Rancangan 5 Tahun
Tahap Pertama
A) Rancangan Malaya Pertama : RM1
(1956-1960)
- Matlamat utama RM1 是发展 kawasan luar bandar 以便收入差距 penduduk luar bandar dengan bandar dapat dirapatkan.RM1 juga ingin 减低贫困率penduduk luar bandar.
RM1 bermatlamat 使多元化 aktiviti
ekonomi dan sumber pendapatan negara 以便不过度依靠橡胶和锡.
- RM1 merupakan rancangan pembangunan bersepadu yang 给予关注 terhadap sektor
ekonomi, sosial dan awam. Pembukaan tanah baru 为了农业, penanaman
semula getah oleh pekebun kecil dan secara ladang 被鼓励, hasil keluaran
pertanian 被多元化 dan perusahaan melombong bijih timah 被扩大. 设施和服务被给予seperti
kesihatan, pendidikan dan perhubungan. Infrastruktur seperti balai polis, kem
tentera, pejabat pos, mahkamah dan rumah kakitangan kerajaan diadakan.
- Dua agensi utama 扮演重要角色 iaitu Lembaga Pembangunan Industri Desa atau Rural Industrial Development Authority
(RIDA) dan Lembaga Kemajuan Tanah
Persekutuan atau Federal Land
Development Authority (FELDA).
- Matlamat RIDA 是发展 masyarakat luar
bandar. Peranan RIDA seperti 给予借贷 kepada
pengusaha pertanian kecil dan membantu pemasaran hasil pertanian mereka, serta 鼓励马来人 dalam
perniagaan. RIDA juga memajukan
ekonomi, soisal dan infrastruktur.
- FELDA 被成立 为了提高生活水平 masyarakat luar
bandar dan meningkatkan hasil pertanian. 新的土地 dibuka
besar-besaran为了农业 dan sebagai petempatan baru yang
dilengkapi kemudahan asas. Penduduk luar bandar yang miskin dipindahkan ke
petempatan baru ini dan menjadi petani
moden. Tanaman tumpuan 是橡胶和油棕. Kejayaan FELDA menjadi contoh kepada Negara
Dunia Ketiga.
- Kementerian Pembangunan Negara dan Luar
Bandar yang diketuai oleh Dato’
Abdul Razak bin Dato’Hussein (Timbalan
Perdana Menteri) ketika itu 扮演角色协调 和使成功 program
pembangunan luar bandar.
- 为了有关目的, 那两个机构, iaitu RIDA dan FELDA kemudiannya diletakkan di bawah kementerian ini.
- RM1 kurang memberangsangkan因为共产主义威胁 mengalihkan memperuntukkan perbelanjaan negara
kepada keselamatan negara. Ia juga disebabkan oleh 橡胶和锡价格下跌 di pasaran
dunia.
B) Rancangan Malaya Kedua : RM2 (1961-1965)
- RM2
adalah kesinambungan RM1 kerana 注重 masih kepada
pembangunan penduduk luar bandar. 它的目的 untuk merapatkan 收入差距 penduduk luar
bandar dengan penduduk bandar, 减低贫穷和提高人民的生活水平 .
- Pembukaan
tanah FELDA digiatkan. Usaha 使多元化 tanaman 为了减少依靠terhadap getah
dan makanan import dibuat.
- Lembaga
Pemasaran Pertanian Persekutuan atau Federal
Agricultural Marketing Authority (FAMA) pula 被成立为了帮助农民 mengatasi masalah pemasaran dan seterusnya 提高收入 hasil pertanian
mereka.
- RM2 juga 给予关注 terhadap
infrastruktur sosial seperti pelajaran, kesihatan dan perumahan. 就业机会 juga 给予注意.
- Kementerian Pembangunan Luar Bandar
mewujudkan Bilik Gerakan Negara di Kuala Lumpur bagi 协调 pembangunan
peringkat negeri daerah dan kampung.
- Buku Merah mengandungi program,
perlaksanaan dan kaedah mengesan terhadap pencapaian turut diperkenalkan.
