2014年10月15日星期三

Tingkatan 5 - Bab 6: Pengukuhan Negara dan Bangsa Malaysia(马来西亚国家和种族的巩固) KBSM


Cadangan ke Arah Pembentukan Malaysia

- Lord Brassey (Pengarah Syarikat Borneo Utara) 提议Kerajaan British联合Sabah, Sarawak (Borneo Utara) dengan Negeri-negeri Melayu dan Negeri-negeri Selat. Pada 1948, Sir Malcom MacDonald提议Sabah, Sarawak, Brunei, Singapura dan Tanah Melayu被联合.
- Pada 1956, Dato Onn Bin Jaafar提议 Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka dinamakan Malaysia.  Lim Yew HockDavid  Marshall成立马来西亚 pada tahun 1955.
 -Lee Kuan Yew 催促BritishTunku Abdul Rahman讨论为了联合SingapuraPersekutuan Tanah Melayu sahaja. 但是Tunku Abdul Rahman不同意, 因为他认为和新加坡结合会造成ketidakseimbangan penduduk.
-一直到27 Mei 1961, Tunku Abdul Rahman终于在majlis makan tengah hari anjuran Persekutuan Watrawan Luar Negeri di Hotel Adelphi, Singapura答应了pembentukan gagasan Malaysia.Beliau menyuarakan harapannya supaya Malaysia dapat dibentuk 为了保证巩固的政治地位.

Faktor-faktor Pembentukan Malaysia

i) Faktor Politik
1. Keselamatan
- Lee Kuan Yew
有兴趣和Malaysia因为April 1961, Barisan Sosialis赢得了pilihan raja Hong Lim di Singapura. Lee Kuan Yew担心会减弱Parti Tindakan Rakyat @ People's Action Party (PAP)的势力在将来. 同时担心British会因此延迟让新加坡独立的计划, 所以提出了成立Malaysia这个idea. Lee Kuan Yew也担心ancaman komunis会影响新加坡的安全, 而成立马来西亚可以membanteras pengaruh komunis毕竟Persekutuan Tanah Melayu已经有了很多年的经验ketika darurat 1848-1960.
- Ancaman komunis juga wujud di Sarawak iaitu Clandestine Communist Organization (CCO) bermatlamat menjadikan Sarawak
成为一个共产党国家.
- 共产问题成为其中最重要的原因推动Tunku Abdul Rahman提出idea pembentukan Malaysia. Penyertaan Singapura, Sarawak, dan Sabah ke dalam Malaysia diharapkan dapat menjadi benteng yang kukuh 为了面对共产党的威胁.

2. Kemerdekaan
-
当时Sarawak, Sabah & Brunei还没有能力berkerajaan sendiri, penubuhan Malaysia可以mempercepat kemerdekaan Sarawak, Sabah dan Brunei.
- Penyertaan mereka
将会保证pembangunan sosial, ekonomi, dan politik.

3. Proses Dekolonisasi
-
之前提过British有了一个dasar dekolonisasi, 这个penubuhan Malaysia ialah proses dekolonisasi British terhadap negeri-negeri kecil yang belum membangun. 当时,几乎全部东南亚国家已经独立了. Dalam perhimpunan Agunng PBB juga timbul usul tanah jajajahan dimerdekakan. 
- Pembentukan Malaysia diharapkan dapat memberikan kestabilan politik kepada Asia Tenggara. British 希望pembentukan Malaysia 可以阻止pengaruh komunis di Singapura dan wilayah-wilayah Borneo. 当然他们也希望能够维护kepentingan mereka特别是在新加坡

ii) Faktor Ekonomi
- Pembentukan Malaysia akan mewujudkan pasaran yang luas
为了鼓励pelaburan dan perkembangan industri pertanian.
- Kerjasama serantau dapat memanfaatkan sumber-sumber yang ada di negeri-negeri ini. Tanah Melayu kaya dengan getah dan bijih timah, Sarawak dan Sabah kaya dengan kayu balak, Brunei kaya dengan sumber minyak.

ii) Faktor Sosial
-
成立马来西亚能够平衡 jumlah dan kadar pertumbuhan kaum di negara anggota dengan memasukkan Sarawak, Sabah dan Brunei.
- 成立马来西亚也有目的加速还没发展的国家seperti Sarawak dan Sabah. Ini selari dengan dasar dekolonisasi British.
- 成立马来西亚juga kerana kesepakatan dan semangat setia kawan antara persekutuan Tanah Melayu dengan Sarawak, Sabah dan Singapura untuk maju bersama.


