2013年2月1日星期五

UPSR该读的BM Karangan

1. Pasukan unit beruniform sekolah kamu telah mengadakan perkhemahan. Tulis laporan yang lengkap tentang perkhemahan itu.
       Laporan Perkhemahan Pengakap di Hutan Pulai
        Pada 16 Mei, Persatuan Pengakap Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Kok Meng telah mengadakan perkhemahan di pinggir Hutan Pulai. Rombongan kami terdiri daripada 25 orang ahli pengakap dan 3 orang guru pengiring. Perkhemahan ini diadakan untuk memupuk sifat berdikari dan semangat bekerjasama antara pengakap.
        Pada pagi hari tersebut, ahli-ahli pengakap berkumpul di dewan sekolah. Selepas guru memberikan taklimat, kami pun bertolak dengan bas yang disewa. Setibanya di destinasi, guru-guru mencari tempat yang berdekatan dengan sungai supaya mudah mendapat air. Murid-murid bergotong-royong membersihkan tapak perkhemahan lalu mendirikan khemah.
        Mula-mula, guru pengiring membahagikan tugas kepada murid-murid. Antaranya termasuklah memungut kayu api, menanak nasi, menjerang air dan sebagainya. Kami bekerjasama menjalankan tugas bagai aur dengan tebing. Walupun panas terik, kami masih bermandi peluh semasa menjalankan tugas.
        Pada waktu petang, kami menjamu selera bersama-sama. Selepas makan, ahli-ahli pengakap menjalankan aktiviti lasak. Antaranya termasuklah meredah hutan, mendaki bukit dan mengharungi sungai. Melalui aktiviti-aktiviti ini, kami dapat memupuk sifat berdikari dan semangat keyakinan. Selain itu, kami juga mengadakan pertandingan mencari harta karun. Akhirnya, Kumpulan Harimau memenangi pertandingan itu. Selepas itu, guru juga memberikan sijil kepada semua peserta.
        Pada waktu malam, ahli-ahli pengakap dan guru menyalakan unggun api. Kami telah mengadakan banyak persembahan seperti nyanyian, tarian, dan lakonan. Persembahan itu menarik hati. Semua murid memberikan tepukan yang gemuruh. Suasana di sana sungguh meriah.
        Pada keesokan harinya, semua ahli pengakap dan guru mengemaskan khemah untuk pulang. Dalam perkhemahan tersebut, ahli-ahli pengakap telah mendapat banyak pengalaman dan pengetahuan. Kami berpeluang mengenali flora dan fauna di dalam hutan. Perkhemahan ini amat bererti kerana dapat mendedahkan ahli-ahli kepada alam sekitar.
Laporan disediakan oleh,                                                                                                                23 MEI 2013.
Ng Kim Leng
(NG KIM LENG)
Setiausaha,
Persatuan Pengakap,
Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Kok Meng.
2. Pada cuti semester  yang lalu, kamu sekeluarga telah pulang ke kampung. Tuliskan pengalaman kamu.
                Pada cuti sekolah yang lalu, kami sekeluarga bercuti di kampung. Kami menaiki kereta bapa pulang ke rumah datuk. Dalam perjalanan, kami menikmati pemandangan yang indah. Jalan menuju ke kampung bengkang-bengkok seperti ular kena palu.
                Selepas tiga jam, kami tiba di rumah datuk. Datuk dan nenek menyambut kami dengan tangan terbuka. Di kampung, datuk mengajar saya dan adik bermain wau dan gasing.Saya dan adik berasa gembira.
                Datuk juga membawa saya dan adik memancing ikan di tepi sungai. Air sungai sangat jernih seperti cermin.  Ada banyak ikan di dalam sungai. Kami memancing ikan sambil  menikmati pemandangan yang indah. Udara di sana sangat nyaman. Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa.
                Di kampung, kami sekeluarga mengikut datuk ke dusun durian. Kami berasa kagum seperti tusa masuk ke kampung kerana tidak pernah melihat durian yang begitu banyak. Kami menolong datuk mengutip durian yang gugur. Datuk mengopek durian lalu kami makan bersama-sama. Kami makan dengan gelojoh.
Saya dan adik menolong datuk menjual durian. Kami melaung-laung untuk menarik perhatian pembeli. Kemudian, banyak orang datang membeli durian dengan kami. Mereka memuji durian datuk sangat sedap. Tidak lama kemudian, semua durian sudah habis dijual.
Selepas lima hari, kami sekeluarga pulang ke rumah dengan berat hati. Saya berharap agar boleh bercuti di kampung lagi.