C) Rancangan Malaysia Pertama : RMS1
(1966-1970)
- RMS1 merupakan
rancangan 5 tahun pertama setelah penubuhan Malaysia. Integrasi nasional menjadi tumpuan
utama melalui program pembangunan berfokuskan kesejahteraan rakyat. RMS1 bersifat bersepadu merangkumi 全部经济领域dengan 使多元化 ekonomi
pertanian dan peindustrian dilaksanakan.
-Pembukaan tanah
FELDA bertambah pesat lagi.
- Projek seperti
Segi Tiga Jengka, dan Johor Tenggara dilaksanakan.
- Lembaga Pemulihan dan Penyatuan Tanah
Negara (FELCRA) dibuat untuk membantu FELDA
进行 pembangunan
ekonomi luar bandar.
- RIDA telah digantikan dengan Majlis Amanah Rakyat (MARA). Matlamat MARA membantu bumiputera dalam 贸易和工业. Strategi MARA seperti membantu usahawan
bumiputera, menambah guna tenaga 土著 dan 提高 ekuiti
bumiputera. MARA juga 准备基本设施给土著.
- Bank Bumiputera 被成立为了鼓励 penyertaan
bumiputera dalam 企业和贸易.
- 成立 Perbadanan Nasional Berhad (PERNAS) pula 目的是 menggiatkan
lagi 土著的参与dalam bidang tersebut.
- Institut Penyelidikan dan Kemajuan
Pertanian (MARDI) pula 负责进行研究 dan memperkenal teknologi 提高 hasil keluaran
pertanian kecuali getah.
- Pembangunan perindustrian
juga dapat dilihat dengan penubuhan agensi seperti Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA) dan Lembaga Penasihat Tarif.
- Akta Pelaburan pula berfungsi 鼓励 kemunculan
industri baru. Ekonomi yang memberangsangkan semasa RMS1 terbantut apabila berlaku Peristiwa 13 Mei 1969.
Rancangan 5 Tahun
Tahap Kedua
A) Rancangan Malaysia Kedua: RMS2 (1971-1975)
- RMS2 adalah rancangan lima tahun pertama di bawah DEB. Matlamat RMS2 untuk
解决经济社会问题antara kaum,
kawasan dan wilayah. Tumpuannya ialah 根除贫穷 tanpa mengira kaum dengan 增加收入和准备就业. RMS2 重组 masyarakat. Ia
juga ingin menghapuskan identiti kaum mengikut fungsi ekonomi.
- Program
pembangunan kawasan luar bandar diteruskan. Agensi di bawah Kementerian Tanah dan Kemajuan Wilayah 被成立为了执行 program pembangunan wilayah. Agensi lain juga 被成立 khususnya untuk
membantu golongan petani, 鼓励企业和贸易以及发展城市.
- Contoh 政府机构 tersebut:
i. Lembaga Beras dan Padi Negara (LPN) – 稳定 harga padi.
ii. Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) –发展 dan memodenkan 渔业以及提高渔夫的生活水平.
iii. Perbadanan Pembangunan Bandar (UDA) –发展城市.
vi. Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil
Perusahaan Getah (RISDA) –帮助小园民 dari segi penyelidikan dan
tanaman semula.
v. Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) –帮助农民 melibatkan diri
dalam kegiatan koperasi.
vi. Petroleum Malaysia Berhad (PETRONAS) – 使进步 sektor
perindustrian dan perniagaan yang berkaitan dengan petroleum.
- Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri pula
鼓励工业和贸易 dengan
menyediakan tapak perindustrian, perumahan, ruang pejabat dan kedai.
B) Rancangan Malaysia Ketiga: RMS3 (1976-1980)
- RMS3 lanjutan RMS2 yang 继续推动 aspirasi DEB. Usaha 根除贫穷和重组社会被继续. Program
pembangunan pertanian dan peindustrian bertujuan untuk 提高 produktiviti.
Ia juga membuka 就业机会和提高人民生活水平.
- Pembukaan
tanah besar-besaran seperti KEJORA, KETENGAH, DARA dan KESEDAR
tertumpu kepada 橡胶和油棕种植 kerana keperluan eksport, serta 发展 bandar baru.
