2013年4月4日星期四

Berpindah ke Tempat Baharu 搬去新环境 (Surat Tidak Rasmi)


Soalan:

Kamu telah berpindah ke tempat baharu. Tulis sepucuk surat kepada sahabat kamu untuk menceritakan perihal tersebut.

15, Jalan Permas 9/5
Taman Desa Tebrau
81300 Masai, Johor.

28       April      2013

Menemui sahabatku, Lim Koh Meng yang berada di Melaka. Semoga saudara dan keluarga sihat dan sejahtera.

Saudara,

                Apa khabar saudara? Untuk pengetahuan saudara, saya telah berpindah rumah.

                Rumah baru saya terletak di 位于Taman Desa Tebrau. Taman Desa Tebrau terdapat banyak kemudahan. Antaranya ialah sekolah, pasar raya, bank, pejabat pos, klinik dan sebagainya.

Jiran saya terdiri daripada .. 组成pelbagai kaum. Antaranya termasuklah orang Cina, orang Melayu, orang India dan sebagainya. Kami selalu bertegur sapa打招呼. Kami hidup tolong-menolong bagai aur dengan tebing.

Saya belajar di Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Taman Desa Tebrau. Sekolah baharu saya merupakan sebuah sekolah yang terkenal.  Sekolah saya terletak berhampiran dengan rumah saya. Oleh itu, saya berjalan kaki ke sekolah setiap hari.

Saya mengenali认识banyak kawan baru di sini. Kami selalu mengulang kaji 温习pelajaran bersama-sama. Kami juga selalu bermain badminton di padang pada masa lapang.  Namun, saya masih mengingati saudara dan kawan-kawan lama.

Saya berasa gembira kerana dapat menyesuaikan适应 diri di tempat yang baru. Saya berharap agar saudara dapat datang ke rumah saya pada masa cuti. Sampai di sini sahaja buat kali ini.

Sekian, terima kasih.
Sahabatmu,
Alex Wong

没有评论:

发表评论

欢迎留言^^