3.  Sekolah kamu telah mengadakan Hari Kantin. Tuliskan catatan tentang Hari Kantin tersebut.
Rabu, 15 Disember 2013
6.30 pagi           :  Murid-murid membuat persediaan. Antaranya termasuklah menghias gerai, mendirikan gerai , menyediakan makanan dan minuman, membersihkan padang dan sebagainya. Murid-murid bekerjasama bagai aur dengan tebing.  
8.00 pagi             : Semua murid berkumpul di dewan. Ibu bapa juga dijemput untuk hadir. keadaan di padang penuh sesak seperti ikan di dalam belat.
8.30 pagi            : Guru Besar memberikan ucapan kepada semua hadirin. Beliau menasihati kami supaya selalu berbudi kerana tangan yang memberi sentiasa lebih mulia daripada tangan yang menerima. Kemudian, beliau merasmikan hari kantin.
9.30 pagi           :  Hari kantin bermula. Banyak gerai didirikan di padang. Terdapat juga gerai permintaan lagu. Gerai itu memainkan banyak lagu yang halwa telinga. Suasana yang meriah menyelubungi seluruh padang. Guru-guru dan murid-murid sibuk melayan pelanggan dengan mesra. Mereka melaung-laung untuk menarik perhatian pelanggan. Banyak pelanggan membeli barang dengan menggunakan kupon.
11.00 pagi         : Barang jualan hampir habis dijual. Pengunjung-pengunjung mulai beredar. Guru-guru mengarahkan kami mengemaskan barang-barang.
2.00 petang       :  Hari kantin tamat dengan lancar. Kami bergotong-royong membersihkan padang. Selepas itu, kami pun pulang ke rumah masing-masing.
4. Sekolah   kamu   telah mengadakan sambutan Hari Guru. Tulis laporan tentang sambutan itu selengkapnya.
          Laporan Sambutan Hari Guru SJK (C) Zhi Ling
                Pada 13 Mei 2013, SJK (C) Zhi Ling telah mengadakan 举办sambutan Hari Guru. Tujuan sambutan itu diadakan adalah untuk menghargai jasa dan pengorbanan guru珍惜老师的功劳和牺牲.
                Sebelum sambutan Hari Guru, murid-murid sibuk membuat persediaan 忙着做准备untuk mencantikkan dewan sekolah美化学校礼堂. Antaranya termasuklah 其中就包括menyapu lantai, menghias pentas, menyusun kerusi dan sebagainya. Murid-murid bekerjasama 分工合作menjalankan tugas bagai aur dengan tebing. Selepas itu, dewan sekolah kelihatan看起来 bersih dan cantik seperti istana.
                Pada hari tersebut, guru-guru dan murid-murid berkumpul 集合di dewan sekolah. Keadaan di sana penuh sesak 很拥挤seperti ikan di dalam belat. Mula-mula, Guru Besar dijemput 被邀请untuk memberikan ucapan给予致词 . Dalam ucapan Guru Besar, beliau menasihati 劝告murid-murid supaya menghargai jasa guru kerana guru umpama lilin sanggup membakar diri untuk menerangi masa depan murid-murid老师就好比蜡烛愿意燃烧自己为了照亮学生们的前途. Guru Besar juga mengucapkan “Selamat Hari Guru” kepada guru-guru. Kemudian, beliau merasmikan 开幕sambutan Hari Guru.
                Pelbagai persembahan pentas yang menarik 精彩的舞台表演telah dijalankan untuk menghiburkan hati para penonton娱乐诸位观众的心. Antaranya termasuklah nyanyian, tarian dan sketsa话剧. Persembahan kemuncak最高潮的表演 ialah pertunjukan silap mata魔术表演 yang dipersembahkan 被呈现oleh seorang murid tahun 6, Mun Ket. Persembahannya berjaya mempesonakan 使迷住perhatian para penonton. Para penonton bersorak-sorai 欢呼dan memberikan tepukan yang gemuruh热烈的鼓掌. Suasana yang meriah热闹的气氛 telah menyelubungi 笼罩着seluruh dewan pada ketika itu.
                Selepas 2 jam, persembahan pentas pun tamat. Murid-murid pun beratur balik ke kelas masing-masing untuk mengadakan jamuan茶会 dengan guru kelas masing-masing. Murid-murid menikmati 享用makanan dan minuman yang enak bersama dengan guru kelas mereka di dalam kelas. Akhirnya, murid-murid memberikan hadiah yang disediakan kepada guru. Antaranya termasuklah bunga, coklat, pen dan sebagainya. Guru-guru berasa suka hati开心 apabila menerima hadiah.
                Pada pukul 2.00 petang, sambutan Hari Guru pun tamat.  Guru-guru dan murid-murid pun pulang ke rumah dengan puas hati心满意足. Sambutan Hari Guru telah diadakan dengan berjaya pada tahun ini.
Laporan disediakan oleh,                                                                                                                16 Mei 2013.