C) Rancangan Malaysia Keempat: RMS4 (1981-1985)
- RMS4 seperti RMS3 mendukung aspirasi DEB
tetapi dalam keadaan kelembapan ekonomi.
- RMS4 mula menumpukan perusahaan berat yang
berasaskan modal, teknologi tinggi serta tenaga mahir. 成立 HICOM adalah untuk mengenalpasti, memulakan
dan menguruskan 重型工业计划 dengan cekap
seperti yang dikendalikan oleh 私营部门.
- Pelaburan
modal asing 被鼓励, maka perusahaan baru dibuka seperti di
Skudai (Johor), Senawang (negeri
Sembilan), di Bintulu (Sarawak)
serta di Menggatal dan Likas (Sabah).
- Zon perdagangan bebas diperkenalkan di Bayan Lepas (Pulau Pinang) dan di Sungai Way (Selangor).
- Kelemahan
dalam struktur perindustrian negara dikenal pasti oleh Kajian Dasar Perindustrian Malaysia.
- Pelan Induk Perindustrian pula
menyediakan hala tuju 工业发展dan strategi pelaksanaannya.
- Dasar Penswastaan dan Dasar Pensyarikatan Malaysia
dilaksanakan untuk melibatkan 私营部门. Penglibatan swasta 减低国家的金钱负担 .
- Projek kerata Proton di Shah Alam untuk pasaran tempatan dan
eksport.
- Bagi
mengimbangi pemilikan harta dan saham perindustrian bumiputera dengan kaum
bukan bumiputera Permodalan Nasional
Berhad (PNB) telah 被成立 dan Skim Amanah Saham Nasional (ASN) dilancarkan.
- Dasar Pertanian Negara pula bermatlamat
memoden dan menggiat semula sektor pertanian secara bersepadu dengan
menyediakan infrastruktur dan perkhidmatan sokongan.
- RMS4 mencatat KDNK 5.8 peratus setahun.
Pendapatan per kapita pula 提高 4.4 peratus setahun menjadi RM4000 juta pada tahun 1985.
D) Rancangan Malaysia Kelima: RMS5 (1986-1990)
- RMS5 ialah rancangan 5 tahun terakhir untuk merealisasikan DEB. RMS5 提高工业 dengan 放松条规 mengawal hak
milik syarikat dan perlesenan dalam sektor swasta. Syarat pelaburan modal asing
dilonggarkan untuk 提高投资 sektor perindustrian.
- 政府努力提高 kecekapan
pengurusan agensinya 以便能够合作 dengan sektor swasta dengan
lebih berkesan.
- Pembangunan
luar bandar 被给予注意.
- Industri desa
seperti kraf tangan 被鼓励.
- Kredit
diperluas, mislanya, Bank Pertanian
Malaysia, Skim Pinjaman Khas
Pertanian dan Amanah Ikhtiar
Malaysia.
- 成立 Perbadanan Pelancongan Malaysia merancakkan 旅游业 terutama dengan pelancaran Tahun Melawat Malaysia.
- Satu lagi
penekanan RMS5 adalah 研究和发展 untuk
meningkatkan keupayaan dan kecekapan guna tenaga tempatan.
- Selepas RMS5 hak milik modal saham bumiputera 20.3% sedangkan sasaran 30%.
Sebaliknya, hak milik modal saham bukan bumiputera 46.2% melebihi sasaran 40%. Ini
bermakna DEB memberikan manfaat
kepada semua kaum. Hak milik modal saham orang asing hanya tinggal 33.5%.
Dasar Pembangunan
Ekonomi
A) Dasar Pertanian Negara (DPN)
- DPN 目标是 提高收入 sektor
pertanian ke tahap maksimum menerusi pengurusan 国家经济资源 yang cekap. DPN juga ingin memaksimumkan 收入 pekebun kecil
di samping memajukan komoditi utama yang berpotensi 为了被出口.
- Antara
strateginya 鼓励开发新的土地 oleh FELDA, agensi pembangunan
wilayah dan kerajaan negeri.
