2013年9月11日星期三

Tingkatan 4 - Bab 7: Islam di Asia Tenggara 东南亚的回教 KBSM


- Sebelum kemunculan Islam di Makkah回教还没出现在麦加时 , Asia Tenggara东南亚 telah menjadi pusat perdagangan utama主要贸易中心 pedagang Melayu, Arab, China, India. Asia Tenggara kaya dengan hasil hutan, pertanian, logam yang diperlukan pedagang barat dn timur东西方商人. Apabila Islam berkembang di Makkah当回教在麦加发展时, pedagang Islam 回教商人terus berdagang做生意 dan berdakwah传教 di Asia Tenggara.

 

1) Teori Kedatangan Islam ke Asia Tenggara回教到来东南亚的理论


Islam到底是哪里来的? 历史学家有不同的理论.其中包括:
a. dari Semenanjung Tanah Arab
阿拉伯半
b. dari China中国
c. dari India 印度

iTeori dan bukti Islam datang dari Semenanjung Tanah Arab


- Dikemukakan oleh被提出 John Crawford dan disokong oleh被支持 intelektual tempatan, Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas.


- Menurut John Crawford, Islam berkembang ke Asia Tenggara dari Arab menerusi通过aktiviti perdagangan贸易活动. Buktinya证明,  Catatan China 中国记录mengatakan orang Arab dan Parsi波斯 telah mempunyai pusat perniagaan生意中心 di Canton广州 atau Amoy厦门sejak tahun 300 M. 阿拉伯商人menguasai 控制perdagangan laut dari pelabuhan Iskandariah di Mesir hingga ke China.

 

- Pedagang Arab阿拉伯商人 yang ke China中国 singgah di pelabuhan Asia Tenggara 东南亚码头khasnya尤其是 di Selat Melaka马六甲海峡 kerana因为 kedudukannya strategik战略性地点,而且可以做为tempat menunggu perubahan angin monsun 等待季候风改变的地方. Pedagang Arab ini tinggal beberapa bulan几个月 di Asia Tenggara dan ada yang menetap定居 serta membina perkampungan Arab阿拉伯村.Perkampungan ini juga menjadi tapak地点 untuk berdagang做生意.Ada juga pedagang Arab yang berkahwin结婚 dengan wanita tempatan当地的女人dan menyebarkan Islam传播回教.Masa menunggu angin monsun等季候风的时间 pula digunakan oleh pedagang Arab untuk mengembangkan Islam发展回教.Pedagang Arab berbincang dan berinteraksi交流 dengan pedagang tempatan dan Asia Tenggara tentang ajaran Islam.Penduduk tempatan juga turut terpikat 被吸引dengan kejujuran诚实 dan menjaga kebersihan照顾清洁para pedagang Islam.



- Menurut catatan China,wujud petempatan Arab di Sumatera Utara北苏门答腊iaitu di Ta Shih.
- Menurut Syed Muhammad Naquib al-Attas,wujud persamaan共同点 penulisan dan kesusasteraan写作和文学Asia Tenggara dan Arab.Perkataan jawi爪哇文diambil daripada bahasa Arab. Adat resam习俗  dan kebudayaan文化 Melayu dipengaruhi oleh budaya Arab. Amalan menghormati tetamu dan muzik音乐seperti dabus dan tarian Zapin船舞. Menurut Syed Muhammad Naquib al-Attas,banyak karya tempatan本地作品 menceritakan pengislaman raja tempatan oleh Syeikh dari Tanah Arab. Contohnya,  hikayat Raja-raja Pasai mengatakan Raja Malik diislamkan oleh ahli sufi dari Arab iaitu Syeikh Ismail.



iiTeori dan bukti Islam datang dari China

-  Dikemukakan oleh被提出 Emanuel Gadinho Eredia dan S.Q. Fatimi.

- Menurut Emanuel Gadinho Eredia, Khan Fo/ Canton pernah menjadi pusat perniagaan terkenal 著名的生意中心pedagang Arab阿拉伯商人. Hubungan dagang生意关系 ini membolehkan Islam berkembang发展 dalam kalangan pedagang China中国商人. Pedagang China Islam ini kemudiannya berdagang di Asia tenggara东南亚 di samping menyebarkan Islam传播回教.

- Menurut S.Q. Fatimi, pedagang China Islam dari Canton atau Amoy berhijrah搬迁 ke Asia Tenggara 东南亚secara beramai-ramai众多的.

- Bukti证明 kedatangan Islam dari China ini diperkukuh被巩固 dengan penemuan Batu Bersurat Terengganu di Kuala Sungai Tersat, Kuala Berang, Terengganu dan batu nisan yang mempunyai ayat al-Quran di Pekan, Pahang.

-  Wujud persamaan共同点antara seni bina China中国建筑设计 dengan seni bina pada masjid回教堂 di Kelantan, Melaka dan Pulau Jawa seperti bumbung屋顶 masjid, jubin lantai地砖, dinding, tangga dan kolam air di masjid.



iiiTeori dan bukti Islam datang dari India

-  Dikemukakan oleh sejarawan Belanda荷兰, Snouck Hurgronje.