Lim  Keong  Seng
(LIM KEONG SENG)
Ketua Murid,
Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Zhi Ling.

5. Sekolah kamu telah mengadakan sambutan Hari Kanak-kanak. Sebagai setiausaha Persatuan Bahasa Melayu, kamu diminta menulis laporan tentang sambutan tersebut. Tulis laporan itu selengkapnya.
            Laporan Sambutan Hari Kanak-kanak SJK (C) Zhi Ling
                Pada 2 Oktober 2013, SJK (C) Zhi Ling telah mengadakan 举办sambutan Hari Kanak-kanak. Tujuan sambutan itu diadakan adalah untuk menggembirakan kanak-kanak使到小孩开心.
                Sebelum sambutan Hari kanak-kanak, murid-murid sibuk membuat persediaan 忙着做准备untuk mencantikkan dewan sekolah美化学校礼堂. Antaranya termasuklah 其中就包括menyapu lantai, menghias pentas, menyusun kerusi dan sebagainya. Murid-murid bekerjasama 分工合作menjalankan tugas bagai aur dengan tebing. Selepas itu, dewan sekolah kelihatan看起来 bersih dan cantik seperti istana.
                Pada hari tersebut, guru-guru dan murid-murid berkumpul 集合di dewan sekolah. Keadaan di sana penuh sesak 很拥挤seperti ikan di dalam belat. Mula-mula, Guru Besar dijemput 被邀请untuk memberikan ucapan给予致词 kepada murid-murid. Dalam ucapan Guru besar, beliau menasihati 劝告murid-murid supaya belajar bersungguh-sungguh kerana usaha tangga kejayaan努力是成功的阶梯. Beliau juga mengucapkan “Selamat Hari Kanak-kanak” kepada murid-murid. Kemudian, beliau merasmikan 开幕sambutan Hari Kanak-kanak.
                Pelbagai persembahan pentas yang menarik 精彩的舞台表演telah dijalankan untuk menghiburkan hati para penonton娱乐诸位观众的心. Antaranya termasuklah nyanyian, tarian dan lakonan. Persembahan kemuncak最高潮的表演 ialah pertunjukan silap mata魔术表演 yang dipersembahkan 被呈现oleh seorang murid tahun 6, Mun Ket. Persembahannya berjaya mempesonakan 使迷住perhatian para penonton. Para penonton bersorak-sorai 欢呼dan memberikan tepukan yang gemuruh热烈的鼓掌. Suasana yang meriah热闹的气氛 telah menyelubungi 笼罩着seluruh dewan pada ketika itu.
                Selepas 2 jam, persembahan pentas pun tamat. Murid-murid pun beratur balik ke kelas masing-masing untuk mengadakan jamuan茶会. Murid-murid menikmati 享用makanan dan minuman yang enak bersama dengan guru kelas mereka di dalam kelas. Murid-murid juga menjalankan banyak permainan游戏 di kelas. Akhirnya, guru kelas juga membahagikan bungkusan hadiah 分配包装礼物kepada murid-murid. Murid-murid berasa suka hati开心 apabila menerima hadiah.
                Pada pukul 2.00 petang, sambutan Hari Kanak-kanak pun tamat.  Murid-murid pun pulang ke rumah dengan puas hati. Sambutan Hari Kanak-kanak telah diadakan dengan berjaya pada tahun ini.
Laporan disediakan oleh,                                                                                                        4 OKTOBER 2013.
Lim  Keong  Seng      
(LIM KEONG SENG)
Setiausaha,
Persatuan Bahasa Melayu,
Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Zhi Ling.
 6.  Sekolah kamu telah mengadakan sukan tahunan. Tuliskan catatan tentang sukan tahunan tersebut.
Jumaat, 2 Julai 2013.
6.30 pagi        - Murid-murid membuat persediaan terakhir. Antaranya termasuklah menghias padang dengan panji-panji, menyusun kerusi, mengutip sampah-sarap dan lain-lain. Murid-murid bekerjasama bagai aur dengan tebing.