Program pembangunan in-situ
diperkenalkan untuk 使复原kawasan yang berproduktiviti rendah. Ia
juga merupakan strategi untuk 提高生产力 kawasan pertanian sedia ada.
- Ia turut 被执行 melalui projek
bersepadu contohnya KEMUBU, JOHOR BARAT dan SELANGOR BARAT. Program ini 准备 khidmat
sokongan pertanian seperti pemasaran, kredit, subsidi dan penyelidikan.
- Penglibatan
swasta dalam projek penswastaan pertanian Kementerian
Pertanian juga diperkenalkan.
B) Dasar Pensyarikatan Malaysia (DPM)
- Dasar ini 目标是刺激 penglibatan swasta
secara aktif dan berkesan dalam 国家发展. Dasar ini menganggap Malaysia sebuah
syarikat yang 共同被拥有 oleh kerajaan dan swasta. Semua
kakitangan 政府和私人
adalah pemilik saham dan pekerja 被给予责任使这个公司进步 , iaitu
Malaysia.
- Sebuah panel
perunding antara 政府当局及私人被成立. 政府官员 ditempatkan di
syarikat swasta 为了促进关系和 berkongsi kepakaran.
- Sektor swasta
pula 必须了解政府的政策 dan mengutamakan kepentingan
nasional dalam 经济活动 di samping mendapatkan keuntungan
maksimum. 政府当局 pula bertindak memberi perkhidmatan
sokongan bagi memudahkan operasi sektor swasta.
C) Dasar Penswastaan (DP)
- DP dilancarkan oleh Dato Seri Dr Mahatir Mohamad pada Mac 1983. 通过这个政策, kerajaan 转移 perkhidmatan
perusahaan, pelaburan dan kuasa tertentu kepada sektor swasta. Dasar ini 目标是减少政府的金钱负担 kesannya
kerajaan boleh mengalihkan tumpuan terhadap pembangunan sektor lain. Ia juga
bertujuan 提高生产力 serta kualiti perkhidmatan atau
barangan. Ini adalah kerana swasta dianggap lebih cekap daripada sektor awam. Dasar
ini diyakini 能够加速国家经济发展 melalui
pelaburan modal swasta.
- Unit Perancang Ekonomi (UPE) bertindak
sebagai j/kuasa penswastaan yang memberi garis panduan kepada sesebuah
kementerian atau jabatan yang ingin 进行私营化. Penswastaan boleh dilaksanakan
secara sepenuhnya ataupun secara sebahagian. Antara syarikat yang terlibat
dalam penswastaan seperti Syarikat Airod
Sdn Bhd dan Tenaga Nasional Berhad
(TNB).
D) Dasar Hala Tuju Cara Baru
- Dasar ini
merupakan pendekatan baru 发展 kawasan luar bandar. 他的主要目标是提高收入 petani dan pekerja desa melalui penglibatan
mereka dalam 投资. Dasar ini dilaksanakan melalui tiga
strategi.
- Strategi
pertama adalah dengan mengelompokkan kampung-kampung menjadi penempatan yang
lebih besar 以便所有设施能够被准备dengan lebih
ekonomik.
- Strategi
kedua, 提高收入 petani dan pekerja desa melalui program
usahawan desa yang terlibat dalam industri pembuatan barangan.
- Strategi
ketiga ialah perlaksanaan projek pembangunan oleh agensi kerajaan untuk 提高收入 penduduk luar
bandar.
E) Dasar Peningkatan Daya Pengeluran
Negara (DPDPN)
- DPDPN 目标是达到 kadar
pertumbuhan ekonomi berterusan 虽然国家面对各种挑战. Peningkatan
hasil pendapatan negara 重要为了提高 kadar pertumbuhan ekonomi.
- DPDPN juga 确保 penggunaan 国家资源 pada tahap
maksimum 为了避免任何浪费, di samping 确保工业能够竞争 pada peringkat
antarabangsa.
- Antara
strategi DPDPN – membaiki sistem
pengurusan operasi, struktur organisasi, 使用最新科技serta penerapan
nilai dan etika kerja yang murni.
