2014年10月15日星期三

Tingkatan 4- Bab 9: Perkembangan di Eropah 欧洲的发展 KBSM


1) Perubahan Masyarakat dan Budaya Eropah 欧洲社会和文化的改变

- Zaman pertengahan中世纪(4761453di Eropah欧洲 terbahagi 3, iaitu peringkat awal, kemuncak dan akhir. Zaman Gelap 黑暗时期pada masa zaman pertengahan awal. Zaman Renaissance文艺复兴时期 pada masa zaman pertengahan akhir.

i) Ciri-ciri Zaman Gelap 黑暗时期的特征

- Eropah欧洲 mengalami kemerosotan面临衰退dalam ilmu pengetahuan, perdagangan dan  kehidupan perbandaran市区生活. Pada zaman ini, tidak wujud 没有存在pusat pentadbiran yang berkesan有效的行政中心. Dunia Islam回教世界 pada masa ini sangat mantap稳健 (算是在经历Zaman Kegemilangan). 他们有pusat pentadbiran yang mantap稳健 dan sistem ilmu pengetahuan yang unggul卓越. Oleh itu, Eropah mengambil ilmu daripada dunia Islam.

- Kuasa pusat中央权力 gagal mentadbir wilayah-wilayah 管理区域selepas kejatuhan empayar Rom Barat西羅馬帝國灭亡. Maka, muncullah golongan baron男爵(贵族) atau tuan tanah地主 yang menindas欺压 para petani农民. Golongan petani terpaksa 被迫mendapat perlindungan得到保护 daripada tuan tanah kerana politik tidak stabil政治不稳定. Petani membayar交付 cukai yang tinggi高额的税务 sebagai tukaran交换 kepada perlindungan yang diberikan oleh tuan tanah. Petani yang tidak berkemampuan没能力 telah menyerahkan tanah 交出土mereka dan menjadi hamba奴婢. Tuan tanah pula mendapat perlindungan得到保护 daripada raja. Golongan tuan tanah dikehendaki memberi khidmat给予服务 atau membayar cukai交税 kepada raja. Hubungan关系 antara petani, tuan tanah dan raja ini dikenali sebagai sistem feudal封建制度 di Eropah. Raja merupakan penaung utama 主要庇护者dalam sesebuah negara.

- Di negeri Melayu, sistem feudal juga diamalkan. Raja berkuasa mutlak全权的权力. Pembesar berkhidmat dan dinaungi raja. Rakyat dan hamba Melayu berkhidmat untuk pembesar.

- Institusi Gereja Katolik天主教amat berkuasa有权 ketika Zaman Pertengahan. Mereka memiliki hartanah yang banyak很多的财产. Institusi gejala memberikan fokus utama主要的集中 kepada kegiatan amalan agama宗教习俗dan pembelajaran ilmu keakhiratan与来世有关的知识. Institusi gereja dianggap mengongkong主宰kehidupan masyarakat Eropah欧洲社会.

- Pada Zaman Gelap, aktiviti perdagangan贸易活动 tidak berkembang发展. Diganggu oleh serangan攻打 orang gasar蛮人seperti Maygar dan Viking. Perdagangan ke timur东边 dan Laut Mediterranean 地中海pula dikuasai oleh orang Islam回教徒. Mereka tidak mampu menyaingi竞争 penguasaan ini. Masalah ekonomi 经济问题ini menyebabkan mereka menumpukan kepada pertanian集中于农业. Perniagaan hasil pertanian mereka dijalankan secara tukar barang物物交换 kerana penggunaan mata wang yang sangat terhad dalam pasaran.

 
ii) Zaman Kemuncak Pertengahan

- Institusi Gereja menjadi institusi yang bersifat universal普遍广泛的dan menjadi ejen penyatuan统一的代理. Perubahan ekonomi 经济改变berlaku kerana pertambahan penduduk人口增加, peningkatan dalam aktiviti pertanian农业活动的提高 dan kemunculan kegiatan perdagangan贸易活动的出现.

- Kemudian, muncul bandar-bandar yang indah dan menarik 优美和迷人的城市seperti Venice威尼斯, Milan米兰dan Florence佛罗伦萨. Perkembangan bandar 城市发展membawa kepada lahirnya golongan kelas pertengahan中产阶级seperti artisan工匠, pedagang贸易 dan ahli perbankan银行家. Status sosial社会地位 seseorang ditentukan oleh kekayaan yang dimiliki拥有的财富 dan bukan berasaskan pemilikan tanah土地的拥有.