Reaksi Terhadap Pembentukan Malaysia
i) Reaksi Dalam Negeri

1. Reaksi Persekutuan Tanah Melayu

- Rakyat Tanah Melayu melihat Malaysia sebagai usaha murni untuk membantu dan memimpin negeri-negeri anggota.

- Kebanyakan parti politik Persekutuan Tanah Melayu支持idea ini tetapi berbeza pendapat dari segi perlaksanaan.

- Parti Islam Se-Tanah Melayu (PAS) dan Barisan Sosialis 要求supaya idea ini dirunding terlebih dahulu dalam kalangan penduduk Tanah Melayu.

- UMNO 同意联合Sarawak,Sabah dan Brunei tanpa Singapura.


2. Reaksi Singapura
- Lee Kuan Yew
和他的parti, PAP支持pembentukan Malaysia因为他们担心pengaruh parti berhaluan kiri.

- Majlis Undangan Negeri Singapura meluluskan usul penggabungan ini.
- Barisan Sosialis
不支持并表示成立马来西亚其实是一个penjajahan bentuk baru. 他们要求星加坡还没加入马来西亚前能够听听新加坡人的意见. Pandangan mereka disokong oleh Parti Buruh pimpinan David Marshall United People's Party / Parti Rakyat Bersatu pimpinan Ong Eng Guan yang menggesa新加坡政府 得到人民的意见
-
1  September  1962, 一个referendum 关于persoalan dan syarat penggabungan 被进行. 新加坡人能够投票选择是否要加入马来西亚.

3. Reaksi Sarawak dan Sabah
- Reaksi segera Sarawak dan Sabah selepas cadangan Malaysia diumumkan adalah menolak gagasan Malaysia. 这两个州已经被英国领导了很久,iaitu Sabah selama 60 tahun dan Sarawak lebih satu abad. Ramai ingin  kekal diperintah British因为没有信心untuk membentuk pemerintahan sendiri. Hal ini disebabkan selama ini peluang mereka dalam politik amat terhad.
-SUPP 担心Sarawak dan Sabah将会被Tanah Melayu控制.
- PESAKA, SNAP dan UNKO担心bukan Melayu dan peribumi 失去identiti 和被马来人控制。他们也担心Sarawak&Sabah的经济被中央政府控制.
- Semua parti politik di Sarawak dan Sabah kecuali BERJASA 想要先独立.
- PANAS, BERJASA dan USNO membangkitkan isu kemajuan ekonomi dan sosial.
- Menjelang akhir tahun 1961, 很多领导和Sarawak&Sabah的人民开始支持成立马来西亚. Perubahan ini didorong oleh usaha kerajaan British dan Persekutuan Tanagh Melayu menjelaskan gagasan Malaysia dengan mempertimbangkan pandangan penduduk Sarawak dan Sabah.
- 团结和容忍的精神diperlihatkan oleh pemimppin Tanah Melayu termasuk Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak, Tun Sambanthan dan Tun Siew Sin telah membantu kepada perubahan sikap ini. Usaha ini mendapat kerjasama pemimpin Sarawak dan Sabah antaranya Datu Mustapha Datu Harun, Donald Stephan, Temenggung Jaguh, Ong Kee Hui dan Stephan Kalong Ningkan.

a) Reaksi Sarawak
- Di Sarawak terdapat beberapa parti politik sebelum penubuhan Malaysia.
- Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) majoriti ahli ialah orang Cina dan sebilangan kecil orang Melayu. Parti Negara Sarawak (PANAS) majotiti anggotanya terdiri daripada orang Melayu. Parti ini adalah parti pertama di Borneo yang menyokong Malaysia.Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) terdiri daripada orang Iban. Stephann dilantik menjadi Ketua Menteri Sarawak yang pertama.  Barisan Rakyat Jati Sarawak (BERJASA) ialah parti berbilang kaum tetapi majority ahlinya oaring Melayu dan Melanau. Parti lain seperti Parti Pesaka Anak Sarawak (PESAKA) dan Sarawak Chinese Association (SCA).
- Kesemua parti politik ini最后支持马来西亚.只有SUPP继续对抗.
- Pada Oktober 1962, 5parti iaitu PANAS, SNAP, BERJASA,SCA dan PESAKA telah 联合membentuk Parti Perikatan Sarawak. Mereka berjuang ke arah menyokong Sarawak menyertai Malaysia dan berusaha menyekat pengaruh SUPP.