F) Dasar Kependudukan
- Matlamat Dasar
ini adalah 为了达到sasaran 70 juta penduduk menjelang tahun
2100.
- Pertumbuhan
penduduk dalam jangka masa panjang将会给予正面影响 . Antaranya bekalan
tenaga kerja, 提高生产力 dan perluasan pasaran, kukuatan
politik dan 国家安全.
- Dasar ini 着重 kadar
pertumbuhan penduduk dengan kadar pembangunan sosioekonomi negara khususnya
yang berkaitan dengan kemudahan, 教育, perumahan, 健康 dan peluang
pekerjaan.
- Program
pembangunan negara didasarkan unjuran jumlah penduduk, ini adalah为了确保 pertambahan
jumlah penduduk 不会带来问题给国家.
Pembangunan dan
Perpaduan
A) Rukun Negara
- Kesan Peristiwa
13 Mei 1969, Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) ditubuhkan. Tun Abdul Razak Hussein menjadi Pengarah MAGERAN. Peranannya ialah 恢复和平, 使行政顺畅和恢复种族和谐.
- MAGERAN dipertanggungjawabkan mengambil
alih pentadbiran negara selama 21 bulan
dan telah 成立 Majlis Perundingan Negara (MPN)为了讨论和评估 isu perpaduan
negara.
- MPN menekankan pembentukan ideologi negara
yang dikenal sebagai Rukun Negara
dan disiytiharkan pada 31 Ogos 1970.
Matlamat Rukun Negara untuk 巩固团结, memelihara
corak hidup demokratik, mencipta公平的社会, 保证 sikap liberal
terhadap tradisi kebudayaan yang pelbagai dan建设 masyarakat progresif yang akan menggunakan 科学和科技.
- Prinsip-prinsip
Rukun Negara adalah seperti berikut:
- Kepercayaan
Kepada Tuhan
- Kesetiaan Kepada Raja Dan Negara
- Keluhuran Perlembagaan
‑ Kedaulatan Undang-Undang
- Kesopanan dan Kesusilaan
- Prinsip
pertama, 宗教 merupakan pegangan utama rakyat
Malaysia. Rakyat beragama mudah diurus 成为好和负责任的公民. Perlembagaan Malaysia 1963 menetapkan
bahawa Islam agama rasmi tetapi 其它宗教 bebas
diamalkan.
- Prinsip kedua,
menuntut supaya rakyat Malaysia 给予忠心对于王和国家. Yang di-Pertuan Agong merupakan ketua negara dan Raja Melayu merupakan ketua
negeri. Raja adalah simbol penyatuan rakyat dan pelindung hak istimewa
peribumi. Penderhakaan kepada raja bermaksud 反叛 kepada negara.
- Prinsip
ketiga, menekankan keluhuran perlembagaan.
Perlembagaan merupakan undang-undang utama bagi sesebuah negara dan
dianggap luhur, unggul serta suci. Keluhuran perlembagaan 要求全部人民menerima,
mematuhi, menyanjung dan mempertahankannya.
- Prinsip
keempat, menekankan kedaulatan undang-undang. Prinsip ini menuntut rakyat
Malaysia 尊敬法律 dengan tidak melakukan kesalahan di
sisi undang-undang. 全部人民akan dapat hidup dengan aman damai
apabila kedaulatan undang-undang terpelihara. 我们负责任确保国家法律 sentiasa
didaulatkan dan 不被挑战 oleh mana-mana pihak.
- Prinsip
kelima, 要求全部马来西亚人民 bersopan dan
bertatasusila. Kesopanan dan kesusilaan merupakan nilai-nilai murni yang
melambangkan keperibadian seseorang individu. Kesopanan dan kesusilaan 保证 kehidupan
masyarakat yang harmoni, penyayang dan saling menghormati.
B) Dasar Pendidikan Kebangsaan
- DPK bermula sebelum kemerdekaan, iaitu
apabila British memperkenalkan Sistem
Ahli.