- Rakyat mula melibatkan diri dalam bidang politik政治 dan pentadbiran行政. Institusi politik seperti parlimen国会 diwujudkan bertujuan untuk memenuhi tuntutan rakyat人民的要求. Hak politik 政治权力yang diberikan kepada rakyat membolehkan mereka menjalinkan hubungan促进关系 dengan pemerintah领导.

 
iii) Zaman Renaissance文艺复兴时期 (1350-1600

- Reanissance berasal daripada来自 perkataan Itali意大利 iaitu Renisciment yang bermaksud kelahiran semula重生. Iaitu penghargaan珍惜 semula masyarakat Eropah欧洲 社会kepada ilmu pengetahuan hasil tinggalan cendekiawan知识分子Zaman Yunani 希腊dan Rom罗马.  Kegemilangan ilmu Tamadun Yunani dan Rom tenggelam沦陷ketika Zaman Gelap.

- Asas pemikiran基本思维 zaman ini ialah penonjolan显露 keupayaan manusia人类能力 berfikir menyelesaikan masalah思考解决难题. Pemikiran ini dikenali sebagai humanisme人文主义. Bapa humanisme ialah Francesco Petrarch. Antara tokoh Renaissance seperti Niccolo Machiavelli, Giovanni Bocaccio. Manusia zaman ini mempunyai semangat inkuiri 求知欲atau semangat ingin tahu yang kuat.

- Zaman ini bermula开始 di Itali di mana muncul bandar-bandar baru terkenal 著名的城市yang berfungsi sebagai pusat perdagangan antarabangsa国际贸易中心 seperti Venice, Genoa, Florence, Rom dan Milan. Itali berkembang sebagai persimpangan utama 主要交叉点dan pusat perdagangan antarabangsa kerana kedudukannya yang amat strategik 战略性的地位 serta dikelilingi oleh Laut Meditrranean. Contohnya, bandar pelabuhan Venice dan Genoa. Bandar pelabuhan ini ialah tempat berlakunya pertembungan交会 budaya文化, bahasa语文 dan agama宗教. 所以Itali意大利成了pusat perkembangan idea baru新思路发展中心.
- Aktiviti perdagangan贸易活动 di Itali membawa kepada kemunculan出现 para pedagang kaya有钱的生意人. Pedagang kaya menggunakan kekayaan利用财富 mereka untuk mengindahkan bandar美化城市 dan menjadikannya tumpuan焦点 para seniman艺术家 dan cedekiawan知识分子. Pedagang kaya ini kemudiannya menjadi patron老板atau penaung赞助者 kepada pelukis画家, saintis科学家, ahli muzik音乐家 dan penulis作家. Patron yang terkenal有名的 seperti keluarga Medici di Florence. Bandar-bandar 城市di Itali bersaing 竞争mendapatkan seniman dan cendekiawan terbaik. Golongan patron berusaha menarik seniman dan cendekiawan yang terbaik ke bandar masing-masing. Golongan seniman berkunjung dari bandar ke bandar在城市穿梭来穿梭去 bertujuan menyiapkan tugasan 完成工作serta menyebarkan idea Renaissance ke seluruh Itali.

- Paus di Rom juga berperanan sebagai penaung赞助者 kepada seniman艺术家 dan cendekiawan知识分子. Penguasa gereja教会管理者 di Rom罗马 yang mencemburu嫉妒 kepada pencapaian成就 bandar Florence (dibina oleh patron-Medici) yang cantik 美丽dan ingin menandinginya. Tetapi, mereka tidak bersedia menaungi庇护 ahli sains dan ahli metematik kerana mereka bimbang saintis科学家 mencabar pemikiran 挑战思维yang dibawa oleh Gereja Katolik天主教会. Saintis科学家是利用pemerhatian观察 atau empirikal以经验根据 serta akal思考 dan logik逻辑 dalam menerangkan说明 fenomena alam环境现象.  Gereja menekankan注重 penjelasan tradisional传统解释. Saintis berselisih faham意见冲突 dengan gereja (mereka mencabar fahaman tradisi gereja seperti kes Galilco Galilei).

[* Galileo Galilei - 延续idea Nicholas Copernicus. Nicholasmatahari merupakan pusat alam然而gerejabumi ialah pusat alam. Nicholas因此被处死. Galileo因为延续这个idea所以dijatuhi hukuman tahanan dalam rumah.]

