 ini menjadi institusi agama宗教机构 yang berperanan sebagai pusat ibadat宗教中心, tempat pemujaan roh nenek moyang崇拜祖灵的地方 dan pusat perhimpunan para pendeta牧师集会中心.

- Apabila agama Islam伊斯兰教 tersebar传播, masjid回教堂 pula dibina 被建造sebagai pusat ibadat宗教中心, pendidikan教育 dan kebajikan福利. Keunikan独特性 sistem pendidikan Islam 伊斯兰教教育系统melalui institusi pondok亭子机构 atau madrasah 伊斯兰学校merupakan warisan yang diteruskan 被继续hingga hari ini直到今天.

- Kepelbagaian agama dan kepercayaan 各种宗教和信仰melahirkan masyarakat yang harmoni和谐的社会 dan saling menghormati互相尊敬. Sifat ini diwarisi 被继承oleh masyarakat Alam Melayu马来王国社会 hingga hari ini直到今天.

------

Kesimpualan总结:

- Sistem pemerintahan beraja君主制, kebijaksanaan pemerintah君主的智慧, kegiatan ekonomi经济活动, perkembangan sosiobudaya社会文化的发展 dan amalan beragama宗教习俗 merupakan keunikan 独特性masyarakat kerajaan Alam Melayu马来世界王国社会.

- Keunikan 独特性ini diwarisi 被继承oleh kerajaan-kerajaan Melayu 马来王国yang lahir kemudiannya.

- Oleh sebab itu, generasi kini 现今的一代haruslah menghargai 珍惜setiap keunikan每一个独特性 tersebut dan menghayati 重视warisannya有关遗产.

 


没有评论:

发表评论

欢迎留言^^