Acronym
Party
Leader
Members
SUPP
Sarawak United People’s Party
Ong Kee Hui
Chinese
PANAS
Parti Negara Sarawak
Dato’ Bandar Abang Haji Mustapha
Malay
SNAP
Sarawak National Party
Stephen Kalong Ningkan
Iban
BERJASA
Barisan Rakyat Jati Sarawak
Abdul Rahman Yaakub & Abdul Taib Mahmud
Melayu, Melanau, Iban, Bidayuh
PESAKA
Parti Pesaka Anak Sarawak
Temenggung Jugah Anak Barieng
Chinese
SCA
Sarawak Chinese Association
Chinese

b) Reaksi Sabah
- Di Sabah belum terdapat parti politik sebelum ini, kemudian bebberapa parti muncul muncul mengemukakan pandangan serta mendapatkan sokongan tentang gagasan Malaysia. Antaranya Parti Pertubuhan Kebangsaan Kadazan Bersatu (UNKO).
- Pertubuhan Kebangsaan Sabah Bersatu (USNO) mewakili orang Islam di Sabah. Datu Mustapha berperanan penting ketika 抗日时期 di Sabah. Beliau menjadi Yang Dipertua Sabah pertama pada 16 September 1963 dan Ketua Menteri Sabah ketiga. Pada Jun 1962, parti kaum Dusun atau Kadazan ditubuhkan. Dua parti Cina ditubuhkan iaitu Parti Bersatu dan Parti Demokratik.
- Kelima-lima parti politik iaitu UNKO,UNSO, Parti Pasok Momugun, Parti Bersatu dan Parti Demokratik团结membentuk Parti Perikatan Sabah dan menyokong penyertaan Sabah ke dalam Malaysia.
- Parti Perikatan Sabah kemudiannya 提出 tuntutan yang mengandungi 20 syarat yang dikenali sebagai Perkara 20 untuk dimasukkan dalam perlembagaan Malaysia. Tuntutan ini kemudiannya diterima oleh Sarawak. Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK) memuatkan tuntutan tersebut dalam perlembagaan Malaysia dan tuntutan ini kemudiannya menjadi asas kepada pembentukan perlembagaan Malaysia yang baru. Tuntutan ini akan melindungi hak dan kepentingan penduduk Sarawak dan Sabah. Terdapat perbezaan hak kuasa bagi Sarawak dan Sabah dengan negeri-negeri di Semenanjung Tanah Melayu. Hak ini dikenali sebagai hak wilayah asingan, contohnya hak ketua negeri, bahasa kebangsaan, agama Islam, kedudukan istimewa penduduk asal negeri dan imigresen, kerakyatan, peruntukan kewangan dan pelajaran.
Acronym
Party
Leader
Members
UNKO
United National Kadazan Organization
Donald Stephens
Kadazan
USNO
United Sabah National Organization
Datu Mustapha Datu Harun
Orang Islam
Parti Pasok Momugun
G.G. Sundang
Dusun/Kadazan
Parti Bersatu
Khoo Siak Chew
Chinese
Parti Demokratik
Peter Chin
Chinese

3. Reaksi Brunei
- 一开始Sultan Brunei, Sultan Omar Ali Saifuddin支持gagasan Malaysia并且成立了一个suruhanjaya来探讨民意.
- Parti Rakyat Brunei (PRB) 不支持因为他们想要成立Persekutuan Borneo (Sarawak, Sabah & Brunei组成的Kalimantan Utara) MAPHILINDO (Malaysia, Filipina dan Indonesia)
- PRB的领导者A.M. Azahari认为这是一个neokolonialisme. Azahari 还带领了pasukan Tenetera Nasional Kalimantan Utara  (TNKU) melancarkan pemberontakan. Pemberontakan ini dilancarkan apabila Majlis Mesyuarat Undangan Negeri Brunei dan Sultan Brunei menangguh keputusan tentang gagasan Malaysia.
- A.M.Azahari dan penyokongnya mendapat bantuan dan sokongan daripada Indonesia dan Filipina. Pemberontakan Brunei yang berlaku pada 1962 dipatahkan oleh tentera British tetapi A.M.Azahari yang berada di Manila tidak dapat ditangkap.Beliau akhirnya mendapat perlindungan politik di Indonesia.
ii) Reaksi Negara Luar
1. Reaksi Indonesia

-在早期,印尼没有显示任何的反应对于马来西亚的成立.
-
反对出现当印尼认为这是一个neokolonialisme, 担心会影响到Indonesia. 