- 由于pihak Gereja mencurigai怀疑 para saintis, 因此他们 hanya只是memberi tumpuan kepada 专注在kegiatan seni lukis美术 dan seni ukir雕刻. Contohnya, Paus Julius II mengupah雇用 pelukis dan pengukir terkenal出名的画家和雕刻家 seperti Leonardo da Vinci, Raphael dan Michelangelo untuk mencantikkan美化 dan menghiasi 装饰gereja dan katedral大教堂 di Rom. Penglibatan Paus di Rom menyebabkan pusat seni Renaissance berubah改变 dari Florence ke Rom.

- Pelukis dan penulis ketika ini ingin dikenali想被认识 secara individu,  maka kemunculan semangat精神 dan amalan individualisme个人主义 dalam kalangan pelukis. Penekanan 注重kepada pencapaian individu个人成就 dalam aspek pembinaan kemahiran dalam semua aspek intelektual知识 serta fizikal躯体. Selepas itu, pelukis dan pengukir juga mahir dalam ilmu pengetahuan. Contohnya, Leonardo da Vinci dan Michelangelo hebat dalam seni lukis, ukiran dan ilmu pengetahuan lain. Tokoh Renaissance di England (di luar Itali) seperti Thomas More, Francis Bacon, Wiliam Shakespeare.

[**Francesco Petrarch - 曾经开过perpustakaan. 认为如果有percanggahan idea思路的冲突, 最好的解决方法就是memerhati sendiri perkara.因此wujud sistem pemerhatian观察 dalam penilaian评估 atau penulisan.]
[** Leonardo da Vinci - contoh terbaik manusia Renaissance.  versatil 多彩多艺. Mahir dalam semua bidang. mempunyai semangat inkuiri dan ingin mencari jawapan bagi segala kejadian alam.]


Kesan Zaman Renaissance文艺复兴时期的影响

a. Politik政治

- Kemunculan golongan monarki baru新君主政体. Kewujudan出现 kerajaan pusat中央政府 dan kesatuan kebangsaan民族统一. Ia diperkukuh被巩固 dengan amalan pembayaran cukai secara langsung直接交税 kepada kerajaan pusat. Pengukuhan kuasa raja王的权利巩固 menyebabkan kemerosotan kuasa gereja dan golongan bangsawan贵族.  Monarki baru di Portugal, Castile dan Aragon (Sepanyol), England, Perancis dan belanda.

 
b. Ekonomi经济

- Kegitan ekonomi sara diri自给自足 semakin pupus消失. Perdagangan tempatan dan antarabangsa 地方和国际贸易berkembang secara meluas发展广泛. Kegiatan penjelajahan探险 dan penerokaan开垦 turut berkembang. Seiring连同 dengan kemajuan进步 dalam bidang ilmu seperti matematik, geografi地理, kartografi地图学 dan astronomi天文学. Ciri-ciri zaman ini seperti semangat inkuiri求知欲, keobjektifan客观性dan eksperiman试验 memajukan pelbagai bidang ilmu sains seperti biologi生物, fizik物理, kimia化学 dan perubatan.


c. Sosial社会

- Perubahan改变 dalam pemikiran 思维dan gaya hidup生活方式 manusia. Mereka lebih berani menzahirkan emosi 情绪dan keinginan想要 mereka. Ia dicerminkan反映 dalam muzik, lukisan dan ukiran. Memupuk dan melahirkan budaya文化 yang menyuburkan keyakinan diri自信. Penekanan kepada pemikiran logik逻辑, saintifik科学, falsafah哲学 dan metafizik推理学. Zaman Renaissance melahirkan manusia Renaissance yang menggunakan sepenuhnya充分的利用 keupayaan minda思维能力 mereka  dalam menceburi涉及 pelbagai bidang ilmu pengetahuan bagi memajukan manusia.

 
iv) Gerakan Reformation

- Reformation berasal daripada perkataan reform bermaksud意思是melaksanakan perubahan执行改变atau pembaharuan革新terhadap sesuatu untuk menghasilkan sesuatu yang lebih baik更好 atau untuk membentuk sesuatu yang baru.

