2013年1月16日星期三

Berkunjung ke Pasar Malam 逛夜市集 (keperihalan)

Soalan
Baru-baru ini, kamu dan keluarga telah berkunjung ke pasar malam. Ceritakan pengalaman anda.

Isi内容
Pendahuluan            : bila-siapa-apa
Isi 1                         : 到达(人山人海)
Isi 2                         : 挡口(灯火明亮)
Isi 3                         : 东西(便宜)
Isi 4                         : 气氛(喧哗)
Isi 5                         : 逛挡口(买东西)
Penutup                   : 回家
                Pada hari Ahad yang lalu, saya dan keluarga telah berkunjung ke pasar malam. Pasar malam itu terletak berhampiran dengan rumah kami. Oleh itu, kami berjalan kaki ke pasar malam itu.
 
                Pada pukul lapan malam, kami pun tiba di destinasi . Keadaan di pasar malam itu penuh sesak很拥挤 seperti ikan di dalam belat人山人海. Ramai pengunjung telah membanjiri淹没 pasar malam itu. Kebanyakan pengunjung terdiri daripada suri rumah tangga家庭主妇 dan kanak-kanak. Mereka sibuk memilih barang keperluan harian日常用品, makanan dan minuman.
 
                Banyak gerai terdapat di pasar malam. Antaranya termasuklah其中就包括 gerai pakaian, sayur-sayuran, buah-buahan, makanan, minuman dan sebagainya. Semua gerai di sana dipasang被装置 dengan lampu yang terang. Oleh itu, pasar malam kelihatan看起来 terang-benderang灯火明亮.
 
                Barang-barang disusun被排列 dengan rapi di gerai masing-masing. Harga barang-barang di pasar malam itu sangat murah kerana penjual di pasar malam tidak mengaut keuntungan挖取暴利 yang berlebihan很多的. Selain itu, buah-buahan dan sayur-sayuran di pasar malam itu juga segar-bugar新鲜. Oleh itu, ramai pengunjung datang ke pasar malam itu untuk membeli barang.
 
                Suasana di pasar malam riuh-rendah喧哗. Penjual melaung-laung叫卖 untuk menarik 吸引perhatian pembeli.  Pembeli juga sibuk tawar-menawar讨价还价 dengan penjual untuk mendapat得到 harga yang murah. Selain itu, penjual cakera padat光碟 yang memainkan播放 lagu pop流行歌曲 telah menambahkan kebisingan增加吵闹 di pasar malam. Pasar malam ketika itu seolah-olah仿佛 suatu pesta嘉年华.
 
                Kami sekeluarga telah berkunjung ke setiap gerai. Kami bergerak dari gerai ke gerai dengan gembira. Selepas itu, kami membeli banyak barang seperti sayur-sayuran, daging dan buah-buahan. Emak juga membeli sehelai baju yang cantik  untuk saya. Saya berasa gembira seperti itik mendapat air得到想要的东西而感到开心.
 
                Pada pukul 9.00 malam, kami pun pulang ke rumah dengan puas hati心满意足. Saya berharap agar dapat能够 berkunjung ke pasar malam lagi.

10 条评论:

  1. 此评论已被作者删除。

    回复删除
  2. 希望考试有考!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    回复删除
  3. Ggggggggggggggòoooooooooooooooooooooooooooooooooodddddddďddddddddddddddddddddddddd

    回复删除
  4. 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

    回复删除
  5. 😊😊😊😊😊👍👍👍👍👍

    回复删除

欢迎留言^^