- Menurut Snouck Hurgronje , Islam berkembang ke Asia Tenggara melalui wilayah Gujerat dan pantai Koromandel.

-  Hubungan perdagangan贸易关系 India dengan Asia Tenggara telah lama wujud memberi peluang pedagang Islam India menyebarkan Islam传播回教.

- Terdapat batu marmar大理石 pada batu nisan墓碑di perkuburan Malik Ibrahim di Gerisik, Jawa. Terdapat persamaan共同点 pada batu nisan仍然contohnya batu nisan Raja Malik al-Salih di Pasai dengan ciri特征 buatan India.

-  Budaya masyarakat社会文化 Asia Tenggara yang mempunyai persamaan dengan budaya dari India telah membuktikan hubungan rapat 关系密切antara India dengan Asia Tenggara sebelum kedatangan Islam回教到来之前.


2) Penyebaran Islam di Asia Tenggara传播回教在东南亚

 

iPerdagangan贸易

 

- Pedagang Islam dari Arab, China dan India telah lama menjalin hubungan促进关系 dengan pelabuhan utama主要码头 di Asia Tenggara东南亚seperti di Selat Melaka, Teluk Siam, Indo-China dan Kepulauan Rempah.


- Pelabuhan pusat kegiatan manusia人们活动中心. Kepercayaan信仰 dan amalan baru sering menjadi tajuk perbualan聊天话题antara pedagang Islam dengan penduduk tempatan. Kemurnian sikap崇高的态度 dan tingkah laku baik好的行为举止 pedagang Islam ini menjadi ikutan追随 penduduk tempatan. Pedagang Islam membina perkampungan di kawasan pelabuhan. Perkampungan pedagang Islam 成了 pusat perbincangan agama Islam商议回教中心.


- Semangat dakwah Islamiah宣扬回教的精神 yang tinggi dalam kalangan pedagang Islam menarik minat 吸引penduduk tempatan. Sesetengah pedagang luar ini membawa ulama回教学者 bersama mereka untuk berdakwah传教 di pelabuhan码头. Pendakwah传教者 bersifat hemah礼貌 dan lemah lembut温柔. Sifat mahmudah受称赞的 (sopan-santun, ikhlas, lemah-lembut) pedagang Islam menarik minat ramai penduduk tempatan memeluk Islam.

 

-  Pedagang Islam juga mempunyai hubungan baik 良好关系dengan pemerintah执政者 tempatan hingga diberi keistimewaan特别 tertentu untuk berdakwah 传教kepada penduduk tempatan. Terdapat juga pedagang Islam yang dilantik sebagai syahbandar港务局长 kerana jujur诚实 dan amanah信赖. Syahbandar inilah yang turut menyebarkan Islam.




iiPerkahwinan婚姻

 
-  Perkahwinan siasah政治婚姻berlaku dalam kalangan kerabat diraja皇室亲属. Di Melaka, Sultan Mansur Syah dan Sulatan Muzafar Syah mengahwinkan许配 puteri 公主mereka dengan Raja Siak, Kampar, Jambi dan Inderagiri. Kemudiannya, negeri ini diislamkan被皈依伊斯兰教 oleh Melaka.

- Perkahwinan biasa普通婚姻berlaku antara ulama回教学者 atau pedagang Islam 回教商人dari India atau Arab dengan wanita tempatan. Maka, Islam tersebar传播 di kalangan keluarga dan masyarakat orang yang dikahwini itu.




iiiPengislaman 皈依伊斯兰教raja 国王dan golongan bangsawan贵族

 
- Apabila raja memeluk Islam, akan diikuti oleh 跟随rakyat masyarakat Melayu kerana mereka sangat taat 忠于kepada raja. Contohnya, pengislaman Sultan Megat Iskandar Syah Melaka diikuti oleh pengislaman keluarga diraja, pembesar 大臣dan rakyat Melaka. Di Pasai, pengislaman Raja Malik al-Salih menjadikan Islam cepat berkembang dan Pasai menjadi kerajaan Islam伊斯兰国 yang kuat.

 

13 条评论:

  1. 此评论已被作者删除。

    回复删除
  2. 赖老师,请问您可以给我bab8的nota吗?

    回复删除
  3. 赖老师 请问您可以upload bab 8 的 nota 吗? 想要复习

    回复删除
  4. 请问赖老师您有Form4 Sejarah Bab 1 - Bab 5 的 Nota吗?

    回复删除
  5. 為什麼沒有 pengaruhan Islam Di Asia Tenggara.

    回复删除
  6. 为什么 没有 完整的..?

    回复删除
  7. 老师,这个笔记未完整怎么办,你的笔记很好呢!

    回复删除
  8. 您的笔记还有下文吗

    回复删除
  9. i understand what is the meaning but not complete .....

    回复删除

欢迎留言^^