- Gerakan ini mempunyai kaitan dengan agama Kristian. Berlaku di Eropah Barat. Pusat pergerakan di Itali dan Jerman. Pemimpin gerakan ialah Martin Luther, iaitu seorang professor ilmu teologi di sebuah university berhampiran Wittenburg, Jerman.

Faktor Kemunculan Gerakan Reformation

- Gerakan reformation berpunca daripada kritikan dan tentangan terhadap institusi gereja Katolik yang telah meningkatkan usaha pembangunan keduniaan agar Rom罗马 menjadi pusat kekuasaan yang kuat di tengah Itali. Terdapat banyak kepincangan, rasuah dan penyelewengan dalam institusi gereja menyebabkan ahli masyarakat mula mempersoalkan kedudukan dan amalan Gereja Katolik.

- Penguasa Gereja Katolik dianggap认为 tidak selari dengan apa yang dianjurkan oleh kitab Bible. Sikap penguasa gereja yang mengamalkan gaya hidup生活方式pemerintah dan bangsawan yang tidak mencerminkan kehidupan keagamaan.

-  Penyelewengan telah berlaku dalam amalan penjualan sijil Indulgences (surat pengampunan dosa) ke seluruh Eropah.

-  Di Jerman, penciptaan mesin cetak印刷机oleh Johann Gutenberg membolehkan Bible dicetak dalam masa singkat在很短的时间内出版 dan murah harganya价钱便宜.
-  1517年, Martin Luther, profesor ilmu telogi Jerman menetang反对 amalan indulgences. Menurutnya, manusia 人类perlu bergantung 应该靠kepada kekuatan rohaninya 自己的精神力量dalam amalan peribadatan mereka.  Pendirian Luther dianggap telah mencabar kedudukan institusi gereja dan golongan paderi. Pendirian dan ajaran Luther ini dikenali sebagai mazhab Protestan bermaksud membantah反抗的意思 yang mempersoalkan kewibawaan Gereja Rom Katolik dan golongan paderi.

-  Ajaran Martin berkembang ke Sweden, Denmark, Norway dan England. Di Switzerland, gerakan ini diketuai 被领导oleh Huldreich Zwingli, selepas kematiannya disambung pula oleh John Calvin. Bagi menangani penentangan ini, gereja Katolik mengendalikan Counter Reformation yang bermaksud意思是 menahan维护 atau bertindak menentang sesuatu yang baru. 这些人mengendalikan Counter Reformation, sebagai jawapan kepada persoalan yang ditimbulkan oleh gerakan Protestan.


Kesan Gerakan Reformation

- Berlaku perpecahan dalam kalangan negara Eropah mengikut mazhab dalam agama Kristian. Agama Kristian berpecah kepada mazhab Katolik dan Protestan.

- Peperangan sering tercetus kerana perbezaan mazhab. Perang 30 tahun (1618-1648) melibatkan Sepanyol, Jerman, Bohemia, Denmark dan Sweden. Perbalahan agama telah menyebabkan berlaku kemusnahan dan peperangan. Masyarakat Eropah tidak lagi dikuasai oleh satu mazhab sahaja.

- Tetapi kesan jangka panjang, gerakan ini mewujudkan sikap toleransi antara kalangan penganut mazhab Kristian untuk mempergiatkan bidang pendidikan dan menyebarkan fahaman Kristian.

- Kuasa gereja telah dicabar secara terbuka. Golongan monarki berusaha membebaskan diri daripada penguasaan Paus di Rom. Contohnya,  Raja Henry VIII memutuskan hubungan dengan Gereja Roman Katolik kerana ingin berkahwin dengan Anne Boleyn. Beliau telah menjadi ketua kerohanian Gereja Protestan Anglican.

2) Penjelajahan dan Penerokaan

- Kejayaan sains dan teknologi Zaman Renaissance membantu kegiatan penjelajahan ini. Mereka mencari laluan ke timur东部kerana 1453kerajaan Islam Turki telah menguasai 占领了Istanbul.Selama ini, orang Eropah欧洲人 mendapat 取得barangan timur东部的东西 melalui Istanbul伊斯坦堡 te tapi mereka menghadapi masalah selepas kerajaan Islam memerintah Istanbul. [欧洲人面临问题, 就是再也无法从那里取得那些东西]. Mereka memulakan penerokaan dengan melalui Lautan Atlantik大西洋 untuk sampai ke timur通往东部.
Sebab Penjelajahan dan Penerokaan ke Kawasan Timur

- Desakan ekonomi dan semangat keagamaan yang tinggi. Orang Eropah 欧洲人memerlukan barangan timur seperti emas, sutera, rempah ratus. Mencari jalan alternatif ke Timur setelah sukar mendapatkan barangan dari Timur kerana penguasaan Istanbul oleh kerajaan Turki.