- Parti Komunis Indonesia(PKI)
提出这个想法, 影响Presiden Soekarno untuk mengisytiharkan Dasar Konfrontasi dengan konsep Ganyang Malaysia. Dasar Konfrontasi ekonomi dan kemasyarakatan (Ganyang Malaysia) diumumkan pada 20 Jan 1963. Ganyang Malaysia adalah dasar Indonesia untuk memusnahkan pembentukan Malaysia, antara tindakan Indonesia termasuklah menghantar pengintip untuk memusnahkan gagasan Malaysia secara sulit.

- 在早期发生攻击对于Tanah Melayu的鱼船和空中侵犯但是Kerajaan Persekutuan di Tanah Melayu 没采取任何行动.当印尼军人开始攻击马来西亚,马来西亚反击dengan bantuan tentera Komanwel termasuk dari Britain, Australia, New Zealand dan Kanada.

- Tunku Abdul Rahman 采取行动menghantarbantahan rasmi kepada setiausaha Agong Bangsa-Bangsa Bersatu berhubung dengan pencerobohan Indonesia terhadap Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah.

- Malaysia juga mengambil langkah memelihara kedaulatan negara apabila Indonesia 破坏马来西亚的名声di negara Afro-Asia dan negara Dunia Ketiga. Tun Abdul Razak telah mengadakan lawatan ke Afrika bagi menjejaskan masalah hubungan antara Indonesia dengan Malaysia. 

-
因为这样Indonesia和马来西亚的关系变得很僵

- September 1965,
印尼发生pemberontakan bersenjata, Jeneral Soeharto menggulingkan Presiden Soekarno
-
新的President SoehartoMenteri Luar Indonesia, Adam Malik为了复原和马来西亚的外交关系.Perundingan memulihkan hubungan diadakan di Bangkok pada tahun 1966. Menjelang bulan Ogos 1966, berakhirlah konfrontasi Indonesia.  


2. Reaksi Filipina
-
Kerajaan Filipina pimpinan Presiden Macapagal做出正式宣布menuntut hak terhadap Sabah. Kerajaan Filipina mendakwa Sabah masih merupakan sebahagian daripada milik kesultanan Sulu.

-
Tuntutan ini根据合约pada 22 Januari 1878 antara Sultan Jamalul Alam & Baron Von Overbeck. 根据合约, Sabah是属于Kesultanan Sulu.

- 可是后来Baron Von Overbeck把所有权卖给了Alfred Dent. Alfred Dent成立了syarikat perdagangan获得了BritishPiagam Diraja. Pada tahun 1881, syarikat ini dikenali sebagai Syarikat British Utara Borneo (SBUB). Syarikat ini memerintah Sabah sehingga kedatangan Jepun.

- SBUB
1946Sabah统治权交给了British. 后来, Sultan Esmail Kiram, 也就是Sultan Sulu的最后一个继承人取消了这个pajakan pada 22 Januari 1958.

- Filipina承认penubuhan Malaysia 通过MAPHILINDO (Malaysia, Filipina dan Indonesia).

Langkah-langkah ke Arah Pembentukan Malaysia
i) Jawatankuasa Perunding Perpaduan Kaum (JPPK) 

- Selepas Tunku Abdul Rahman berucap di Singapura, beliau mengadakan lawatan ke Sarawak, Sabah dan Brunei. 他的目的是为了解释konsep, tujuan dan matlamat Malaysia. Rundingan telah diadakan antara pegawai-pegawai kanan Persekutuan Tanah Melayu dengan pegawai British dari Sarawak, Sabah dan Singapura.
- Hasilnya, sebuah Jawatankuasa Perunding Perpaduan Kaum (JPPK) telah ditubuhkan di Singapura dan dipengerusikan oleh Donald Stephens. Ahli JPPk ialah Tunku Abdul Rahman, Ong Yoke Lin, Khir Johari dari Persekutuan Tanah Melayu, Lee Kuan Yew (Singapura) dan Tun Datu Mustapha Datu Harun (Sabah). JPPK主要是为了向大众说明关于gagasan Malaysia, 然后收集居民对形成Malaysia的意见, 同时也鼓励他们要支持这个计划.
- Mesyuarat JPPK
开了4次会, 分别在Jesselton, Kuching, KL & Singapura. Bruneipemerhati出席最后3个会议.在最后一个会议 di Singapura, ahli-ahli bersepakat提出了memorandumSuruhanjaya Cobbold.这个Memorandum 的事项关于Sabah & Sarawak 人民的意见以列入新宪法.