- Dalam Laporan Bernes 提议 semua sekolah vernakular
Melayu, Cina dan Tamil dibubarkan, digantikan dengan satu jenis sekolah (sekolah kebangsaan). Sekolah
Kebangsaan 使用 bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di peringkat
sekolah rendah serta bahasa Inggeris
di peringkat sekolah menengah dan peringkat yang lebih tinggi. Ia 被反抗 oleh masyarakat
Cina kerana menganggap bahasa ibunda akan tergugat. Laporan Fenn-Wu yang 代表华人 mencadangkan vernakular Cina terus
kekal 虽然他们赞同 dengan sistem pendidikan
kebangsaan.
- Ordinan pelajaran 1952 kemudiannya
diperkenalkan dengan mengambil kira Laporan
Bernes dan Laporan Fenn-Wu.
Ordinan ini 提议 dua sistem perskolahan yang menggunakan
dua bahasa pengantar, iaitu bahasa
Inggeris dan bahasa Melayu. Bahasa Cina dan Tamil disediakan 如果有来自父母的要求. Bahasa Melayu wajib diajar di Sekolah Inggeris dan bahasa Inggeris wajib diajar di sekolah Melayu. Ordinan Pelajaran 1952 失败 kerana tentangan masyarakat Cina dan India.
Ia juga gagal kerana 缺少金钱 dan 共产恐怖分子的威胁 pada ketika
itu.
- Pada tahun 1955, sebuah j/kuasa Pelajaran
dipengerusikan oleh Dato’Abdul Razak
Hussein selaku Menteri Pelajaran
diadakan. Penyata Razak 1956 提出 dua elemen
iaitu sistem persekolahan yang sama bagi semua penduduk dan penyeragaman
kurikulum yang bercorak kebangsaan. Antara cadangan Penyata Razak termasuklah 成立 sekolah umum (rendah) yang 使用bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan sekolah jenis (rendah) yang 使用 bahasa Inggeris, Cina dan Tamil sebagai bahasa
pengantar. Sekolah Menengah Melayu
pula 使用 bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan sekolah menengah Inggeris menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa
pengantar. Bahasa Melayu dan bahasa Inggeris diwajibkan diajar di
semua sekolah. Penyata Razak
kemudiannya dijadikan Ordinan Pelajaran
1957.
- Pada tahun 1960, sebuah j/kuasa yang
dipengerusikan oleh En Abdul Rahman Haji
Talib, Menteri Pelajaran,被成立为了研究 Ordinan
Pelajaran 1960.
Laporan j/kuasa tersebut dikenali sebagai
Laporan Rahman Talib. Beberapa syor baru telah 被提议 sebagai
tambahan kepada Penyata Razak. Sekolah umum dijadikan sekolah kebangsaan sementara sekolah jenis umum dijadikan sekolah jenis kebangsaan. Pelajaran percuma
diberikan kepada semua pelajar sekolah rendah kerajaan tanpa mengira keturunan
dan agama. 使用 bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan begitu jelas dalam Laporan Talib. Sekolah
rendah yang 使用 bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar ditukar
kepada bahasa Melayu. Bahasa Melayu dijadikan bahasa
pengantar di semua sekolah menengah.
Pelajaran agama Islam diajarkan di
semua sekolah bantuan penuh kerajaan yang mempunyai tidak kurang 15 pelajar Islam. Bahasa Cina
dan bahasa Tamil akan diajar di sekolah kebangsaan 如果有sekurang-kurangnya
15 orang pelajar. Semua peperiksaan
awam akan diadakan dalam bahasa
kebangsaan. Abdul Rahman Haji Talib
juga mengasaskan penubuhan sekolah vokasional khas untuk murid yang lemah dalam
peperiksaan SRP.
- Syor-syor
dalam Laporan Rahman Talib telah 被接受和被制定menjadi Akta Pelajaran 1961. Berdasarkan kajian Aminuddin Baki, maka sistem persekolahan aneka jurusan pula
diperkenalkan pada 1965. Sistem
persekolahan ini adalah untuk menampung pelajar-pelajar yang gagal memasuki
sekolah menengah akademik. Antara matlamatnya termasuklah menyediakan pelajaran
pada peringkat menengah rendah sehingga umur
15 tahun dengan memberikan pelbagai kursus kemahiran untuk melahirkan
tenaga kerja mahir dan sebagai persediaan untuk pasaran kerja. Kursus kemahiran
yang diajarkan ialah perdagangan, sains rumah tangga, seni perusahaan dan sains
pertanian. Mata pelajaran wajib pula adalah seperti yang diajarkan di sekolah
menengah biasa.