8.00 pagi         -   Murid-murid   berkumpul   di   padang.   Ibu   bapa   juga   dijemput  untuk hadir. Keadaan di padang penuh sesak seperti ikan dalam belat.
8.30 pagi        -  Pegawai Pendidikan Daerah Johor Bahru tiba. Guru Besar menyambut kedatangan beliau. Mula-mula, Pegawai Pendidikan Daerah memberikan ucapan. Beliau menasihati murid-murid supaya mementingkan sukan dan jangan menjadi ulat buku. Selepas itu, beliau merasmikan sukan tahunan.
9.30 pagi          - Acara sukan bermula. Antaranya termasuklah lompat tinggi, lompat jauh, lontar peluru, lumba lari dan lain-lain. Setiap peserta bertanding dengan bersungguh-sungguh. Para penonton bersorak-sorai untuk memberikan sokongan. Suasana yang meriah menyelubungi seluruh padang.
11.30 pagi        - Acara sukan tamat dengan lancar.  Rumah kuning menjadi johan keseluruhan pada tahun ini. Saat yang dinanti-nanti sudah tiba. Guru Besar menyampaikan piala kepada pemenang. Beliau juga menasihati para peserta supaya yang menag jangan sombong, yang kalah jangan berputus asa.
2.00 petang     - Murid-murid membersihkan kawasan sekolah. Selepas itu, kami pun pulang ke rumah dengan perasaan gembira.
7. Persatuan Bahasa Melayu sekolah kamu telah mengadakan lawatan ke Zoo Negara. Sebagai setiausaha, Tulis laporan lawatan tersebut selengkapnya.
             Laporan Lawatan ke Zoo Negara
                Pada 10 Januari 2013, Persatuan Bahasa Melayu SJK(C) Ming Hwa telah mengadakan lawatan ke Zoo Negara. Lawatan ini disertai oleh 30 orang ahli persatuan dan diiringi oleh 4 orang guru pengiring.
                Pada awal-awal pagi, kami berkumpul di dewan sekolah. Pada pukul 8.00 pagi, Guru Besar memberikan taklimat kepada kami. selepas itu, kami pun bertolak ke Zoo Negara dengan menaiki bas yang disewa.
                Kami mengambil masa selama 1 jam untuk tiba di destinasi. Seorang pegawai Zoo Negara yang bernama Encik Lim telah menyambut kami dengan tangan terbuka. Encik Lim ditugaskan untuk memberikan penjelasan tentang haiwan-haiwan yang terdapat di zoo.
                Kami berpeluang melihat banyak haiwan yang istimewa. Antaranya termasuklah landak箭猪, cipan ,tupai松鼠,badak sumbu犀牛,serigala dan sebagainya. Kami berasa kagum 惊讶seperti rusa masuk ke kampung.
                Pada hari itu, kami juga menyaksikan pertunjukan monyet. Pertunjukan itu sungguh menarik hati kami. Kami memberikan tepukan yang gemuruh. Suasana di sana sangat meriah. Kami juga tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar dengan monyet yang comel itu. Pada pukul 3.00 petang , kami pun berehat sambil makan makanan di sebuah restoran.
                Menjelang waktu petang , kami pun pulang ke sekolah. Kami berasa gembira kerana telah memperoleh banyak pengalaman dan pengetahuan.
Disediakan oleh,                                                                                                                      20 JANUARI 2013.
            Tan_______
( TAN MENG KEONG )
Setiausaha,
Persatuan Bahasa Melayu,
Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Chong Hwa.
 8. Tulis sebuah karangan yang bertajuk  ‘Jiran Saya’.