- Galakkan pemerintah领导的鼓励seperti Raja Sepanyol (Ratu Isabella)  dan Raja Portugal (Putera Henry). Sepanyol西班牙 menumpukan kepada Amerika Latin dan Portugal葡萄牙 ke timur.

- Persaingan kuasa Sepanyol dan Portugal. Sepanyol turut ke timur, begitu juga sebaliknya degan Portugal. Persaingan ini menyebabkan Paus di Rom menggesa kedua-dua kuasa dibuat Perjanjian Tordesillas bagi menetapkan kawasan pengaruh masing-masing. Perjanjian Tordesillas ditandatangani. Portugal milik kawasan ke Timur dari Kepulauan Tnajung Verde dan Hindia Barat di Lautan Atlantik, Sepanyol.milik kawasan ke baratnya.

- Kemunculan pelaut unggul出名的 seperti Christoper Columbus哥伦布dan Ferdinand Magellan斐迪南. Christoper Columbus哥伦布 ialah orang Eropah pertama tiba di Amerika. Ferdinand Magellan斐迪南tiba di timur dan terbunuh被杀死di Filipina菲律賓 ketika dalam perjalanan ke Kepulauan Maluku.

- Perdagangan rempah dan sutera mendatangkan keuntungan yang besar kepada pedagang Eropah dan raja mereka menjadi pendorong utama kuasa Sepanyol西班牙 dan Portugal葡萄牙 menjelajah ke timur.

-  Penguasaan gereja menggalakkan penjelajahan untuk menyebarkan agama Kristian基督教. Sepanyol yang pernah diperintah oleh 曾经被占领orang Islam begitu bersemangat menyebarkan agama Kristian.

-  Monarki baru di Eropah menggalakkan penjelajahan dan penerokaan ke seberang laut, contohnya di England, Perancis dan Belanda. Semangat kebanggan bangsa民族光荣精神mendorong orang Eropah  untuk menjelajah.

- Rumusannya,penjelajahan kerana “ Gold, Glory, Gosper”.


Kesan Penjelajahan dan Penerokaan  terhadap Masyarakat Setempat
a. Politik政治

- Penguasa dan pemerintah tempatan terpaksa membuat perjanjian dengan wakil kuasa Eropah. Perjanjian ini menandakan pengiktirafan kekuatan kuasa Eropah. Syarikat berpiagam menjadi wakil kuasa Eropah di Timur. Antara wakil Eropah tersebut seperti Syarikat Hindia Timur Belanda (VOC), Syarikat Hindia Timur Inggeris (EIC/SHTI) dan Syarikat Hindia Barat Belanda (WIC). Syarikat berpiagam ini berdagang ke Afrika, Amerika Latin, India, Asia Tenggara dan Asia Timur.

b. Ekonomi经济

- Daerah di  luar Eropah menjadi pembekal kepada keperluan masyarakat Eropah. Contohnya, Goa dan Melaka merupakan pusat emporium dunia yang dikuasai oleh Portugal. Jalan pelayaran perdagangan di Lautan Hindi dan Asia Tenggara yang dikuasai oleh pedagang Islam Arab telah diambilalih oleh kuasa Eropah seperti Portugal. Lautan China Selatan juga dikuasai.

c. Sosial社会

- Gaya hidup masyarakat tempatan terpengaruh dengan gaya hidup orang Eropah. Ajaran agama Kristian diterima oleh penduduk  dan peribumi di banyak kawasan.

- Penjelajahan Sepanyol mengubah keadaan serta kehidupan di Dunia Baru, iaitu Amerika Latin. Perang berlaku antara orang tempatan dan kuasa Eropah. Contohnya, Sepanyol berperang dan menakluk tamadun Aztec di Maxico dan tamadun Inca di Peru. Penghijrahan移民 orang Sepanyol ke Amerika Latin mewujudkan形成 masyarakat baru.  Penyebaran agama Kristian berlaku secara meluas di Amerika Latin. Kerajaan Sepanyol melihat Amerika Latin (Dunia Baru) sebagai tempat untuk mendapatkan emas dan perak. Penjajah telah menguasai emas dan perak di Amerika Latin. Pemodal Sepanyol turut mengekspotasi buruh peribumi di lombong dan ladang.

