2013年1月13日星期日

Peranan ibu bapa dalam usaha menangani masalah buli dalam kalangan pelajar (ceramah)


Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis, guru-guru dan rakan-rakan . Saya berasa besar hati自豪 untuk mewakili Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) untuk menyampaikan ceramah ini. Pada hari ini, saya akan  menyampaikan ceramah tentang peranan ibu bapa dalam usaha menangani masalah buli dalam kalangan pelajar.
 
 
                Dalam era globalisasi ini在这个全球化的时代, negara kita sedang mengalami ajakan peradigma面临巨大变化daripada sebuah negara yang mundur kepada negara yang maju从一个落后国家去一个进步国. Namun begitu, nilai-nilai murni pelajar-pelajar semakin pupus ditelan zaman modenisasi被现代化的时代所吞没. Mereka sering melibatkan diri dalam kes-kes buli. Masalah ini diibaratkan seperti duri dalam daging有如针刺般的痛di negara kita. Polemik(报章杂志上的)争议 isu  ini hangat diperkatakan dan menjadi buah mulut话题masyarakat. Setiap hari, berita-berita tentang kes-kes buli mengisi ruang surat khabar. Senario 电影脚本ini mencapai tahap yang merisaukan semua pihak.  Apakah peranan ibu bapa dalam membanteras masalah buli dalam kalangan pelajar.
 
 
                Ibu bapa merupakan orang yang paling dekat kepada pelajar-pelajar. Pelajar-pelajar menerima didikan yang paling awal daripada ibu bapa mereka. Oleh itu, peranan ibu bapa dalam membendung masalah buli penting seperti cerucuk di dalam sebuah bangunan yang kukuh好像在一栋坚固建筑物的一根桩柱. Kanak-kanak ibarat kain putih孩子就好比一块白布.  Ibu bapa bertanggungjawab mencorakkannya父母负责任绘画它. Bak kata pepatah, melentur buluh biar dari rebungnya教育从小开始. Kanak-kanak yang kecil mudah menerima sebarang didikan. Untuk mengatasi masalah buli, ibu bapa mesti memupuk nilai-nilai murni kanak-kanak sejak kecil lagi.
 
 
                Sebagaimana yang kita sedia maklum, didikan agama juga penting dalam menghapuskan masalah disiplin. Ibu bapa harus memberikan didikan agama kepada kanak-kanak sejak kecil lagi. Setiap agama mengajar penganutnya melakukan sesuatu yang bernilai murni seperti hemah tinggi, harga diri, bersopan santun dan lain-lain lagi. Justifikasinya,(辩解的)理由seseorang yang mempunyai pegangan agama yang kukuh tidak akan melibatkan diri dalam masalah buli. Hal ini demikian kerana mereka mempercayai bahawa mereka akan menerima hukuman daripada Tuhan jika melakukan kesalahan dengan sesuka hati. Mereka sedar tentang ikut hati mati, ikut rasa binasa太过放纵自己,为所欲为的人,将遭遇不幸. Oleh itu, didikan agama mampu membimbing penganutnya supaya berada di landasan yang betul处在正确的轨道dan tidak akan terjerumus ke lembah kehinaan自甘堕落.
 
 
                Memang tidak dapat dinafikan bahawa kanak-kanak yang masih kecil suka meniru sikap ibu bapa. Bak kata pepatah bagaimana acuan, begitulah kuihnya有其父,必有其子. Ibu bapa juga mesti mengamalkan sikap-sikap yang bernilai murni. Ibu bapa tidak boleh bersikap seperti ketam menyuruh anaknya berjalan betul劝别人行善,可是自己却不以身作则. Natijahnya结果, kanak-kanak akan bercermin di air keruh仿效不良行为. Oleh itu, seseorang  yang menjadi teladan yang baik adalah penting kepada kanak-kanak dalam menangani masalah buli. Kanak-kanak akan terdedah dalam suasana yang berunsur nilai murni dalam jangka masa yang panjang. Alah bisa tegal biasa孰能生巧. Lama-kelamaan, kanak-kanak juga akan mengamalkan sikap yang bernilai murni.
 
 
                Dalam meniti arus kemodenan在过着现代潮流,  banyak ibu bapa ghairah强烈的欲望 mengejar kemewahan dan pangkat. Mereka sibuk bekerja sehingga mengabaikan anak mereka. Sebagai ibu bapa yang bertanggungjawab, mereka mesti membekalkan kasih sayang kepada anak mereka. Ibu bapa tidak harus bersikap seperti melepaskan batuk di tangga不认真、马马虎虎. Mereka beranggapan bahawa tanggungjawab mereka hanyalah menyediakan barang-barang keperluan kepada anak-anak. Memang tidak dapat dinafikan, kasih sayang kepada seseorang kanak-kanak adalah amat diperlukan. Kanak-kanak yang kurang kasih sayang daripada ibu bapa berkemungkinan meluangkan ketidakpuashatiannya dengan membuli orang lain.
 
 
                Rakan sebaya juga mempunyai pengaruhan yang besar kepada pelajar-pelajar. Oleh itu, ibu bapa juga mesti mengambil berat tentang pergaulan kanak-kanak mereka. Ibu bapa boleh mengenali rakan-rakan anak dengan mengadakan sambutan hari jadi di rumah. Selain mengadakan sambutan-sambutan, ibu bapa juga boleh mengenali kawan-kawan anak dengan cara berkomunikasi dengan anak.
 
 
Para hadirin,
 
 
                Sebagai menggulung segala yang telah diperkatakan di atas, peranan ibu bapa adalah penting dalam membendung kemelut危险状态 yang berakar umbi根深蒂固ini. Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara少年是种族的希望,少女是国家的栋梁. Sekarang bukan masa untuk menundng jari. Semua pihak mesti menggembleng tenaga dan bersinergi协同作用 untuk mengatasi masalah buli kerana bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat众人合力,万事达成.  Masalah ini mesti diatasi sebelum nasi sudah menjadi bubur已不能修补的破坏.
 
 
                Sekian, terima kasih.

没有评论:

发表评论

欢迎留言^^