2013年1月29日星期二

Peranan pelbagai pihak untuk memupuk tabiat suka membaca dalam kalangan masyarakat


               Dalam mendepani arus modenisasi global在面对全球现代化的局势面前, masyarakat begitu mengejar harta, pangkat dan kejayaan. Dengan ini, untuk mencapai matlamat tersebut, kita seharusnya melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu supaya tidak ketinggalan dengan pemodenan yang dikecapi 被体验oleh negara kita. Tahap literasi 阅读与书写能力rakyat dapat menentukan kemajuan sesebuah masyarakat. Oleh itu, perlulah kita memikul tanggungjawab kita sebagai seorang rakyat Malaysia dengan menyemarakkan 扩展minat membaca dalam kalangan kanak-kanak kerana mereka merupakan aset资产 dan tunggak negara国家的根基. Pendek kata, institusi keluarga memainkan peranan yang penting dan tidak harus bersikap seperti hangat-hangat tahi ayam三分钟热度 dalam menyemai 播种minat membaca dalam kangan anak-anak.
                Saya setuju bahawa institusi keluarga berfungsi 具有任务sebagai institusi yang menyediakan pendidikan tidak formal dalam kalangan anak-anak. Akan tetapi, adakah kenyataan 事实tersebut mengizinkan ibu bapa alpa dan lalai 疏忽和粗心大意tentang tanggungjawab mereka untuk menanam minat membaca anak? Sebagaimana yang kita sedia maklum, kebanyakan masa seorang kanak-kanak dihabiskan bersama-sama dengan ibu bapa. Dengan ini, patutlah ibu bapa meluangkan masa untuk membaca bersama-sama dengan anak. Hal ini demikian kerana “ melentur buluh biar dari rebungnya教育从小开始”. Ibu bapa harus menyemai minat membaca anak-anak sejak kecil lagi agar minat membaca dapat dijadikan sebagai suatu tabiat ataupun amalan习惯. Bak kata pepetah “ alah bisa tegal biasa习以为常”. Konklusinya结论, tahap literasi rakyat dapat ditingkatkan secara mendadak jika setiap keluarga mengamalkan usaha tersebut.
                Bagaimana acuan, begitulah kuihnya有其父必有其子” merupakan salah satu peribahasa yang selalu kita dengar.  Jika peribahasa tersebut diaplikasi 被实践dalam situasi tersebut, kita jelas bahawa ibu bapa merupakan tokoh人物 kepada anak mereka untuk diikuti被模仿. Dengan ini, ibu bapa perlu sedar akan peranan mereka dalam sesebuah institusi keluarga. Ini disebabkan anak-anak yang kurang matang tidak dapat membezakan antara intan dengan kaca懂得分辨好与坏. Mereka tidak mengamalkan peribahasa “ yang baik jadi teladan, yang buruk jadi sempadan好的作为榜样,坏的作为边境”.  Oleh itu, ibu bapa sewajarnya menunjukkan minat membaca agar dapat diteladani被仿效. Dalam jangka masa yang panjang, anak akan mengikut jejak跟随脚步 ibu bapa mereka dan seterusnya menjadikan membaca sebagai amalan.
                Selain itu, ibu bapa boleh menyediakan keadaan yang bersesuaian di rumah supaya minat membaca dapat dimanifestasikan被显露出. Ibu bapa boleh membeli buku-buku yang memanfaatkan serta menyediakan perpustakaan mini supaya dapat melahirkan minat membaca dalam kalangan anak. Lama-kelamaan, anak-anak akan tertarik 被吸引dengan buku yang dibekalkan 被供给dan seterusnya mempunyai minat dalam membaca. Pendek kata, ibu bapa tidak seharusnya berasa jemu厌烦 menyediakan buku-buku. Bak kata pepatah “ genggam bara api biarlah sampai menjadi arang持之以恒”.
                Walau bagaimanapun, pihak sekolah merupakan pihak yang penting dalam usaha menanam minat membaca dalam kalangan kanak-kanak. Hal ini demikian kerana sekolah boleh dikatakan sebagai rumah kedua 第二个家seseorang anak. Oleh hal yang demikian, pendekatan步骤 agresif 积极的perlu diadakan. Pihak sekolah haruslah menyedarkan para pelajar tentang kepentingan minat membaca. Tanpa kesedaran tersebut, segala usaha yang diadakan menjadi sia-sia白费的 seperti mencurah air ke daun keladi白费心机”.  Selain itu, kempen yang menarik perlu dianjurkan被举办 secara berterusan supaya minat membaca tidak semakin hari semakin lenyap消失. Oleh itu, dengan langkah yang drastik猛烈的 tersebut, minat membaca dapat dimanifestasikan被显露出 selain disemarakkan supaya pelajar tidak seperti katak di bawah tempurung知识肤浅 .
                Pada masa yang sama, kerajaan perlu mencampur tangan 参与dalam usaha menanam minat membaca agar keberkesanannya有效率 lebih menyeluruh更全面的. Insentif 奖励boleh diberikan kepada keluarga yang kurang berupaya supaya mampu membeli bahan bacaan yang bukan sahaja diminati, malah dapat dimanfaatkan被充分利用 oleh anak. Di samping itu, pameran buku secara besar-besaran, meluas dan menarik harus diadakan supaya dapat meningkatkan minat membaca anak yang bakal将要 menjadi pemimpin negara. Sementara itu, cukai import 进口税bahan bacaan harus dikurangkan agar buku yang berkualiti itu mampu dibeli oleh rakyat tempatan. Konklusinya结论, kerajaan perlu berusaha dengan gigih supaya minat membaca dapat diwujudkan被体现. Bak kata pepatah “ di mana ada kemahuan, di situ ada jalan有志者,事竟成”.

                Intihanya结束, segala usaha yang dilakukan tidak mungkin menjelma演变 dalam sekelip mata转眼间 tetapi kita harus terus menggemblengkan tenaga结合力量 supaya dapat membuahkan hasil 使有成果yang lumayan. Bak kata pepatah “ hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih有心做事就会有很多方法达到目的”.  Semua pihak haruslah bangun daripada terus dibuai 被摇摆dalam mimpi indah 梦幻supaya tidak menceroboh侵犯 hasrat 渴望kerajaan untuk merealisasikan 使体现wawasan宏愿 2020.

5 条评论:

欢迎留言^^