- Brazil dijajah dan dipengaruhi oleh kuasa Portugal. Di timur, Sepanyol menguasai Filipina dan Portugal menguasai Melaka dan Goa.

3) Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian

- Revolusi merupakan perubahan besar yang berlaku secara mendadak dan menyeluruh.

 i) Revolusi Pertanian

Perkembangan Pertanian sebelum Revolusi Pertanian
- Pengeluaran makanan secara kecil-kecilan. 在农业革命之前, 有两个sistem pemilikan tanah iaitu tanah persendirian dan tanah awam大众土地. Tanah persendirian adalah milik orang kaya有钱人. Tanah awam juga dimiliki orang perseorangan tetapi mengikut adat kebiasaannya,  rakyat boleh bercucuk tanam kecil-kecilan, memelihara ternakan, memburu打猎atau memancing钓鱼. Amalan ini tidak dianggap salah sehinggalah zaman Revolusi Pertanian.

Pengenalan Akta Pemagaran ketika Revolusi Pertanian

- Hasil pertanian perlu dipertingkatkan kerana pertambahan penduduk人口增加. Pemagaran penting untuk tujuan pengeluaran makanan secara besar-besaran.

- Tuan tanah yang membiarkan tanah mereka ingin menjalankan pertanian secara besar-besaran termasuk menggunakan tanah awam. Harga gandum小麦的价格 yang meningkat 一直涨menarik minat tuan tanah menbuka ladang. Tuan tanah berusaha untuk memagari tanah awam tersebut. Tuan tanah mendapatkan kelulusan daripada Parlimen bagi menguatkuasan proses tersebut. Pengenalan akta pemagaran menyediakan kawasan yang sangat luas untuk membuka ladang. 500,000 ekar tanah dipagari melalui Akta Pemagaran Tanah.

- Kesan pemagaran menyebabkan tersedia kawasan yang lebih luas untuk penanaman secara besar-besaran. 这个地方就叫做ladang.  Rakyat biasa hilang失去 punca rezeki dan terpaksa menjadi buruh ladang dan kemudiannya berpindah ke bandar menjadi buruh kilang ketika Revolusi Industri.


Kaedah dan Ciptaan ketika Revolusi Pertanian

a. Penanaman secara Bergilir

- Peladang menanam tanaman berbeza不同的 mengikut musim sepanjang tahun整年的季节. Ini bertujuan agar tanah dan tanaman sentiasa subur肥沃 kerana setiap tanaman menggunakan nutrien tanah berbeza不一样. Maka, tidak ada tanah yang dibiarkan kosong没有荒废的土地.

- Tanaman baru diperkenalkan seperti turnip dan ubi kentang.

** 重要的人物
[Lord Townshend - mengubah kaedah perladangannya dengan mencuba sistem tersebut. 他因为这样而得到了pulangan yang lumayan, 就鼓励其他农民也用这个sistem]

[Thomas William Coke- memperbaik sistem penggiliran dan mendapati hasil pertanian dan pulangannya lipat ganda]


b. Peralatan Baru

- Jethro Tull mencipta alat Jethro Tull untuk menggali dan menugal. Alat ini boleh menggali banyak lubang secara serentak. Ini membolehkan penugalan dengan lebih pantas  dan mempercepatkan penanaman benih.

c. Pertanian Komersial

- Kuantiti hasil pertanian 产量dipertingkatkan提升 dengan pengenalan baja asli yang menyuburkan tanah. 由于产量提高了, 所以就会有多余的produk. Pemasaran produk dan pertanian secara lebih meluas dan berkesan untuk tujuan perdagangan.


ii) Revolusi Perindustrian

Sumbangan Revolusi Pertanian kepada Revolusi Perindustrian

- Revolusi Pertanian telah menyediakan modal kepada perkembangan Revolusi Perindustrian. Para peladang kaya有钱 melaburkan lebihan modal mereka dalam sektor perindustrian. Menunjukkan代表着 perubahan sikap peladang kaya untuk melabur dalam sekotr perindustrian. Mengambil risiko melaburkan modal dalam bidang baru新的领域 yang belum menjanjikan pulangan.