- Jawatankuasa cabinet 1974 dibentuk
untuk 重新研究pelaksanaan sistem pelajaran kebangsaan.
Objektif utamanya adalah untuk menilai sejauh mana perlaksanaan dasar pelajaran
kebangsaan yang sedia ada dapat melahirkan sumber tenaga yang diperlukan oleh
negara. Ia juga ingin 确保 sejauh mana dasar pelajaran kebangsaan 能够孕育出 团结的社会, 有纪律dan 受训练. Antara 内容 laporannya
termasuklah penekanan kemahiran 读, 写 dan 算 (3M). Kandungan lain ialah kenaikan darjah
secara automatik, 注重 terhadap sekolah vokasional, sukatan
pelajaran sekolah swasta, bahasa Melayu
sebagai mata pelajaran wajib dalam peperiksaan serta penekanan terhadap
kokurikulum dan disiplin sebagai asas perpaduan.
- Kementerian Pendidikan juga telah
melaksanakan Kurikulum Baru Sekolah Rendah
(KBSR) dan Kurikulum Bersepadu
Sekolah Menengah (KBSM). Kurikulum baru ini juga menekankan perkembangan
diri pelajar dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
- Kewujudan Falsafah Pendidikan Kebangsaan adalah
pelengkap kepada Dasar Pendidikan Kebangsaan.
C) Akta Bahasa Kebangsaan
- Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu 1957. Bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan untuk
memartabatkan bahasa Melayu dan juga
为了保证人民团结 di Tanah
Melayu. Antara langkah untuk memajukan bahasa Melayu ialah 成立 Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), 推行 “Minggu Bahasa” dan “Bulan Bahasa”. Begitu juga dengan
pelancaran slogan “Bahasa Jiwa Bangsa”
Seterusnya, 成立
sekolah menengah Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar seperti Sekolah Alam Shah dan Sekolah Seri Puteri.
- Kedudukan bahasa Melayu 越来越巩固 apabila Akta Bahasa Kebangsaan diluluskan pada
tahun 1967.
- Tahun 1970, bahasa pengantar di sekolah rendah Inggeris telah ditukar
kepada bahasa kebangsaan secara
berperingkat-peringkat.
- 成立 Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1977 pula telah 证明 bahawa bahasa Melayu menjadi bahasa ilmu.
- Bermula tahun 1982, bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar 在全部学校 menggantikan bahasa Inggeris.
- Bahasa Melayu mula digunakan di
mahkamah pada tahun 1990.
D) Dasar Kebudayaan Kebangsaan (DKK)
- Dasar Kebudayaan Kebangsaan lahir
daripada gagasan Kongres Kebudayaan
Kebangsaan yang dianjurkan oleh Kementerian
Kebudayaan, Belia dan Sukan pada tahun
1971. Dasar ini 被制定 untuk menjadi panduan dalam membentuk
dan mengekalkan identiti negara Malaysia. Objektif DKK untuk 巩固团结通过文化serta 培养和memelihara
keperibadian kebangsaan. Dasar ini 目的是memperkaya dan mempertingkat 生活质量 dari aspek
kemanusiaan dan kerohanian seimbang dengan sosioekonomi.
- Tiga prinsip
utama DKK:
i. Kebudayaan
rakyat asal rantau Melayu sebagai
tunjang.
ii. Unsur-unsur 其它文化 yang wajar dan
sesuai 可以被接受.
iii. Islam 作为unsur yang
terpenting.
D) Sukan Untuk Perpaduan
- Sukan berperanan
sebagai 团结的工具 dan dapat menyemarakkan semangat
patriotik di kalangan rakyat运动活动 不限制 penyertaan
kepada sesuatu kaum sahaja 而且开放给 mereka berminat.
