2013年1月29日星期二

Cara-cara untuk membalas jasa ibu bapa


                Ibu bapa merupakan orang yang terdekat dengan kita最靠近我们的人. Sedia kita maklum, ibu bapa merupakan tonggak keluarga家庭的支柱. Mereka mendidik kita dan memberikan perlindungan给予保护 kepada kita. Ibu bapa juga merupakan insan yang paling berjasa最有功劳的人dalam hidup kita. Justeru, kita mestilah membalas jasa ibu bapa. Sebagai anak, apakah cara-cara dapat membalas jasa yang tidak dapat ternilai不能够估价的oleh ibu bapa?

                Sebagai anak, kita perlu menurut nasihat ibu bapa dan taat kepada mereka. Selain itu, kita juga hendaklah membezakan sesuatu antara baik dengan buruk. Dengan ini, kita tidak mudah melakukan kesalahan dan membimbangkan ibu bapa. Di samping itu, kita juga perlu memastikan sendiri berada di landasan yang betul在正确的轨道. Misalnya, kita perlu mengelakkan amalan yang kurang baik seperti berjudi, penteng sekolah, melakukan masalah disiplin dan sebagainya. Bak kata pepatah,’berfikir sebelum bertindak三思而后行. Sebagai anak, kita janganlah menyakitkan hati ibu bapa.

                Di samping itu, kita tidak boleh bersikap materialistik 唯物的态度sebagai anak. Kita mestilah bersikap jimat-cermat. Contohnya, tidak membuang makanan sewenang-wenangnya 随意dan sesuka hati任意. Tambahan pula, sikap berjimat-cermat juga merupakan amalan yang mulia dan baik. Bertolak titik dari situ从这点开始, kita janganlah terlalu mementingkan kemewahan dan kebendaan 太注重荣华富贵和物质dan memboros wang挥霍金钱 dengan sesuka hati.

                Kita juga boleh mengisi masa lapang dengan ibu bapa. Misalnya, kita boleh bersenam bersama-sama ibu bapa seperti berjoging, berenang, bermain permainan bola dan lain-lain. Dengan ini, kita dapat berpeluh dan mengerakkan otot-otot. Melalui bersenam, kita dapat menyihatkan badan dan menghindarkan diri dan ibu bapa daripada penyakit. Bak kata pepatah,badan sihat, otak cergas身体健康,头脑聪明’. Dengan ini, kita akan bersemangat dan dapat meningkatkan produktiviti kerja工作生产力. Selain bersenam, kita juga boleh menonton televisyen bersama-sama ibu bapa. Dengan ini, kita dapat berhibur sendiri manakala tekanan ibu bapa dalam bekerja juga akan hilang. Selain itu, kita dapat mengeratkan hubungan silaturahim 使到友好/亲属关系更密切kita. Lama-kelamaannya, hubungan kita akan menjadi erat seperti isi dengan kuku关系密切.

                Di samping itu, kita juga hendaklah menolong ibu bapa melakukan kerja rumah dan menjaga adik-adik. Hal ini disebabkan, ibu bapa sibuk bekerja di luar dan tidak dapat meluangkan masa untuk membuat kerja rumah. Justeru, sebagai anak, kita mestilah mengurangkan beban ibu bapa. Dengan ini, ibu bapa akan berasa seronok ketika balik ke rumah. Selain itu, kita juga hendak belajar bersungguh-sungguh untuk mendapat keputusan yang cemerlang. Jika kita mendapat keputusan yang cemerlang, ibu bapa akan berasa besar hati 光荣terhadap kita.

                Cara yang lain ialah sebagai anggota keluarga, kita perlulah saling menghormati dan saling menolong apabila menghadapi masalah. Misalnya, kita boleh meluahkan perasaan倾诉感受 dan isi hati 内心的感受antara satu sama lain. Kita juga boleh menjadi pendengar setia 忠实听众kepada ibu bapa untuk melepaskan tekanan mereka. Dengan ini, perselisihan faham 误会纠纷tidak akan berlaku. Selain itu, kita juga perlulah memberikan kasih sayang dan prihatin kepada ibu bapa. Dengan ini, ibu bapa akan berasa bersyukur dengan anak-anaknya. Jadi, kita dapat hidup dalam suasana yang harmoni. Selain itu, kita juga bolehlah membuat kad untuk menghantar mesej kasih sayang kepada ibu bapa semasa hari ibu bapa atau hari jadi mereka. Sebaliknya, sebagai anak, kita tidak perlu membeli hadiah yang mahal kepada ibu bapa. Hal ini demikian kerana sesuatu kad sudah cukup menggembirakan ibu bapa.

                Sebagai intihanya作为总结, kita perlulah membalas jasa yang tidak dapat ternilai. Janganlah bersikap kacang lupakan kulit不要有忘恩负义的态度. Anak bagai kain putih, ibu bapa yang mencoraknya 孩子就好像一块白布,绘画他的是父母manakala ibu bapa bagai lilin, anak-anak yang membalas jasanya父母就好比蜡烛,报答他的是孩子. Konklusinya总结, jika setiap keluarga dapat hidup dengan bahagia, masalah masyarakat dapat dikurangkan. Dengan ini, negara akan cepat canggih dan aman.

11 条评论:

  1. 超強的~^^
    謝謝分享~今年lisan要用到……

    回复删除
  2. 请问老师没有有peranan ibu bapa的作文 越容易背越好~考试用的 谢谢~

    回复删除
  3. Peranan anak anak menghargai jasa IBU bapa
    这个题目可以用这篇吗?

    回复删除
  4. Peranan anak anak menghargai jasa IBU bapa
    这个题目可以用这篇吗?

    回复删除
  5. Thanks, it is a great essay and it really help me a lot.

    回复删除
  6. very good,teacher,thank🙈

    回复删除

欢迎留言^^