ii) Suruhanjaya Cobbold
- Suruhanjaya Cobbold disertai 3 pegawai British, iaitu Lord Cobbold, Sir Anthony Abell
Sir David Watherston.人民代表则有Dato' Wong Pow Nee & Tan Sri Ghazali Shafie.
- Suruhanjaya ini
被成立的目的untuk meninjau pendapat rakyat Sarawak dan Sabah tentang gagasan Malaysia.他们也必须做出评估和提出提议给British. 
- Suruhanjaya ini menerima memorandum yang dikemukakan oleh pelbagai pertubuhan. Suruhanjaya ini 提出报告给kerajaan British pada Jun 1962.
-
根据报告,1/3 penduduk Sarawak dan Sabah无条件支持, 1/3 以他们的权利应该要被保护为条件支持, 1/3 想要在还没加入马来西亚之前先独立.

-
其中Suruhanjaya 的提议是:

a) Perlembagaan Malaysia yang baru必须根据Perlembagaan Persekutuan TM 1957

b) Sarawak dan Sabah有权利制定自己的dasar imigresen

c) BM必须是bahasa kebangsaan

d) Jaminan 对于Sarawak dan Sabah的土著权利和地位

e) 给予马来西亚名字给新成立的国家

f) 定下成立马来西亚的日期


iii) Jawatankuasa antara Kerajaan (JAK)
- JAK ditubuhkan pada Ogos 1962 dan dianggotai oleh
代表来自Tanah Melayu, Britain, Sarawak dan Sabah.
- Lord Landsdowne (Menteri Negara bagi Tanah Jajahan)
作为pengerusidibantu oleh Tun Abdul Razak. Kedua-duanya ke Sabah dan Sarawak为了解释关于penubuhan Malaysia.
- JAK 开会多达24次为了mewajarkan kemasukan Sarawak dan Sabah ke dalam persekutuan Malaysia. Mereka juga membincangkan hak dan kepentingan penduduk Sarawak dan Sabah.
Tarikh Pembentukan Malaysia terpaksa ditunda
- 原定pembentukan Malaysia31 Ogos 1963, 但是由于印尼和菲律宾一直反对, 为了重修旧好他们决定见面商讨.通过这个rundingan有了MAPHILINDO, 他们最后决定通过Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) 来解决问题
- Setiausaha Agung PBB
派了来自不同国家的代表到Sarawak dan Sabah看看人民是否愿意加入Malaysia, 他们发现大部分人都很乐意加入, 其中是因为kerajaan Persekutuan Tanah Melayu & Parti Perikatan都很努力的让他们改变心意.

-
后来pembentukan Malaysia被延迟至16 September 1963, 因为印尼和菲律宾一直反对, 而且Brunei临时决定不加.

Perjanjian Malaysia 1963
- 9/7/1963在伦敦 Malborough House签约.
- Ratu Elizabeth II memperkenankan Akta Malaysia yang diluluskan oleh Parlimen British.
-Parlimen Tanah Melayu meluluskan Perjanjian Malaysia. Diluluskan oleh Dewan Perhimpunan Singapura. Diluluskan oleh Majlis Undangan Sarawak. Diluluskan oleh Majlis Undangan Sabah.
-
签了Perjanjian Malaysia, Yang di-Pertuan Agong也在26/8/1963 memperkenankan Akta Malaysia
- Malaysia
16/9/1963 正式成立

Kandungan Akta Malaysia
Akta Malaysia
的部分内容被纳入Perlembagaan Malaysia:
a) urusan hal ehwal luar adalah tanggungjawab Kerajaan Persekutuan
b)
回教是agama rasmi Persekutuan但是Sarawak dan Sabah 人民可以自由选择信仰其他宗教.
c) BM
bahasa kebangsaan但是英语和其它语言可以使用. Sabah dan SarawakHari Malaysia一直到过后10年的bahasa rasmi是英语.
d) Sarawak dan Sabah diberi
权利管理自己的hal ehwal imgresen & perkhidmatan awam.
e) Sarawak memperoleh 24 kerusi, Sabah 16 kerusi, Singapura 15 kerusi bagi perwakilan Parlimen.
f) Sabah dan Sarawak
的土著和Persekutuan Tanah Melayu的马来人享有同等地.

1 条评论:

欢迎留言^^