- Di peringkat
sekolah, sukan menjadi aktiviti kokurikulum yang sangat 被鼓励. Majlis Sukan Sekolah-Sekolah 被成立 di peringkat
daerah, negeri dan kebangsaan 为了鼓励运动活动.
- SUKMA扮演角色 促进种族团结 dan hubungan antara negeri. Kita sebagai
warganegara yang bakal mewarisi negara kita 负责任 untuk
memelihara perpaduan bangsa.
Ke Arah Negara Maju
Latar Belakang Idea Wawasan 2020
- 这个主意 dicetuskan oleh
Dr Mahatir Mohammad pada 28 Februari 1991. 他的目标 untuk
menjadikan Malaysia sebuah 进步的工业国 menggunakan
acuan sendiri standing dengan 先进国 di dunia. Kemajuan ini diharapkan bukan
seperti negara maju di Barat yang 注重物质的进步 semata-mata.
Menurut Dr Mahatir, negara Malaysia yang maju sepenuhnya
tidak akan wujud 直到我们能够解决有关的9个挑战.
9 Cabaran Wawasan 2020
1. Membina 团结的马来西亚民族.
2. Membina 社会 berjiwa bebas,
tenteram dan berkeyakinan.
3. Memupuk dan
membina masyarakat demokratik yang matang.
4. Mewujudkan
masyarakat yang 有道德 dan beretika.
5. Mewujudkan 成熟的社会, 自由主义 dan 有容忍.
6. Membina 进步的社会 dan saintifik.
7. Mewujudkan 有仁爱文化的社会.
8. Menjamin 公平的社会 dan saksama
ekonominya.
9. Memupuk dan
membina 繁荣的社会.
Perincian Cabaran Wawasan 2020
- Perpaduan Masyarakat Malaysia 是 asas kekuatan
negara. 它可以被达成通过政府的政策.
-. Masyarakat Malaysia perlu 有自由的心灵, 有安定的感觉, sentiasa
bersikap 开放, 有自信, 光荣 dengan apa yang
dicapai dan 英勇面对各种各样的挑战.
- Masyarakat Malaysia yang 民主制度的 perlu dipupuk
dan dibina. Masyarakat demokratik 拥有自由 untuk 选择政府.
- Masyarakat
bermoral dan beretika pula perlu diseimbangkan dengan kemajuan fizikal dalam
membentuk 有杰出文化的社会. Kepatuhan
kepada 宗教, 文化经验 dan tradisi
yang cemerlang, keberkesanan 教育制度 dan keunggulan institusi kekeluargaan 是来源 pembinaan
masyarakat bermoral dan beretika.
- 成熟的社会能够理智的思考. 自由主义的社会 dapat
membebaskan diri daripada fahaman sempit dan 有开放的思考. Langkah ke arah
mewujudkan 成熟,自由和有容忍的社会dilihat melalui perlembagaan negara , 民主制度的经验, kewujudan 政党 gabungan 各种族.
- 进步的社会 merupakan
masyarakat progresif yang dapat menyerap 所有 perubahan
persekitarannya untuk membina kecemerlangan. 进步的社会 tidak dapat
dipisahkan daripada masyarakat saintifik.
- 仁爱的社会 sering
dicirikan dengan kehidupan 有协商的社会, 互相理解 dan 尊敬, 合作 dan 互相帮忙.
- Pada umumnya
dasar-dasar negara 是为了保证 keadilan ekonomi yang sekali gus
提高人民的生活水平.
- 繁荣的社会 dicirikan oleh
masyarakat yang hidup dalam kemewahan dan 有高的生活水平. Pada masa yang
sama tiada ahli masyarakat yang 生活贫困.
Teras Malaysia Sebagai Negara Industri
Tahun 2020
1. 人民团结
2. 政治稳定
3. 高生活水平
4. Kekukuhan
nilai moral dan etika
5. Kekukuhan
sistem kerajaan
6.高民族尊严
7. Semangat
yakin diri bangsanya
没有评论:
发表评论
欢迎留言^^