- Makanan pula mencukupi untuk menampung permintaan dan keperluan pekerja kilang. Britain tidak perlu bergantung kepada import bekalan makanan luar kerana dibekalkan oleh sektor pertanian tempatan. Dana基金untuk mengimport makanan dilaburkan bagi membantu pertumbuhan dan perkembangan industri di dalam negara.

-因为这两个原因, Revolusi Pertanian dikatakan sebagai asas pencetusan Revolusi Perindustrian
即因为有了Revolusi Pertanian才会造成Revolusi Perindustrian.

Rekaan sains dan teknologi Revolusi Perindustrian
-  James Watt membaiki enjin rekaan Thomas Newcomen. Hasilnya enjin mengeluarkan tenaga dengan lebih efisien 比较有效率. James WattMatthew Boulton成立了一家公司. James Watt & Boulton最后成功mengeluarkan enjin berkuasa wap yang lebih baik untuk pasaran domestik dan antarabangsa.

-
R.Arkwright mencipta alat pemintal benang menggunakan enjin berkuasa wap. J. Hargreaves mencipta mesin pemintal benang.

- Produk产品 sebelum Revolusi Perindustrian secara kecil-kecilan小量的生产 menggunakan tenaga manusia人力 kemudian produk bertambah出产增加 ketika Revolusi Industri kerana adanya rekaan sains新发明和机器. 这些lebihan produk diperdagangkan atau dikomersialkan.

- Revolusi Perindustrian merangkumi perubahan dalam teknik pengeluaran, skala pengeluaran yang bertambah besar dan aktiviti mengkomersialkan barangan yang dihasilkan.

Pengkhususan pengeluaran Revolusi Perindustrian
- Pengkhususan dibuat kerana pemodal ingin mengawal kos. 买机器需要modal yang tinggi, 所以为了mengawal kos, 这些permodal 不能够在太多的领域投资, 不然他们会没有钱, 所以他们就mengkhusus dalam satu bidang, 比如bidang tekstil.

- Majikan dan pekerja kian mahir dalam bidang yang dipilih. 他们的经验也越来越丰富, 因此可以membaiki prestasi masing-masing. Kesannya kuantiti dan kualiti 品质barang meningkat提升 sehingga boleh dipasarkan secara meluas di dalam negara  dan ke luar negara Britain.

Penggunaan teknologi ketika Revolusi Perindustrian
- Sebelum pengenalan enjin berkuasa wap, tenaga manusia, binatang dan air digunakan.
-自从人类开始利用mesin berkuasa wap蒸汽机来memacu kenderaan, 就代表着masalah keletihan dapat diatasi.

- Pengenalan mesin berkuasa wap menghasilkan barangan yang banyak dan murah serta mudah ke pasaran luar..{随着产量提高,kos pengeluaran变得便宜, harga barangan也变便宜了, 就会有市场. 这些产品可以在国内外销售}

- Kemasukan ke pasaran antarabangsa akan menguntungkan usahawan. Keuntungan ini akan digunakan untuk menampung kos pelaburan, mempertingkatkan lagi aktiviti pengeluaran dan perdagangan.

- 在这个Zaman Revolusi Perindustrian, 很多mesin direka dan dihasilkan melalui kajian dan kreativiti ahli teknologi dan saintis.  其中一个sumber tenaga awaltenaga wap 蒸汽. Penghasilan tenaga wap dipermudahkan melalui proses pembakaran arang batu. Britain amat beruntung kerana mempunyai sumber arang batu yang banyak. Arang batu hanya dapat dilombong atau digali dengan mudah dan efisien apabila mempunyai alatan yang moden dan sesuai.

- Thoman Newcomen1702 telah mencipta发明 mesin berkuasa wap. 这个设计里, pam拿来mengatasi masalah rembesan 渗漏 dan takungan air. Mesin berkuasa wap memudahkan kerja perlombongan arang batu dan kuantiti produk meningkat.
- Kuasa wap daripada arang batu juga digunakan dalam sistem pengangkutan seperti kereta api 火车dan kapal laut.

43 条评论:

  1. 太棒啦!!!掌声鼓励鼓励!!!!

    回复删除
  2. 你好, 请问 form 4 bab 10 的 nota 呢 , 找不到咧

    回复删除
  3. 没完整的啊…………可是还是谢谢

    回复删除
  4. All notes are not complete,why are u still wanna post your blog?

    回复删除
  5. 请问有完整版的吗?