                Saya tinggal di sebuah pekan kecil. Jiran-jiran saya terdiri daripada orang Melayu, Cina dan India. Ibu dan bapa selalu menasihati劝告 saya supaya berbaik-baik dengan jiran. Apabila kita menghadapi kesusahan面对困难 , orang yang pertama sekali menolong kita ialah jiran, bukan saudara kita yang tinggal jauh.
                Jiran di sebelah kanan rumah saya ialah Encik Tan. Encik Tan berumur 35 tahun. Dia bekerja sebagai guru di sebuah sekolah. Sekolah itu berhampiran靠近 dengan kawasan perumahan kita. Jika saya ada masalah dalam pelajaran , saya akan bertanya dengan Encik Tan. Dia akan mengajar saya dengan penuh sabar.
Isterinya ialah seorang suri rumah tangga. Mereka mempunyai seorang cahaya mata yang bernama Tan Feng. Saya dan Tan Feng belajar di sekolah yang sama. Oleh itu, kami selalu berjalan kaki ke sekolah.
                Encik Tan sekeluarga peramah dan bersikap lemah-lembut温柔. Apabila kami bertemu, mereka  akan bertegur sapa打招呼 dengan kami. Kami juga suka berbual-bual dengan mereka. Pada masa lapang, saya akan mengajak Tan Feng bermain badminton di gelanggang sekolah.
                Isteri Encik Tan juga selalu memberikan kuih-muih yang dibuat olehnya kepada kami. Kami suka akan masakan isteri Encik Tan. Pada hari-hari perayaan节日, kami juga akan kunjung-mengunjungi互相拜访.Oleh itu, hubungan关系 kami dengan Encik Tan sekeluarga sangat erat密切 seperti isi dengan kuku.
               Saya bersyukur感激 kerana mempunyai jiran yang baik.  Saya berharap agar Encik Tan sekeluarga selalu sihat dan sejahtera.  
9. Tulis sebuah karangan yang bertajuk  ‘Aku Sebuah Beg Sekolah ‘.
                Aku sebuah beg sekolah yang berjenama有品牌. Aku dilahirkan di sebuah kilang yang terletak di Kuala Lumpur. Aku bernama Swan. Aku diperbuat daripada kain yang bermutu tinggi高品质. kecantikkan aku telah menjadi buah mulut话题 orang ramai.
                Selepas siap dibuat, aku dan kawan-kawan dihantar ke sebuah kedai beg. Kami dipamerkan被展示 di atas rak dengan kemas. Tuan kedai melabelkan harga贴上价钱 pada badan kami. Aku berharga RM50.00.
                Setiap hari, banyak pelanggan datang ke kedai ini. Pada suatu hari, sepasang suami isteri datang ke kedai. Mereka membelek-belek semua beg sekolah dengan teliti. Akhirnya, mereka tertarik oleh被吸引 kecantikan aku. Mereka membeli aku lalu membawa aku pulang ke rumah.
                Setibanya di rumah, mereka menghadiahkan aku kepada anak emas mereka.Anak mereka berasa gembira seperti itik mendapat air如鱼得水.  Kini, aku mempunyai seorang tuan. Tuan aku bernama Ramli.
Setiap hari, tuan aku akan membawa aku ke sekolah. Perut aku selalu diisi dengan pelbagai jenis buku. Selepas pulang dari sekolah, tuan aku akan meletakkan aku di dalam almari. Setiap minggu, tuan aku juga akan mencuci badan aku sehingga bersih. Tuan aku menjaga照顾 aku dengan penuh kasih sayang bagai menatang minyak yang penuh无微不至.
Aku bersyukur kerana mempunyai seorang tuan yang begitu baik. Saya berharap agar dapat berkhidmat服务 kepada tuan aku selama-lamanya.

6 条评论:

  1. 谢谢您的分享。作文不错=)

    回复删除
    回复
    1. 谢谢您的支持,我的这些范文是给大众的学生参考,主要是中等的作文,不是特优,但足以应付考试。。

      删除
  2. 不好意思。。这是SJK的。。国小SK不适合。。

    回复删除
  3. Tcher, 我阅读过你的post。
    请问你有做 Spot UPSR 2013 的完整分析吗?
    给SJKC的 。我有兴趣看一看。谢谢

    回复删除

欢迎留言^^