    回复删除
  6. 赖老师你有tingkatan 4 bab 10 的nota吗?能不能发给我gmail(jessichiisj@gmail.com)

    回复删除
  7. 老师,请问可以发 tingkatan 4 bab10 的华文翻译的资料给我吗? 谢谢老师!!
    这是我的email: allyciacheng0816@gmail.com

    回复删除
  8. 老师请可以发给我 tingkatan4 bab 10 给我吗 (joeyclx@gmail.com)

    回复删除
  9. 老师可以发给我tingkatan4bab10给我吗?(season1128yien@gmail.com)

    回复删除
  10. 请问Tingkatan 4 bab 10的nota有吗?

    回复删除
  11. 请问老师可不可以发tingkatan 4 bab 10 的nota 给我? 因为你的资料比较容易理解 加上快考sejarah kertas 3 了之前都是在你这里拿资料的 比较容易知道重点在哪里 不好意思 麻烦了(gracelaisq01@gmail.com)

    回复删除
  12. can you send me the sejarah tingkatan 4 bab 10 note to me?

    回复删除
  13. 可以send t4 bab10的给我吗 carsonchan8633@gmail.com 谢谢

    回复删除
  14. 老师可以发sej nota tingkatan 4 bab 10 给我吗 ?我很需要 因为要考试了 学校老师来不及教完 希望老师可以发给我 抱歉 麻烦老师您了 (merrychan0314@gmail.com)谢谢

    回复删除
  15. 老师可以发sej nota tingkatan 4 bab 10 给我吗 ?我很需要 因为要考试了 学校老师来不及教完 希望老师可以发给我 抱歉 麻烦老师您了 (belindachenhx@gmail.com)谢谢

    回复删除
  16. 请问可以发t4 bab10给我吗 感激不尽
    kewhoyang123@gmail.com

    回复删除
  17. 请问一下 这个nota没有rumusan吗

    回复删除
  18. 可以send给我bab 10 nota吗?老师你的nota容易理解,我需要,下星期考试了sinyen2002@gmail.com

    回复删除
  19. 老师,可以send f4 sej bab10的给我吗?
    leeyeejun056@gmail.com
    谢谢你老师!

    回复删除
  20. 老师可以Send F4 Sejarah Bab10 给我吗?谢谢
    chowwanting1225gmail.com

    回复删除
  21. 老师,请问可以send sejarah f4 bab10 给我吗
    kewoon814@gmail.com
    谢谢

    回复删除
  22. 请老师给 bab10的nota, 因为我会比较明白

    回复删除
  23. 老师,请问可以给我bab9 完整的资料吗?

    回复删除
  24. 求tingkatan4 bab10(loosauyi2268@gmail.com)

    回复删除
  25. 老師,可以給我form4 bab10的資料嗎,我老師還沒教到但是考試範圍有,明天就要考了,如果遲了沒關係,我SPM還可以用,謝謝(behjunyue@gmail.com)

    回复删除
  26. 赖老师能不能发sej bab10form4的给我 ,我spm需要用到谢谢(kizu1017@gmail.com)

    回复删除
  27. 老师,请问可以send sejarah f4 bab10 给我吗
    wongzihao2003@gmail.com
    谢谢

    回复删除
  28. 老师 请问可以发f4 sejarah bab9的资料给我吗
    tewyeena0617@gamil.com

    回复删除
  29. 请问bab10的吗 yeewen7592@yahoo.com

    回复删除
  30. 老师,请问可以发 tingkatan 4 bab10 的华文翻译的资料给我吗? 谢谢老师!!
    这是我的email: annchannchoo10@gmai

    回复删除
  31. 老师,请问可以发tingkatan 4 bab8和10的吗?
    jiedion1015@gmail.com

    回复删除
  32. 老师,请问有tingkatan4 bab10吗?
    我的email:chiangjiawen43@gmail.com
    谢谢你!

    回复删除
  33. 老师,请问可以发tingkatan4 bab10给我吗?
    [tangzuohong0928@gmail.com]
    谢谢谢谢。

    回复删除
  34. teacher, can you send me nota of tingkatan 4 bab 10?
    email: claratan2363@gmail.com
    Thank You Very Much.

    回复删除
  35. teacher can you send the note chapter 10 form 4 ?
    meissnow@gmail.com thank you.

    回复删除
  36. teacher can you send the note of chapter 10 from4?
    meiteng0604@gmail.com
    thank you

    回复删除

欢迎留言^^